..: Likvidace výletní tratě Přibyslav-Sázava :..

PartePřibyslav - Sázava - Začátkem listopadu minulého roku proběhla tímto serverem krátká zpráva, která informovala o krizi výletní železnice Přibyslav - Sázava, ohrožující její budocí fungování. I přes veškerou snahu jejích příznivců se naplnily nejhorší představy a trať se bohužel před zrušením a následnou fyzickou likvidací zachránit nepodařilo. Po sto osmi letech existence tak zaniká jediný dochovaný zbytek původní železniční trati Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou. A nejen to, jde také o malebnou drážku vedoucí nádhernou přírodou, umožňující prakticky neomezený provoz výletních vlaků, aniž by bylo nutné brát ohled na ostatní provoz, jakož i unikátní technickou památku s několika rozličnými druhy železničního svršku na krátkém úseku tratě.

Poslední rozloučení s tratí, kterou můžete v jízdním řádu najít pod číslem 903, se bude konat 22.4.2006 jízdou smíšeného fotovlaku vedeného parní lokomotivou ČKD 1435 BS 200 (213.902, Výtopna Zlíchov); ovšem pouze v případě dostatečného počtu přihlášených účastníků! Pozvánka a podrobnosti.

V přiloženém článku bych čtenářům také rád přiblížil některé zajímavosti o této trati a doplnil je fotografiemi.

Trať 903 je pozůstatek původní místní dráhy Německý Brod - Moravský Žďár, postavené v letech 1896-1898 a po 55 letech provozu z větší části zlikvidované stavbou hlavní tratě Praha-Brno přes Havlíčkův Brod, stavěné v 40. a 50. letech jako alternativa k trase přes Českou Třebovou. Zčásti byla tato trať postavena v tělese původní místní dráhy, hodně úseků však bylo narovnáno, a tak je možné z vlaku v úseku Havlíčkův Brod - Přibyslav sledovat zbytky tělesa a snesených mostů původní místní dráhy, někdy však jen těžko rozeznatelné od okolního terénu.

Díky aktivitám železničního vojska, které bylo umístěno v dnešním průmyslovém areálu v Sázavě u Ždáru, zůstal do dnešních dnů zachován jedenáctikilometrový úsek mezi Přibyslaví, kde se nachází napojení vlečky na síť SŽDC, do zmíněné základny (dnes areál podniku SaZ Invest) v Sázavě. Za zajímavost lze označit fakt, že trať po dlouhou dobu sloužila jako cvičný objekt vojska, a tak lze na trati najít například provizorní příhradový most, nebo v různých krátkých úsecích rozličné typy kolejiva od nejstaršího typu A až po svršek vyzískaný z Železničního zkušebního okruhu v Cerhenicích během jeho přestavby v 60.letech. Nemá však smysl se na tomto místě dlouze rozepisovat o historii této trati, když tak za mě učinili povolanější - detailní popisy si můžete přečíst na stránkách Klubu přátel kolejových vozidel, který provozuje (provozoval) občasnou turistickou dopravu na této trati.

Poslední rok provozu, jehož konec byl bohužel poznamenán smutnými zprávami o zániku trati, byl ve znamení vydařených akcí a rozšiřování provozu. Po již tradičním zahájení akcí "Hurá, prázdniny" se poprvé za šestileté působení KPKV na "Sázavě" podařilo ustavit pravidelný víkendový provoz během období letních prázdnin (paradoxně se však podařilo tuto skutečnost zanést do jizdního řádu ČD až v tomto roce, kdy provoz nebude žádný...). Začátek prázdnin byl také příjemně zpestřen oslavami 100 let "staré tišnovky" (trať 251 ČD Ždár nad Sázavou - Tišnov), kdy byly v rámci oslav vozidly KPKV vedeny zvláštní vlaky na vlečku ČEPS a cestující přilákal i souběžný "pravidelný" provoz na trati Přibyslav - Sázava.

Kromě příležitostných brigád na trati je nutné z dalších velmi podařených akcí, tentokrát v pozimním období, zmínit akci SPŽ "Sázava 2005", konanou 8.10.2005 s lokomotivou T211.0777 a smíšeným vlakem (viz fotopříloha) a závěr "Jízdy po železničních zajímavostech českomoravské Vrchoviny" s M240.0113, která se sice konala na konci listopadu, avšak příroda se postarala o značnou sněhovou nadílku. Tato jízda, stejně tak jako tradiční závěr sezóny - Mikulášská jízda - však již byla ovlivněna chmurnými obavami o budoucnost trati, které se na začátku tohoto roku potvrdily...budiž této technické památce, pro mně spojené s množstvím neopakovatelných zážitků, země lehká...

Pár vzpomínkových fotografií

cisteni smiseny T444.1516+V60
Pracovní vlak v Přibyslavi (duben); podobné složení měly i "pravidelné" vlaky T211.0777 během plánované opravy (červen) Kolegové z KPKV leští stroj před akcí (říjen) Smíšený vlak v Ronově (říjen) Setkání T444.1516 a V60 1807 na Sázavě (říjen)
Pred branou Pred branou Pred branou Pred branou Pred branou
T211.0777 před branou sázavského areálu (říjen) Zimní krása má i svou cenu (před Sázavou, prosinec) M240.0113 pod Sázavským viaduktem (prosinec) Zimní romantika s M240.0113 u Ronova (prosinec) Osádka mikulášského vlaku nastoupená před T211.0777 v Přibyslavi (prosinec)

OndraJ | 3.3.2006 (16:41)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Vysočina


registrovaný uživatel OndraJ 
12.03.2006 (19:11)  
Tenzor: ano, jsou i levnější parní (i jiné historické) jízdy, ale zde pleteš dva druhy akcí dohromady: jsou (zaprvé) akce (parní jízdy) pro širokou veřejnost (nejen příznivce, ale i turisty, rodiny s dětmi apod.), které se vyznačují kapacitnější soupravou, jízdu po předem dané trase bez zastávek mimo stanice a případně s programem pro děti apod., a především zde jsou aktivní sponzoři, kteří se na těchto akcích mohou davům v hojné míře prezentovat (a velkou část akce taky zaplatí); fotografové a filmaři jsou postaveni sami na sebe, stejně jako u focení pravidelného provozu (příkladem takových akcí je pravidelná Vlára, Pálavský okruh apod.); oproti tomu jsou (zadruhé) tzv. fotoakce, které by těžko získavaly cestující z řad "rodinek s dětmi" (jízda parním vlakem, který každých x metrů zastavuje a posunuje dle přání fotografů, by je asi moc nebavila), a jsou to akce, na které se složí skupina fotografů (a vzhledem k tomu, že pojedou jen oni, tak se jich musí sejít dostatek, aby se zaplatily alespoň náklady), a vlak pak jede a zastavuje dle jejich přání a představ - a vzhledem k tomu, že počet je omezen jak předpokládaným počtem příhlášených, tak rozumným počtem osob pro fotozastávky (velký dav se těžko řídí a při zastávkách na "velké" dráze to může být i nebezpečné), tak cena je logicky vyšší - jako příklad Fotojízda s kyklopem nebo poslední akce s čmelákem v severozápadních čechách
P.S.: omlouvám se za pozdní reakci, byl jsem týden mimo
registrovaný uživatel tenzor 
06.03.2006 (15:40)  
doktor: to je mi jasné že to něco stojí, ale třeba jízdenka na celý Pálavský okruh (Brno–Hrušovany– Mikulov–Lednice-Břeclav–Brno) stála 180 nebo 200 tak nějak, do Mikulova jen 100. Při ceně 780 se akce zůčastní opravdu jen skalní příznivci (a to ještě ne všichni, znám lidi, kteří si prostě nemůžou dovolit dát za takovou akci tisícovku na osobu) a pak se už nedivím poznámce, že akce se nebude konat pokud nebude dostatečný počat zájemců. U narvaného vlaku Pálavského okruhu by taková obava byla velmi úsměvná..
Otázkou tedy je, jestli by vyšší výnos nebyl při poněkud nižší ceně.
registrovaný uživatel doktor 
05.03.2006 (21:54)  
Koleje nikomu nepřekáží, ale taky se nikomu (majiteli) nechce investovat do potřebných oprav na trati (přejezd, mosty). Dál - dál bude zřejmě trať snesena (železo do šrotu) s tím, že by měl zůstat jen kousek trati pro potřeby podniku SaZ (zkoušky dvoucestných vozidel).
05.03.2006 (20:42)  
Jestli je něčeho opravdu škoda, tak téhle krásné trati. Nevím, proč má být zrušena, pokud vím, tak ty koleje nikomu (snad) nepřekáží a docela by mne zajímalo, co se s ní dál bude dít.
registrovaný uživatel Redispero  mail  
05.03.2006 (11:38)  
Kubíček: Toho si nevšímej, 860 003 je zase rozbitý :-)
04.03.2006 (22:42)  
860 003: a co jako?
registrovaný uživatel doktor 
04.03.2006 (19:29)  
Inu, zajímalo by mě, kolik bude 22.4. kolem sázavské štreky "náhodných kolemjdoucích s fotoaparáty", co vykřikují jaká že je to drahota. Je třeba si uvědomit, že v podstatě každé hoby něco stojí a vypravení vlaku, obzvláště parního, není zadarmo. Podepisuji příspěvek OndryJ.
04.03.2006 (17:58)  
780 korun? Za to se dá jet 340 km na plný plyn po dálnici jen tak tam a zpátky pro radost z rychlé jízdy, dejte pokoj s nějakým parním vlakem.
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
03.03.2006 (17:24)  
Do 500 Kč bych dal, ale 780 je moc.
registrovaný uživatel tenzor 
03.03.2006 (17:08)  
780 za zpatecni jizdenku? to je tedy pekna palka..
to radsi vrazim o neco vyssi castku na sponzoring rekonstrukce parni masiny a budu mit z toho dobry pocit :)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko