Všestary - obec rozprostírající se přibližně šest kilometrů severozápadně od Hradce Králové se skládá celkem z šesti místních částí: Bříza, Chlum, Lípa, Rosnice, Rozběřice a Všestary. Každá z místních částí je znázorněna i na obecním znaku obce a to dělovými koulemi. Dělové koule mají připomínat válečné události z roku 1866 (Prusko-rakouská válka), které se v blízkosti obce odehrály. V současné době žije na území obce přibližně 1 600 stálých obyvatel. Všestary jsou zřizovatelem základní devítileté školy, jejíž součástí jsou i dvě mateřské školky. Na území obce nenajdeme žádné větší průmyslové podniky, pouze zemědělské družstvo. Za zmínku jistě stojí, že v této obci sídlí celkem známá prodejna modelové železnice. Převážná většina obyvatel této destinace za prací dojíždí do nedalekého Hradce Králové. Obyvatelům se nabízí možnost spojení s okolními obcemi veřejnou dopravou. Využít mohou dopravu autobusovou a železniční.
Historie a současnost
Železniční stanicí Všestary prochází trať 041 (Hradec Králové - Turnov). Výstavba celé trati byla realizována ve třech časových etapách. První etapou výstavby byl úsek z Ostroměře do Jičína (1871). Původním vlastníkem tohoto úseku byla Rakouská severozápadní dráha. Druhým zprovozněným úsekem byl úsek Hradec Králové - Ostroměř (1881), jejímž investorem byla společnost Böhmische Commerzialbahnen. Právě do tohoto úseku trati náleží i železniční stanice Všestary. Poslední část celé trati, tak jak ji známe z dnešní podoby, byla postavena v roce 1903. Jednalo se o úsek Jičín - Turnov. Provozovatelem tohoto úseku byly Rakouské státní dráhy, vlastníkem Státem garantovaná místní dráha. K okamžitému propojení jednotlivých částí trati nedošlo, stalo se tomu až v roce 1927. Od tohoto roku byl vlastníkem i provozovatelem všech úseků trati stát - ČSD.
Stanice má celkem tři koleje doplněné vlečkou a leží v přímém úseku trati. Dvě koleje slouží jako dopravní a jedna jako manipulační. Na hradeckém zhlaví vychází z manipulační koleje vlečka ke zdejší transofrmátorové stanici. V opačném směru, na hněvčevesském záhlaví, je železniční přejezd přes místní komunikaci. K nástupu a výstupu z vlaků slouží cestujícím betonové a sypané nástupiště. Zabezpečení stanice je relévové bez kolejových obvodů. Přestavování vyhybek je realizováno elektromagneticky a je vytvořena závislost návěstí dle výměn. Ruční přestavování vyhybky je u manipulační koleje a vyhybky k vlečce. Stanice je osazena světelnými vjezdovými návěstidly s rychlostní signalizací. Odjezdová návěstidla jsou rovněž světelná, u koleje č. 3 trpasličí. Traťové zabezpečení ve směru na Hněvčeves i ve směru na Hradec Králové je ve formě relévového poloautobloku bez kontroly volnosti tratě. Budovu stanice tvoří nízkopodlažní stavba obdelníkového půdorysu se sedlovou střechou. Vlevo je navazující přístavek čekárny pro cestující, nutno poznamenat, že nikterak útulný. Ve stanici můžeme nalézt dopravní kancelář a výdejnu jízdenek. Dále je cestujícím k dispozici WC - mobilní buňka.
Provoz ve stanici
Ze stanice nejsou vypravovány ani v ní nekončí svou jízdu žádné vlaky. Jedinou kategorií vlaků, které zde můžete spatřit jsou vlaky osobní. Cestujícím se nabízí spojení ve směru na Hradec Králové a ve směru Jičín. Osobní vlaky tu ve všední dny zastavují v hodinových intervalech. O víkendech a o svátcích jsou intervaly odjezdů/příjezdů vlaků delší, zhruba dvouhodinové. Nákladní vlaky jsou spíše ojedinělé, nicméně je možné občas některý v prostoru stanice spatřit.
Zdroj: OÚ Všestary, Vlakregion Jičín, plánek stanice: Petr Voltr
1 2 | Zpráv na stránku: |
Na ŽSR v prípadoch rozsiahlych a dlhotrvajúcich výluk na trati Bratislava - Trnava,prípadne Bratislava - Galanta, st. Galanta prípadne Trnava robí úvrate , nakoľko tieto dve trate sú na jedno zhlaví. Zvykne sa to tak robiť, že už z Bratislavy , alebo naopak z Trnavy si vezú Os alebo R vlaky druhú mašinu na závese. Takže pobyt v úvraťovej stanici sa skráti na obvyklý čas, 3 - 5 min.
rk_kn.: Tlačení soupravy hnacím vozidlem vzadu se nazývá sunutí a dá se provádět i na vlaku mezi stanicemi, pokud je vepředu vlakvedoucí s vysílačkou a jede se nejvýše 30 km/h. Mělo by se tak běžně dít například mezi brněnským hlavním nádražím a zastávkou Židenice, pár let se také sunuly rychlíky mezi Václavicemi a Starkočí.
K té reléovce: Nouzově jde samozřejmě spousta věcí, ale při té nehodě to jistě nebylo úmyslné, což by právě mělo stržení pečeti odlišit.
Nejhorší je, že ta réleovka bez kolejových obvodů je typická past na zaměstnance. Podobných zrůdností je až až. Většinou nebyly peníze na dokončení modernizace. Je jen otázkou času, kdy ten člověk ve stresu "selže". Pak mu sdělí obvinění, místo aby se zjednala náprava.
Nehoda bola v r. 2004. Úradná správa z DI ČR .
Z jedné strany byl postavený průjezd pro nákladní vlak, ve stanici čekal druhý vlak (nejspíš zpožděný osobák), který čekal na uvolnění trati ve směru, odkud přijížděl nákladní vlak. Výpravčí ve snaze co nejméně zdržet odjezd osobního vlaku předčasně vybavil cestu nákladu a při stavění cesty pro osobák mu podhodil výhybku a zadní vozy vykolejily. Pokud vím, tak pouze rozryly nástupiště z betonových panelů a možná způsobily nějakou škodu na druhém vlaku, ale snad se nikomu nic nestalo. I přesto to výpravčí neunesl. Odsloužil zbytek směny a pak spáchal sebevraždu.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.