..: Monografie stanic: Všestary :..

Všestary, foto: flegisVšestary - obec rozprostírající se přibližně šest kilometrů severozápadně od Hradce Králové se skládá celkem z šesti místních částí: Bříza, Chlum, Lípa, Rosnice, Rozběřice a Všestary. Každá z místních částí je znázorněna i na obecním znaku obce a to dělovými koulemi. Dělové koule mají připomínat válečné události z roku 1866 (Prusko-rakouská válka), které se v blízkosti obce odehrály. V současné době žije na území obce přibližně 1 600 stálých obyvatel. Všestary jsou zřizovatelem základní devítileté školy, jejíž součástí jsou i dvě mateřské školky. Na území obce nenajdeme žádné větší průmyslové podniky, pouze zemědělské družstvo. Za zmínku jistě stojí, že v této obci sídlí celkem známá prodejna modelové železnice. Převážná většina obyvatel této destinace za prací dojíždí do nedalekého Hradce Králové. Obyvatelům se nabízí možnost spojení s okolními obcemi veřejnou dopravou. Využít mohou dopravu autobusovou a železniční.

Historie a současnost

Železniční stanicí Všestary prochází trať 041 (Hradec Králové - Turnov). Výstavba celé trati byla realizována ve třech časových etapách. První etapou výstavby byl úsek z Ostroměře do Jičína (1871). Původním vlastníkem tohoto úseku byla Rakouská severozápadní dráha. Druhým zprovozněným úsekem byl úsek Hradec Králové - Ostroměř (1881), jejímž investorem byla společnost Böhmische Commerzialbahnen. Právě do tohoto úseku trati náleží i železniční stanice Všestary. Poslední část celé trati, tak jak ji známe z dnešní podoby, byla postavena v roce 1903. Jednalo se o úsek Jičín - Turnov. Provozovatelem tohoto úseku byly Rakouské státní dráhy, vlastníkem Státem garantovaná místní dráha. K okamžitému propojení jednotlivých částí trati nedošlo, stalo se tomu až v roce 1927. Od tohoto roku byl vlastníkem i provozovatelem všech úseků trati stát - ČSD.

stanice_vsestary, foto: Petr Voltr Stanice má celkem tři koleje doplněné vlečkou a leží v přímém úseku trati. Dvě koleje slouží jako dopravní a jedna jako manipulační. Na hradeckém zhlaví vychází z manipulační koleje vlečka ke zdejší transofrmátorové stanici. V opačném směru, na hněvčevesském záhlaví, je železniční přejezd přes místní komunikaci. K nástupu a výstupu z vlaků slouží cestujícím betonové a sypané nástupiště. Zabezpečení stanice je relévové bez kolejových obvodů. Přestavování vyhybek je realizováno elektromagneticky a je vytvořena závislost návěstí dle výměn. Ruční přestavování vyhybky je u manipulační koleje a vyhybky k vlečce. Stanice je osazena světelnými vjezdovými návěstidly s rychlostní signalizací. Odjezdová návěstidla jsou rovněž světelná, u koleje č. 3 trpasličí. Traťové zabezpečení ve směru na Hněvčeves i ve směru na Hradec Králové je ve formě relévového poloautobloku bez kontroly volnosti tratě. Budovu stanice tvoří nízkopodlažní stavba obdelníkového půdorysu se sedlovou střechou. Vlevo je navazující přístavek čekárny pro cestující, nutno poznamenat, že nikterak útulný. Ve stanici můžeme nalézt dopravní kancelář a výdejnu jízdenek. Dále je cestujícím k dispozici WC - mobilní buňka.

záhlaví Hněvčeves, foto: flegis záhlaví Hněvčeves, foto: flegis záhlaví Hradec Králové, foto: flegis prejezd záhlaví Hněvčeves, foto: flegis Všestary, foto: flegis nástupiště, foto: flegis vlečka, zhlaví Hradec Králové, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis WC, foto: flegis Všestary, foto: flegis čekárna, foto: flegis

Provoz ve stanici

Ze stanice nejsou vypravovány ani v ní nekončí svou jízdu žádné vlaky. Jedinou kategorií vlaků, které zde můžete spatřit jsou vlaky osobní. Cestujícím se nabízí spojení ve směru na Hradec Králové a ve směru Jičín. Osobní vlaky tu ve všední dny zastavují v hodinových intervalech. O víkendech a o svátcích jsou intervaly odjezdů/příjezdů vlaků delší, zhruba dvouhodinové. Nákladní vlaky jsou spíše ojedinělé, nicméně je možné občas některý v prostoru stanice spatřit.

Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis

Zdroj: OÚ Všestary, Vlakregion Jičín, plánek stanice: Petr Voltr


J.F. Poslat mail autorovi | 7.2.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
08.02.2009 (21:48)  
rk_kn.: O neoprávněném zásahu do činnosti SZZ v tomto případě nemá moc smysl mluvit, protože bez kolejových obvodů nebo jejich ekvivalentu byla kontrola volnosti výhybky plně na výpravčím. Takže by se to dalo nazvat spíš „neoprávněným zásahem do nečinnosti SZZ“. :-)
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
08.02.2009 (17:54)  
V každom prípade to bol neoprávnený zásah do činnosti SZZ. Neviem, či mali zistenú volľnosť námedzníka. keď vedeli pohnúť s vozňom na výmene. To tlačenie / sunutie poznám z praxe, mali sme to v gvd asi 20 rokov. Bol to Os vlak na zastávku pre istú firmu vedľa vlečky , cca 1 km od stanice.
Na ŽSR v prípadoch rozsiahlych a dlhotrvajúcich výluk na trati Bratislava - Trnava,prípadne Bratislava - Galanta, st. Galanta prípadne Trnava robí úvrate , nakoľko tieto dve trate sú na jedno zhlaví. Zvykne sa to tak robiť, že už z Bratislavy , alebo naopak z Trnavy si vezú Os alebo R vlaky druhú mašinu na závese. Takže pobyt v úvraťovej stanici sa skráti na obvyklý čas, 3 - 5 min.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
08.02.2009 (12:04)  
Lanhut: Ať žije efektivita v podání ČD a SŽDC…

rk_kn.: Tlačení soupravy hnacím vozidlem vzadu se nazývá sunutí a dá se provádět i na vlaku mezi stanicemi, pokud je vepředu vlakvedoucí s vysílačkou a jede se nejvýše 30 km/h. Mělo by se tak běžně dít například mezi brněnským hlavním nádražím a zastávkou Židenice, pár let se také sunuly rychlíky mezi Václavicemi a Starkočí.
K té reléovce: Nouzově jde samozřejmě spousta věcí, ale při té nehodě to jistě nebylo úmyslné, což by právě mělo stržení pečeti odlišit.
registrovaný uživatel Lanhut 
08.02.2009 (11:49)  
Ve stanici Hořice v Podkrkonoší na této trati byla při rekonstrukci zrušena manipulační kolej a misto ní postaveno zvýšené nástupiště. Odklon osy tam zůstal. Ve stanici slouží jen výpravčí. Při křižování zrušení výhybkáře dost zdržuje. Byla tam též rekonstruována čekárna, ale ta je trvale uzavřena.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
08.02.2009 (8:00)  
Jacek : ale podhodiť sa dá aj na RZZ s koľ. obvodmi. Keď strhneš olovko z núdzovéhp prestavenia výhybiek. V ten moment, kedy sa uvoľní ko sa pohne aj motor prestavníka, a mal by sa zastaviť , keď sa znovu obsadí ko. Pri novších by mal prestavník dobehnúť. Záleží na tom, v akom momente sa to prestaví, kde sa nachádzajú osi podvozkov. Mal som tú česť, kedy kolega zrušil posunovú cestu pre lv, ale v tom momente sa rušeň rozbehol, vidlicová jazda . Následok bolo, že celú nočnú smenu sme na jednom zhlaví prestavovali ručne výmeny , ešte dobre, že boli pod oknom stavadla.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
08.02.2009 (7:51)  
MS : Keď sú dve trate zapojené na tom istom zhlaví jednej a tej istej stanice, je potrebné po príchode do st. s rušňom obehnúť súpravu a ťahať pôvodne vlak späť, ale na tú druhú trať. Alebo sa použije druhý rušeň a zavesí na koniec vlaku a ťahá späť vlak na druhú trať. Tento úkon sa volá úvrať. Je ešte spôsob, kedy sa súprava tlačí späť dozadu, ale to sa dá použiť len pri posune. Takto sa napr. pristavujú súpravy z odstavných nádraží na peróny v veľkých staniciach, alebo po príchode do staníc zatláčajú na odstavné nádražia.
registrovaný uživatel MS 
08.02.2009 (5:39)  
Kdyz uz jsme u tech pojmu, muze mi nekdo prosim vysvetlit, co znamena "uvrat"? Predem dekuji.
registrovaný uživatel Jacek 
07.02.2009 (22:52)  
To je oficiální zpráva. Tenkrát ovšem nějaký kolega toho výpravčího napsal na K-report jak to bylo doopravdy. Výpravčí sloužil třetí šichtu po sobě, po nehodě sloužil dál, dokud nepřijeli pánové z GI a nezačali mu sdělovat obvinění. Teprve pak se šel projít...
Nejhorší je, že ta réleovka bez kolejových obvodů je typická past na zaměstnance. Podobných zrůdností je až až. Většinou nebyly peníze na dokončení modernizace. Je jen otázkou času, kdy ten člověk ve stresu "selže". Pak mu sdělí obvinění, místo aby se zjednala náprava.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
07.02.2009 (21:21)  
http://www.dicr.cz/nehoda-ve-vsestarech-vypravci-spachal-sebevrazdu


Nehoda bola v r. 2004. Úradná správa z DI ČR .
registrovaný uživatel MirekM  mail  
07.02.2009 (21:11)  
aron: Pokusím se popsat co nejpřesněji, co jsem o tom tehdy četl v novinách, ale už je to doba, takže to možná nebude přesné.
Z jedné strany byl postavený průjezd pro nákladní vlak, ve stanici čekal druhý vlak (nejspíš zpožděný osobák), který čekal na uvolnění trati ve směru, odkud přijížděl nákladní vlak. Výpravčí ve snaze co nejméně zdržet odjezd osobního vlaku předčasně vybavil cestu nákladu a při stavění cesty pro osobák mu podhodil výhybku a zadní vozy vykolejily. Pokud vím, tak pouze rozryly nástupiště z betonových panelů a možná způsobily nějakou škodu na druhém vlaku, ale snad se nikomu nic nestalo. I přesto to výpravčí neunesl. Odsloužil zbytek směny a pak spáchal sebevraždu.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko