..: Když bardotky skončily :..

749.107-9, foto: Láďa Mlynařík Když jsem byl malý, trávil jsem občas volné chvíle na opavském východním nádraží. Na rozdíl od současné doby, kdy se vlaky před půl sjedou a po půl zase rozjedou (a pak je dlouho klid), se tam pořád něco dělo. Vlaky přijížděly průběžně. Klasická lokomotiva, staré rychlíkové vozy – žádné motorové soupravy s řídicími vozy. Nádraží je koncové, takže lokomotiva musela vlak do Ostravy objet. Vlaky, které skončily na kusých kolejích, zaměstnaly i parní posunovací lokomotivu. (Tehdy s ní jezdili pánové Radovan Urbaník a Jaroslav Uherka. Kde je jim dnes konec?) Odtáhnout vagony, pak mohla odjet vlaková lokomotiva. Zpět s vagony k nástupišti a pak se musel vrátit vlakový stroj. Z Olomouce osobní vlaky vozil papoušek – toho na točně otočili. Krásná lokomotiva, ale měl jsem z ní strach. A pak najednou papoušek zmizel, už nikdy nepřijel. Místo papouška začala jezdit nová motorová lokomotiva – bardotka. Ani nevím, kdy přesně se to stalo.

Rok 2013 byl u Českých drah dalším milníkem v jejich historii. Bardotky přestaly být nasazovány na pravidelné vlaky. Tedy ne že by z kolejí zmizely úplně, ale v turnusových rozpisech je nahradily modernější stroje. Někteří datum poslední pravidelné jízdy znali. Mezi nimi byl i jeden mladík, který si poslední den pravidelných jízd nenechal ujít a podělil se s námi o své zážitky. Čas letí – už jsou to tři roky. Tak si, spolu s ním, zavzpomínejte.

Dne 14. prosince 2013 skončila jedna legenda v naší železniční dopravě. Nabízím vám malou reportáž z tohoto smutného dne.

Je brzké ráno, hodiny ukazují 8.00. Přicházím s fotoaparátem na 5. nástupiště pražského hlavního nádraží. Tam už stojí připravená beztlumičová bardotka (749.121-0) se dvěma vozy Bmto. Po zabrání místa nahoře si jdu barču vyfotit. Na nástupišti už je pár šotoušů, naštěstí tu ale není narváno. Po několika fotkách jdu zpět nahoru. V 9.24 se rozjíždíme. To je zvuk! Ve vlaku se sice topí, ale je to zcela zbytečné, protože všichni máme otevřená okna a naposledy v pravidelném provozu posloucháme nádherný zvuk motoru. V Čerčanech jsme přijeli na čtvrtou kolej, kde už stála druhá bardotka (749.107-9) připravená vyrazit zpět do Prahy. Obě bardotky měly smuteční věnce a na 749.107-9 byly nápisy „Naposledy s řadou T 478.1“ a „Sbohem lokálko, milovali jsme tě a teď odcházíme“. Na nástupišti nebyli téměř žádní běžní cestující, ale jen fotící šotouši.

Bardotka v Čerčanech, foto: gimli35 Bardotka v Čerčanech 2, foto: gimli35 Bardotka v Čerčanech 3, foto: gimli35
Bardotka v Čerčanech 4, foto: gimli35 Poslední cesta Bardotky, foto: gimli35 Bardotka v Čerčanech 7, foto: gimli35 Bardotka v Praze, foto: gimli35

Já jsem potom pokračoval orchestrionem do Kácova a zpět. V 15.58 přijíždím orchestrionem zpět do Čerčan. Během dne jsem se nestihl najíst, a tak si tu dávám pozdní oběd. Ve čtyři hodiny si jdu na nástupiště vyfotit bardotku 749.107-9, která naposledy potáhne pravidelný osobní vlak z Čerčan do Prahy. Pár minut před odjezdem jdu zpět do vlaku, kde parta lehce opilých fotografů zabrala prostranství před toaletou a otevřela dveře k lokomotivě, takže tu po odjezdu málem není slyšet vlastního slova. Celá cesta pak probíhá klidně a já si užívám poslední chvíle s bardotkou. Jakmile v Praze na hlavním nádraží zaskřípaly brzdy našeho vlaku, vyběhla spoustu šotoušů (včetně mne) před lokomotivu. Všichni jsme fotili ostošest, aby nám neutekla žádná fotka s bardotkou. Asi 10 minut po příjezdu strojvedoucí zahoukal a naposledy odvezl bardotku někam do tmy. Já jsem pak pokračoval dále rychlíkem do Holešovic. Na Holešovicích jsem vystupoval se smíšenými pocity – byl jsem smutný, že nás opustila tak krásná lokomotiva a zároveň šťastný, že jsem byl u toho.

Posledních pár hodin pohledem fotografů.

17:22 Velké finále začíná: v Braníku čeká na příjezd podvečerního vlaku 9062 snad deset fotografů se stativy. A další vyskakují z vlaku a snaží se ve tmě vyfotit něco z ruky. Asi bez šance…, foto: Honza Beránek / JTB 18:24 O hodinu později se v Braníku situace opakuje. Dorazilo i jedno auto s Němci ze Saska. "A fakt je ten jejich konec definitivní? A co bude jezdit místo nich?" ptají se., foto: Láďa Mlynařík 20:01 Nedělí ale zřejmě život pražských bardotek ještě nekončí. 749.107 po příjezdu do Vršovic nabírá pořádnou porci nafty. To ještě nevypadá na úplný konec…, foto: Láďa Mlynařík 20:06 Mezitím se z dálky ozývá charakteristické bublání: to někde okolo projíždí 749.121 s předlouhou soupravou vozů na ONJ. K patrům od Pacifiku přibyly i osmidvéřáky a rybáky z vánočního expresu na Křivoklát - souprava měla určitě přes deset vozů., foto: Honza Beránek / JTB
  20:24 A teď už jenom přeskákat přes dvě točny do rotundy…, foto: Honza Beránek / JTB 20:59 749.121 si dala na ONJ načas, ale nakonec i ona jde ještě zbrojit., foto: Honza Beránek / JTB 21:16 Venku je na nule a do tepla rotundy ještě chybí pár metrů. A pak už jenom klapnutí dveří a konec. Druhý den už na Pacifik vyrazili brejlovci…, foto: Láďa Mlynařík  

gimli35 , Vlad Poslat mail autorovi | 14.12.2016 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
14.12.2016 (14:15)  
Me je teda mnohem vice lito tech papouchu :(
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
14.12.2016 (14:00)  
Pro NicKON:

Já (snad) vím. V depu pod Bohdalcem nic neví. O nasazení vozidel rozhoduji ouredlníci na vedení dráhy.
Bardotka byla spise poddimensovaná. Pred ní tam slouzila 524.1.
editor alebo admin ŽP NIcKON  mail  
14.12.2016 (13:24)  
To by asi tušili ve vršovickém depu. Bráno čistě racionálně je to pro podobné výkony předimenzovaný stroj, navíc s nevalnou trakcí. Spotřeba asi také nebude právě nízká, ale to už je spekulace. Na druhou stranu je takřka nezničitelný a zřejmě hodně ušetřil za servis. Takže - kdoví?
dopisovateľ alebo člen ŽP Rabín 
14.12.2016 (13:17)  
Když přišly bardotky v roce 1971 na "horní Pacifik" nahradit nespolehlivé "Karkulky", byly tam pro mne jak zjevení. A jezdí tam přes léto dodnes (nevím, zda je to klad nebo zápor...).
14.12.2016 (12:16)  
Jo Bardotka je krásná, teď jsem jí viděl na Mikulášké jízdě na Smíchově i žlutý jsi jí zapůjčil.
registrovaný užívateľ IC HUTNIK  mail  
14.12.2016 (11:18)  
20.12.2013 jsem si nadělil dva krásné dárky. Firma ROCO k loučení s těmito stroji v pravidelné službě u ČD, připravila dva velmi pěkné modely ve velikosti HO v rámci limitované edice. Naštěstí je u nás celkem dost soukromníků, u kterých bardotky rozhodně nepatří do starého železa.
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
14.12.2016 (6:28)  
Nádherná vzpomínka! Tedy vzdomínka na pro mne stráásne moderní stroj - Bardotku. A klasický "Pacifik" do Cercan. Jeste ze jsem ho stihl svému "dorostu" ukázat, svézt se - a dokonce kolem Braníka i s párou... Dekuji!
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko