..: Konec řady 753 v pravidelném provozu :..

753.301-1 + 753.073-6, Pilínkov - Liberec, foto: Pavel VlčekMladá Boleslav — Dne 16. srpna 2013 došlo na nákladním vlaku nedaleko Mladé Boleslavi k požáru lokomotivy 753.301. Strojvedoucí sice požár rychle uhasil, ale lokomotiva již zůstala neprovozní. Tento požár znamenal důležitou událost české železniční historie – poslední trojkový brejlovec v pravidelném provozu u ČD Cargo dojezdil.

Řada T 478.3 (753)

Lokomotivy řady T 478.3 (753) vyráběl podnik ČKD Praha v letech 1968 – 1977. Československé státní dráhy (ČSD) odebraly celkem 408 těchto strojů, které díky výraznému čelnímu oknu získaly přezdívku brejlovec. Řada 478.3 byla přímým nástupcem řad T 478.1 a T 478.2. ČSD požadovaly výkonnější lokomotivu, která uveze tehdejší těžké rychlíky plnou traťovou rychlostí.

Prototyp T 478.3001 Bezděz 23. 8. 2007, foto: Pavel Vlček První dva prototypy trojkového brejlovce vyjely v roce 1968, sériová výroba se rozběhla o dva roky později. Lokomotivy řady T 478.3 se staly nosnou řadou motorové trakce na síti ČSD. Velmi rychle vytlačily parní lokomotivy z většiny tratí a na dlouhou dobu se staly nosnou řadou neelektrifikovaných tratí ČSD.

V devadesátých letech začal provoz na neelektrifikovaných tratích klesat a snížila se tak potřeba motorových lokomotiv. To vedlo k rušení i plně provozních strojů. Posledním vzepětím pro trojkové brejlovce byl vznik ČD Cargo na sklonku roku 2007. Lokomotivy 006, 073, 141, 187, 211, 229, 301 a 352 se zapojily do vozby nákladních vlaků na Liberecku. Jak ale klesaly přepravní výkony státního nákladního dopravce, snižovala se i potřeba motorových lokomotiv. Lokomotivy řady 753 začaly být odstavované. Jako poslední vydržela v provozu právě třistajednička.

753.301-1 + 753.073-6, Pilínkov - Jeřmanice, foto: Pavel VlčekV současné době bychom provozní brejlovce T 478.3 (753) spočítali na prstech jedné ruky: T 478.3001 (ČD), T 478.3101 (ČD), T 478.3109 (ZSSK Cargo), T 478.3127 (Ing. Kříž) a T 478.3197 (KDS).

Přímým nástupcem řady T 478.3 byla řada T 478.4. Čtyřkový brejlovec se od trojkového lišil především elektrickým vytápěním souprav a stanovištěm strojvedoucího. V letech 1975 – 1980 bylo vyrobeno 86 těchto strojů. Většina z nich je v pravidelném provozu dodnes.

V letech 1992 až 1995 bylo rekonstruováno 163 lokomotiv na řadu 750. Rekonstrukce spočívala především v dosazení elektrického vytápění vlaků. Na sítích SŽDC a ŽSR se s některými z těchto strojů ještě stále můžete setkat v pravidelném provozu.

Proběhly i další rekonstrukce těchto strojů. Zmiňme například rekonstrukce na řady 753.7 (ČD Cargo, AWT, TSS, Unipetrol Doprava), 755 (ČD Cargo), 750.7 (ČD), 753.6 (SD-KD), 756 (ZSSK Cargo) či 757 (ZSSK).

Lokomotiva 753.301 (T 478.3301)

753.301-1, Mníšek u Liberce - Krásná Studánka, 17.2.2006, foto: Chary 753.301-1 + 753.073-6, Pilínkov - Liberec, 21.4.2007, foto: Bean 753.301-1 + 753.073-6, Sychrov - Sedlejovice, 19.5.2007, foto: paolo3 753.301-1, Mníšek u Liberce - Oldřichov v Hájích, 20.11.2009, foto: Petr Holub 753.301-1 + 753.187-4, Oldřichov v Hájích - Mníšek u Liberce, 23.5.2011, foto: mRKEF 753.301-1 + 753.187-4, Raspenava - Frýdlant v Čechách, 26.5.2011, foto: Tomáš Sluka 753.301-1 + 753.767-3, Luštěnice - Čachovice, 17.06.2011, foto: JardaK

Lokomotiva T 478.3301 byla vyrobena v ČKD Praha s výrobním číslem 9844. ČSD byla předána 31. května 1976 do depa Hradec Králové. 22. dubna 1980 byla předislokována do LD Trutnov, kde strávila největší část svého života. V červnu 2001 byla předána DKV Liberec PJ Liberec. Od 1. července 2004 administrativně spadala pod DKV Ústí nad Labem PJ Liberec. Při vzniku dceřiné společnosti ČD Cargo 1. prosince 2007 přešla třistajednička pod tuto společnost, konkrétně pod SOKV Ústí nad Labem PJ Nymburk. Zde lokomotiva jezdila až do 16. sprna 2013.

Osudnou se lokomotivě 753.301 stal nákladní vlak 47309 jedoucí z Všetat do Mladé Boleslavi. V cca 1.25 mezi Krnskem a Chotětovem došlo k přeskoku na generátoru a následně k požáru. Strojvedoucí sice pomocí hasících přístrojů požár uhasil, ale lokomotiva již zůstala neprovozní. Převážně posledním rokům provozu této lokomotivy je věnována naše víkendová fotogalerie.

Zdroje: Prototypy.cz, SKD TRADE, Lokomotivní depo Trutnov


Pavel Vlček | 16.11.2013 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel A.N. 
19.11.2013 (9:57)  
Pikehead:
Mám rád přesnost a pokud je v článku nějaké srovnání s jinou řadou, tak je celkem důležité aby nebylo zavádějící.

P.Vlček:
dle mého názor AWT to uhlí bude vozit i po novém výběrku, ale nerad bych předcházel dobu. Taurus se asi fláká jinde, protože poslední týdny jezdí Řečany vše co je po ruce, a to od 363 ZSSK, 183, 753.7 až po 162.119, která teď bude někde cca kolem Mostu s Vn do Března. Takže celkem krizovka, relace Hněvice a Tábor vzalo ČDC, bo by AWT už nemělo stroje.
18.11.2013 (18:39)  
Tak pan A.N. by mohl být rád, že článek o doježdění předpotopnější verze brejlovců vůbec vznikl, je to beztak ultrašotoušovina.

Probírat umístění písečníku a rozdíl ve výkonu bez PG500 jsou asi věci mimo zájem většiny čtenářstva, zájemci opravdu mají k dispozici jiné specializované weby, které je zbytečné kopírovat a přesunovat sem.
registrovaný uživatel JB 
18.11.2013 (8:55)  
A.N.: 754 má větší výkon než 753, jen když topí. Výkon pro trakci je stejný.
registrovaný uživatel A.N. 
17.11.2013 (11:04)  
Asi by bylo zajímavé napsat za jakých podmínek se 301ka do Lbc vůbec dostala. Především v roce 2001 došlo k poklesu přeprav na relaci MB-Vrchlabí, tím pádem z 5ti turnusových 753 postupně klesla potřeba na pouhé dva stroje (nově 750.121 a 160). Než došlo k zaturnusování ř. 750 v Krkonoších, došlo k radikálním změnám v redoslokaci. 750.121,160,162,163 z ValMezu resp. Brna do Trutnova, přesun 750.139,349,134... do Meziměstí a následné odstavení posledních trojek 3.231,261.
Z důvodu špatného stavu 751 v Liberci přesuny 753 z Plzně pod Ještěd. Následoval přesun 753.045+087 z Loun do Liberce a velké licitace ohledně dvojčete 337+279, které nakonec dostal Valach na odklony. Následná licitace a možná ješitnost měla za následek nepřevzetí 753.405 do Liberce, čímž tento stroj skončil... Zároveň Lbc musel uvolnit ř. 750! Jenže stejně jako Trutnov nechtěl dát skvost v podobě 301, tak Liberec se nechtěl vzdát třeba stroje 750.302. Nakonec k nelibosti obou stran k přesunu stejně došlo. 750.302 do Trutnova, 753.301 a 372 (posléze i 295) do Liberce, 391 do Turnova.
Přesun strojů měl jasný účel: 750ky v Trutnově a Mezáru, dožívající 753 v Liberci.
registrovaný uživatel A.N. 
17.11.2013 (10:43)  
P.Vlček:
306 sice tč nejezdí, ale nic není rozhodnuto, především dopravce momentálně potřebuje každou loko, aby odvozil nasmlouvané vlaky. Stav je za poslední měsíc malinko vyhrocen.

Asi bych to lépe formuloval a vypíchl to podstatné, byť to nemá za úkol popisovat obě řady.
Např. takto:
dle potřeb provozu vyráběl podnik ČKD Praha další zástupce řady "brejlovců". Po sérii trojek.... od r. 75 následovala 86ti kusová série T 478.4 (754), která se od ř. 753 odlišovala především možností el. vytápěním souprav (náhrada PG 500), výkon zvýšen až na 1460kW, plynulá regulace výkonu, od čísla 003 ARR. Z vnějšího pohledu se ř. 754 odlišovala umístěním chladiče na střeše, zásobníky písku, větrací mřížkou na boudě...atd. Nebylo by od věci zmínit i nemoci této řady (753,4), především praskání bloků, uložení klikovky a z toho důvodu dosazování zesílených bloků. Tím bych asi nahradil tu zavádějící větu o tom stanovišti.
Celkově ta omáčka - rozsah článku záleží na kapacitě, kam je článek vložen. Zde asi přílišná kapacita textu nebude mít takový úspěch jako velké množství fotek.
registrovaný uživatel E699 
17.11.2013 (10:34)  
Dojezdila poslední T478.3, a skoro nikdo si nevzpomene. Ale kolem bert je takovej rozruch, petice,...
registrovaný uživatel A.N. 
17.11.2013 (8:47)  
Ještě bych měl k textu jednu, možná dvě věcné pozn.

Neschází vám v tom výčtu 753.306? Určitě ano !

Čtyřkový brejlovec se od trojkového lišil především elektrickým vytápěním souprav a stanovištěm strojvedoucího[i][/i]

první část věty je ok, ale ten zbytek je poněkud zavádějící. Stanoviště 754 nemá žádné extra odlišnosti, tedy pokud autor nemyslel pul- řízení, doplněné ARR. Z venku je 754 též poněkud odlišná, takže top. spojka není jediná věc, která na první pohled upoutá. Co třeba nádrž, písečáky, chladič...ř. 754 má i větší výkon než původní 753(0)...atd. O tom se dá napsat celý román.

Článek je trošku šitý horkou jehlou a lehce podráží onu pověstnou dokonalost galerie, ev. některých hádavých Topičů...
registrovaný uživatel A.N. 
16.11.2013 (21:23)  
Taková technická:
47309 je ralece DB-MBm, směska bez nutnosti rozřazení. Čas by seděl, ale ten směr bude asi v textu špatně, a nebo je špatně číslo vlaku.
registrovaný uživatel Robo 
16.11.2013 (20:05)  
109 nepatrí ZSSK, ale spoločnosti ZSSK Cargo.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
16.11.2013 (16:59)  
Pro M 474.003
Generátory (přeměna mechnické energie v elektrickou) dělí se na dynama (stejnosměr) a alternátory (střídavina).
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko