..: Monografie stanic: Plotiště nad Labem :..

cedule, foto: flegis Plotiště nad Labem — Původně samostatná obec, od roku 1971 severozápadní částí statutárního města Hradce Králové. Tak bychom mohli označit městskou části Plotiště s více než 1 800 obyvateli. Celé území má charakter především příměstské zástavby spolu s tradiční zemědělskou činností, zejména pěstováním zeleniny. Jediným významným průmyslovým podnikem v této oblasti je společnost BEZ MOTORY SERVICES, s.r.o. – bývalé ČKD. Městskou část Plotiště obsluhují celkově tři linky MHD a vlaky. Zdejší železniční zastávku Vám nyní představím.

Historie a současnost

plánek, foto: flegis Železniční zastávka Plotiště nad Labem se nachází na jednokolejné trati 041 (Hradec Králové – Turnov) v kilometru 2,76. Vlastní informace o historii budování železniční trati 041 jste se mohli dočíst již v monografii stanice Všestary, nebudu je zde tedy znovu uvádět, pouze připomenu rok 1881. Právě v tomto roce byl totiž zprovozněn úsek trati Hradec Králové - Ostroměř, do něhož zastávka spadá. Nachází se v úseku mezi stanicemi Hradec Králové hl.n. a Všestary. V jejím těsném sousedství ve směru od Hradce Králové dochází ke křížení železniční a silniční dopravy. Samotné umístění zastávky je z hlediska dopravního rozsahu obslužnosti městské části Plotiště nad Labem dosti nevýhodné. Zastávka je totiž od samotných Plotišť zhruba kilometr daleko. Místní obyvatelé tedy celkem logicky raději využijí linek MHD. V dobách minulých zastávka obsluhovala především zdejší průmyslový podnik (ČKD). Do tohoto průmyslového komplexu byla ve směru na Všestary zřízena i vlečka – ta je již v současné době nevyužívaná.

Zastávka byla původně tvořena mohutným celodřevěným přístřeškem. Ten však před několika málo lety shořel a byl nahrazen malým, ale z hlediska významu zastávky zcela dostačujícím přístřeškem prefabrikátového typu. Dále můžeme v zastávce nalézt dvě lavičky, k nástupu a výstupu cestujících slouží betonové nástupiště. Samotný prostor zastávky Plotiště není možné pokládat za příliš udržovaný.

monografie stanice, foto: flegis monografie stanice, foto: flegis monografie stanice, foto: flegis monografie stanice, foto: flegis monografie stanice, foto: flegis monografie stanice, foto: flegis

Provoz

Cestujícím se nabízí spojení ve směru na Hradec Králové a na Jičín. Možnosti jsou však značně omezené nejen již zmíněnou polohou zastávky, ale i nabízenými spoji. V zastávce totiž staví pouze vybrané osobní vlaky a to na znamení nebo požádání. Všeobecně platí, že v zastávce staví brzké ranní a pak především vybrané odpolední spoje (doprava zaměstnanců do a ze zdejšího podniku).

Zdroje: Plotiště.info, Vlakregion Jičín

Předchozí díly seriálu: Bohumín, Česká Třebová, Pardubice hl.n., Bohuslavice nad Metují, Adršpach, Broumov, Český Těšín, Rakovník, Martinice v Krkonoších, Strážnice, Příbram, Hradec Králové hl.n., České Velenice, zastávky trati 322, Všestary, Praha - Radotín  


J.F. Poslat mail autorovi | 9.7.2009 (18:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Královéhradecký


10.07.2009 (18:25)  
Též ještě jeden spoj linky 28 od tamtud jede.
registrovaný uživatel aron 
10.07.2009 (14:40)  
Pro obsluhu samotných Plotišť a Plácek by celkem "bodla" zastávka na trati 031 u přejezdu na silnici spojující obě čtvrtě.Jinak která je třetí linka MHD do Plotišť? Napadá mě jen 10 a 15.
09.07.2009 (22:20)  
Trať Hradec Králové-Ostroměř končila v místech kde je dnes areál MTH. Dvoupatrová budova s červenou střechou je původní výpravní budova lokálky. Měla zde být i výtopna (zřejmě stejný typ jako v Sadové, či Smiřicích zast.) Vlaky zde opravdu končily a cestující museli na nádraží SNDVB/ONWB po svých. Viděl jsem i dobovou pohlednici a pokusím se majitele kontaktovat.
registrovaný uživatel Jakuza  mail  
09.07.2009 (22:15)  
Až tuhle zastávku přejede buldozer s nízko nastavenou radlicí. Všem strojvedoucím z PP HK se oddechne. Situace kdy tu vlak staví jen pár dní v roce. SO Ne ano jinak ne a miliarda jiných variant je opravdu hnus. Jediné hezké co na ní je, je dvojice pěkných slečen u přejezdu, které se zde obden střídají u prodeje melounů
09.07.2009 (19:11)  
Pekne:) V monografii stanic první zastávka, která má samostatný článek :)
Jen bych poupravil, že Plotiště je severozápadní částí HK, nikoli severovýchodní.
09.07.2009 (18:33)  
Trať 041 byla v těch místech zakončena depem a točnou. Lidi museli šlapat pěšky. Dřevěná bouda v roce 2008 shořela, potom se postavila současná.
09.07.2009 (18:25)  
Předchozí dřevěná bouda se objevila cca v 1. polovině 80. let. Byla pojatá docela velkoryse, bleděmodře natřená, s logem ČKD. Stav v posledních letech její existence byl však tristní. Někde jsem četl, že tady dokonce původně "Jičínka" končila a dál na hradecké nádraží se muselo pěšky. Někdy po r. 1900 (1906?) pak byla trať protažena do HK. Ale někdo z vás to asi bude vědět přesněji.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko