..: Když nejede vlak… jede taxi! :..

681.001, Polom - Jeseník nad Odrou, foto: Duhy Před nedávnem autor Aleš Petrovský prezentoval na zdejších stránkách výborný srovnávací test železničních dopravců na trati Praha – Ostrava – Bohumín v běžném provozu. Já bych si dovolil v mém příspěvku uvést pár postřehů, jak to vypadá, když se „nedaří“.

„Vstávat v sobotu v pět ráno je pěkná otrava…“, myslel jsem si, když jsem se jednoho sobotního rána hrabal z postele. To jsem ještě netušil, co všechno mne ten den čeká. Ale nepředbíhejme.

Chybí jen pár minut

Český Těšín, foto: Přema V posledních dvou letech se pravidelně jednou měsíčně účastním jistého dálkového studia. Místa konání jsou různá – zpravidla v rámci Moravskoslezského kraje, termín je vždy jedna sobota v měsíci. Pokud mohu, snažím se jet vlakem. Naposledy se studium konalo v sobotu 22. března v 9.00 h, tentokrát v Olomouci. A protože jsem z Českého Těšína, vlak je pro tuto cestu ideální dopravní prostředek. Kombinace tratí č. 320 a 270 slibuje v lepším případě pohodlné přímé spojení, v horším případě jeden přestup s možností výběru dopravce ze tří stávajících, kteří operují na naší páteřní trati.

Když jsem den před jízdou začal studovat jízdní řád, byl jsem nepříjemně překvapen. Ještě loni jsem použil skvělou kombinaci Os 2924 (odjezd Český Těšín 6.38, příjezd Bohumín 7.12) a SC 506 Pendolino (odjezd Bohumín 7.18, příjezd Olomouc 8.23). V novém jízdním řádu je ale vše jinak. Jedinou (!) možností, jak se dostat na devátou hodinu vlakem do Olomouce, je spoj IC 1004 RegioJet s odjezdem 6.06 a příjezdem 7.47 (!) na olomoucké hlavní nádraží. Jinou alternativu použít nelze, posuďte sami:

  • Os 2924 (trať 320): odjezd ČT 6.38, příjezd Karviná 6.58 (odj. LE 1354 v 6.56), příjezd Bohumín 7.18 (odj. SC 512 v 7.11)
  • Os 3408 (trať 321): odjezd ČT 6.46, příjezd Ostrava-Svinov 7.35 (odjezd SC 512 v 7.28; odjezd LE 1354 v 7.33)

Přijde mi veliká škoda, když v uzlových bodech, jakými jsou Bohumín a Ostrava, ujíždějí potenciálně navazující přípoje v řádu 2 až 7 minut. Dá se tato situace řešit?

Žlutý vlak? Modré taxi!

Taxi, foto: Vítek_V Ale zpátky k RegioJetu. V sobotu v šest ráno stojím na perónu prázdného těšínského nádraží, očekávaje brzký příjezd pohodlné žluté soupravy a těše se na služby soukromého dopravce. Vtom slyším neuvěřitelnou věc. Hlášení staničního rozhlasu živým člověkem! To nevěstí nic dobrého. A opravdu: „Pozor, hlášení! Spoj IC 1004 společnosti RegioJet je v úseku Třinec – Havířov odřeknut. Cestující mohou použít náhradní přepravu vozidlem taxislužby, které je přistaveno před vchodem do vestibulu.“ Mezitím již na mne z druhého perónu mává řidič taxíku, ať si pohnu, že spěcháme. Cesta začíná zajímavě.

U taxíku se nás schází devět. Taxikář lamentuje, že nás tolik nepobere. Naštěstí několik osob tvoří pouze doprovod, který dále nejede, takže se do sedmimístného taxíku nasoukáme všichni a vyrážíme. Po cestě do Havířova se konečně dozvídáme další informace. Jelikož došlo k poruše lokomotivy a nebylo možné zajistit odvoz cestujících ze stanic Třinec a Český Těšín standardním spojem, společnost Student Agency ve čtyři hodiny ráno zajistila alternativní dopravu cestujících vozidly taxislužby. Majitel taxíku má skvělý kšeft, Student Agency plusové body za snahu při řešení vzniklé situace a já otlačený zadek, jelikož sedím s nohama u brady na nouzovém sedadle, které se nachází v „kufru“ auta. Škoda, že nemám Tick Tack, hned by se jelo líp.

V polovině cesty autem mi pípá mobil - hlásí příchozí e-mail, ve kterém se společnost RegioJet kouzlem nechtěného dožaduje vyplnění ankety o spokojenosti s jejími službami! Načasování je opravdu trefné, stále totiž trpím v „kufru“ taxíku.

Když po dvaceti minutách jízdy taxametr ukazuje částku přesahující osm set korun, naše taxi zastavuje před budovou havířovského nádraží. Řidič se s námi loučí a posílá nás do budovy nádraží vstříc dalšímu dobrodružství. Pro něj jeho cesta pro dnešek končí.

Vítězí ten, kdo nespěchá

Havířovské nádraží s plastikou V. Uruby, foto: Adam Guzdek Procházíme kolem ohrazeného Směrníku (betonová skulptura představující architektonický směr tzv. brutalismus, v poslední době hojně zmiňovaná médii jako symbol boje za zachování současné podoby havířovského nádraží) a vstupujeme do vestibulu. Je půl sedmé a na odjezdové ceduli svítí nápis informující o třicetiminutovém zpoždění našeho vlaku (pravidelný odjezd v 6:24). Je zde asi padesát lidí, kteří různě posedávají a postávají. Většina z nich čeká na žlutý vlak a lamentuje nad zpožděním. Kolemjdoucí nádražák, starý praktik, cestou na perón jen ucedí mezi zuby: „Tomu nevěřte, dříve než za 50 minut vlak stejně nepojede. Mašina teď přijela s jedním vagónem z Ostravy a ještě to budou celé šibovat.“ Zpětně musím konstatovat, že jeho odhad byl velmi přesný. Čeká mne tři čtvrtě hodiny čekání a já si uvědomuji jednu obrovskou výhodu. Na rozdíl od většiny cestujících totiž nikam nespěchám. Jestli strávím čas na havířovském nádraží nyní nebo, dle původního plánu, na olomouckém nádraží potom, tak to vyjde úplně nastejno. Věnuji se prohlídce havířovského nádraží a přemýšlím, o co všechno havířovští bouráním budovy přijdou. Anebo získají?

Kolem sedmé hodiny přicházím na perón, kde již cestující netrpělivě vyhlížejí náš vlak, který stojí 100 metrů za nádražím. Souprava se konečně dává do pohybu a přesně v 7:05 je přistavena k nástupišti. Nastupuji do vagonu, usedám na své místo a vnímám první pocit - je tady chladno. V 7:11 vlak vyjíždí ze stanice a s téměř padesátiminutovým zpožděním uhání na Prahu.

Na omluvy není čas

Stevardky vlaků IC RegioJet (ilustrační fotografie), foto: Juraj Kováč Záhy se objevují stevardky, které procházejí vagonem a nabízejí občerstvení, denní tisk a další služby. Co mne ovšem nepříjemně překvapuje, je skutečnost, že se vůbec nikdo ze zaměstnanců dopravce nezmiňuje o zpoždění, natož o omluvě za zpoždění. Dokonce za celou dobu jízdy nezazní ani jedno hlášení, jakoby ani neexistovalo. Uměl bych si představit alespoň takovou formu komunikace: „Dobrý den, jménem společnosti RegioJet se Vám omlouvám za zpoždění vlaku z technických důvodů. Ráda bych Vám zpříjemnila další cestování, mohu nabídnout denní tisk?“ Vypadá to, jakoby zaměstnanci dopravce nebyli školeni na alternativu zpoždění. Nebo s ní dopravce ve svých plánech vůbec nepočítal? U státního dopravce je ve vlacích vyšší kvality hlášení o zpoždění samozřejmé před každým zastavením. Dokonce i s milým vícejazyčným překladem.

Konec dobrý, všechno dobré?

Zbytek cesty již uběhl bez problémů a já chvíli po půl deváté vystupuji ze žlutého vlaku v Olomouci se smíšenými pocity:

  • Ano, jízda se soukromým dopravcem je obecně pořád na velmi dobré úrovni.
  • Ano, řešení náhrady vlaku taxíkem bylo v dané chvíli asi jediným možným. Neznám pozadí celé události a nedokážu posoudit relevanci opravy či náhrady jiným HV (na základě vlastní rezervy, smlouvy s jinými dopravci, atd.).
  • V komunikaci se zákazníky jsou velké rezervy, zejména v podobných mimořádných situacích.
  • Už si nemyslím, že se zpožděním jezdí jen státní dopravce.
  • Už si nemyslím, že lepší zaměstnanci jsou u soukromého dopravce. V poslední době se stále častěji setkávám s velmi příjemným a profesionálním vystupováním také u zaměstnanců Českých drah. To se konečně stává standardem.

Nezbývá než přát, aby podobných mimořádných situací bylo co nejméně. Ale když už nastanou, tak nesmírně důležité je: získat zákazníka na svou stranu - tedy konat, být aktivní, informovat a samozřejmě – omluvit se.

Z Olomouce jsem se ještě ten den vracel domů spojem EC 147 Kysuca, ten byl také o 20 minut opožděn. Důvodem bylo, že ve vlaku cestovalo několik stovek sparťanských fanoušků na fotbalový zápas do Ostravy. Ta jízda byla také hodně akční a zajímavá, ale o tom zase někdy příště.

PS: Můj čtyřletý syn má doma vláčkodráhu (stavebnici dřevěných kolejí, po kterých jezdí s dřevěnými vláčky). Od doby, co jsem vykládal mé zážitky z cestování, je jeho oblíbenou hrou „porucha RegioJetu“. Nejprve sestaví vagónky, v jejichž čele je žlutá mašinka. Když má vláček vyjet ze stanice, najednou se pokazí a nejede. „Cestující“ pak musí přesednout do modrého autíčka (taxík) a ten je pak odveze. Kdo je připraven, není překvapen!

Autorský text.


Otmar Humplík Poslat mail autorovi | 13.4.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
16.04.2014 (19:22)  
Student agency .. s vlaky to prostě neumí, protože je to složitější a ten podnikatel to prostě nezvládnul na 100 % :(. A celkově to není zvládnuté :(.

Naprostý souhlas! Když přišla moda zkracování, tak si klidně svoje vlaky prodlužuje!!! Vždyť ty vlaky už mají někdy i 9 vagonů!! To klidně ten, kdo nastupuje do prvního nebo posledního vozu, může zmoknout!!

A co teprve ta hrůza v těch taxících Tick-Tack! Nejenom, že vyhrožuje na obrazovce před vámi, jaká je předpokládaná vzdálenost, předpokládaná trasa a cena za km, ale taxikář se klidně zeptá, jestli Vám ta obrazovka správně funguje a že si máte nabídnout vodu, která je připravena uprostřed mezi sedadly... Místo toho abych hledal, jestli tam není někde zamontované turno, tak jsem měl sledovat, jestli jede tou předpokládanou trasou...
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
16.04.2014 (16:26)  
Tak ať to dělají kvalitněji a ne levněji. Je to jenom reklama na lepší služby a lži. Nic víc. A nechci se zastávat žádného dopravce, ale moc dobře bychom všichni měli vědět, že menší dopravci to prostě zkoušej. Proč jich tolik zkrachovalo. Lidi by si měli přiznat pravdu a nenalhávat si něco. Student agency to třeba dobře udělal s autobusy, ale s vlaky to prostě neumí, protože je to složitější a ten podnikatel to prostě nezvládnul na 100 % :(. A celkově to není zvládnuté :(.
registrovaný uživatel JB 
16.04.2014 (8:36)  
Personál vlaku komunikuje i přes mobily, typicky například o tom, zda nějaký přípoj bude nebo nebude čekat. To na webu není.
registrovaný uživatel bukes 
16.04.2014 (7:56)  
@Martin Jarath: Cestující, co se mrkne ne web ČD, je tedy informován stejně jako personál vlaku?
registrovaný uživatel Pazzy 
15.04.2014 (23:23)  
S námi se jeden průvodčí ČD dokonce podělil o svačinu, chudák... čekali jsme snad dvě hodiny na NAD a nakonec ještě projeli půl okresu, protože neměli druhý autobus... Podruhé (na stejné trase) se s námi průvodčí nebavila a my nevěděli kde přestoupit a jestli vůbec... :-/
15.04.2014 (18:55)  
Věřil bych tomu, že RJ má v nějaké své směrnici napsáno, že o případném zpoždění se stewardka raději nemá zmiňovat a místo toho že má cestujícího zahrnout nabídkou všeho možného i nemožného, aby si z cesty zapamatoval to lepší.
U ČD bych se zase nedivil, kdyby průvodčí měla nařízeno nejdříve zkontrolovat jízdenky (případně zkasírovat cestující bez jízdenky) a teprve potom by měla dovoleno zdržovat se takovými "podružnostmi" jako je poskytování informací.
15.04.2014 (17:11)  
"Skvěle" zvládnutou komunikaci s cestujícím jsem zažil právě včera ze strany ČD. Jel jsem vlakem R649 Nežárka v 18:01 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Již při příchodu na nádraží stál vlak přistaven u nástupiště (normálně přijíždí od Prahy) a na příjezdové tabuli měl Náhradní doprava. Z důvodu výstavby koridoru jsou tu výluky celkem běžné, takže jsem si řekl, že jsem něco přehlédl a sedl do vlaku. V době odjezdu staniční rozhlas (a informační tabule) nahlásil zpoždění 25 minut a jako důvod čekání na autobusy náhradní dopravy. To už běžné není, výluky kvůli stavbě tu jsou celkem zvládnuté, zpoždění je většinou do 10 minut. Uvažoval jsem, že si tedy dojdu koupit něco k snědku, ale nakonec naštěstí zvítězila lenost, protože po 15 minutách jsme se rozjeli. Když přišla průvodčí, zeptal jsem se co se stalo, že je NAD, abych byl připravem na případné problémy dnes. Jedinou odpovědí bylo: "Nemám čas, jsem na celý vlak sama". Až doma jsem si na netu našel, že již během dopoledne u Střezimíře popadaly nějaké stromy.

Souhlasím s jedním z "předřečníků" - já prostě dokážu pochopit, že je "sekera", když se stane něco mimořádného, to jak to ale zvládají dopravci, je většinou tristní. Zatím jsem se setkal s jedinou výjimkou, vloni v létě při dopravní nehodě na přejezdu u Varndsdorfu měl skvěle zmáknutou situaci dopravce Trilex (Vogtlandbahn), který stihl zařídit NAD tak, že jsem do cílové stanice dojel v podstatě podle jízdního řádu.
registrovaný uživatel Pavolo 
15.04.2014 (15:24)  
Jen si dovolím reagovat na větičku ze závěru "Už si nemyslím, že se zpožděním jezdí jen státní dopravce". On si někdo doopravdy myslel, že soukromým dopravcům se zpoždění bude vyhýbat a ten státní s ním jezdí snad naschvál??
15.04.2014 (14:46)  
vlad:
Vše o mimořádnostech je on-line v POP (to samé, co na webu), zda ještě běhají i SMS, nevím.
15.04.2014 (13:34)  
arj: Pokud je omluva za problémy vzniklé během jízdy spoje v povinnostech velitele vlaku (ať se mu říká vlakvedoucí, team leader ...), tak je to jeho průšvih. Pokud ovšem firemní manuál věci jako zpoždění a jejich vysvětlení zákazníkům neřeší, tak je to na potrestání příslušného velkého šéfa. Určitě to není věcí nějaké vlakušky x-té kategorie, jejíž povinností je usmívat se a roznášet kafe. Firemní manuál to řeší, je to v povinnostech vlakvedoucího. Nejen jeho. Je možné, že nejel rozhlas a nastupující personál v Havířově neměl také přesné informace.
Danielnacestach: Ani bych se nedivil, kdyby to byl záměr, né rozbitá mašina, že uspoří na obrátce jednu mašinu. Vzhledem k tomu, že to taxi bylo sedmimístné, tak podle rezervací asi věděli kolik lidí opravdu má ject ....., takže ta jejich operativnost možná byla v něčem jiném .... úspora. Žádná úspora, nesmyslné tvrzení.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko