..: Když nejsou koleje, neprojedete; dva týdny komplikací na dráze :..

CityFrog v bouřce u Hořátve, foto: Bean Česko — Rozmary počasí, neočekávané technické závady na vozidlech, podudržovaná infrastruktura a dlouhodobě zanedbávané bezprostřední okolí železničních tratí — tyto faktory se zejména v posledních dnech a týdnech podílejí na častých problémech, které postihují vlakovou dopravu v Česku. Vysočina, Praha, Střední Čechy, Severní Morava, to je jen stručný seznam míst, které rozmary počasí zasáhly. Český hydrometeorologický ústav minulý týden během středečního podvečera vydal výstražnou informaci o silných bouřkách s velmi nebezpečnými doprovodnými jevy pro celé území Česka. Varování to nebylo první, ale snad již poslední. Celá série nehodových událostí začala 22. června 2009 vykolejením nákladních vlaku v Olomouci, čímž byl přerušen III. tranzitní koridor a půlden měly všechny spoje Praha — Ostrava/Slovensko hodinová zpoždění. Řešením byly odklony i autobusy. Mysleli jsme, že tato mimořádnost bude na dlouho jediná a věnovali jí půldenní on–line zpravodajství. O tři dny později však přišly silné bouřky, které stejnou národní tepnu přerušily o 50 km dál a k tomu zpustošily další trati. Omezení a lokální výpadky sužují železniční síť doteď. Pokusíme se pro vás krátce shrnout mimořádnosti na síti SŽDC za poslední dobu, aktuální kritická místa stejně jako přidat pár rad a postřehů, jak cestovat a získat od nejen od drážních zaměstnanců informace potřebné k tomu, abyste dojeli.

Minulý týden během úterního večera se babitron „červenal“ v oblasti Vysočiny zejména na trati 230, kde ve stanici Okrouhlice došlo k pádu sloupu trolejového vedení, na místě operovala pohotovost SŽDC a dráhy se snažily zajistit náhradní autobusy, neboť provoz byl značně omezen. Zatímco o několik kilometrů dále byly vlaky nahrazeny v celém rozsahu. Na trati 240 v obci Bransouze došlo po přívalovém dešti k sesuvu půdy a pádu většího množství stromů na trať. S problémy se však potýkaly i další tratě, výpadek napájení, spadané stromy a následné omezení provozu se dotklo i frekventované tratě 171 v oblasti Prahy–Radotína. Zejména pak v posledním jmenovaném případě se jednalo o vzrostlé stromy, které se nacházejí velmi blízko trolejovému vedení.

Právě tento problém již dříve způsobil vlakovou nehodu rychlíku 1250 u Černošic, kdy vlak najel do těsně před ním spadlého stromu a motorová lokomotiva řady 749.170 se vzňala. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, avšak míst, kdy se v těsné blízkosti tratě nacházejí stromy a jiné dřeviny, které ohrožují provoz, je na síti SŽDC nepočítaně. "Koleje nám nepatří" — obvyklé vyjádření, kdy se jeden subjekt distancuje od problému, na kterém ale nese svůj podíl viny; ČD až do loňského léta obhospodařovaly i správu nad železničními tratěmi, tudíž i údržbu, apod. Nyní toto břemeno převzala SŽDC.

Podemletá trať, foto: ČD / SŽDC Poškozená trať, foto: ČD / SŽDC Správce infrastruktury nelze jen hanět. Například odstranit následky vykolejení kotlových vozů ve stanici Olomouc hl.n. se podařilo zaměstnancům SDC Olomouc o mnoho hodin dříve, než tvrdila nejoptimistější prognóza. Stejně tak zprůjezdnění jedné koleje v úseku Hranice na Moravě — Polom, která byla zasažena naplaveninami po silných deštích minulý týden. Kvůli stejným dešťům došlo také k odříznutí vlakového spojení Nového Jičína. Ten však, díky usilovné práci zaměstnanců, již opět má své spojení; trať 278 Nový Jičín město — Suchdol nad Odrou byla opět zprovozněna v pondělí 30.6. 2009 ve večerních hodinách. Naopak trať od Hostašovic je nadále uzavřena a zavedena náhradní autobusová doprava. Zprovoznění je bez výhledu, jak uvádí SŽDC. Aktuálně je dlouhodobě nesjízdných pět tratí:

Číslo tratiTrasaPostižený úsek
323Valašské Meziříčí – OstravaValašské Meziříčí – Hostašovice
326Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží(Celá trať)
295Lipová Lázně – Javorník ve SlezskuŽulová – Javorník ve Slezsku
296Velká Kraš – Vidnava(Celá trať)
198Volary – StrakoniceLčovice – Volyně

Jistou stabilizaci české dálkové dopravy přinesla i částečná oprava stanice Wien Süssenbrunn v Rakousku. Při bouřce 28. května 2009 došlo nešťastnou souhrou okolností k vyhoření místnosti s řízením stanice a trať na Wien Südbf, vychozí pro všechny EuroCity z Vídně do Prahy a Ostravy, byla neprůjezdná. 27. června se povedlo Rakouským spolkovým drahám (ÖBB) stanici částečně opravit, a vlaky EC opět jezdí bez zpoždění po řádné trase. Do té doby všechny spoje v těchto relacích mívaly 30 až 120 minut zpoždění, což destabilizovalo zejména relaci Brno — Praha.

Zatímco vlaky od Vídně začaly jezdit přesně. Výluková činnost kolem Břeclavi zasáhla relaci Bratislava — Praha, kdy všechny vlaky jedou odklonem přes stanice Kúty, Holíč, Hodonín a Břeclav. Ani výluková opatření nepomáhají k jízdě vlaků bez zpoždění. Kromě toho začala rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v úseku Brno až Břeclav, což je citelná rána pro IDS JMK — všechny vlaky jsou nahrazeny NAD.

Hned 1. července se nedařilo na Valašsku, kdy po pádu stožáru trolejového vedení na koleje uvázly vlaky Ex 126 Fatra a hlavně EC 121 Košičan, který nakonec nebyl odkloněn a po zprůjezdnění trati dorazil do Košic v rekordních 1:52 ráno namísto pravidelného času 19:21. Smolný je i první červencový víkend. Hned v sobotu 4.7. 2009 způsobily přívalové deště a bouřky nejen výpadek zabezpečovacího zařízení v uzlové železniční stanici Děčín hl.n., ale také sesuvy půdy či pády stromů na tratích v Ústeckém kraji – 090 u Povrlů, 081 u Benešova nad Ploučnicí, 098 u Dolního Žlebu, 073 u Boletic nad Labem. NAD nebyla pro většinu spojů použita, zpoždění dostaly také mezinárodní spoje z/do Německa, tj. 170 Hungaria, 172 Vindobona, 177 Johannes Brahms a 379 Carl Maria von Weber, kdy jen poslední jmenovaný byl částečně nahrazen autobusy z Drážďan do Děčína, odkud mohla jedna z uvázlých souprav točit do Brna. Osobní vlaky vlaky do Bad Schandau byly bez náhrady odřeknuty.

Nekřičte na zaměstnance!

810 087-7, Čížkovice, foto: JTB Současná informační společnost a moderní komunikační technologie mají svá plus i mínus, co se řízení dopravy a informování zákazníků během mimořádností týká. O všem se hned ví a píše. Existuje několik rozličných tuzemských fór, kde najdete aktuální diskusi o mimořádnostech na trati. Navštěvují je fandové, pokročilí cestující i zaměstnanci, kteří si během své práce najdou pár vteřin, aby do světa odeslali útržkovité informace, že se něco děje. Ať už sledujete ŽelPage fóra k tématu Provoz, Babitronní zprávy z provozu, Aktuální informace z provozu na K–reportu či cokoliv jiného, obvykle se o komplikaci dozvíte včas a stihnete cestu zrušit, přeplánovat nebo se obrnit trpělivostí. Na klasická média nesázejte. Informují jen o největších problémech, většinou povrchně a účelem je vyhledávat senzace. V dobrých i zlých časech se vyplatí sledovat hlavně oficiální informační toky. Informace o poloze vlaku poskytují samy České dráhy. Zde najdete nejaktuálnější informaci o poloze vámi hledaného spoje. Na tuto službu jsou napojeni i všichni mobilní operátoři. Aplikace babitron pak s menším prodlením data skládá dohromady do přehledné tabulky a také mapy sítě, kde můžete vidět místo větších komplikací a nebo, že je zle všude. (Pozn. redakce: Nezapomeneme na zrudlou mapu republiky během VII. narozeninové jízdy ŽelPage, po jejímž uzřením nám teprve došlo, že zatímco my měli krásné počasí, v Evropě řádil orkán Emma.) České dráhy vyjma polohy vlaky informují také o omezení provozu, ať už z důvodu mimořádností nebo výluk. Souhrnný seznam výluk najdete i na našem portálu www.vyluky.cz. SŽDC s.o. poskytuje na Portálu provozování dráhy informace o aktuálně problematických úsecích a kdy se čeká jejich oprava.

Většina těchto aplikací funguje i v mobilních prohlížečích typu Opera Mini, takže informace můžete získávat kdekoliv — třeba i mezi poli, kde váš spoj kvůli mimořádnosti zastaví. Kde končí technika a snažení nadšenců, musí přiložit ruku k dílu vlakový doprovod, popř. zaměstnanci ve stanici. Základem komunikace je nekřičet, tím odradíte kohokoliv k nápomocnému dialogu! Komunikujete–li s průvodčím/vlakvedoucím, musíte mít na paměti, že mnohdy má stejně kusé informace jako vy a je odkázán jen na služební telefon. Nemůže vyřešit zprůjezdnění trati nebo opravu rozbité lokomotivy, je–li příčinou zpoždění. Naopak může pro vás zajistit čekání přípoje, pokud je posledním, který ten den jede vaším směrem nebo by vám měl těsně ujet. Ale i tak je vše v rukou dispečera, pod kterého vaše přestupní stanice spadá. Nebude–li spoj čekat, pište na Dráhy a ptejte se proč.

Poslední vypravení vlaku výpravčím v žst. Praha-Radotín, foto: vitek_V Ačkoliv se mnozí laikové domnívají, že výpravčí prakticky nic nedělá, nosí modrou, resp. červenou čepici, výpravku a píšťalku, ve skutečnosti tomu tak není. Na síti je nepočítaně stanic, kdy je výpravčí ve službě sám a zodpovídá za veškerou provozní stránku. Při řešení mimořádností je to právě on, kdo je nejvíce vytížen a leží na něm veškerá zodpovědnost, rozhodnutí a koordinace. To si však (opět) řada cetujících neuvědomuje, výpravčího a personál stanice slovně napadá za nečinnost apod. Je dobré si uvědomit, že nadávkami, urážkami a napadáním nic nezměníte! Vyčkejte podání informací staničním rozhlasem, řiďte se jimi, nezatěžujte výpravčího svou zbytečnou přítomností a opakujícími se dotazy. V těchto případech i zde platí, že kolikrát i on má kusé informace a vše závisí na rozhodnutí několika dispečerů. Je dobré si taktéž uvědomit, že zpoždění vlaků může být způsobeno obraty, přechody lokomotiv, jejich poruchami, tak i seznáním strojvedoucích, kdy se v případě odklonů musí najít kolega znalý náhradní trasy. Pokud však dojde k mimořádné události, obnovení provozu závisí na probíhajícím vyšetřování příslušných orgánů, což vskutku urychlit nejde. Hovořili jsme zde zejména o infrastruktuře, nicméně mezi další faktory, které ovlivňují pravidelnost dopravy mohou být i krádeže, vandalství a výtržnosti samotných cestujících.

Železnice není unitární! To je základní omyl, se kterými neznalí cestující vstupují do hádek se zaměstnanci. Uvědomte si, že správcem infrastruktury je státní organizace SŽDC, vlaky na ní provozují různé firmy — většinu České dráhy, dále OKD Doprava, Veolia Transport, Viamont a jiní. Je tedy třeba mít na paměti, koho jste „ulovili“ a tudíž, co pro vás může udělat. Ale pozor, nenechte se odbýt frází „nejde to“, ať už bojujete o nějaký jistě existující tarif u pokladny nebo stihnutí svého přípoje, vždy to totiž jde…

Pro dnešní večer vydal Český hydrometeorologický ústav varování o vyšších srážkách na jihu Čech a Moravy. Snad se tentokrát obejde bez komplikací. Přejeme všem klidnou a bezproblémovou jízdu, případně noční směnu.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, SŽDC (Portál provozování dráhy), ČHMÚ; foto: ČD, SŽDC, Bean, JTB


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vítek_V | 7.7.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
14.07.2009 (19:52)  
R 929 Bradlo : co je výpravčímu do cestujících ?
Výpravčí je operátor obsluhy dráhy zprostředkovaně přes ČD a.s. placený SŽDC s.o., který nemá dnes ve většině stanic vůči "lidskému substrátu" žádné pracovní povinnosti, především sdělování jiných cestovních možností. Nakonec, kde tyto údaje zjistí, když vůbec nemá kursbuch v "dopravě" k dispozici - k čemu by ho měl mít, když není informátor a pro jeho potřeby mu stačí grafikonová plachta.
V řadě stanic není nikdo ...
Poskytování podrobných informací (jako například možnost vámi popsaného cestování do ČT) je věcí pracovníků dopravce, pokud vůbec ve stanici jsou.

To je realita vyplývající z "oddělování provozu od dopravní cesty" mající mimo jiné za cíl zlepšit služby cestujícícm ...

Jinak řečeno na tvrdo, například ve stanici Zábřeh na Moravě jsou jistě vyvěšeny jízdní řády tratí 270 a 010, takže každý cestující si tam mohl zjistit to, co vy, případně každý cestující má možnost koupit si knižní jízdní řád a tam si při zpoždění vyhledat náhradní možnost cestování. Právě takovéto situace jsou jasným důkazem pro to, aby existoval knižní jízdní řád, v němž si cestující může vyhledat náhradní spojení. Elektronický vyhledávač je dobrá věc, ale když má vlak zpoždění a ujede vám přípoj, tak je vám celkem k ničemu – pokud si preventivně nevyhledáte různé alternativy pro případy zpoždění ...
11.07.2009 (1:37)  
Bradlo) Ano, a zvláště, pokud zmíněný zpožděný vlak jede do Prahy...
10.07.2009 (19:33)  
Dispatcher:
Věřím, že výpravčí mají dost práce, ale bylo by to jen jedno hlášení typu: "nejbližší spoj směrem Praha je osobním vlakem xxxxx s přestupem v České Třebové na R xxx"
Praha není obskurní destinace typu Bezdružice (mistní prominou), lidí ze Zábřeha do Prahy jezdí hodně a ČD by si u nich tímto i přes zpoždění zlepšily kredit.
10.07.2009 (17:30)  
AD Petr Šimral Mezi Kralupy a Prahou se spíš dovoláte s GSM-R než s TRS(resp Koldedou) jen je třeba volat přímo výpravčího/dispečera v Holešovicích který trať dálkově ovládá. Ale někteří již začínají být alergičtí na na dotazy proč já jako Lv jedu za osobní vlakem.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
10.07.2009 (16:53)  
Spojení GSM-R funguje ještě hůře, než zde popisujete. Dobře funguje pouze v úseku Děčín - Kralupy. Dále sice síť je až do Břeclavi, ale málokdy se dovoláte. Například v úseku Kralupy - Praha se dovoláte provoznímu dispečerovi Praha a toho vlaky nezajímají. My máme GSM-R na všech mašinách a snažíme se jej přednostně používat. Ale v Čechách prakticky neznám, že by mi některý z výpravčích zavolal, velmi často jsem sprdnut, že mě volal TRSkou. V rámci instalace GSM-R byly z tratí odstraněny i ty sporadické rádiovníky, které se na prvním koridoru vyskytovaly, takže bych to zhodnotil jadrně: "je to bordel". Máme k dispozici perfektní spojení, ale pouze k tomu, abychom na křídových papírech měli další barevnou čárku.
Petr Šimral, RTT
registrovaný uživatel M 
10.07.2009 (15:54)  
No, tak tomu rikam dobra investice:-) Je to jak s tim zpozdenim - kdyby to clovek vedel, tak si radsi koupi mistenku rovnou.
Jako firmy, ktery tuhle sluzbu nabizeji pres cislo 840 mne lehce serou, tuplove pokud na zacatek frknou nejakou tu reklamu/upoutavku...
10.07.2009 (15:03)  
M: Callcentrum jsem zkoušel a dovolal jsem se - v té době byla jen jedna mimořádnost, Wien Süßenbrunn, už asi 3 týdny. Ale ani u tak dlouhotrvající mimořádnosti nedokázali poradit, nevěděli co se vlastně děje (dotaz byl na prominutí rezervací do SC). 10 minut volání z Rakouska a nedozvěděl jsem se vůbec nic (či hůř, dozvěděl jsem se nesmysly).
Od té doby vím, že na callcentrum nemá vůbec cenu volat.
10.07.2009 (13:55)  
S Taurusy je spojení pomocí mobilního telefonu s daným oběhem tel. čísla,žádne GMS - R.Pendolina mají "svoje" telefoní číslo takže stačí znát číslo jednotky(nikoliv vlaku).Jediná spojení s GSM - R která se pravidelně uskutečňují jsou pouze a jenom s lok ř 371 na EC vlacích do německa. Systém funguje velmi dobře v terminálu zadám číslo vlaku,vyberu zda chci volat ¨doprovod nebo o lokomotivu vlakovou,přípřež,postrk,nastupující nebo odstupující nebo stačí číslo lok. a ústředna si sama najde správné číslo a hovor spojí.Potřeba je terminál s připojením na patřičnou ústřednu (pomocí intranetu) a hlavně mobilní telefon s potřebným vybavením(software,resp firmware) na hnacím vozidle nebo vlakové čety a ty prostě stále prakticky nejsou vybaveny.
10.07.2009 (13:17)  
Jiří Průša) Předpokládám, že to platí s dodatkem "až na taury 1216 ÖBB"? Jinak, co si pamatuju, ETCS měla třeba poštovka 362.166 a snad jeden banán.
10.07.2009 (13:13)  
GSM- R je možná funkční,ale ve většině stanic je jen "nouzový" mobilní telefon,s dost pracným sestavováním čísla pro volání.Plnohodný terminál je jen v pár stanicích a hlavně vozidla a průvodčí nejsou vybaveni odpovídajícímí telefony.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko