..: Monografie stanic: Příbram :..

810.177 Železniční stanice Příbram leží na trati 200 z Protivína do Zdic. Nádraží je dlouhé přibližně 850 metrů a disponuje sedmi staničními kolejemi, z nichž koleje 2 a 3 jsou určeny pro osobní dopravu. Třetí kolej je stanicí rovně průjezdná, sedmá kolej je kusá a je přístupná pouze ze Zdického zhlaví, byť již pěje svou labutí píseň. První kolej je využívána pro odstavení staniční zálohy, kterou obvykle obstarává lokomotiva řady 742. V pracovní dny odpoledne zde nalezneme také odstavenou soupravu "blatenské lokálky", která zde čeká na svůj další výkon. Na této koleji nalezneme také odbočku do lokomotivního depa.

Nádraží disponuje i třemi vlečkami z niž první, která vede na bývalý "stroják", už několik let nefunguje. Druhá vedoucí do Kovohutí je funkční jen sporadicky. Nejčastěji se s vlakem ovšem setkáme na třetí, jež je využívána pro dovoz uhlí do zdejší teplárny. Příbram je druhou nejvýše položenou stanicí na trati (490 m.n.m). Ve městě nalezne zvídavý turista také hornické muzeum s malou důlní tratí, která spojuje Ševčínský důl a důl Vojtěch.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek © Hornické muzeum Příbram © Sedlik R Beroun-ČB © Filipo R 1591 Otava 853 (Příbram-Zdaboř) R 891 Bezdrev r.1997 © Mořepetr 751 na Pn Křižování Os Ptn-Zdice a R Rakovn-Č.Velen 714+2×Btx 810+010+010+810

Ve stanici zastavuje i známý rychlík Bezdrev, i když již nejde o ten starý dobrý spoj s 1. třídou a restauračním vozem. V případě odklonů se zde můžeme setkat i s prestižním mezinárodním spojem EC/Ex 100/101 Jóže Plečnik z Prahy do Lublaně či mezinárodním rychlíkem do Salcburku. Dokonce se zde konaly i významné zkoušky soupravy 943+BDs+B+B+B+755 nebo Herkula řady Rh2016 OeBB. Faktem zůstává i to, že celá trať měla být již několik let v elektrické trakci, ale realizace projektu byla odložena na neurčito.

V roce 2004 došlo k optimalizaci stanice, při níž vznikl bezbariérový přístup z čekárny na nástupiště. Nově zde nalezneme také ČD centrum, do jehož prostor se přestěhovalo i zákaznické centrum místní autobusové společnosti Connex Příbram.

Na závěr dodejme, že na konci 2. světové války zaútočili na tuto stanici obávaní hloubkaři. První útok se odehrál 17. dubna 1945. Asi v 15 hodin byly vyřazeny z provozu dvě lokomotivy ze zdické výtopny. U první z nich (č. 524.017) bylo napočítáno 80 zásahů, u druhé (č. 324.210) dokonce rovná stovka. O tři dny později byla krátce po deváté hodině ráno prostřílena lokomotiva neznámého čísla v čele nákladního vlaku č. 6156. Lehce byly poškozeny objekty opravny kolových vozidel protektorátních drah a vodárny. Stejně jako v prvním případě nebyl nikdo zraněn. Poslední útok se odehrál 2. května 1945 kolem poledne. Střely hloubkařů tehdy usmrtily člověka - 17letého Emanuela Hofmana.

770 na posunu R 991 Otava testovací souprava složená 943+BDs+B+B+B+755 na Otavě © Mořepetr Ex 101 © Michal Hronek Odklon R 206 po 200 © Mořepetr 831+Bix

Užitečné odkazy:

Použité fotografie a jejich autoři: Hornické muzeum Příbram, Mořepetr, Filipo, Petr Lonek, Michal Hronek, Sedlik

Doplnil Filip Vojtášek. Více informací o hloubkařích naleznete na webu http://hloubkari.bloguje.cz/


xfilipís | 3.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
05.05.2008 (10:33)  
Výborné, některé fotky navozují skvělou nostalgii, až je člověku smutno.
04.05.2008 (19:05)  
Odhaduju že v horizontu cca 10 let nic nebude.
04.05.2008 (19:00)  
Jak je to tedy s elektrizaci teto trati? Da se rici, ze spise nebude, nebo urcite nebude?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
03.05.2008 (23:13)  
2 Špáňa:

Díky, stačí, to je vohno.
03.05.2008 (21:43)  
Výborně...! Nechť žije 200...:)
P.S.: Ještě si mohl k článku vložit tu fotofrafii, jak stojí v Příbrami proti sobě ty dvě Zamračené...:)
registrovaný uživatel Bovlk 
03.05.2008 (21:19)  
Fajn clanek, diky. BTW, ta fotka se dvema brejlovci na vlaku o ctyrech vozech kategorie EC, dokonce s 1. tridou, to je co za vlak? Rychlik do Salzburku? Plecnik je snad to delsi EC hned vedle?
03.05.2008 (21:12)  
Skvělé:-) Nedá mi to nevzpomenout si na ZVS v Březnici - Dobré Vodě; bylo to v roce 1998 a jezdil jsem ještě Otavou i Bezdrevem v klasickém řazení, osobáky zase sestávaly z vozů 831+Bix... Kdepak ty loňské sněhy jsou:-)
03.05.2008 (19:00)  
Dobrá práce Špáňo, i ta fotka v záhlaví je docela povedená.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
03.05.2008 (17:13)  
Dobrý! Byl by plánek stanice se zaústěním vleček?
registrovaný uživatel karosa  mail  
03.05.2008 (15:20)  
Výborná práce, děkuji za ni všem, kteří se na ni podíleli.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko