..: Metro na kolejích: příští stanice Plzeň :..

transport metra, foto: Michal Kuty Každý z nás jistě alespoň jednou za život využil, nebo využije k cestování po Praze jednu z linek pražského metra. Na všech třech trasách ještě před pár lety jezdily soupravy typu 81-71 ruské výroby, než se i zde pomalu začalo s obměnou vozového parku. Na lince C je nahradily vozy Siemens typu M1 a na trase A rekonstruované vozy ze závodu ŠT Plzeň typu 81-71M. V současné době pomalu vrcholí i obměna vozového parku na trase B, kde budou rovněž nasazeny rekonstruované vozy typu 81-71M. Málokdo z nás ale postřehl, že celá tato akce týkající se modernizovaných vozů metra byla, je a ještě krátkou dobu bude úzce spjata s železnicí jako takovou.

Soumrak nad starými soupravami na trase B pražského metra

Prototyp odjel do Plzně již v roce 1994. Dnes je tomu ale přesně 10 let, co začala sériová výroba tzv. rekonstrukcí. Původně soupravy na rekonstrukci a hotové rekonstrukce vozily České dráhy; zpravidla s lokomotivou řady 363. Nejednou se ovšem stalo, že pro neschopnost či nepřistavení příslušné lokomotivy jela i tzv. „náhrada“. Asi nejzajímavější byla dne 11.1. 2003, kdy byla souprava vedena lokomotivou řady 751.230, kterou posléze ve Zdicích vyměnili za 242.213.

transport metra do Plzně, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Bohouš Kotál transport metra, foto: Bohouš Kotál

V roce 2006 nastala změna v přepravě těchto souprav. Škoda Transportation si jakožto zadavatel přepravy vybrala firmu Viamont a k datu 23.9. 2006 se již uskutečnila první přeprava soukromou železniční společností, která tuto přepravu zajišťuje dodnes.

Tím se změnila i celková organizace přepravy mezi Prahou a Plzní, ale nejprve bych nastínil jak vlastně taková přeprava probíhá. V samotných začátcích se jezdilo v nočních hodinách, což nebylo zejména pro fotografy nejpříhodnější. Večer se vyrazilo z nádraží Praha Krč, kde již byla z vlečky, která je napojena na depo metra Kačerov připravena souprava ve složení lokomotivy řady 797.8 + vozy metra + 797.8. Po spřažení této soupravy s lokomotivou řady 363 ČD se vyrazilo na cestu. V nočních hodinách se dorazilo do Plzně, kde lokotraktory odvezly vozy metra na vlečku plzeňské škodovky, aby posléze s již zrekonstruovanou soupravou odjely zpět do Prahy. Po nějaké době se místo v nočních hodinách začalo jezdit přes den, což bylo mnohem příhodnější. Technologie probíhala úplně stejně, jen s tím rozdílem, že se ráno vyrazilo z Prahy Krče a večer zpět domů. Jako malou poznámku bych dodal jen to, že jakožto mimořádná přeprava neprobíhala snad ani jednou podle plánu.

Od doby co se jezdí se společností Viamont nastala malá změna. Už se nejezdí přímo do objektu ŠT Plzeň, ale vozy se nejprve odstaví na kolejiště MOVO Plzeň a posléze putují do výrobní haly škodovky. Také organizace se změnila. V současné době se jezdí tak, že ráno vyrazí souprava z Plzně, kolem poledne dorazí do Prahy Krče, kde proběhne přepřah a po poledni se jede zpět do Plzně. Soupravy jezdí též v jiném složení a to 740 Viamont + brzdící vozy + vozy metra + brzdící vozy.

transport metra, foto: Tomáš Rejdal transport metra, foto: Tomáš Rejdal transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty

Konec přeprav po železnici se blíží

Na závěr tu mám pár upřesnění. Jistě každého zajímá, kdy se tyto přepravy uskutečňují. Je to bohužel podle potřeby. Záleží na smlouvě mezi ŠT a DP Praha, kolik jich daný rok pojede. Ale zpravidla je to jedna souprava za měsíc a jezdí se jen v sobotu. A jak dlouho bude ještě metro do Plzně jezdit? Dokud bude co rekonstruovat; v současné době jezdí posledních 8 starých souprav typu 81-71, které by měly vydržet pouze do konce června tohoto roku. Čili zbývá už opravdu málo času na to si jít zdokumentovat alespoň jednou tuto nemalou zajímavost na českých kolejích.

transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Michal Kuty transport metra, foto: Vítek_V transport metra, foto: Michal Kuty

Autoři fotografií: Bohouš Kotál, Michal Kuty, Tomáš Rejdal, Vít Voráček


Bean | 16.3.2009 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Praha ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
21.06.2009 (18:06)  
Dobrý den,
chci se zeptat, jak jsou řešeny redukce mezi vozidly metra a hnacím vozidlem ČD/Viamont.
Děkuji

Jirka
registrovaný uživatel MirekM  mail  
17.03.2009 (19:32)  
Pikehead: Dokud se na B používá, tak tam ARS musí bejt.
registrovaný uživatel Wawro  mail  
17.03.2009 (13:38)  
hodně zajímavý článek.Člověk aby si ty starý dobrý ruský pekáče vyfotil a nahrál si jejich "dobržďující" zvuk při vjezdu do stanice.Za chvili nebudou :D Taky se mi líbí fotka z předposlední řady - kombinace lokomotiv: zamračená eso a malý lego :o)
17.03.2009 (12:36)  
Po Moskvě a po Petrohradě to jezdí pořád nezrekonstruovaný, docela dobrý retro. Molitan čouhá dírama v kožence, na podlaze jsou kovový záplaty, na držení takový ty koule na péru...
17.03.2009 (9:23)  
No vida, a pak, že se na železnici už nevyskytují vozidla s kuželovým jízdním obrysem... ;o)

A pro upřesnění: Dnes už není ŠDT (Škoda Dopravní technika), ale jen ŠT (Škoda Transportation), holt pokrok... ;o)
registrovaný uživatel M 
16.03.2009 (21:59)  
Skoda ze to nespravujou nekde u Kladna. By se vyresily ty problemy - jezdilo by tam metro a soucasne "nadzemka":-))
registrovaný uživatel Vítek_V  mail  
16.03.2009 (21:29)  
vasek7: Stačí si přečíst poslední odstavec článku, kde autor jasně popisuje, že přetahy jsou bohužel podle potřeby zhruba jednou do měsíce. Přesné údaje Ti třeba mohou sdělit výpravčí na trati 170 (171), kde metro jezdí.
registrovaný uživatel vasek7 
16.03.2009 (21:23)  
Můžete prosím na ŽelPage napsat, kdy se uskuteční jednotlivé přesuny, už to bude některý z redaktorů vědět? Rád bych si to vyfotil!
16.03.2009 (19:48)  
ARS? To tam jeste pestujou? Ja myslel, ze tam chteli davat to zabezpecovaci zarizeni z trasy A...
registrovaný uživatel qik-qak  mail  
16.03.2009 (17:59)  
Beanovi gratulace ;) pěkný článek ale upřesním ten závěr.
- na trase B jezdí posledních už jen 5 souprav 81-71
- do Plzně ještě pojede 1 souprava na reko pro trasu B
- a hned následně pak pojede ještě 13 souprav pro trasu A
konec přetahů bude až na začátku roku 2011 tipuju.
můj tip je další přetah 6.4. někdy na metrowebu v diskuzi se objeví někdo kdo ví..

Tom
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko