..: Konec řady 753 v pravidelném provozu :..

753.301-1 + 753.073-6, Pilínkov - Liberec, foto: Pavel VlčekMladá Boleslav — Dne 16. srpna 2013 došlo na nákladním vlaku nedaleko Mladé Boleslavi k požáru lokomotivy 753.301. Strojvedoucí sice požár rychle uhasil, ale lokomotiva již zůstala neprovozní. Tento požár znamenal důležitou událost české železniční historie – poslední trojkový brejlovec v pravidelném provozu u ČD Cargo dojezdil.

Řada T 478.3 (753)

Lokomotivy řady T 478.3 (753) vyráběl podnik ČKD Praha v letech 1968 – 1977. Československé státní dráhy (ČSD) odebraly celkem 408 těchto strojů, které díky výraznému čelnímu oknu získaly přezdívku brejlovec. Řada 478.3 byla přímým nástupcem řad T 478.1 a T 478.2. ČSD požadovaly výkonnější lokomotivu, která uveze tehdejší těžké rychlíky plnou traťovou rychlostí.

Prototyp T 478.3001 Bezděz 23. 8. 2007, foto: Pavel Vlček První dva prototypy trojkového brejlovce vyjely v roce 1968, sériová výroba se rozběhla o dva roky později. Lokomotivy řady T 478.3 se staly nosnou řadou motorové trakce na síti ČSD. Velmi rychle vytlačily parní lokomotivy z většiny tratí a na dlouhou dobu se staly nosnou řadou neelektrifikovaných tratí ČSD.

V devadesátých letech začal provoz na neelektrifikovaných tratích klesat a snížila se tak potřeba motorových lokomotiv. To vedlo k rušení i plně provozních strojů. Posledním vzepětím pro trojkové brejlovce byl vznik ČD Cargo na sklonku roku 2007. Lokomotivy 006, 073, 141, 187, 211, 229, 301 a 352 se zapojily do vozby nákladních vlaků na Liberecku. Jak ale klesaly přepravní výkony státního nákladního dopravce, snižovala se i potřeba motorových lokomotiv. Lokomotivy řady 753 začaly být odstavované. Jako poslední vydržela v provozu právě třistajednička.

753.301-1 + 753.073-6, Pilínkov - Jeřmanice, foto: Pavel VlčekV současné době bychom provozní brejlovce T 478.3 (753) spočítali na prstech jedné ruky: T 478.3001 (ČD), T 478.3101 (ČD), T 478.3109 (ZSSK Cargo), T 478.3127 (Ing. Kříž) a T 478.3197 (KDS).

Přímým nástupcem řady T 478.3 byla řada T 478.4. Čtyřkový brejlovec se od trojkového lišil především elektrickým vytápěním souprav a stanovištěm strojvedoucího. V letech 1975 – 1980 bylo vyrobeno 86 těchto strojů. Většina z nich je v pravidelném provozu dodnes.

V letech 1992 až 1995 bylo rekonstruováno 163 lokomotiv na řadu 750. Rekonstrukce spočívala především v dosazení elektrického vytápění vlaků. Na sítích SŽDC a ŽSR se s některými z těchto strojů ještě stále můžete setkat v pravidelném provozu.

Proběhly i další rekonstrukce těchto strojů. Zmiňme například rekonstrukce na řady 753.7 (ČD Cargo, AWT, TSS, Unipetrol Doprava), 755 (ČD Cargo), 750.7 (ČD), 753.6 (SD-KD), 756 (ZSSK Cargo) či 757 (ZSSK).

Lokomotiva 753.301 (T 478.3301)

753.301-1, Mníšek u Liberce - Krásná Studánka, 17.2.2006, foto: Chary 753.301-1 + 753.073-6, Pilínkov - Liberec, 21.4.2007, foto: Bean 753.301-1 + 753.073-6, Sychrov - Sedlejovice, 19.5.2007, foto: paolo3 753.301-1, Mníšek u Liberce - Oldřichov v Hájích, 20.11.2009, foto: Petr Holub 753.301-1 + 753.187-4, Oldřichov v Hájích - Mníšek u Liberce, 23.5.2011, foto: mRKEF 753.301-1 + 753.187-4, Raspenava - Frýdlant v Čechách, 26.5.2011, foto: Tomáš Sluka 753.301-1 + 753.767-3, Luštěnice - Čachovice, 17.06.2011, foto: JardaK

Lokomotiva T 478.3301 byla vyrobena v ČKD Praha s výrobním číslem 9844. ČSD byla předána 31. května 1976 do depa Hradec Králové. 22. dubna 1980 byla předislokována do LD Trutnov, kde strávila největší část svého života. V červnu 2001 byla předána DKV Liberec PJ Liberec. Od 1. července 2004 administrativně spadala pod DKV Ústí nad Labem PJ Liberec. Při vzniku dceřiné společnosti ČD Cargo 1. prosince 2007 přešla třistajednička pod tuto společnost, konkrétně pod SOKV Ústí nad Labem PJ Nymburk. Zde lokomotiva jezdila až do 16. sprna 2013.

Osudnou se lokomotivě 753.301 stal nákladní vlak 47309 jedoucí z Všetat do Mladé Boleslavi. V cca 1.25 mezi Krnskem a Chotětovem došlo k přeskoku na generátoru a následně k požáru. Strojvedoucí sice pomocí hasících přístrojů požár uhasil, ale lokomotiva již zůstala neprovozní. Převážně posledním rokům provozu této lokomotivy je věnována naše víkendová fotogalerie.

Zdroje: Prototypy.cz, SKD TRADE, Lokomotivní depo Trutnov


Pavel Vlček | 16.11.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
16.11.2013 (16:52)  
Neříká se tomu náhodou trakční dynamo? Stejně mi to připadá jako včera, když jsme se podivovali nad tím, že ten vlak přijel sám, nebo co ho to přitáhlo za divnou krabici, a dneska se ty lokomotivy ruší.
16.11.2013 (15:05)  
Pěkná vzpomínka. Plus to videjko = hezký. Děkuji. ;-)
16.11.2013 (14:27)  
ondrejskalak: Už se stalo. Řada 744.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
16.11.2013 (13:59)  
ondrejiskalaku, jak se píše ve článku, koncem roku 2007 byly rozděleny České Dráhy na ČD (osobka) a ČD-C (nákladka).

Nebudeme-li počítat historická vozidla 753.001 a 753.101, přešly všechny tehdy provozní trojky (deponované v Liberci) pod kargo, jediná 192 zůstala v České Lípě pod osobkou. I ta ale dojezdila a znovuzrodila se jako 750.703.

Dojezdivší trojky v kargu nebyly nahrazeny řadou novou, ale staronovou, rekonstrukcemi 753.7. Navíc dlouhodobě poklesy výkony v nákladní dopravě a kdysi obrovské flotily lokomotiv už nejsou potřeba.


Regionální osobní doprava je výhledově zaměřena spíše na motorové vozy než na soupravy vozů tažených lokomotivou, a proto lze říci, že trojky v osobce byly nahrazeny třeba žraloky, i když takhle ta lokomotivní matematika nefunguje ;-)

Dálková osobní doprava sice nadále počítá s vlaky ve složení lokomotiva+vozy, ale na všech těchto výkonech jsou lokomotivy 754 nebo 750.7.

Suma sumárum, trojek prostě není zapotřebí a je nesmysl je něčím nahrazovat, když pro to není důvod.
16.11.2013 (13:44)  
To jako že to skončí úplně, tedy i pro osobní přepravu? Pokud ano, bude to smutné, ale když už nějakou řadu zruší, měli by také novou zavést!!!
registrovaný uživatel stoupa  mail  
16.11.2013 (12:48)  
? Pokud se to ví? Průraz izolace, mezizávitový zkrat, nebo přeskok + oblouk na kartáčích, vývodech? Generátor a izolace vodičů, kabel. koncovky původní, ze 70. let? Děkuji.
16.11.2013 (11:29)  
Velmi smutná chvíle pro železniční historii. Bardotky, brejlovci, jaká řada to bude příště?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko