..: Lupkovské odklony 2014 :..

Odklon nákladního vlaku ve stanici Łupków, foto: Tomáš Sluka Medzilaborce/Łupków — Přelom měsíců května a června loňského roku byl obdobím, kdy opět na krátký čas ovládlo oblast Lupkovského průsmyku na pomezí Slovenska a Polska burácení šestiválců z ČKD. Stalo se tak z důvodu odklonové vozby nákladních vlaků, jež si vyžádala plánovaná výluka na sousedním hraničním přechodu Plaveč/Muszyna, resp. na polské straně v úseku Stróże - Muszyna. Po více než třech letech tak opět na několik týdnů ožila nákladní doprava na jinak uzavřeném hraničním přechodu Medzilaborce/Łupków a železničním nadšencům se tak naskytla příležitost zdokumentovat poměrně čilý provoz na jinak již neprovozovaném úseku trati. Pravidelný provoz nákladní dopravy byl zastaven v roce 2009, osobní dopravu potkal stejný osud v roce 2011.

Kierunek Medzilaborce, foto: Zdeněk Michl Na rozdíl od poslední rozsáhlé odklonové vozby po povodních v roce 2010 nebyla tentokrát zátěž z hraničního přechodu Plaveč/Muszyna směřována přes západněji položený přechod Skalité/Zwardoń, ale velké množství ložených souprav bylo po dobu výluky odstavováno v nácestných stanicích na trase Haniska – Plaveč, a stejně tak i na polské straně, aby o víkendu mohly projet svou standardní trasou. Zbylé vlaky, především ucelené vyrovnávky vozů Eas, prázdné kryté vozy řad Shimms a Shimmns a různé směsky prázdných vozů nejčastěji z/do Hanisky pri Košiciach, Strážského a Slovenského Nového Mesta, resp. z Maďarska pak byly trasovány právě přes přechod Medzilaborce/Łupków. V období od 5. května do 13. června byly zavedeny 2 páry nákladních vlaků denně. Zátěž zpravidla byla pouze v úterý až čtvrtek, protože od pátku do neděle byl vždy otevřen přechod přes Plaveč a veškerá zátěž pak proudila přes něj.

Motorový vůz 810.536 ve stanici Medzilaborce, foto: Radek Papež Provoz na slovenské straně obstarávaly, stejně jako v roce 2010, lokomotivy řad 751 a 752 depa Humenné a Košice. Ve vrcholovém úseku trati ŽSR 191 z Medzilaborců do polského Lupkova vlaky zpravidla vozily 2 lokomotivy v kombinaci vlaková a postrková. Na polské straně si pak vlaky přebíraly šestinápravové Sulzery řady ST 43. Dlouhé vlakové soupravy se v mezistátním úseku zpravidla dělily na 2 poloviny s tím, že na polské straně po spřažení pokračoval Sulzer s vlakem na Zagórz a dále do vnitrozemí, a stejně tak tomu bylo na slovenské straně v Medzilaborcích, kde po spojení obou souprav zpravidla stanula dvojice lokomotiv na přípřeži večerního Pn do Humenného a dále do Strážského, Hanisky, či jiné destinace.

Sklonovník v Lupkovském tunelu ilustruje tamější sklonové poměry, foto: Radek Papež Náročné traťové poměry v podobě četných protisměrných oblouků a táhlého stoupání místy dosahujícího až 25 promile letité pegasy a cecaně náležitě prověřily. Např. 22. května svou pouť pár kilometrů před tunelem ukončila lokomotiva 752.021 a 29. května na krátko zakončila svou cestu v Udavském košická posila 751.113. Ještě týž den však po krátké opravě pokračovala v plnění náročných úkolů na slovensko-polském pomezí. Jinak tyto osvědčené stroje obstály opět na výbornou a průsmykem během odklonů úspěšně vyvezly nebo naopak svezly několik desítek vlaků. Na dlouhou dobu poslední nákladní vlak projel Lupkovským tunelem odpoledne 12. června 2014, a tak se uzavřela další krátká epizoda z bohaté historie této trati.

Přejděme nyní od textového popisu historických událostí k popisu obrazovému, který si můžete vychutnat v rámci dnešního tematického dne naší fotogalerie.

751.056-3, Vyšné Čabiny - Sukov, foto: Tomáš Sluka 751.072-0 + 751.056-3, Krásny Brod, foto: Žíža 752.045-5, Palota - výhybňa Víťazstva, foto: Raven 751.072-0, Medzilaborce štátna hranica - výhybňa Víťazstva, foto: Tomáš Sluka 752.045-5, Łupków, foto: Žíža ST43-389, Łupków - Nowy Łupków, foto: Raven

Autorský text.


Raven Poslat mail autorovi | 5.4.2015 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nákladní doprava

Další z regionu Slovensko Prešovský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
17.04.2015 (21:21)  
Ještě pro topiče.
Schválně jsem si jeden článek o odklonu traťové osy našel a ocituji (Svět železnice, číslo 2 / květen 2012, příspěvek Karla Breitera - Budovatelský počin Českých obchodních drah v Severovýchodních Čechách):
"Dalším nápadným stavebním rysem nádraží BCB byl odklon traťové osy, důsledně použitý ve všech stanicích a nákladištích. Tento styl konstrukce stranic zavedla v Čechách ÖNWB, která jej důsledně uplatnila v naprosté většině svých nádraží. Důvodem bylo, aby vlaky při křižování pokud možno nepřejížděly výhybky proti hrotu do odbočky. Při tehdejší lehké stavbě totiž docházelo na výhybkách při jízdě do odbočky k častým vykolejením. Každá stanice tedy měla dvě "hlavní koleje", na každou z nich se z jednoho směru vjíždělo přímým směrem. Při odjezdu již jízda po hrotu odbočkou tolik riziková nebyla. Odklon osy byl zpravidla vpravo, tak aby strojvůdci křižujících vlaků na sebe viděli. Na hlavních tratích s vícekolejnými stanicemi a častým křižováním mělo toto opatření ve své době význam. Na opičících se lokálkách však bylo kontraproduktivní.Jednak zde, při hustotě provozu 2-3 páry vlaků denně, vlaky téměř nikdy nekřižovaly a navíc ve většinou pouze dvoukolejných stanicích (jedna kolej dopravní, druhá manipulační) musely naopak z jednoho směru vlaky vjížděn na dopravní kolej vždy do odbočky. Tedy pravý opak původního záměru."
Jinak díky za zajímavý odkaz.
14.04.2015 (8:15)  
Ja si dovolím jeden malý offtopic: to, že turistická infraštruktúra na Slovensku sa zhoršuje smerom na východ, je logickým dôsledkom toho, že východné Slovensko je ďaleko od potenciálnych zákazníkov. Miestni obyvatelia nemajú kúpnu silu na to, aby spávali v hoteloch, a pre západniarov, Čechov aj Bratislavčanov je to ďaleko. Prešov a Košice majú krásne centrum. Keby sa nachádzali niekde vo Francúzsku alebo hoci aj niekde pri Prahe, mali by stonásobne viac návštevníkov. Ale bohužiaľ ležia ďaleko, na konci sveta.

A druhá vec je krásna príroda. To je samozrejme fakt, ale taký typ prírody, aký má východné Slovensko, nepriťahuje bohatých turistov. Boháči dovolenkujú pri mori alebo vo Švajčiarsku. Do slovenských hôr chodia takí turisti, ktorí prespávajú v stane a jedlo si nosia so sebou. Z nich miestne obyvateľstvo moc peňazí nevytiahne. Ťažko si predstaviť japonských turistov, ako obdivujú panenské lesy Bukovských vrchov.
registrovaný uživatel Sim 
13.04.2015 (12:34)  
Tak z hlediska bezpecnosti tehdejsiho provozu by to mohlo sedet. V dnesnich pomerech bych to zase cekal podle uspornosti - prijde mi logictejsi zpomalit pred stanici, vzjizdet do ni pomaleji do odbocky a pak u peronu zastavit, pricemz odjezd je po prime kvuli mensimu odporu uspornejsi.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.04.2015 (11:45)  
ZM: Je to možný, že jsem to přehodil. Já to kdysi někde četl a nebyl jsem si jist, neměl jsem literaturu po ruce a našel jsem na webu tohle:
http://doprava.ecn.cz/IDS/Historie.php
viz 14.9.1872, v textu jsou zmíněny náčrtky, které nejsou uvedeny
10.04.2015 (21:17)  
Pro topiče.
Bylo to přesně naopak. Do stanice se vjíždělo po přímé, odjíždělo se do odbočky. Ještě na konci 19. století byly problémy s vykolejením při projíždění do odbočky proti hrotu. Viz několik článků o historii tratí ve "Světě železnice".
registrovaný uživatel Dale Cooper  mail  
09.04.2015 (22:01)  
Ze vsi Osadné (vznikl i známý stejnojmenný film) se dá dobře dojít do bývalé osady Balnica, kde se na vlak dá nastoupit a projet se. V době mé návštěvy (říjen a ve všední den) se už nejezdilo. Po kolejích je to kousek do míst bývalé obce Solinka, kde jsou dosud patrné zbytky nákladiště, nebo čeho vlastně.
http://radovans.rajce.idnes.cz/Vychodne_Karpaty_-_udolim_Udavy_do_Polska/
registrovaný uživatel Týnec 
09.04.2015 (20:46)  
Díky, nepátral jsem dále po trati, netuše o Novém Lupkówě
registrovaný uživatel Kakov 
09.04.2015 (19:48)  
mezi námi, oni google mapy stojej za prd, kontrast mezi jednotlivými prvky mapy je mizerný a ta lesní železnice je tam dost blbě vidět, ta odbočka vychází z Nového Lupkówa (49.251691, 22.093006)
vede to kousek východně, k nějakému trianglu (z něj vede trať někam na sever s odbočkou kamsi do lesa) a od trianglu vede trať směrem na východ do obce Cisna a z ní pokračuje kamsi daleko na východ do lesa.

až budu mít chvilku klid, dám odkazy na nějaké články a info
registrovaný uživatel gissi 
09.04.2015 (18:55)  
Pro Týnec:
https://www.google.cz/maps/place/%C5%81upk%C3%B3w,+Polsko/@49.2499241,22.1189967,21z/data=!4m2!3m1!1s0x473c022255e6f183:0x12c2dcf50b47fa55?hl=cs
***
49.255054, 22.085626
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko