..: Metro na kolejích: příští stanice Plzeň :..

transport metra, foto: Michal Kuty Každý z nás jistě alespoň jednou za život využil, nebo využije k cestování po Praze jednu z linek pražského metra. Na všech třech trasách ještě před pár lety jezdily soupravy typu 81-71 ruské výroby, než se i zde pomalu začalo s obměnou vozového parku. Na lince C je nahradily vozy Siemens typu M1 a na trase A rekonstruované vozy ze závodu ŠT Plzeň typu 81-71M. V současné době pomalu vrcholí i obměna vozového parku na trase B, kde budou rovněž nasazeny rekonstruované vozy typu 81-71M. Málokdo z nás ale postřehl, že celá tato akce týkající se modernizovaných vozů metra byla, je a ještě krátkou dobu bude úzce spjata s železnicí jako takovou.

Soumrak nad starými soupravami na trase B pražského metra

Prototyp odjel do Plzně již v roce 1994. Dnes je tomu ale přesně 10 let, co začala sériová výroba tzv. rekonstrukcí. Původně soupravy na rekonstrukci a hotové rekonstrukce vozily České dráhy; zpravidla s lokomotivou řady 363. Nejednou se ovšem stalo, že pro neschopnost či nepřistavení příslušné lokomotivy jela i tzv. „náhrada“. Asi nejzajímavější byla dne 11.1. 2003, kdy byla souprava vedena lokomotivou řady 751.230, kterou posléze ve Zdicích vyměnili za 242.213.

transport metra do Plzně, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Bohouš Kotál transport metra, foto: Bohouš Kotál

V roce 2006 nastala změna v přepravě těchto souprav. Škoda Transportation si jakožto zadavatel přepravy vybrala firmu Viamont a k datu 23.9. 2006 se již uskutečnila první přeprava soukromou železniční společností, která tuto přepravu zajišťuje dodnes.

Tím se změnila i celková organizace přepravy mezi Prahou a Plzní, ale nejprve bych nastínil jak vlastně taková přeprava probíhá. V samotných začátcích se jezdilo v nočních hodinách, což nebylo zejména pro fotografy nejpříhodnější. Večer se vyrazilo z nádraží Praha Krč, kde již byla z vlečky, která je napojena na depo metra Kačerov připravena souprava ve složení lokomotivy řady 797.8 + vozy metra + 797.8. Po spřažení této soupravy s lokomotivou řady 363 ČD se vyrazilo na cestu. V nočních hodinách se dorazilo do Plzně, kde lokotraktory odvezly vozy metra na vlečku plzeňské škodovky, aby posléze s již zrekonstruovanou soupravou odjely zpět do Prahy. Po nějaké době se místo v nočních hodinách začalo jezdit přes den, což bylo mnohem příhodnější. Technologie probíhala úplně stejně, jen s tím rozdílem, že se ráno vyrazilo z Prahy Krče a večer zpět domů. Jako malou poznámku bych dodal jen to, že jakožto mimořádná přeprava neprobíhala snad ani jednou podle plánu.

Od doby co se jezdí se společností Viamont nastala malá změna. Už se nejezdí přímo do objektu ŠT Plzeň, ale vozy se nejprve odstaví na kolejiště MOVO Plzeň a posléze putují do výrobní haly škodovky. Také organizace se změnila. V současné době se jezdí tak, že ráno vyrazí souprava z Plzně, kolem poledne dorazí do Prahy Krče, kde proběhne přepřah a po poledni se jede zpět do Plzně. Soupravy jezdí též v jiném složení a to 740 Viamont + brzdící vozy + vozy metra + brzdící vozy.

transport metra, foto: Tomáš Rejdal transport metra, foto: Tomáš Rejdal transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty

Konec přeprav po železnici se blíží

Na závěr tu mám pár upřesnění. Jistě každého zajímá, kdy se tyto přepravy uskutečňují. Je to bohužel podle potřeby. Záleží na smlouvě mezi ŠT a DP Praha, kolik jich daný rok pojede. Ale zpravidla je to jedna souprava za měsíc a jezdí se jen v sobotu. A jak dlouho bude ještě metro do Plzně jezdit? Dokud bude co rekonstruovat; v současné době jezdí posledních 8 starých souprav typu 81-71, které by měly vydržet pouze do konce června tohoto roku. Čili zbývá už opravdu málo času na to si jít zdokumentovat alespoň jednou tuto nemalou zajímavost na českých kolejích.

transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Michal Kuty

Autoři fotografií: Bohouš Kotál, Michal Kuty, Tomáš Rejdal, Vít Voráček


Bean | 16.3.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Praha ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel jeffer 
16.03.2009 (17:55)  
Martin Š. už rekonštruované vozy sa vozia na doplnenie zabezpečovača ARS pre trasu B (sú to vozy, ktoré prechádzajú z liniek A/C na B). Vozia sa iba čelné vozy, väčšinou vo väčšej skupinke.
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
16.03.2009 (17:44)  
Zaujalo mě, že v soupravě jezdí jak staré, tak rekonstuováné jednoty (viz. foto), jak je to možné, to jsou rekonstrukce tolika poruchové, že se vozí opravovat až do Plzně?
A taky chci říct, že staré jednotky metra nejsou nic moc, ale líbil se mi ten vzduch proudící do vozu z průduchů ve střeše, hezky to osvěžovalo vzduch a nejen v horkých letních dnech (i když zápach v tunelech metra se vždy nedá nazvat osvěžujícím).
16.03.2009 (16:47)  
J. Průša. Ta omezení byla dána tuším tím, že spodní část obrysu vozů metra sahá o chlup níže než je tomu i vozidel schválených na SŽDC. Jeden čas se jezdilo jen po jedné koleji. Připadá mi, že nyní je to mnohem volnější. S ČD 40 km/h (limit lokotraktorů DPP), do odbočky 20 tuším, Viamont 60 km/h.

Edit: a už se dublujeme... :-)

KK: Vysoušení stlačeného vzduchu za kompresorem je běžná věc, kterou vyžadují všechna moderní vozidla. Pro bezúdržbový provoz je holt třeba čistých podmínek.
registrovaný uživatel Bean 
16.03.2009 (16:46)  
Pavel Ch: Jelo se před 14 dny. Čili nejspíš za 14 dnů, ale termín vůbec netuším.
Ostatní: Když se jezdilo s metráckými 797, tak hlavně sloužily jako redukce mezi HV ČD a soupravou metra. Cestovní rychlost byla 40km/h a do odbočky 20km/h. Od doby co jezdí Viamont, může jet souprava 60km/h.
16.03.2009 (16:41)  
V kolik to pojde tedka někdy chtěl bych si to vyfotit?
registrovaný uživatel Kakov 
16.03.2009 (16:23)  
"protože lok. ČD nemají "sušičku" vzduchu což Viamont odstranil"
co to znamená?? může to prosím někdo přiblížit?? děkuji
16.03.2009 (16:14)  
Dvě malé poznámky k perfetkní mu článku.
1. metro jezdilo jako mimořádná zásilka se spoustou omezení např. pouze po přímých kolejích a další.
2. lok metra jezdily také protože lok. ČD nemají "sušičku" vzduchu což Viamont odstranil a přidáním brzdích vozů šlo vyrazně zvýšit přepravy,u ČD brzdily jen všechny lok.
registrovaný uživatel BronislavJ  mail  
16.03.2009 (15:02)  
Pěkný článek ;), to se hned tak nevidí
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko