Monografie stanic - Po delší odmlce Vám přinášíme další díl ze seriálu Monografie stanic, ve kterém nám autoři představují některá zajímavá nádraží na české železniční síti. Jedná se o otevřený seriál, do kterého můžete přispět i Vy. Dnes však zavítáme na jih Čech do malého města obklopeného lesy, ležící na hranicích s Rakouskem, oddělené od sousedního Gmündu řekou Lužnicí. České Velenice - žije zde přibližně 3500 obyvatel. Ve městě je hospodářský park, střední škola se zaměřením na železniční dopravu a jsou zde i Železniční opravny a strojírny, známé opravou historických vozidel.
Železniční stanicí České Velenice prochází dráha Františka Josefa z Vídně do Plzně (trať 199 Gmünd NÖ - České Budějovice) a odbočuje z ní trať do Prahy (226 Gmünd NÖ - Veselí nad Lužnicí). Ve stanici jsou 2 ostrovní nástupiště spojená podchodem s halou, 11 dopravních kolejí a jedna manipulační k odstavování nákladních vozů. Na českobudějovickém zhlaví se nachází bývalé depo, kde postupně probíhá demolice. Za stanicí leží Železniční opravny a strojírny, ve kterých se opravoval například parní vůz Komárek.
Stanice je osazena mechanickými návěstidly: 4 odjezdovými, 3 vjezdovými, které mají polohy stůj a výstraha; 3 neobsluhovanými předvěstmi a 2 světelnými seřaďovacími návěstidly sloužícími ke krytí přejezdů na vlečce do hospodářského parku. Výhybky jsou přestavovány ručně ze čtyř stavědel.
Provoz železnice z Vídně do Plzně v úseku Eggenburg - Gmünd – České Budějovice byl zahájen v roce 1869; odbočka do Prahy v roce 1871. Ze stanice České Velenice (tehdy Gmünd) vycházely dvě úzkorozchodné tratě Waldviertelbahnen do Litschau, ze které v Alt Nagelbergu odbočuje dráha do Heidenreichsteinu. Na nich byl provoz zahájen roku 1900; úsek do Weitry a Gross Gerungs se zahájením provozu v letech 1902 - 1903.
V roce 1868 se začalo s výstavbou železničních dílen, jejichž provoz byl zahájen o rok později. Roku 1874 byly dílny a nádraží v Českých Velenicích (Gmündu) poprvé rozšiřovány. Za 33 let, v roce 1907 zde byla zřízena trolejbusová doprava z nádraží do centra města Gmündu. Dopravu zajišťovaly O-busy. To vše ale jen do roku 1916, kdy byla doprava zastavena pro nedostatek financí. Po vyměření hranic Československé republiky připadly ČSR nádraží a železniční dílny, okolo kterých vzniklo 31. 7. 1920 spojením Dolních Velenic, České Cejle a Josefska město České Velenice. Podle Mnichovské dohody připadly České Velenice Německu a 20. listopadu 1938 byly podle Berlínské smlouvy přejmenovány na Gmünd III. - Bahnhof. Při bombardování anglo-americkým svazem 23. 3. 1945 bylo zničeno nádraží i dílny.
Osobní vlaky na obou úzkorozchodných drahách od roku 1922 již na českovelenické nádraží nejezdí. V roce 1950 byly úzkorozchodné koleje v Českých Velenicích sneseny, přeloženy na Rakouské území a v Českých Velenicích byly přeměněny na silnice, polní a pěší cesty. Dodnes zde zůstaly pozůstatky po točně a most přes řeku Lužnici u bývalého pěšího přechodu. Od 1. 10. 1993 jsou železniční opravny a strojírny privatizovány a 22. 12. 2000 byly transformovány a nyní nesou název ŽOS České Velenice CZ a.s.
Osobní dopravu zde zajišťují vozidla motorové trakce v řadách 749, 809, 810 a 842 a vozy Bmx, Bds, Bdt, Bt, BDtax, B, BDbmsee, Bmz (ÖBB) a Bmee. Nákladní dopravu zde zajišťují lokomotivy řad 742, 751, 771 včetně provozu na vícenásobné řízení. Dříve se zde v provozu objevovala vozidla rozmanitých řad, mimo jiné 735, 750, 753, 754, 781, 801, 852 apod. Známý zde byl i provoz řady 556.0 na všech tratích v okolí. Také tudy jezdily rychlíky Vindobona, Sanssouci a Smetana. V současnosti postupuje od Českých Budějovic elektrifikace soustavou 25 kV / 50Hz. Tím v blízké budoucnosti dojde k výrazné změně ve skladbě zde provozovaných vozidel.
Fotografie: Michal Šimek, Václav Šimek
"Osobní vlaky na obou úzkorozchodných drahách od roku 1922 již na českovelenické nádraží nejezdí. V roce 1950 byly úzkorozchodné koleje v Českých Velenicích sneseny, přeloženy na Rakouské území a v Českých Velenicích byly přeměněny na silnice, polní a pěší cesty. Dodnes zde zůstaly pozůstatky po točně a most přes řeku Lužnici u bývalého pěšího přechodu."
Jestliže od roku 1922 obě úzkorozchodky na českovelenické nádraží nejezdí, jak je možné, že provoz rakouských vlaků byl zastaven až po Vítězném únoru 1948 .... neboť místní občané byli pobouřeni imperialistickými vlaky jezdícími na československé území … a pak byla provedena příslušná přeložka tratě, resp. demontáž kolejí na československém území (pozn. rakouské území > "rakouské" je přídavné jméno a malým "r").
U bývalého pěšího přechodu ? Ona byla ta lávka tvořící přechod do Rakouska přes Lužnici zbourána ?
Že vozí vlaky vzduch ? No tak se podívejte na to, jaké „geniální" přípoje jsou od vlaků na obou hlavních tratích a jaká je návaznost autobusů ve směru Nové Hrady v žst. Nové Hrady, zejména soboty a neděle…
Zel.am : Rakušáci tudy náklady údajně nechcou
Ale současně jako tichý protest proti tomu, že v návaznosti na elektrifikaci trati Sigmundsherberg - Gmünd NÖ neprovedly ČD elektrifikaci návazných úseků do Veselí nad Lužnicí a Českých Velenic protáhly TV až ke státní hranici.
Jenže když se z nějakých důvodů zavře trať přes HD, ať na české nebo rakouské straně, tak je najednou trať přes Gmünd NÖ pro nákladní vlaky dobrá. A protože zkoordinovat výlukovou činnost na obou stranách „koněspřežky" tak, aby probíhala současně je velice obtížné, je to docela často.
Ale jinak výtečný článek a moc za něj děkuji=)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.