..: Koleje Dolnośląskie (II.): znovuzrození tratě Kłodzko - Wałbrzych :..

SA135 ve stanici Walbrzych Glówny, foto: Tomáš KrausDolní Slezsko - Jako druhý díl seriálu o polském dopravci Koleje Dolnośląskie (KD), který Rasťa Štangl zahájil představením společnosti, přinášíme informace o obnovení osobní dopravy na železniční trati Kłodzko - Wałbrzych, ke kterému došlo 5.1.2009. Provozovány jsou tu celkem čtyři páry osobních vlaků denně (plus pátý jen do Nowe Rudy) v pravidelném čtyřhodinovém intervalu a jelikož jsme před dvěma týdny jeden ze spojů využili, najdete v článku i popis tratě a několik poznatků z jízdy.

Něco z historie tratě

Podhůřím Javořích a Sovích hor se vlaky poprvé rozjely 10. června 1879, kdy byl otevřen úsek Kłodzko - Nowa Ruda. Do Wałbrzycha byla trať prodloužena 15. října 1880. V letech 1907 - 1912 došlo k postupnému zdvoukolejnění celé 51 km dlouhé tratě - u všech tří jednokolejných tunelů byly vyhloubeny paralelní jednokolejné tubusy. Jak postupně ztrácela trať na významu, byla jedna kolej snesena, resp. opuštěna - v prvních úsecích již v roce 1945, v posledních v roce 2004.

Kratší tunel u Jedliny, foto: Baza Kolejowa Zimní idylka, foto: Baza Kolejowa Menší z viaduktů v Nowe Rudě, foto: Baza Kolejowa Nejdelší tunel v Polsku, foto: Baza Kolejowa

Rychlík Śnieżka, poslední vlaštovka PKP

V duchu dřívějšího přístupu Dolnoslezského vojvodství k železniční dopravě jsou od roku 2006 zrušeny všechny regionální spoje na trati. Nadále je provozován pouze jediný sezónní pár rychlíků z Krakowa do Jelenie Góry, který nese název Śnieżka. Souprava klasických vozů s motorovou lokomotivou zastavuje na této trati pouze v Nowe Rudě. Provoz tohoto rychlíku končí s grafikonem pro rok 2007 a celý minulý rok nemá stotisícový Wałbrzych a padesátitisícové Kłodzko vůbec žádné přímé železniční spojení, nemluvě o třicetitisícové Nowe Rudě, kam se vlakem nedostanete odnikud. Nákladní doprava na trati ovšem nadále funguje.

Śnieżka na nejvyšším mostě v Nowe Rudě, foto: Baza Kolejowa Śnieżka v Ludwikowicích, foto: Baza Kolejowa

Slavnostní inaugurace

Zlomovým okamžikem je 5. leden 2009, kdy došlo k revitalizaci osobní dopavy na trati. Necelý měsíc po vyjetí prvního osobního vlaku KD (viz předchozí díl) se vlaky pod hlavičkou Koleje Dolnośląskie rozjíždějí i mezi Kłodzkem a Wałbrzychem. Následující den vyjel speciální inaugurační vlak KD z Wałbrzycha do Nowe Rudy. Slavnostní jízdy se zúčastnili mimo jiné dolnoslezský maršálek Marek Łapiński, vícemaršálek Tadeusz Drab, předseda společnosti Koleje Dolnośląskie S.A., Tomasz Strapagiel, zástupci dolnoslezského sejmiku a médií. Jak je v Polsku při otevření "kdejaké rozpadlé kozí dráhy" zvykem, vlak přišly srdečně uvítat davy lidí a představitelé měst Jedlina, Głuszyca a Nowa Ruda. Nechybělo vystoupení místních orchestrů, prezentace dobrovolných hasičů a samozřejmě velkorysé podávání občerstvení. Trať Kłodzko - Wałbrzych nyní odstartovala novou etapu života, charakterizovanou moderními, částečně nízkopodlažními motorovými vozy soukromého dopravce.

Stanice Nowa Ruda, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego Uvítání v Jedlině, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego Osamělý maskot KD, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego Głuszyca - davy lidí na peronu, na budově není ani jméno stanice, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego

Jak dneska sviští PESA

Nyní budou následovat poznatky ze svezení po této trati, které jsme získali z výletu 24. ledna. Protože obecně pro cestování v polském příhraničí platí, že aspoň jedno překročení hranic to chce absolvovat jinak než vlakem, udělali jsme si běžkařský výlet z Meziměstí přes hlavní hřeben Javořích hor, horskou chatu Andrzejówka a obce Sokołowsko a Unisław Śląski. Minutu před pravidelným odjezdem vlaku jsme se přiřítili na nástupiště stanice Wałbrzych Główny po náročném doběhu se střídavým nazouváním a odepínáním běžek (podle toho kde ležel aspoň metr - čtvereční - sněhu) a naše cesta mohla začít. Ze stanice Kłodzko Główne jsme pak cestovali osobním vlakem PKP PR do Międzylesie a po povinné hodinové pauze prázdným "šukafónem" zpět do Čech.

Většina vlaků je vedena jako přímé z Wałbrzycha Miasta, jelikož zdejší hlavní nádraží je od města poměrně vzdálené - v podstatě obě koncové stanice této tratě leží uprostřed ničeho. Průvodčí v motorovém voze prodává jízdenky z elektronické pokladny a cesta začíná, tedy jen co vlak provede úvrať na opačném zhlaví stanice. První viadukt se přejíždí hned za stanicí Wałbrzych Główny, a trať už stoupá směrem k tunelu pod Małym Wołowcem, nejdelšímu tunelu v Polsku. Je jen o něco kratší než nejdelší tunel v ČR, měří něco přes 1600 m, a jako všechny tři tunely na této trati se skládá ze dvojice samostatných tubusů. Prvním městem na trase je Jedlina, což ale cestující ve vlaku nezjistí, na displejích se po polském způsobu neukazuje příští zastávka, ale jména co dnes slaví svátek. To je zrovna zde dosti nepraktické, protože z některých stanic zcela zmizely cedule, takže neznalý cestující opravdu těžko zjišťuje, kde se nachází. Celkově je stav stanic a zastávek skutečně zpustlý, maximálně došlo jen k vyvěšení jízdního řádu na stěnu ruiny (budovy). Nejhorší je Nowa Ruda Przedmiescie, kde najdeme jen tři nefunkční lampy a nic víc, žádný přístřešek a žádný nápis, ani cesta sem nevede.

SA135 ve stanici Walbrzych Glówny, foto: Aleš Svoboda Interiér jednotky SA135, foto: Rasťa Štangl Jeden displej, dvě jména a tři šotouši v odraze, foto: Rasťa Štangl Tři šotouši fotí displej s Imieninami..., foto: Rasťa Štangl Jízdenka KD, foto: Rasťa Štangl

Ale nepředbíhejme, za Jedlinou přichází další větší město Głuszyca a v něm další impozantní viadukt - tato trať je charakterizována vysokými příhradovými mosty s horní mostovkou na kamenných pilířích, mnohdy "dvounohého" typu. Dále stoupáme k vrcholovému tunelu mezi stanicí Bartnica (zde je poznat že nákladní doprava na trati funguje) a zastávkou Świerki Dolne, a dalším pozoruhodným místem jsou Ludwikowice Kłodzkie. Za zastávkou v zářezu se nachází jeden z nejimpozantnějších viaduktů. Blíží se obec Zdrojowisko a město Nowa Ruda, ležící nedaleko českých hranic, kde přejedeme poslední dva větší mosty, oba mají mostovku druhé koleje snesenou, a druhý z nich je s výškou 32 m nejvyšším na celé trati. Následující stanice Ścinawka Średnia bývala odbočkou tratí do Radkówa a Broumova, ani by nepřekvapila zde dochovaná směrovka Halbstadt. Závěr tratě do Kłodzka v širokém údolí Stěnavy již mnoho zajímavého nepřináší a do centra Kladského výběžku vlak přijíždí žalostně pomalu. Rychlostní profil tratě je polský, tedy proměnlivý. Některé úseky dovolují jízdu až 80 km/h (ověřeno pomocí GPS) a člověk si připadá téměř jako v Desiru na Erzgebirgsbahn, jinde se ale vlak dlouho šine stěží 30 km/h.

SA132 v Nowe Rudě, foto: Koleje Dolnośląskie Jedlina Górna, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego Ludwikowice, foto: Baza Kolejowa SM42 v žst. Ścinawka Średnia, foto: tombr

Je třeba dodat, že krátký motorový vůz je pro spojení na této trati kapacitně odpovídající. Nové vlaky si své cestující našly, ovšem když vezmeme v potaz velikost měst, jsou patrné určité odlišnosti oproti stylu cestování v ČR, kde by například čtyři páry motoráků mezi Hradcem Králové a Trutnovem sotva postačovaly. Je škoda, že Poláci se tak brání zřízení zastávek na znamení, třebaže spoj i použité vozidlo k tomu v tomto případě více než vybízejí. Svezení po trati je zajímavým zážitkem a můžeme ho jen doporučit. Navíc to nyní vypadá, že v letošním roce bude také možnost projet trať něčím jiným než jen motorovým vozem s neotevíratelnými okny - od 21. června do 31. srpna je v jízdním řádu psaný "přesnoční" rychlík PKP PR ze Szceczina přes Wałbrzych do Kłodzka a zpět. V Polsku sice k zavádění a rušení spojů dochází ze dne na den, ale budeme doufat, že "Śnieżka revival" skutečně vyjede. V posledním díle naší malé trilogie o KD se Aleš Svoboda bude věnovat současnému dění u tohoto dopravce a jeho plánům pro nejbližší budoucnost.

Zdroje: Baza Kolejowa, Koleje Dolnośląskie, Samorząd Województwa Dolnośląskiego, inforail.pl


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 14.2.2009 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel boro 
17.02.2009 (11:21)  
Ohledně toho kamenolomu:zhruba někdy před rokem jsem dostal info od Tomka Strapagiela,že byl vznesen dotaz na ČD Cargo ohledně možnosti vozby kamene přes české území zpět do Polska,a to tím způsobem,že místo obnovy trati Tlumaczów-Ścinawka by byl kamenolom napojen na naši trať z Otovic.Dále by se přeprava uskutečňovala přes Meziměstí/Mieroszów...Ovšem co to je 5000 tun denně pro naše Cargo,že jo :-(
registrovaný uživatel mira 
16.02.2009 (14:37)  
Twix: Dík za info.
16.02.2009 (8:10)  
mira: Z Walbrzycha jelo asi 30 lidí, ten malý motorák působil dojmem zaplněnosti, ale hodně jich vystoupilo hned v Jedlině nebo Gluszyci. Byla sobota odpoledne, obsazenost v pracovní dny neznám.
15.02.2009 (20:37)  
Zdenek J: kamenolom je v Kladsku, zdroj mych informaci je zde: http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=1284036
registrovaný uživatel mira 
15.02.2009 (16:53)  
Pěkná trať, ale podle fotek z kterých je vidět, že tím vlakem kromě vás skoro nikdo nejel, to vypadá, že ty vlaky pro malou vytíženost opět zruší.
15.02.2009 (13:00)  
Lucián: Já s Alešem jsme měli SONE+PKP a na KD jsme si koupili lístek u průvodčí (SONE+PKP nevzala), ale asi jsme trochu prodělali, mohli jsme mít běžné SONE+ (z Miedzylesie už platí) a dokoupit lístek i na PKP PR. Rasťa měl in-Gold a průvodčí KD mu prodala lístek až do Miedzylesie, ale pravděpodobně platil jen na vlaky KD, nicméně v elektrických jednotkách PKP PR stejně průvodčí vlakem neprochází. Z Miedzylesie si potom Rasťa do Mladkova zasportoval nočním během, zatímco my jsme mu pak vzali věci s sebou do šukafónu :-)
15.02.2009 (11:45)  
A platí ve vlacích KD víkondová jízdenka SONE+PKP? Podle názvu se jeví, že ne, ale zase, jak bylo už tady napsáno, KD uznává některé typy jízdenek PKP PR. Dík.
15.02.2009 (9:21)  
To Pikehead: ten kamenolom má být na polské nebo české straně ?
Ovšem přeshraniční spojení (Otovice-Střední Stěnava) se asi neobnoví, leda jen spojka z nejbližší stanice do toho kamenolomu.
registrovaný uživatel pekař 
14.02.2009 (22:55)  
Lucian: to se nemusíš ptát autora, stále platí:)
14.02.2009 (22:37)  
Mohu mít dotaz na autora, na jakou jízdenku přejel z Miedzylesie do Lichkova? Je pořád možné koupit přeshraniční jízdenky u průvodčího za 15 Kč / 2 zl.?

Předem děkuji za odpověď.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko