..: Monografie stanic: Strážnice :..

Ilustrační obrázek Stanice Strážnice se nachází na trati č. 343 (Rohatec – Veselí nad Moravou – Vrbovce). Město jihovýchodně od Brna, na jehož území najdeme několik památek, je též proslaveno Mezinárodním folklórním festivalem. Také odsud pochází hned dvě České Miss. Stanice leží nedaleko centra obce. Dostaneme se do něj po asi 10 minutách chůze. Poblíž stanice se nachází autobusové nádraží, kulturní dům a dvě restaurace. Cestující čekající na vlak tak mohou trávit svůj volný čas rozmanitými způsoby.

Z historie

Trať č. 343 byla dokončena 11. listopadu roku 1887. Původní staniční budova vypadala jinak. Šlo o menší patrovou stavbu se sedlovou střechou. Samotné město neslo za dob Rakouska-Uherska název Straznitz. Na osobních vlacích zde byly k vidění malé parní lokomotivy rumunské a maďarské výroby. Později zde pozorný cestující shlédl i známou parní řadu 477 „Papoušek“, jež zajišťovala vozbu nákladních vlaků.

Současnost

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Současná staniční budova je patrová s nekrytými nástupišti. V minulých letech proběhla rekonstrukce, při níž byla nanesena nová fasáda z kvalitních barev a došlo i na výměnu oken. Fasáda je žluté barvy, zdobena ornamenty a náměty Strážnice, se kterými se lze setkat na různých památkách a kapličkách ve městě. Ve stanici se nachází čekárna, prodejna jízdenek, místnosti pro zaměstnance ČD, toalety a úschovna zavazadel. Nedaleko nádražní budovy stojí již nepoužívané překladiště, traťmistrovský domek, skladiště a v nedávné minulosti i dnes neprovozní bufet. Nádraží je řešeno trojkolejně a doplněno vlečkou do místního sila, jednou odstavnou a dalšími dvěma kusými kolejemi. Staniční koleje jsou osazeny tzv. „trpasličími odjezdovými návěstidly“. Ovládání výhybek na hlavních dopravních kolejích je automatické, odstavná kolej a zbytek musí být přestavován ručně. Na území města kříží veřejné komunikace 5 přejezdů (3 se světelným PZZ) a jeden železniční most.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Provoz

Osobní vlaky jsou vypravovány z 1. a 2. koleje, manipulační pak ze 3. Do stanice v běžném provozu na osobních vlacích zajíždí motorové vozy řad 809, 810, 814, 842. Vozbu manipulačních vlaků zajišťuje motorová lokomotiva řady 742. Všechna vozidla osobní dopravy spadají pod DKV Brno. Mezi netradičními vozidly, která se na trať č. 343 dostala, můžeme zmínit například motorový vůz M 131.101, lokomotivu 751 002-7 (ex T 478.1002). Na místní vlečce se mohl bystrý pozorovatel setkat dokonce s "prasátkem" řady 703.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Použité fotografie: Přema


Přema | 20.4.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2      Zpráv na stránku:   
22.04.2008 (20:07)  
Miroslav Zikmund: Když už chcete slovíčkařit, tak se nejedná o dálkově, ale o ústředně stavěné výhybky ...
22.04.2008 (18:41)  
"Ovládání výhybek na hlavních dopravních kolejích je automatické". Copak to je za novinku ? Něco podobného čtu poprvé.
To se jako výhybky ovládají "automaticky" jízdou vlaku, tak jak jsou vybavovány kolejové obvody ?

*****

Jestliže se o kousek dál píše o ručně přestavovaných vyhybkáých, pak se jedná o výhybky přestavované dálkově pomocí elektromotorického přestavníku.
registrovaný uživatel Fauny  mail  
21.04.2008 (18:05)  
Já myslím, že tu byl brejlovec i nedávno. Včera jsem ho dokonce viděl stát i s měřícím vozem ve Veselí.
21.04.2008 (17:25)  
zigzaja: Má je číslovány dle číslování, které se často používá pro cestující. Drážně to je směrem od výpravní budovy takto: 5. (manipulační), 3., 1., 2. a 4. kolej (kusá u sudoměřického zhlaví).
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
21.04.2008 (17:07)  
A chci se zeptat, jak tam máte číslované koleje, z vašeho náčrtku to vypadá, že nejblíže k výpravní budově je 1. kolej a nejdále 3. kolej, němělo by se to počítat tak, že od začátku tratě na pravé straně jsou sudé koleje a na levé liché? Samozdřejmě jsou i vyjímky.
Neberte to jako rejpání, jen že tam píšete o tom, že osobní vlaky jezdí na 1. a 2. kolej a Mn na 3. což mi podle náčrtku příjde celkem nelogické, když VNVK ( ve vašem náčrtku odstavná kolej) je u podle vašeho náčrtku u 1. koleje.
21.04.2008 (16:48)  
Fauny, Přema: Záleží, podle čeho trať posuzujete. Dle TTP leží ŽST Strážnice na trati Rohatec - Veselí nad Moravou a např. dle KJŘ je na trati Hodonín - Vrbovce ...
registrovaný uživatel Fauny  mail  
21.04.2008 (15:19)  
Jen bych ještě trošku poopravil chybičku v článku. Strážnice leží na trati Hodonín - Veselí n. M. - Vrbovce a ne Rohatec - Vrbovce. A občas k nám zavítá brejlovec s měřícím vozem, takže i řada 754.
registrovaný uživatel V. 
21.04.2008 (6:31)  
Pěkně zpracované, zajímavé, hezké fotky.
21.04.2008 (0:56)  
Tak tuhle trať ještě projetou nemám, v létě to musím co nejrychleji dohnat. Jinak takovýhle články se mi líbí a budu se těšit na další.
20.04.2008 (13:31)  
Hezky je vidět vývoj nyní zrušené kusé manipulační koleje: Na některých fotkách je na výhybce na kusou kolej "vykuchán" pouze odbočný jazyk, na novějších fotkách chybí i srdcovka s dlouhými pražci, :o).
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko