..: Monografie stanic: Rakovník :..

Ilustrační obrázek Rakovník - město ležící ve středních Čechách, a to zhruba 60 kilometrů západně od Prahy. Žije zde přibližně 18 tisíc obyvatel, ve městě a okolí se nachází nespočet historických památek a zajímavých míst. Je zde také rozvinutá železniční síť, kterou dříve hojně využívaly místní, v současné době již převážně zrušené, vojenské útvary. Nyní ji využívá několik velkých závodů, jako např. RKZ-LASSELSBERGER, ZZN, Procter&Gamble, atd.

V žst. Rakovník se kříží tratě 120 (Rakovník - Lužná - Kladno - Praha Masar. nádr.), 174 (Rakovník - Beroun), 161 (Rakovník - Bečov nad Teplou), 162 (Rakovník - Kralovice - Mladotice) a 126 (Rakovník - Louny - Most). Stanice má 12 kolejí, z toho je 7 dopravních a zbytek manipulačních. Nejdelší, dopravní kolej měří 785 metrů a nejkratší 353 metrů. Pro vozbu osobních vlaků se používají 4 koleje, 3 až 4 koleje pro dopravu nákladní a zbytek slouží jako odstavné koleje pro osobní vagóny. Na tyto koleje je také připojeno rozsáhlé depo, které se nachází za východním zhlavím stanice. V depu je rotunda se 16 kolejemi a poměrně velkým technickým zázemím. V blízkosti nádraží lze nalézt nové moderní autobusové nádraží, supermarket Plus, plavecký bazén a za 7 minut chůze jste v centru města - na Husově náměstí.

Stanice byla dříve osazena mechanickými návěstidly, v současnosti byly však nahrazeny světelnými. Vjezd do stanice z depa je tak též zajištěn světelným návěstidlem. Hlavní průtahy, křížení a vzdálená odbočka je řízena elektromotorovými výhybkami, ostatní koleje mají ruční výhybky. Zhruba 700 metrů od západního zhlaví je odbočka Rakona, ze které vychází tratě 161, 162 a vlečky do společností ZZN a Procter&Gamble-Rakona.

Osobní dopravu zajišťují vozidla řady 810, 812, 814, 842, 854, 714 a vozy Btax, Btx, Btn, Bmx. Nákladní dopravu obsluhují většinou lokomotivní řady 742, či 714. Hlavní částí nákladní přepravy jsou obiloviny, přísady do pracích, čisticích prostředků a jejich distribuce, obklady, dlažby a jiné. Často se zde setkáváme i s vagóny polských (PKP) a německých (DB) drah. Výpravčí ve stanici denně vypraví cca 60 osobních spojů. Zastavuje zde také známý R 892/893 Bezdrev Most - České Budějovice. Díky železničnímu muzeu v nedaleké Lužné u Rakovníka se zde během roku několikrát konají nostalgické jízdy parních vlaků a ostatních historických vozidel.

Použité fotografie: Mirabr, PavelH

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Mirabr Poslat mail autorovi | 22.3.2008 (19:55)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Filnorm  mail  
22.04.2008 (14:04)  
Zdravím, tato stanice, resp. výtopna byla na konci války několikrát napadena hloubkaři: přinejmenším 20. a 29. dubna a 4. května 1945. Údajně přišla o všechny provozuschopné lokomotivy.
29.03.2008 (11:33)  
A co se týče 842 a Bmx ty jezdí na Bezdravu, ale v PJ Rakovník žadné nejsou, a to samé 854 a Btn, ty sem zajíždějí z Prahy. Ale jestli bylo napsáno, že zde zajišťují dopravu, tak to souhlasím.
29.03.2008 (11:30)  
Ve vyjmenovaných řadách vlaků ještě bylo zapomenuto na 811.:-)
registrovaný uživatel EnRico 
25.03.2008 (10:10)  
No mě spíš zaujalo to "moderní autobusové nádraží". Proboha! To bylo moderní snad v 60. letech.
25.03.2008 (13:55)  


A byl jste tam nyni? Vzdyt je kompletne zrekontruovane. Drive to byla ostuda, ted to ma uroven!
24.03.2008 (9:03)  
Dýka: Co je zvláštního na hranici izolovaného úseku? V dopravnách je běžná, pokud je rozizolovaný jen výhybkový úsek...
registrovaný uživatel Dýka 
23.03.2008 (22:57)  
Zatímco se tu rozebírá (ne)existence okresů, dovolím si pár malých doplnění k článku, protože Rakovník byl dlouhou dobu takřka moje domovská stanice. :-D
Stanice prošla celkem už 3 modernizacemi:
1. modernizace proběhla v roce 1936, kdy byly postaveny stavědlové věže na obou zhlavích a zřízeno centrální stavění výhybek a návěstidel spolu s elektromechanickým úsředním stavědlovým přístrojem pro všechny tratě.
2. modernizace proběhla na počátku 80. let, kdy na lounsko-bečovsko-mladotickém zhlaví byl vybudován silniční podjezd. Současně dostaly výměny na tomto zhlaví elektromotorické přestavníky, nebyla zde však osazena světelná návěstidla (!). Na zhlaví lužensko-berounském byla osazena světelná vjezdová a skupinová seřaďovací návěstidla, zůstalo mechanické ovládání výhybek a mechanická odjezdová návěsidla (tuhle kombinaci jsem nikde jinde v síti ČSD/ČD nenašel).
Teprve poslední modernizace před cca třemi lety uvedla stanici do stavu, viditeného na fotografiích.
Hradlo odbočka Rakona (odbočení tratě 162 a vlečky do Procter&Gamble Rakona z trati 161) byla osazena světelným návěstidlem BEZ předvěsti ze strany od stanice, jízdu vlaků povoloval řídícím přístrojem výpravčí v Rakovníku. Tuhle výjimku odstranila současná pětisvětlová odjezdová návěstidla, která tak plní funkci předvěsti vjezdového návěstidla odbočky Rakona.
A jak je vidět na fotografiích, ani dnes není stanice tak úplně bez zvláštností. U námezníků je vidět ohraničení izolovaného úseku (zhlaví Lo-Be-Ml), v nemž nesmí zůstat stát žádné vozidlo. Posunující díly i jedoucí vlak musí tento úsek zcela opustit, protože by SZZ nedovolilo přestavovat výměny.
24.03.2008 (9:53)  


Děkuji za zajímavé upřesnění jak byla zabezpečena stanice.
registrovaný uživatel M 
23.03.2008 (20:35)  
Helb - jako dobry, ale Ostromer je Ostromer:-)
Mimochodem, maji system ala Ostromer i jinde?
registrovaný uživatel Mirabr  mail  
23.03.2008 (18:36)  
Koukám, jak slovíčko "okres" umí dělat divy. Ovšem nechápu, proč se zde o tom dohadujete, když stejnak nevíte, jak to má být správně. Pro mě to bylo a je okresní město. Tak tedy pro Váš klid jsem raději toto slovo z článku vypustil.
Počet obyvatel jsem také poopravil, vycházel jsem z propagačních materiálů města.

Jinak děkuji všem, co umí kladně ocenit tento příspěvek.
23.03.2008 (16:29)  
714 táhla jednou NEXak do berouna ale jinak dost často byla vidět na zaloze....
Thunnder zapoměli jsi na reginu a esmeraldu
Jinak koukám pěkne pro mě dost známe fotky neni divu když
bydlim 5 minut od mist kde to bylo foceno
registrovaný uživatel helb  mail  
23.03.2008 (12:23)  
Mirabr :: Super článek i fotky, díky. Ještě přidám obrázek rakovnických "pragotronů" - http://temp.helb.cz/p1010214.jpg
thunnder :: No teda, netušil jsem, že se tady pohybuje více lidí z Kralovic. :)
23.03.2008 (18:15)  


Diky a ty prijezdy, odjezdy jsou fakt paradne vymysleny! Lidi na to nadavaj, ze na to poradne nevidi, hlavne kdyz na to sviti slunce :-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko