Vejprty — Železniční trať s číslem 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále vede do Německa, má období nejsilnějšího provozu již nepochybně za sebou. Nákladní doprava je prakticky nulová, tu osobní zajišťují dva páry osobních vlaků, které jezdí o víkendech a dalších jednotlivých dnech. Staniční budovy mají svá nejlepší léta již také za sebou, řada z nich byla v minulém desetiletí částečně či úplně stržena nebo poničena. Přesto má tato trať určité kouzlo, které jí zůstává dodnes a činí ji v mnoha ohledech zajímavou. Za minulostí i současností této tratě se můžete podívat v následujícím článku.
Historie
Trať z Chomutova do Vejprt byla dokončena 15. února 1872, kdy na ni zkušebně vyjely první nákladní vlaky. Slavnostní otevření se událo ve stejný rok v srpnu, kdy bylo postupně dokončeno také napojení do německého Annabergu a následně také odbočka z Křimova do pohraniční obce Reitzenhain. Tato trať byla posléze za podivných okolností zrušena a z podstatné části zničena. Postupný úpadek dále čekal i samotnou vejprtskou trať. Od roku 2007 byl provoz zredukován na turistické víkendové spoje a ve stejném režimu zůstal až doposud.
Stav trati
Na poměry českých lokálek je trať v relativně dobrém stavu. S výjimkou neprořezaného průjezdného profilu v celém úseku (vyklánět se z okna opravdu nedoporučujeme) zde nejsou žádné výraznější pomalé jízdy, na části tratě je dokonce povolená rychlost okolo 80-90 km/h. Ve zbylém úseku je traťová rychlost stanovena na 60 km/h. Zajímavostí také je, že ještě před několika lety byla trať oficiálně vedena jako tzv. dráha celostátní, až nyní je v kategorii regionálních drah.
Stanice a zastávky
Staniční a zastávkové budovy na trati z drtivé většiny nejsou příliš v dobrém stavu. Většina zastávek je tvořena dřevěným přístřeškem, ve kterých je v lepším případě čitelný jízdní řád a někdy i odpadkový koš. Opačná situace je naopak v zastávce Rusová, kde byla v uplynulých letech zničena bývalá výpravní budova a vybudován prefabrikovaný betonový přístřešek, stejně jako v zastávce Domina, kde je dokonce instalováno nové osvětlení.
Naopak zcela nulovou možnost schování se před nepříznivými povětrnostními vlivy nabízí objekt dopravny Křimov, kde nyní není již ani dřevěný přístřešek přilepený k zavřené budově, který tam býval dříve. Pro železniční nadšence je zde ale naopak několik historických vozů i parní lokomotiva. Vozy jsou v různém stavu, z nichž část je provozní. Stanici zcela chybí jakékoliv označení.
Co se týče samotné pohraniční stanice Vejprty, zde mohou být pocity rozporuplné. Využívaná část dříve rozsáhlé staniční budovy je v dobrém stavu, s novou střechou, částečně i s novými okny a dveřmi, v relativně udržovaném stavu. Naopak ze zbytku budovy zbyly pouze obrovské hromady sutin, které zatím leží ladem vedle a výsledný dojem z nádraží tak poněkud kazí. Stanice je o víkendech obsazena výpravčím, který koná funkci dirigujícího dispečera, a obsluhou výhybek. Je otevřena čekárna a rovněž výdejna jízdenek, stejně jako toalety, které jsou na poměry české železnice v dobrém stavu a navíc zdarma.
Provoz v současnosti
V současné době z Chomutova do Vejprt jezdí již zmíněné dva páry víkendových osobních vlaků. V praxi provoz ještě donedávna vypadal tak, že česká vlaková četa ráno vyjela z Chomutova s motorovým vozem řady 810 (v sezóně ještě navíc s přípojným vozem Bdtax pro přepravu jízdních kol), který ve Vejprtech odstavila. Následně český personál přešel na německé Desiro společnosti DB Erzgebirgsbahn, se kterým se udělal obrat do Chomutova a zpět. Tímto postupem byl zajištěn pár přímých vlaků Chemnitz Hbf - Chomutov a zpět, přičemž německé jednotky VT 642 navíc umožnily zkrácení jízdních dob o více jak deset minut díky možnosti zastávek na znamení, vyšší povolené rychlosti i lepší akceleraci. Následně strojvedoucí a vlakvedoucí ve Vejprtech opět přestoupili do své původní české soupravy, se kterou se večer vrátili zpět do Chomutova.
Tato praxe je ale již několik měsíců minulostí, ačkoliv jízdní řád tuto změnu stále nereflektuje. Již od závěru loňského roku totiž německé soupravy pravidelně končí v pohraniční stanici Vejprty a zde je nutný přestup do českého vlaku. Důvodem je podle německého dopravce špatný technický stav české tratě a s tím spojené pravidelné poškozování podvozků motorových jednotek. To potvrzuje i mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová: „Vozidla VT 642 nejezdí na trati 137 z rozhodnutí dopravce Erzgebirgsbahn, protože údajně došlo k jejich poškození při jízdě do Chomutova. SŽDC byla informována, ale žádnou závadu nezjistila, vozidla ČD poškozena nebyla. V prosinci byla vozidla Desiro znovu nasazena a údajně došlo zase k poškození. Z tohoto důvodu požaduje EGB do vyšetření nebo objasnění vzniku závad obrat svých vozidel ve Vejprtech,“ uvedla Pistoriusová.
Kromě případného přestupu navíc a sníženého komfortu znamená tato situace i další komplikace. V soupravě 810 + Bdtax nelze realizovat zastávky na znamení, není možné využít maximální traťovou rychlost 90 km/h a může docházet k nestíhání jízdních dob plánovaných pro jednotku Desiro. Přesto se o úpravě jízdního řádu stále neuvažuje: „Každý měsíc nám EGB pošle zprávu o stavu situace a informaci, zda opět se svými vozidly do Chomutova pojedou, respektive nepojedou a objednají si soupravové vlaky z Vejprt do Cranzahlu pro návrat vozidel a zpět pro návoz vozidel do Vejprt. Stále se jedná o mimořádnost, která se šetří a je v jednání, smlouva mezi ČD a EGB platí, proto se jedná o mimořádné řazení a nebylo to součástí změny jízdního řádu,“ říká Radka Pistoriusová. Faktem však je, že cestující nejsou o změně informováni ani na dotčených stanicích a zastávkách v oblasti či na webu Českých drah, proto to pro některé z nich může být překvapením. Ve vlacích vedených českou soupravou navíc není řazen podle jízdního řádu garantovaný oddíl 1. vozové třídy.
Co bude dál?
Otázkou zůstává, jak bude provoz na trati vypadat dál. České dráhy nám totiž potvrdily, že z německé strany již nebude pro období příštího grafikonu osobní doprava do Vejprt pravděpodobně objednána. Bude proto záležet na tom, zda bude zachována na zbývajícím německém úseku do stanice Cranzahl, což by umožnilo alespoň částečné navázání českých vlaků na spoje do Německa, nebo jestli dojde na druhé straně k úplnému zastavení provozu a pak bude záležet zejména na postoji kraje jako objednatele dopravy, jak bude provoz na české straně vypadat nadále. Je pravdou, že zejména v turistické sezóně je využití vlaků v kontextu českých regionálních tratí velmi dobré, v pěkných dnech nejsou výjimkou ani plně obsazené dvouvozové soupravy s velkým množstvím cyklistů. Na druhou stranu má trať téměř výhradně turistický potenciál, jelikož dopravní obslužnost zde dnes zajišťují zejména autobusy, a to vzhledem k blízkosti jejich zastávek k osídlení i nižší ekonomické náročnosti.
Pozvánka
Kromě běžných pravidelných vlaků Českých drah můžete na vejprtské trati čas od času potkat i soupravu o poznání zajímavější a historičtější. Společnost LOKO-MOTIV totiž zajišťuje v létě za přispění Ústeckého kraje a dalších subjektů provoz několika historických cyklovlaků, které jsou tvořeny motorovým vozem M 131.1513 Hurvínek a přípojným vozem řady Ztrc pro přepravu jízdních kol. V rámci jízdy je mimo jiné možná prohlídka vznikajícího železničního muzea v Křimově, kde se za dobrého počasí koná i opékání buřtů. Více informací naleznou zájemci na webu Krušnohorsky.cz.
Zdroje: České dráhy, Historie tratě Chomutov - Vejprty
1 2 | Zpráv na stránku: |
Upřímně bych byl radši za současný stav (malá část původní budovy, ale v dobrém stavu a využívaná), než za původní velkou budovu, která vlastně k ničemu nebyla a příliš dobře nevypadala. Samozřejmě za podmínky odvezení těch tun sutin, co tam jsou okolo.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.