..: Modelářské novinky v Lipsku :..

Logo Model-Hobby-Spiel Liepzig, foto: Leipziger Messe Lipsko — Před čtrnácti lety byla založena novodobá tradice modelářských veletrhů modell–hobby–spiel, které navázaly na dřívější lipské veletrhy hraček a modelů. Letošní ročník, konaný ve dnech 2. – 4. října, byl, stejně jako ty předchozí, směsicí celé řady různorodých činností, z nichž železniční modeláři dávají v převážné většině přednost třem nejzajímavějším: představení novinek na stáncích originálních výrobců, nákupu zboží (modelů, nářadí apod.) za speciální ceny a prohlídce prezentovaných klubových kolejišť všech velikostí.

Centrální hala Leipziger Messe, foto: Leipziger Messe V pátek 2. 10., kromě nemnoha individuálních cestovatelů, vyrazily na cestu do Lipska autobusy, rezervované společností Sepp International, která v České republice zastupuje Leipziger Messe. Počasí bylo typicky říjnové – pod mrakem, ostrý studený vítr, ale odpoledne občas vykouklo průrvami v šedých mracích i slabé podzimní slunce. V prohřátém vzduchu ve skleněné centrální hale výstaviště (architektonické dílo, sestavené ze 6546 skleněných desek, které pochází z roku 1996) se proháněli draci a v hale číslo 3 činily totéž stovky modelů z různých zemí Evropy, vedeny kolejemi všech možných rozchodů. Venku na volné ploše jim sekundovala skutečná parní lokomotiva 52 8154 ze železničního muzea Bayerische Bahnhof, na jejímž stanovišti bylo možné nechat se svézt několik set metrů tam a zpět. Silný, hluboký tón parní píštaly lokomotivy, u nás přezdívané němka (řada 555.0), zařezávající se až do morku kostí, byl slyšet i uvnitř hal.

Stánek firmy BUSCH, foto: Bohumil Voříšek Modely všech možných firem, které bývají předem avizovány, je obvykle možné v Lipsku spatřit na vlastní oči. Mnoho návštěvníků za tímto účelem vyhledává stánky výrobců jako je Brawa, Kühn, Tillig, PIKO, Hornby (s celým svým portfoliem značek Arnold, Jouef, Lima, Rivarossi, i vystaveným italským brejlovcem FNC), Gützold, Bachmann (se zajímavými modely čínských lokomotiv), BEMO (se svými úzkorozchodnými modely ve velikosti H0m) a další. Na stánku Lemke Collection bylo potom možné spatřit zajímavé modely firem, které tato společnost zastupuje: Kato (velikost N a H0), Hobbytrain (N a H0), Electrotren (rovněž N a H0), miNis (N), A.C.M.E. (H0) a Heljan (velikosti H0 a 0). U mnoha firem lze vidět kromě nabídky jejich modelů i předváděcí kolejiště, ať již jen jednoduché ovály nebo propracovaná kolejiště s krajinou a detaily. Zajímavé je nahlédnout i do stánků menších firem (Heris, MZZ, Krois Modell, Profi Modell Thyrow, Schirmer aj.), výrobců doplňků (Erbert Modellbahntechnik, KHM Modellbahnen, Jeweha Modelbouw, Peho-Kurzkupplungen), návěstidel a trolejí (Viessmann, Feinwerktechnik Plauen), krajiny a staveb (Auhagen, Busch, Faller, Noch a další). Firmy, které v uplynulé době ohlásily platební neschopnost, se buď veletrhu vůbec nezúčastnily (Märklin/Trix, Klein Modellbahn nebo Mehano), anebo se zmohly jen na velmi chudý stánek s prakticky nulovou nabídkou něčeho zajímavého (Kibri).

Prodejní stánky obchodníků s nabídkou modelů, mnohdy za opravdu velmi "speciální" ceny (u starších modelů obvykle za zlomky ceny původní), zaujímají na lipském výstavišti velký prostor. Jde o jeden z "taháků" veletrhu, který zajímá velké množství lidí. Firmy jako Conrad nebo Modellbahnshop Sebnitz to vědí a reagují na zájem návštěvníků příslušně širokou nabídkou cenově výhodných produktů, zabírajících skoro celou plochu jejich obrovských stánků s částečně samoobslužným režimem.

Jaké byly novinky?

Těch na stáncích až tolik k vidění nebylo. Výrobci železničních modelů vesměs představovali již ohlášené novinky nebo průřez svým sortimentem. Přímo u vchodu do haly 3 na stánku firmy Modelleisenbahn München, která mimo jiné vlastní značky Roco a Fleischmann, se vyhřívaly ve světlech reflektorů našimi modeláři netrpělivě očekávané dva "handmustery" brejlovců československé řady 754, jeden v nátěru ČD plzeňského depa (modro–bílý) a druhý ZSSK (tzv. Blonski, červený s bílým pruhem). Modely budou prodávány pod značkou Roco a na pulty českých obchodů by měly přijít ještě letos v listopadu. Již na první pohled je patrné, že si s nimi konstruktéři sice dali hodně práce (trefit tvar čela není jen tak), ale některé detaily úplně neodpovídají skutečnosti (žaluzie na bocích, podvozky aj.). Modelům brejlovců se v našem magazínu budeme ještě věnovat. Mezi další novinky značky Roco patří model nejrychlejší německé provozuschopné parní lokomotivy řady 18 201 ve velikosti TT, jejíž skutečný vzor jste mohli v loňském roce spatřit i u nás. Naopak již delší dobu avizovaný model sergeje ČSD v TT, který by měl do našich obchodů přijít počátkem listopadu, zde předveden nebyl.

Brejlovci 754 - Roco, foto: Bohumil Voříšek Brejlovci 754 - Roco, foto: Bohumil Voříšek Brejlovci 754 - Roco, foto: Bohumil Voříšek Brejlovci 754 - Roco, foto: Bohumil Voříšek

Stánek firmy Tillig neukázal nic převratného. Mezi novinkami zde byl představen oprášený model hektora, nicméně pouze ve verzi DR. Verzi ČSD firma prezentuje na svých webových stránkách, kde je model lokomotivy T 435.0 ČSD vyobrazen v modrém nátěru s kývačkovými podvozky. Zda bude dodáván i s pensylvánskými podvozky, jako tomu bývalo v dobách předchůdce, firmy Berliner TT Bahnen (BTTB), nám není známo. Pro změnu firma Kühn představila hned dvě perličky pro TT. Jednou z nich je model elektrické dvousystémové lokomotivy řady 372 ČSD a 180 DR. Druhou novinkou jsou modelově věrné vozy typu „Y“ v provedení jak 2. třídy (10 oken), tak 1. třídy (9 oken). Jak známo, zejména z důvodů nízkých poloměrů v obloucích, byly modely rychlíkových vozů zkracovány.

U skupiny Auhagen byl k vidění dokončený prototyp modelu parní lokomotivy BR 24 firmy Gützold ve velikosti TT. Precizně propracovaný model nás bohužel upoutal i cenou - 300 € (cca 8 tisíc korun). Firma Modellbahnmanufaktur Crottendorf, která se zabývá výrobou precizních kovových modelů, letos představila model parní lokomotivy ČSD 475.1 (šlechtična), ovšem za ceny, které se sdělují pouze šeptem.

Kolejiště firmy Bemo s motivem Rhétské alpské železnice, foto: Bohumil Voříšek Úzkorozchodné dráhy jsou dalším samostatným tématem, jemuž se v Lipsku věnuje mnoho firem. Kromě výrobců, kteří jsou v tomto oboru specialisty (např. BEMO aj.), se s úzkorozchodnou železnicí dá setkat málem na každém druhém kolejišti, která se v hale 3 lipského výstaviště prezentují (některá kompaktní, jiná modulová a další v zahradní velikosti - ponejvíce G, nebo 1). Na několika kolejištích šplhaly do kopců také pozemní lanovky (obdobné, jako na pražském Petříně) i úzkorozchodné ozubnicové dráhy. Zlatým hřebem tohoto tématu v celé hale pak byly dvě skutečné parní lokomotivy, řada I K číslo 54 a řada VI K, dnešní 99 715, reprezentující saské úzkorozchodné dráhy.

Stánek firmy BEMO, foto: Bohumil Voříšek Stánek firmy BEMO, foto: Bohumil Voříšek Stánek firmy BEMO, foto: Bohumil Voříšek Stánek firmy BEMO, foto: Bohumil Voříšek Kolejiště firmy Bemo s motivem Rhétské alpské železnice, foto: Bohumil Voříšek Kolejiště firmy Bemo s motivem Rhétské alpské železnice, foto: Bohumil Voříšek

Dále věnujme trochu pozornosti členům velkého modelářského společenství BDEF a jejich hostů, kteří vystavovali na letošním veletrhu v Lipsku. Vidět jste zde mohli kolejiště Ewald z Berlína, kolejiště Röhrkaste z Barsinghausenu, kolejiště Töpfer z Ingolstadtu, prezentace spolku přátel železnice ze Schaumburgu, spolku modelářů velikosti Z z Hamburku a kroužků modelářů z Köthenu a Lippstadtu. Ze zahraničí přivítalo Lipsko modeláře z Rakouska - MEC St. Valentin, z Nizozemska - Modellspoorteam Dwangrail, přátele z Polska – Polski Zwiazek Modelarzy a konečně klub St. Augustiner Modellbahner. Celý svaz BDEF sdružuje 280 klubů s celkem asi 12 tisíci členy.

Holandské vitrínové kolejiště, foto: Bohumil Voříšek Holandské vitrínové kolejiště, foto: Bohumil Voříšek Kolejiště se zimním motivem, foto: Bohumil Voříšek Kolejiště se zimním motivem, foto: Bohumil Voříšek Kolejiště modelářů z Polska, foto: Bohumil Voříšek Kolejiště modelářů z Polska, foto: Bohumil Voříšek

Tramvajový klub Lipsko Engelsdorf, foto: Bohumil Voříšek Tramvaje, což je další velké téma k modelaření, kterému se věnují někteří specialisté. V Lipsku se k této kategorii přihlásily drážďanské firmy BeKa Modellbau, Lokpavillon Dresden a Herrmann & Partner, a dále japonský výrobce JapanModelRailways. Na jejich stáncích bylo možné vidět nejen řadu typů modelů tramvají, nabízených jako prodejní zboží, ale i pěkná městská kolejiště s tramvajovým provozem, včetně československé tramvaje Tatra typu KT4D.

Lux Modellbau Gleisreinigungstechnik, foto: Jiří Randa, JRtrain K zajímavému koloritu výstavy modell–hobby–spiel v Lipsku patří i výrobci, kteří prezentují nějakou ojedinělou věc, jež má speciální určení. Je to například kolejový vysavač nečistot (od firmy Lux Modellbau Gleisreinigungstechnik), který se vyrábí v řadě verzí i velikostí a ve své zdokonalené verzi s otočným kartáčem připomíná zmenšený čistící vůz, který vídáme na ulicích. Bafání parních strojů, fungujících na skutečném principu proměny vody v páru, bylo možné sledovat na stánku firmy Regner Dampf & Eisenbahntechnik z Aurachu.

Elektroniku pro řízení a digitalizaci modelů předváděli nebo prodávali na stáncích menších i větších firem, jako Champex–Linden Modellspielwaren, ELG, ESU, Freiwald Software, Kuehn, Lenz, Littfinski, MTTM, Uhlenbrock, Viessmann a několika dalších. Zvuky všech možných lokomotiv a železničních zařízení se nesly z reproduktorů, které bylo možné najít kupříkladu na stáncích specializovaných firem Krois Modell, Uhlenbrock nebo ESU. Zde měli k dispozici i dva ovály kolejí, umístěné nad sebou, k nimž náležel zcela nový produkt ESU Navigator (pozná se od předchozích šedočerných ovladačů svou šedobílou barvou a vpravo umístěným mini–joystickem). Navigator zvládá řídit až 40 lokomotiv, přičemž jeho signály jsou přijímány ovládací jednotkou, připojenou ve vhodném místě kablíky ke kolejím, v infračervené části spektra. Přepínání mezi lokomotivními adresami a řízení rychlosti (po stupních – klikáním, plynule – přidržením) probíhá pouze joystickem, takže toto zařízení poskytuje výbornou úroveň komfortu obsluhy.

Kdo na veletrhu byl, neudělal chybu, pokud navštívil i jiné haly než jen halu 3, byť vyhrazenou takřka celou jen železničním modelářům. Pro modeláře, kteří se věnují aktivní stavbě kolejiště nebo modelů vozidel či budov, je velmi atraktivní i nabídka, situovaná do haly 5, kde se prezentovaly firmy, nabízející hodně zajímavých a potřebných věcí, z nichž některé se u nás obtížně shánějí. Jedná se o výrobce různých polotovarů, barev, pracovních pomůcek a nářadí (Krick Modelltechnik, aero–naut Modellbau, Graupner, Muldental Elektronik, STEBA Funktionsmodellbau, Revell. Cool Tool aj.). Ve svém stánku v hale č. 5 se prezentovala firma emc Elektronik & Mechanik z Thalheimu, která prodává CNC stroje na laserové řezání. Počítačově řízené frézky, soustruhy, vrtačky, brusky a další materiál, včetně speciálních nožů, vrtáků a jiných nástrojů, představila ve svém rozlehlém stánku firma WABECO. Krásný precizní minisoustruh od této firmy by se stal jistě potřebným pomocníkem v nejedné modelářské či kutilské dílně.

Zábavné může být i podívat se na modely ostatních specializací, jako jsou auta, vrtulníky a lodě. Obzvlášť zajímavá je vždy expozice "vojenských veteránů", kteří v bahně prohánějí své tanky, nákladní vojenská auta, vyprošťovací techniku a transportéry, řízené RC soupravami. Bazén s expozicí lodí a člunů je příjemnou tečkou za expozicí modelářských klubů. Bylo možné zažít i příjemné mrazení v zádech a to když se těsně nad hlavami všech návštěvníků neslyšně vznášela obrovská stříbřitá vzducholoď, ovládaná rovněž RC soupravou. Mistrně řízená svým pilotem létala skutečně tak nízko, že byla téměř na dotyk.

Vedlejší pavilon 4 není obsazen stánky, ale jsou v něm ohraničené volné plochy, sloužící k představení letu sálových modelů letadel a vrtulníků, stejně jako k závodům aut poháněných spalovacími motory. Nicméně právě kvůli výfukovým plynům se v této hale i přes otevřené všechny dveře obtížněji dýchá, a tak se zde nedá zdržet nekonečně dlouho. Konečně hala číslo 2 je vyhrazena hrám, kreativní tvorbě a dívčím pracem, jako je vyšívání, drhání, pletení, výroba různých ozdob, náramků, náhrdelníků, přání, květinových dekorací aj. V této hale je samozřejmě možné nalézt i spoustu námětů spojených s vánočními svátky a zakoupit třeba i nějaké dárky nebo něco do domácnosti. Modelářům se mohou hodit speciální lepidla a polotovary, jako plastové a překližkové desky, které jsou k mání na některých stáncích (byť jsou určené pro stavbu betlémů). Řada věcí je v této hale určena i pro děti, takže pokud se do Lipska vypraví celá rodina, najdou zde všichni její členové něco zajímavého.

Lipský veletrh (jubilejní 15. ročník jeho novodobé historie) se bude konat zase za rok – ve dnech 1. – 3. října 2010. Pokud se do té doby trochu zlepší situace se všeobecnou hospodářskou recesí, resp. nastane oživení, můžeme se jistě těšit na více novinek v podobě nových modelů od těch firem, které obtížné časy přestojí.

Text a informace: IVtrain, Bohumil Voříšek, fotografie: Bohumil Voříšek, Jiří Randa


IVtrain Poslat mail autorovi , JRtrain Poslat mail autorovi | 22.10.2009 (16:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Modelová železnice

Další z regionu Německo Sasko /Sachsen


23.10.2009 (16:52)  
Také jsem se zůčastnil výše zmiňovaného veletrhu v pátek 2.10:-) Nejvíce mě však zaujal tento model lokomotivy ř. 781 v barvách ČD Cargo:-)
http://www.flickr.com/photos/pavelmartoch/4037491442/sizes/o/
23.10.2009 (16:49)  
Bertovec: okna u skutečných lokomotiv rozhodně nejsou v hliníkových rámech, ale jsou vsazena do gumových těsnění. To těsnění bývá buď z černé nebo bílé gumy, někdy je i natřeno barvou (dobře je to vidět na této fotografii čerstvě nalakované 754.066 - http://lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=brejlect&loko=6601&cislo=754).
registrovaný uživatel JRtrain  mail  
23.10.2009 (9:28)  
Zdravím, díky za upřesnění, toto a ještě jiná drobná jsem již opravil.
registrovaný uživatel Semík  mail  
23.10.2009 (9:26)  
Druhou novinkou jsou modelově věrné vozy typu „Y“ v provedení jak 2. třídy (10 oken), tak 1. třídy (9 oken). Jak známo, zejména z důvodů nízkých poloměrů v obloucích, byly modely rychlíkových vozů zkracovány na měřítko 1 : 100. A není náhodou jen tak TT 1:120? V tom případě vagony 1:100 jsou zvětšeny a ne zkráceny.
22.10.2009 (23:01)  
K modelům brejlovců, bych chtěl jen podotknout, že okna jsou opravdu v kovovém rámu a u některých loko (včetně plzeňských) navíc vyleštěna do vysokého lesku. Jsou sice vyjímky, kdy jsou rámy oken přetřeny, ale když jsem probral fotky, tak v menšině. Možná se podaří ještě s výrobcem domluvit kompromis v podobě matné hliníkové barvy, která nebude tak svítit. V každém případě buďme rádi, že konečne dostaneme kvalitní českou lokomotivu. Ono totiž dodat podklady k jakéko-li české loko (řadě) není jen tak, protože ač se zdá, že jsou stejné, opak je pravdou. Velký problém s tím máme my, domácí. Natož potom naši rakouští přátelé. V česku je totiž každá loko v podstatě originál a to se zdaleka netýká jen nátěrů... :-)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko