Frýdek-Místek, Český Těšín - Nejkratší železniční spojnicí Frýdku-Místku s Českým Těšínem je trať 322. Vede malebnou podbeskydskou krajinou podél řek Ropičanka, Stonávka a Morávka. Ve většině ze sedmi stanic a zastávek (vyjma konečných, které v článku nezmiňuji), jsou zrušeny výdejny jízdenek - ty jsou prodávány ve vlaku. Koleje vedou skrz i okolo městeček a vesnic, jejichž památky, stejně jako atraktivní okolí, jsou jako stvořené k výletům - na své si zde tak přijdou nejen fotografové železnice. Vezměme to tedy popořadě tak, jak stanice následují po výjezdu z Frýdku-Místku.
Dobrá u Frýdku-Místku
Obec Dobrá u Frýdku-Místku má asi 3000 obyvatel a leží na řece Morávce. I když je toto městečko malé, je krásné a výtečně se tu v okolí fotí. Stanice je umístěna přibližně ve středu obce. Její budova je téměř totožná s tou v Hnojníku, o němž píši o několik odstavců níž. Obě jsou patrové se sedlovou střechou a obě prošly nedávnou rekonstrukcí. Při ní obdržely nová okna, cihlovou fasádu a byly nově vymalovány čekárny - s možností zakoupení jízdenky. Bezbariérový je jak přístup do budovy, tak na nástupiště. V obvodu stanice se nalézá 5 kolejí, a odbočka na vlečku nošovického pivovaru Radegast. Výhybky jsou obsluhovány většinou dálkově. Kromě staniční budovy zde najdeme také překladiště. Dobrou projíždí každoročně také zvláštní parní vlaky při příležitosti "Dne Radegastu".
Dobratice pod Prašivou
Dobratice mají asi 1000 obyvatel a rozkládají se pod kopcem Prašivá. K vlaku to mají místní obyvatelé asi 10 až 15 minut pěší chůze. Samotná jednokolejná zastávka Dobratice, nacházející se na 121.3 kilometru, má nekryté nástupiště vysypané kamínky, jehož hranu tvoří betonové bloky. Cestujícím jako přístřešek slouží malá neuzavřená čekárna, nacházející se v přízemní staniční budově se sedlovou střechou. Za dnes již rozbitým oknem seděla donedávna osoba prodávající jízdenky, nyní se musí kupovat u průvodčího ve vlaku. Vedle objektu stojí "úschovna jízdních kol" - částečně krytý stojan na kola. Budova postupně chátrá a je častým terčem vandalů. Protihlukovou stěnou je oddělena cca 50 metrů vzdálená rychlostní silnice R48, směřující až do polských Katowic.
Horní Tošanovice
Se svými 470 obyvateli jsou Horní Tošanovice nejmenší samostatnou obcí, napojených tratí 322. Stejnojmenná jednokolejná zastávka, rozkládající se na 124. kilometru, disponuje betonovým nástupištěm a dřevěnou budkou coby čekárnou-úkrytem před rozmary počasí. Jízdenky se zde neprodávají a se zdá, neprodávaly se zde ani v uplynulých letech. Asi 100 metrů od zastávky vede rychlostní silnice R48. Obyvatelé zdejší obce to mají k vlaku asi 10 až 15 minut pěší chůze.
Hnojník
Na řece Stonávce leží domov téměř půl druhého tisíce Slezanů - Hnojník. Ve městě se nachází dvě základní školy, a sice česká a polská. Podobnost patrové staniční budovy s tou, která je k vidění v Dobré u F-M, jsem popsal výše. I zde najdeme čekárnu a výdejnu jízdenek. Jako jedna z mála stanic trati 322 disponuje výpravčím. S Dobrou je shodný i počet kolejí a odbočka na vlečku, stejně jako dálkové ovládání většiny výhybek. V blízkosti stanice najdeme výkupnu železného šrotu, stavebniny, hotel s restaurací, samoobsluhu a trafiku. Stanice je bezbariérová včetně nástupišť a je umístěná přibližně ve středu obce, do centra je to však cca 15 minut chůze.
Střítež u Českého Těšína
Obec Střítež s 990 obyvateli leží v malebné podbeskydské krajině na říčce Ropičance, přítoku řeky Olše. Zastávka je jednokolejná, umístěná v mírném oblouku na 129. kilometru. Staniční budova je přízemní se sedlovou střechou a červenou fasádou. Nachází se v ní čekárna, prodejna jízdenek a donedávna zde byl i obchod, nyní již zrušený. Podle neoficiálních informací by se měla staniční budova kvůli elektrifikaci tratě 322 bourat. Zastávka se nachází v centru města, poblíž je škola, dětský lékař, zubní ordinace, zastávka ČSAD, večerka a kostel.
Ropice zálesí
Ropice-Zálesí jsou správně periferií Ropice, územně však téměř rovným dílem náleží i ke Stříteži. Zastávka je jednokolejná s malou čekárnou. Původně zde byly dva menší objekty - dřevěná čekárna, která je již zbourána a cihlová přízemní budova, ve které se prodávaly jízdenky. Tato budova je již přestavěna na čekárnu. Nástupiště je vysypáno kamínky. Rodinný domek, který leží naproti zastávky, obýval v minulosti traťmistr. Do nejbližšího potravinového obchodu, hospody, kostela, zubní ordinace a lékaře je to asi 20 až 30 minut chůze.
Ropice
Dřívější staniční budova je patrová se sedlovou střechou a červenou fasádou, ve které byla čekárna a prodejna jízdenek. Ta se však proměnila v rodinný domek, a cestující tak musí vzít za vděk pouze prosklenou čekárnou. Ve stanici se dříve nacházelo 5 nebo 6 kolejí, z nichž některé vedly k dnes už nepoužívanému skladišti - v současnosti je zde kolej pouze jedna. Ač má 3 železniční zastávky - Ropici, Ropici-Zálesí a Ropici-Zastávku (trať č. 320) - je Ropice se svými 1390 obyvateli menší obcí. Ze stanice Ropice je to do centra asi 10 minut chůze.
Provoz
V minulosti zde jezdily například parní lokomotivy řady 434.2, motorové vozy M 262.0 a M 131.1 nebo i dieslové lokomotivy řady 751. Dnes jsou na osobní vlaky nasazovány motorové vozy řady 810 s přípojnými vozy 010 Btax a 012 BDtax, které se křižují ve stanici Hnojník. Manipulační vlaky táhne většinou motorová lokomotiva řady 742. Tyto vlaky zajíždí do Hnojníku, ale občas také do Dobré u Frýdku-Místku, kde vozí sladový ječmen do nošovického pivovaru Radegast. Ještě nedávno vozily vlaky z pivovaru i hotové pivo, nyní se toto děje po silnici. Současný kolejový svršek pochází z 80. let minulého století. Okolí tratě jezdí jednou za čas posekat traťová údržba s MUV 69. Kvůli korejské automobilce Hyundai Motors, povozující svou továrnu v Nošovicích, bude trať 322 elektrifikována v celé své délce. Kvůli následnému nárůstu provozu (až 97 vlaků denně) se počítá s instalací protihlukových stěn. Po elektrifikaci by se zde mohly objevit moderní dvoupatrové elektrické jednotky řady 471, známé také pod jménem "City Elefant" nebo připravované elektrické dvouvozové jednopodlažní soupravy. Celá modernizace se ale prý podle neoficiálních informací odložila o 3 roky.
Použité fotografie: Přema
Děkuji za Vaše názory!
Chápu starost o to co jste popsal,protože je to zajisté zcela na místě.
Ale já se těch schůzí účastnil a musím říct,že Ti co jsou proti,je ta stejná grupa,co bojkotovala obchvat Dobré(silniční) a vymýšlejí neskutečné bludy o totální likvidaci okolí.Tito lidé(vedeni p.Sivým)přehluší spolehlivě všechny ostatní.Nechávají se zastupovat sdružením Beskydčan(první eko združení bojkotující obnovu žel.na světě) a většina z nich přímo u tratě(ani obchvatu)nebydlí.Ale kategoricky jsou proti všemu a všem.
Továrna tam vůbec neměla vyrůst(u OVY je přitom místa dost,i na Karvinsku)ale stojí a chrlí.A je to třeba řešit.
Po nové trati nebude jezdit 97 párů nákl.vlaků,jak oni tvrdí,na schůzích i v hospodě.Jen několik párů ucelených vl.do KIA Žilina a zpět,plus nějaký manipulační již existující.Dále místo pantáčku ala 810,třeba slon nebo ještě něco modernějšího,tižšího.A právě tito lidé,pozměnili i plány obnovy,třeba právě posunutím výhybny plánované před Hnojníkem v lese o cca 1km přímo mezi domy za lesem.Prošel jsem to s kámoši krok po kroku a konstatovali jsme,že tito lidé zmanipulovali názor dalších a zcela nesmyslně.
Kraj přitom nabízel,že zaplatí větší a potřebné opatření k trati a okolí.A tak dále.No ale chtěl jsem krátce a tak dopadlo.Slyšel,viděl a ůčastnil jsem se.JE to i vyřizování účtů mezi občany a občany-politiky.Na každém ....pravda trochu.
Bydlet tam,bojuji za výměnu plech.mostů(hlučných),za ty se štěrk.ložem.A zrušení úrovňového přejezdu ve Střítěži(přání většiny nejen řidičů)například.Atd.
Všechna vyrobená auta nebudou odvážena směr Těšín na východ,ale směr na záp.trhy přes FM na Hl.nadr.v OVĚ.To jest,mimo nejvíc bojkotující obce Střítěž a Hnojník(ten prý snad už odstoupil od blokace)
Snad jsem nikoho těmi řádky neurazil,mou snahou bylo podělit se o to co jsem slyšel a viděl.
Podívejte se. Já nevím, co se rozčilujete a divíte se. Když staršímu občanu, který je rád, že tam má většinu života klid a vlak mu tam projede jednou za hodinu a to ještě 810, která akorát prohlučí na 5 sukund a je pryč, a pak mu tam zmodernizujete (to zmanená ale vyházet všechny koleje, teď bordel kolem baráku (kdo bydlí u trati), bagry, zbourání celé staniční budovy ve Stříteži, a teď náklad který sice jak říkáte jen "šumí" ale ty lidi, kteří tam mají nebo spíše měli svůj klid jim to tam "šumí" kolem baráku třeba 15 sekund, ale každých 10 minut, tak to bych asi nevydržel ani já. A blbé taky je, že většina baráků jsou fakt vesnického typu, to znamená stará okna, chalupy... Novostaveb je tam docela celkem málo. A když by si každý musel vyměnit okna, aby to tam vůbec vydržel, taky to je docela hodně rána do kapsy. My tam na té trati máme taky chalupu, ale už s vyměněnými okny a zatím je tam klid, ale vždycky je to super, když vyrazíme na chalupu z města za klidem... Ale jaký to bude klid po elektrifikaci, to nevím. Kdyby byla jen elektrifikace a takový provoz, třeba jeden nebo dva vlaky za 3/4 hodiny se dá přežít, ale vozit tama 1000 aut každý den... Ach jo. A nepište, že jsou ti lidi blbí, a že jim rozbijete držky. Že ondřeji?! Každý má přece právo vyjádřit si svůj názor, to je pak rozhodování o nás bez nás, jak už bylo kolik věcí rozhodnuto a myslím, že tak to bylo i u povolení, že Hyundai bude v Nošovicích.
Na letošním Dni Radegast jsme se synem tu zimu nevydrželi a vydali se po zmíněné trati do Českého Těšína. Stojí to za to, cestou hned za Dobrou podjedete most a ocitnete se hned vedle nové továrny Hyundai.
Je tam vybudována vlečka se solidním stoupáním - to budou fotky jak víno.
Jen připomenu, že mám echo, že železniční vlečka by měla v nejbližší době začít fungovat - schválně kdo uloví první foto.
Naše cesta ten den pokračovala ještě na Jablunkovský průsmyk, též fajn místo, kde jde vidět mnoho zajímavého, vlaky s rudou i expresy vláčící se do kopce.
Možná je to i tím, že se buduje rozšíření tunelu a současné myší díry zmiznou.
z cesty tunelů a radegastu mám i nějakou fotku - škoda že nato nemám foťák...
Je to sice už dávno, co jsem se jel na kole podívat na automobilku a všiml jsem si nově vybudované výhybky k továrně - je tam ještě 1 přejezd (se závorami - ?) a koleje končí u véélké nakládací plošiny. Tak už teď budou asi jezdit zatím jen 742+nákl. vag.
Stejně ta elektrifikace jednou bude tak proč to zbytečně odkládat o 3 roky...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.