Monografie stanic - Po delší odmlce Vám přinášíme další díl ze seriálu Monografie stanic, ve kterém nám autoři představují některá zajímavá nádraží na české železniční síti. Jedná se o otevřený seriál, do kterého můžete přispět i Vy. Dnes však zavítáme na jih Čech do malého města obklopeného lesy, ležící na hranicích s Rakouskem, oddělené od sousedního Gmündu řekou Lužnicí. České Velenice - žije zde přibližně 3500 obyvatel. Ve městě je hospodářský park, střední škola se zaměřením na železniční dopravu a jsou zde i Železniční opravny a strojírny, známé opravou historických vozidel.
Železniční stanicí České Velenice prochází dráha Františka Josefa z Vídně do Plzně (trať 199 Gmünd NÖ - České Budějovice) a odbočuje z ní trať do Prahy (226 Gmünd NÖ - Veselí nad Lužnicí). Ve stanici jsou 2 ostrovní nástupiště spojená podchodem s halou, 11 dopravních kolejí a jedna manipulační k odstavování nákladních vozů. Na českobudějovickém zhlaví se nachází bývalé depo, kde postupně probíhá demolice. Za stanicí leží Železniční opravny a strojírny, ve kterých se opravoval například parní vůz Komárek.
Stanice je osazena mechanickými návěstidly: 4 odjezdovými, 3 vjezdovými, které mají polohy stůj a výstraha; 3 neobsluhovanými předvěstmi a 2 světelnými seřaďovacími návěstidly sloužícími ke krytí přejezdů na vlečce do hospodářského parku. Výhybky jsou přestavovány ručně ze čtyř stavědel.
Provoz železnice z Vídně do Plzně v úseku Eggenburg - Gmünd – České Budějovice byl zahájen v roce 1869; odbočka do Prahy v roce 1871. Ze stanice České Velenice (tehdy Gmünd) vycházely dvě úzkorozchodné tratě Waldviertelbahnen do Litschau, ze které v Alt Nagelbergu odbočuje dráha do Heidenreichsteinu. Na nich byl provoz zahájen roku 1900; úsek do Weitry a Gross Gerungs se zahájením provozu v letech 1902 - 1903.
V roce 1868 se začalo s výstavbou železničních dílen, jejichž provoz byl zahájen o rok později. Roku 1874 byly dílny a nádraží v Českých Velenicích (Gmündu) poprvé rozšiřovány. Za 33 let, v roce 1907 zde byla zřízena trolejbusová doprava z nádraží do centra města Gmündu. Dopravu zajišťovaly O-busy. To vše ale jen do roku 1916, kdy byla doprava zastavena pro nedostatek financí. Po vyměření hranic Československé republiky připadly ČSR nádraží a železniční dílny, okolo kterých vzniklo 31. 7. 1920 spojením Dolních Velenic, České Cejle a Josefska město České Velenice. Podle Mnichovské dohody připadly České Velenice Německu a 20. listopadu 1938 byly podle Berlínské smlouvy přejmenovány na Gmünd III. - Bahnhof. Při bombardování anglo-americkým svazem 23. 3. 1945 bylo zničeno nádraží i dílny.
Osobní vlaky na obou úzkorozchodných drahách od roku 1922 již na českovelenické nádraží nejezdí. V roce 1950 byly úzkorozchodné koleje v Českých Velenicích sneseny, přeloženy na Rakouské území a v Českých Velenicích byly přeměněny na silnice, polní a pěší cesty. Dodnes zde zůstaly pozůstatky po točně a most přes řeku Lužnici u bývalého pěšího přechodu. Od 1. 10. 1993 jsou železniční opravny a strojírny privatizovány a 22. 12. 2000 byly transformovány a nyní nesou název ŽOS České Velenice CZ a.s.
Osobní dopravu zde zajišťují vozidla motorové trakce v řadách 749, 809, 810 a 842 a vozy Bmx, Bds, Bdt, Bt, BDtax, B, BDbmsee, Bmz (ÖBB) a Bmee. Nákladní dopravu zde zajišťují lokomotivy řad 742, 751, 771 včetně provozu na vícenásobné řízení. Dříve se zde v provozu objevovala vozidla rozmanitých řad, mimo jiné 735, 750, 753, 754, 781, 801, 852 apod. Známý zde byl i provoz řady 556.0 na všech tratích v okolí. Také tudy jezdily rychlíky Vindobona, Sanssouci a Smetana. V současnosti postupuje od Českých Budějovic elektrifikace soustavou 25 kV / 50Hz. Tím v blízké budoucnosti dojde k výrazné změně ve skladbě zde provozovaných vozidel.
Fotografie: Michal Šimek, Václav Šimek
A diky za pekny clanek!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.