..: Monografie stanic: České Velenice :..

Ilustrační obrázekMonografie stanic - Po delší odmlce Vám přinášíme další díl ze seriálu Monografie stanic, ve kterém nám autoři představují některá zajímavá nádraží na české železniční síti. Jedná se o otevřený seriál, do kterého můžete přispět i Vy. Dnes však zavítáme na jih Čech do malého města obklopeného lesy, ležící na hranicích s Rakouskem, oddělené od sousedního Gmündu řekou Lužnicí. České Velenice - žije zde přibližně 3500 obyvatel. Ve městě je hospodářský park, střední škola se zaměřením na železniční dopravu a jsou zde i Železniční opravny a strojírny, známé opravou historických vozidel.

Železniční stanicí České Velenice prochází dráha Františka Josefa z Vídně do Plzně (trať 199 Gmünd NÖ - České Budějovice) a odbočuje z ní trať do Prahy (226 Gmünd NÖ - Veselí nad Lužnicí). Ve stanici jsou 2 ostrovní nástupiště spojená podchodem s halou, 11 dopravních kolejí a jedna manipulační k odstavování nákladních vozů. Na českobudějovickém zhlaví se nachází bývalé depo, kde postupně probíhá demolice. Za stanicí leží Železniční opravny a strojírny, ve kterých se opravoval například parní vůz Komárek.

Stanice je osazena mechanickými návěstidly: 4 odjezdovými, 3 vjezdovými, které mají polohy stůj a výstraha; 3 neobsluhovanými předvěstmi a 2 světelnými seřaďovacími návěstidly sloužícími ke krytí přejezdů na vlečce do hospodářského parku. Výhybky jsou přestavovány ručně ze čtyř stavědel.

Provoz železnice z Vídně do Plzně v úseku Eggenburg - Gmünd – České Budějovice byl zahájen v roce 1869; odbočka do Prahy v roce 1871. Ze stanice České Velenice (tehdy Gmünd) vycházely dvě úzkorozchodné tratě Waldviertelbahnen do Litschau, ze které v Alt Nagelbergu odbočuje dráha do Heidenreichsteinu. Na nich byl provoz zahájen roku 1900; úsek do Weitry a Gross Gerungs se zahájením provozu v letech 1902 - 1903.

Ilustrační obrázek V roce 1868 se začalo s výstavbou železničních dílen, jejichž provoz byl zahájen o rok později. Roku 1874 byly dílny a nádraží v Českých Velenicích (Gmündu) poprvé rozšiřovány. Za 33 let, v roce 1907 zde byla zřízena trolejbusová doprava z nádraží do centra města Gmündu. Dopravu zajišťovaly O-busy. To vše ale jen do roku 1916, kdy byla doprava zastavena pro nedostatek financí. Po vyměření hranic Československé republiky připadly ČSR nádraží a železniční dílny, okolo kterých vzniklo 31. 7. 1920 spojením Dolních Velenic, České Cejle a Josefska město České Velenice. Podle Mnichovské dohody připadly České Velenice Německu a 20. listopadu 1938 byly podle Berlínské smlouvy přejmenovány na Gmünd III. - Bahnhof. Při bombardování anglo-americkým svazem 23. 3. 1945 bylo zničeno nádraží i dílny.

Osobní vlaky na obou úzkorozchodných drahách od roku 1922 již na českovelenické nádraží nejezdí. V roce 1950 byly úzkorozchodné koleje v Českých Velenicích sneseny, přeloženy na Rakouské území a v Českých Velenicích byly přeměněny na silnice, polní a pěší cesty. Dodnes zde zůstaly pozůstatky po točně a most přes řeku Lužnici u bývalého pěšího přechodu. Od 1. 10. 1993 jsou železniční opravny a strojírny privatizovány a 22. 12. 2000 byly transformovány a nyní nesou název ŽOS České Velenice CZ a.s.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Osobní dopravu zde zajišťují vozidla motorové trakce v řadách 749, 809, 810 a 842 a vozy Bmx, Bds, Bdt, Bt, BDtax, B, BDbmsee, Bmz (ÖBB) a Bmee. Nákladní dopravu zde zajišťují lokomotivy řad 742, 751, 771 včetně provozu na vícenásobné řízení. Dříve se zde v provozu objevovala vozidla rozmanitých řad, mimo jiné 735, 750, 753, 754, 781, 801, 852 apod. Známý zde byl i provoz řady 556.0 na všech tratích v okolí. Také tudy jezdily rychlíky Vindobona, Sanssouci a Smetana. V současnosti postupuje od Českých Budějovic elektrifikace soustavou 25 kV / 50Hz. Tím v blízké budoucnosti dojde k výrazné změně ve skladbě zde provozovaných vozidel.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Fotografie: Michal Šimek, Václav Šimek


Michal Šimek Poslat mail autorovi | 24.8.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
24.08.2008 (20:45)  
Pevně věřím, že se Ďula pochlapí a nezůstane jen u komentáře. Konkurence nám nechce prozradit, jak články tvoří, proto by nám to mohl předvést někdo z kritiků - rádi se poučíme na konkrétním článku a vděčnost nebude jen na naší straně ;-)
registrovaný uživatel A.N. 
24.08.2008 (18:56)  
Zas článek šitý horkou jehlou! Bohužel v tom ty pěkné staré fotky zanikají a ty nové fotky to je děs a běs. To fotil něčí 10letý syn? Úroveň některých článků jde docela ke dnu. Možná,že by se redakce měla porozhlédnout po konkurenci,jak vypadají články na úrovni. Hlavně,že do fotogalerie vybíráte fotky a sem dáte takové braky.
24.08.2008 (16:02)  
Poněkud nejasný text :

"Osobní vlaky na obou úzkorozchodných drahách od roku 1922 již na českovelenické nádraží nejezdí. V roce 1950 byly úzkorozchodné koleje v Českých Velenicích sneseny, přeloženy na Rakouské území a v Českých Velenicích byly přeměněny na silnice, polní a pěší cesty. Dodnes zde zůstaly pozůstatky po točně a most přes řeku Lužnici u bývalého pěšího přechodu."

Jestliže od roku 1922 obě úzkorozchodky na českovelenické nádraží nejezdí, jak je možné, že provoz rakouských vlaků byl zastaven až po Vítězném únoru 1948 .... neboť místní občané byli pobouřeni imperialistickými vlaky jezdícími na československé území … a pak byla provedena příslušná přeložka tratě, resp. demontáž kolejí na československém území (pozn. rakouské území > "rakouské" je přídavné jméno a malým "r").
U bývalého pěšího přechodu ? Ona byla ta lávka tvořící přechod do Rakouska přes Lužnici zbourána ?

Že vozí vlaky vzduch ? No tak se podívejte na to, jaké „geniální" přípoje jsou od vlaků na obou hlavních tratích a jaká je návaznost autobusů ve směru Nové Hrady v žst. Nové Hrady, zejména soboty a neděle…

Zel.am : Rakušáci tudy náklady údajně nechcou

Ale současně jako tichý protest proti tomu, že v návaznosti na elektrifikaci trati Sigmundsherberg - Gmünd NÖ neprovedly ČD elektrifikaci návazných úseků do Veselí nad Lužnicí a Českých Velenic protáhly TV až ke státní hranici.
Jenže když se z nějakých důvodů zavře trať přes HD, ať na české nebo rakouské straně, tak je najednou trať přes Gmünd NÖ pro nákladní vlaky dobrá. A protože zkoordinovat výlukovou činnost na obou stranách „koněspřežky" tak, aby probíhala současně je velice obtížné, je to docela často.
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
24.08.2008 (15:40)  
A to jsem ještě nezmínil pískové expresy do Rakouska z Chlumu u Třeboně, vedené sergeji. Dunění těch dvoutaktních dvanáctiválců bylo slyšet hodně daleko...
registrovaný uživatel Qaws 
24.08.2008 (15:21)  
Michal Šimek: Dokonalost sama;)
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
24.08.2008 (14:37)  
Když jsem tam bydlel v 80-tých letech minulého století, býval tam celkem čilý železniční provoz. Jak už bylo uvedeno v článku, jezdívaly tam expresy zvučných jmen, ale i osobní doprava na Budějovice a Veselí nad Lužnicí byla velice silná. Ve špičkách jezdívaly na Budějice osobáky ve složení 810 - 010 - 010 - 010 - 010 - 810 nebo hydry 853 + 2x 053, které bývaly plné do posledního místa, na Veselí jezdívaly opět krabice 810 + 010 + 010 + 010 + 810. ŽOS-ka sama o sobě měla práce až nad hlavu a ranžír za ní býval pravidelně plný zajímavých vagonů a lokomotiv.
registrovaný uživatel Honza-loko  mail  
24.08.2008 (13:23)  
Loni o prázdninách, když jsem jel soupravou 842+Bmx do Velenic, jsem byl sám ve vleku.
registrovaný uživatel Honza-loko  mail  
24.08.2008 (13:05)  
Já jsem dodnes nepochopil, proč skoro na všech osobácích Budějovice-Velenice jezdí 749 s klasikou. Stejně 90% vlaků tam vozí vzduch. Ale místní nádraží je pěkně, i provoz na to že tam nejsou dráty je velmi slušný.
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
24.08.2008 (12:21)  
Elektrifikace Velenice-Budějovice, někdo se zbláznil? Rakušáci tudy náklady údajně nechcou, a těch pár vlaků osobní dopravy? 1 Pn denně....prostě tam bude čilý provoz pod drátama.
registrovaný uživatel Qaws 
24.08.2008 (12:08)  
K dokonalosti tomu chybí už jen ždibíček - a to odkazy na uvedená vozidla.
Ale jinak výtečný článek a moc za něj děkuji=)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko