..: Monografie stanic: Bohumín :..

3Bohumín - Vážení čtenáři ŽelPage, připravili jsme pro Vás nový cyklus pod názvem „Monografie stanic“. Každý měsíc se budeme snažit připravit nový článek o stanici, která je něčím významná. Dočtete se o minulosti, současnosti i budoucnosti této stanice.

První článek z této série pojednává o stanici Bohumín.

Dále hledáme autory dalších článků. Pokud se k nám chcete připojit, kontaktujte . O čem bude příští článek pojednávat, záleží jen na Vás!

Dotazy a připomínky, prosím, pište na diskuzi.

Historie

První vlak přijel po nové trati Lipník nad Bečvou – Bohumín do Bohumína roku 1847. Nádraží bylo postaveno vyloženě na bažinách, protože obyvatelé původního Bohumína se stavbou nesouhlasili. Místní farář jim namlouval, že lokomotiva je ďábelský stroj. Proto bylo nádraží postaveno na polích hraběnky Rudnické, která byla ve finanční tísni, a tak svůj majetek odprodala. Obec dostala název Šunychl - Bohumín - Nádraží a díky své pozici na hranici mezi Rakousko-Uherskem a Pruskem se slibně vyvíjela. Později dostala německý název Oderberg (hrad na Odře, popř. Město na Odře). Byla zahájena ve své době velmi významná výstavba trati do Annabergu (Chałupek). Cesta do Pruska byla zprvu komplikovaná, protože při zahájení provozu nebyl dostavěn most přes hraniční řeku Odru a cestující byli přes řeku přebroděni čluny. Na druhé straně na ně čekala další souprava. Tyto praktiky se cestujícím moc nelíbily (jakkoliv u Drah císaře Ferdinanda bylo běžné zacházení s cestujícími na velmi nízké úrovni). Most byl dostavěn v roce 1849.

Současná budova byla postavena až v roce 1860 a rok 1903 přinesl do Bohumína rožšíření tehdejší stanice do současné podoby v novosecesním stylu.

Další tratí byla Košicko-Bohumínská dráha, která ale nevedla stejnou trasou přes Dolní Lutyni jako dnešní trať 320, ale přes Orlovou. Za druhé světové války byl veden přímý rychlík Bohumín - Berlín. Dne 28.8.1944 spadlo na železniční stanici několik bomb.

Roku 1963 projel bohumínským nádražím první vlak tažený elektrickou lokomotivou (napájecí soustava je dodnes 3kV ss). Kvůli neustávající práci karvinských dolů byla původní trať na Orlovou a Karvinou město silně poškozena, a proto došlo dobách socialismu k dostavbě dnešní přeložky Bohumín - Dětmarovice - Karviná hl.n. V těchto dobách zaznamenala stanice velký úpadek, ze kterého se vzpamatovávala od roku 2003, ale původní sláva se k ní nevrátila dodnes.

Optimalizace

Z důvodů výstavby koridoru bylo nutno provést v ŽST rekonstrukci. Zpracování projektu optimalizace probíhalo v letech 2001-2002. Ve výběrovém řízení vyhrálo zakázku sdružení společností TCHAS a ŽS Brno, které práce zahájilo v roce 2003 a stavba byla předána v únoru roku 2006. Došlo k výstavbě nového podchodu, byla rekonstruována nástupiště a dostavěno 4. nástupiště. Dále došlo k výstavbě stavědla ESA 11 (výrobce AŽD Praha) s největším LCD panelem v ČR a ke spuštění informačního systému INISS.

Vozový park

V PJ Bohumín jsou dislokovány lokomotivy řad 111, 162, 163, 181, 182, 363 a posunová vozidla, dále elektrické jednotky řady 460 a 471 (CityElefant). Pravidelně zde nocují 2ks jednotek řady 680. Nalezneme zde vozy řad A, Aee, AB, AB350 Bt, Bt283, Bdt, B, B244, Bee, Bpee, Beer, BDs, BDbmsee a BDbmsree. Můžeme zde potkat i hostující vozy slovenských a rakouských drah a přes noc i vozy Ampz143 či Ampz73 (ČD).

Budoucnost

Stanice je zařazena do projektu Living Stations – Živá nádraží. Mělo by dojít k rekonstrukci interiéru staniční budovy. Již v dubnu tohoto roku se počítá se zahájením výstavby nového silničního mostu přes traťové zhlaví trati 320 (ulice Jana Palacha).

Obrázky

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Sbírka Jiří Spáčil


Samir Lepara | 14.1.2007 (21:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Moravskoslezský


17.01.2007 (14:22)  
inkognitus: Snad v polovině února, záleží...
16.01.2007 (16:33)  
kdy se objeví dalsi??
dopisovateľ alebo člen ŽP Martin Grill  mail  
16.01.2007 (6:37)  
Seath: A na pohledech jsou dobové malby/fotky ;o)
15.01.2007 (13:38)  
Mustafa: to jsou pohledy, ne fotky :)

Mimochodem, pokud by k pohledum sel dat jeste rok, bylo by to vyborne... dik!
editor alebo admin ŽP NIcKON  mail  
15.01.2007 (2:54)  
Chvályhodný počin, ale sneslo by to klidně trojnásobný rozsah a mnohem podrobnější zpracování.
14.01.2007 (22:47)  
Takovýhle články mi tu chyběly, taky je dobrý, že sou tu i linky na dobový fotky.

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko