..: Jídelní vozy ČD: rošáda v poskytování gastronomických služeb :..

Ilustrační obrázek - restaurační vůz WR Košice - V závěru června 2008 proběhlo kompletní stažení jídelních vozů z vnitrostátních dálkových vlaků spojujících Prahu s Luhačovicemi, Vsetínem či Zlínem. Po deseti letech jsme se tak rozloučili s gastronomickými službami, které ve spojích ČD zajišťovala firma Urblík. Někteří z původních dodavatelů ovšem projevili zájem o pokračování spolupráce s drahami; ty se však individuálnímu uzavírání smluv s jednotlivými posádkami vytrvale bránily. Živnostníci se proto sjednotili pod hlavičkou Silvie Denkové a již po třech týdnech (20.7.2008) se mohla menší část jídelních vozů vrátit na své pravidelné spoje.

Již před zahájením platnosti GVD 08/09 však bylo z více různých zdrojů hlášeno, že "hradecké jídelní vozy" jsou ze svých oběhů opět stahovány. Důvodem bylo jejich čištění, a hlavně příprava na přechod k novému provozovateli, kterým se stala nově založená společnost Wagon Slovakia CZ.

Únava z podnikání?

Urblík - původní web, foto: Reklamní studio GSAJeště během sprna 2007 byla ze strany firmy Urblík realizována investice do vlastních webových stránek, kterou reklamní studio GS Agency na svém webu označilo za "začátek dlouhodobé spolupráce". Na jaře 2008 se však Pavel Urblík rozhodl aktivity v oblasti jídelních vozů ukončit a přejít do jiného oboru podnikatelské činnosti. Dle MF Dnes tento krok zdůvodnil "únavou z podnikání".

Před deseti lety začínal s nadšením, jenž mu pomáhalo vyrovnávat se s překážkami, jako například nedostatkem motivace zaměstnanců nebo krádežemi, což bylo později řešeno převedením zaměstnanců ze standardního pracovního poměru na najímání na základě živnostenského oprávnění. S přibývajícími starostmi se však nakonec odhodlal k ukončení činnosti. V rozhovoru pro server iDnes přitom identifikoval několik důvodů, které ke konci jídelních vozů pod značkou Urblík vedly -

  • Snad nejpodstatnější z nich byla celkově nízká výnosnost tohoto oboru podnikání,
  • části potíží rovněž způsobovala nedorozumění ve spolupráci s Českými drahami,
  • a v neposlední řadě hrálo svou roli i stáří a výbava vozů, což způsobovalo zvýšené provozní náklady.

Jak už to ale v podobných situacích bohužel bývá, v konečném důsledku byli stažením jídelních vozů nejvíce dotčeni samotní cestující. Ačkoliv, jako snad u každé služby či produktu, byly názory na tohoto provozovatele různé, obvykle jídelní vozy Urblík vzbuzovaly spíše kladné reakce, vyzdvihující kromě přijatelné cenové úrovně i spokojenost s přátelskou obsluhou.

Silvie Denková na scéně

K ukončení spolupráce s panem Urblíkem se pro MF Dnes vyjádřil Petr Štáhlavský z tiskového odboru Českých drah: "Požadujeme jednu smlouvu s partnerem, který dlouhodobě zajistí celý několikadenní oběh vozů". Zvažována tak byla i alternativa rozšíření stávajících gastronomických služeb, jež zajišťovala společnost Jídelní a lůžkové vozy, a.s. (ze 40 % vlastněna ČD). V oblasti jídelních vozů se však tato společnost primárně zaměřuje na prestižní destinace v zahraničí (Německo a Rakousko) i v tuzemsku (vlaky SC Pendolino do Ostravy). Zájem o převzetí cateringu na dotčených relacích JLV neprojevily.

Část původního personálu z vozů pod značkou Urblík, která chtěla v poskytování gastronomických služeb pokračovat, se tak nakonec dohodla na franchisingovém modelu. Jednotlivé posádky začaly působit pod jediným zastřešujícím subjektem - Silvií Denkovou. Část odstavených vozů se vrátila do provozu na celkem 16 expresních a rychlíkových spojů - v porování se stavem před 27.6.2008 však šlo pouze o dvoupětinový rozsah poskytování služeb, které předtím cestující mohli využít až v 39 spojích.

Nová firma: 10 týdnů nebo ...

Wagon Slovakia - Logo, foto: Wagon Slovakia KošiceToto řešení ovšem nevydrželo ani pět měsíců — několik dní před 14. prosincem 2008 začaly být vozy opět stahovány ze svých pravidelných spojů, tentokrát do Košic, kde proběhlo nové zbrojení a přípravy na změnu poskytovatele gastronomických služeb. Stala se jím nově založená firma Wagon Slovakia CZ, s.r.o. - dceřiná společnost Wagon Slovakia Košice, a.s. Ta je, kromě názvu, se svojí slovenskou matkou propojena i personálně: jednateli jsou manželé Capovi, majitelé mateřské firmy.

Cesta k založení nové společnosti však nebyla jednoduchá. Zatímco zakladatelská listina byla sepsána již v polovině září, k samotném vzniku společnoti došlo až po více než dvou měsících - 24.11.2008 - tedy nedlouho před příchodem nového GVD. V průběhu podzimu nově vzniknuvší společnost zahájila i nábor nového personálu, přičemž jasně preferováno je zaměstnávání živnostníků s vlastním IČO. Služby této společnosti tak lze již od 14.12.2008 posoudit v ostrém provozu, čehož hned v první den využila naše redakce na své cestě z Liptovského Mikuláše do Prahy. Podrobnému testu podrobila jídelní vůz řazený ve vlaku EC 120 Košičan.

Modrou uniformu JLV vyměnil číšník za bílou košili a zástěru. Přátelsky vás vítá a podává jídelní lístek s omluvou, že vzhledem k zavádění služeb nejsou plně dozbrojeni a z mas je v nabídce jen kuřecí. Dalším záporem prvního dne ve WRm WSKCZ byl vařič, který měl jednu plotnu v poruše, a tak se specialitchtiví strávníci něco načekali. Na druhou stranu, bystrému oku číšníka neuniknete a dokáže splnit i speciální poždavky, jako například správně vychlazenou láhev sektu nebo zapůjčení většího množství sklenic do vozu první třídy.

Prostředí nápadně připomíná mateřskou firmu - cedule identifikující provozovatele, tabulka s konverzním kurzem slovenské koruny vůči euru, podmínky pobytu v jídelním voze; ale také nápadně obsáhlejší jídelní lístek, který potěší časté cestující, znalé nabídky předchozího provozovatele na této relaci, nebo vánoční výzdoba, kterou v českých vozech budete hledat marně. Ač první den nebyl pro posádku bezproblémový, můžeme návštěvu jen doporučit - budete mile překvapeni nabídkou i cenami.

SD Train Catering Services

Znamená příchod WGSCZ definitivní konec jídelních vozů pod hlavičkou Silvie Denkové? Nikoliv; pokračují nadále i v novém GVD 08/09, ačkoliv počet spojů s cateringovými službami této firmy se snížil z 16 na 10. Na druhou stranu je ovšem patrný kvalitativní posun - nově mezi ně totiž patří i vlaky vyšší kvality kategorií InterCity a EuroCity na relaci mezi Prahou, Ostravou i Žilinou. Tím dochází k poměrně kuriózní situaci, kdy na jediném páru spojů IC 530/531 Hutník vedle sebe nalezneme hned dva různé poskytovatele gastronomických služeb - SD i JLV, které servis poskytují při cestě do Prahy.

V průběhu listopadu 2008 Silvie Denková přikročila ke zřízení vlastní s.r.o. Na rozdíl od slovenské konkurence postupovala jinak - smlouvou o převodu obchodního oddílu. Počínaje 21. listopadem původní firmu Doxonela nahrazuje ostravská společnost SD Train Catering Services, ovládaná právě Silvií Denkovou.

Jídelní vůz - WRJídelní vůz - WRmJídelní vůz - BRm

Co za tím vším stojí?

Na konci září 2008 byl publikován v MF Dnes článek, podrobně odhalující pozadí celé rošády v oblasti jídelních vozů. Přestože se českým živnostníkům, sdruženým pod hlavičkou Silvie Denkové, podařilo splnit původní podmínku Českých drah (jednotně vystupující subjekt), objevila se nová překážka, jež jim zabránila v další spolupráci. Jedná se o požadavek na dosažení dvou norem pro poskytování občerstvení v mezistátních spojích. Mluvčí ČD Ondřej Kubala tento požadavek vysvětluje: "Chceme do jídelních vozů na vnitrostátních vlacích přinést kvalitu firmy, která má mezinárodní zkušenosti."

Vůči tomu se však ohradil Václav Šlemr, podílející se na řízení firmy SD: "O ničem nevíme. Chápal bych to, pokud bychom jezdili do ciziny, ale netuším, proč vyžadují mezinárodní certifikáty na tuzemských linkách". S výše zmíněnou podmínkou si odporuje i skutečnost, že samotné České dráhy se pro časopis Týden ke konci jídelních vozů pod značkou Urblík vyjádřily: "Budoucnost stravování v rychlících spočívá spíše v bistrech, minibarech a roznáškové službě, jak ji cestující znají z pendolin, a nikoliv ve velkoprostorových restauracích na kolejích".

Kde jsou vozy nasazeny

Ilustrační obrázek - cateringSlužby SD Trains Catering můžete využít v jídelním voze řady BRm či WRm řazeném na dálkových vlacích:
- EC 146 "Jan Perner" ... Žilina, 5:42 -> Praha hl.n., 11:54
- EC 147 "Jan Perner" ... Praha hl.n., 12:09 -> Žilina, 18:13
- EC 234 "Detvan" ... Ostrava-Svinov, 12:10 -> Praha hl.n., 15:54
- Ex 520 ... Staré Město u Uherského Hradiště, 4:14 -> Praha hl.n., 7:54
- Ex 521 ... Praha hl.n., 20:09 -> Přerov, 23:09
- IC 531 "Hutník" ... Praha hl.n., 16:09 -> Český Těšín, 20:50

Společnot Wagon Slovakia CZ poskytuje své služby na vnitrostátních dálkových vlacích výhradně v jídelních vozech řady WR. Příslovečnou výjimkou, potvrzující pravidlo, je mezistátní spojení Praha - Košice, kde je na pár vozů EC 120/121 Košičan nasazován vůz modernější řady WRm. Další významné vnitrostátní relace mezi Čechami a Moravou shrnuje tabulka:

Wagon Slovakia CZ Odjezd z Čech Příjezd na Moravu Odjezd z Moravy Příjezd do Čech
Ex 522/523 Praha hl.n., 17:09 Zlín střed, 20:55 Zlín střed, 5:00 Praha hl.n., 8:54
Ex 524/525Praha hl.n., 13:09 Luhačovice, 17:41 Veselí nad Moravou, 6:36 Praha hl.n., 10:54
R 620/621 Matalík Praha hl.n., 18:40 Vsetín, 23:10 Vsetín, 4:50 Praha hl.n., 9:22
R 622/623 Bečva Praha hl.n., 16:40 Vsetín, 21:14 Horní Lideč, 6:27 Praha hl.n., 11:22
R 624/625 Vsacan Pardubice hl.n., 6:00 Vsetín, 9:14 Vsetín, 10:50 Praha hl.n., 15:22
R 626/627 Emil Zátopek Praha hl.n., 8:40 Vsetín, 13:14 Vsetín, 14:50 Praha hl.n., 19:22
R 628/629 Portáš Praha hl.n., 12:40 Horní Lideč, 17:33 Horní Lideč, 18:32 Praha hl.n., 23:22
R 702/703 Praha hl.n., 14:40 Veselí nad Moravou, 19:23 Luhačovice, 8:12 Praha hl.n., 13:22
R 704/705 Galán Praha hl.n., 6:40 Luhačovice, 11:41 Luhačovice, 12:14 Praha hl.n., 17:22
R 706/707 Hradišťan Praha hl.n., 10:40 Luhačovice, 15:47 Luhačovice, 16:14 Praha hl.n., 21:22

Jídelní vůz - na tramvajenku

Kromě výše uvedených klíčových spojů se s gastronomickými službami Wagon Slovakia CZ setkáte rovněž v R 708/R 709 mezi Olomoucí a Luhačovicemi anebo na rychlíku 253 z Prahy-Smíchova do polské Wroclawi. V tomto případě však jídelní vůz svou jízdu zakončí v Hradci Králové, kde je jeho domovská stanice. Vozy obou nových provozovatelů služeb rovněž spatříte na rychlících R 850 a R 957 - opět přitom jde o zajíždění do Hradce Králové za účelem provozního ošetření. S ohledem na to, že na obou těchto spojích jedou hned dva jídelní vagony, nachází se vůz SD mimo rezervační systém.

Logo systému PID, foto: ROPID (www.ropid.cz)Zřejmě největší raritou tohoto GVD je však možnost navštívit jídelní vozy v rámci integrovaných dopravních systémů. ODIS umožňuje využít služby Silvie Denkové na poledním spěšném vlaku 1604 z Bohumína do Ostravy-Svinova; ani v systému PID ale nepřijdete zkrátka - ranní dojíždění z Prahy-Radotína na hlavní nádraží Os 9957 lze zpříjemnit občerstvením v jídelním voze Wagon Slovakia CZ.

A jaké jsou vaše zkušenosti?

Probíhající změny výrazně zasáhly do situace v oblasti jídelních vozů a bude zajímavé sledovat jejich dopad na kvalitu a rozsah služeb. V současné době bohužel ani jedna z nově založených společností vlastními webovými stránkami nedisponuje, tudíž nezbývá než vše pozorovat v provozu. Ačkoliv situaci průběžně sledujeme, není pochopitelně v našich silách mít přehled o všem, co aktuální dění obnáší. Uvítáme proto vaše postřehy v diskuzi:

  • Pocítili jste s příchodem nové společnosti změny?
  • Liší se rozsah / kvalita nabízených služeb, přístup personálu či ceny?

Autorský text; Ilustrační obrázek: Reklamní studio GS Agency, v.o.s.

Informace na ŽelPage: Jídelní vozy Urblík končí, Od 20.7. se na vybrané spoje ČD vrací jídelní vozy

Související téma: Cena gastronomických služeb poskytovaných v mezinárodních vlacích; Hlavní zdroj: Obchodní rejstřík ČR

Další podklady: Profil Wagon Slovakia Košice, a.s., Inzerát "Kuchař/číšník restauračního vozu", Rozhovor s Pavlem Urblíkem v MF Dnes


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 22.12.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Cuba 
24.12.2008 (19:52)  
753006: Zbožňuju tolerantní lidi... A nemyslím si, že by se stal někdo vegetariánem/veganem jen z nudy. A svoje jídlo si doopravdy vozím. Nedělá mi to potíže.
registrovaný uživatel 753006 
24.12.2008 (19:03)  
No tak se vagani nezblázněj,ať si vezmou mrkev z domova.Nevím proč by se měla v jídeláku dělat vegetariánská restaurace.Jo chudáci co nemůžou lepek,to jsou chudáci,ty za to ani nemůžou.Ale vegani,kteří z nudy nežerou maso,tak ať si vozej mrkvobar v tašce.
registrovaný uživatel Cuba 
24.12.2008 (17:53)  
Smažák je sice bezmasý jídlo, ale co je "bezmasý", ještě nemusí být nutně vegetariánský. Pochybuju navíc silně o tom, že to třeba smaží na oleji, ve kterým se předtím nemáčel řízek. Jinak vegan se smažáku nedotkne...
registrovaný uživatel pekař 
24.12.2008 (14:49)  
M: souhlasím, trpět celiakií, tak se asi nenajím. Zatímco vegan tam toho má poměrně dost, od polévek, přes růžné sýrové palačinky, smažáky apod až po něco sladkého na závěr.
registrovaný uživatel M 
24.12.2008 (14:19)  
Jestli mi najdes ve smazaku (v tom za 2,89) nejaky maso, tak uznam, ze to neni BEZMASE jidlo...
Co se tyce toho syru se sunkou, pripadne slaninou, tak mi neni jasne, proc se na to ptas mne - ja ho totiz za bezmase jidlo neprohlasil. Akorat jsem napsal, jakozto expert na vyzivu, ze smazenej syr je bezmasy jidlo. Nic vic, nic min. Radobyvtipny a utocny podtext jsi tomu dodal az ty...

Pokud jde o tu druhou otazku - a o co je smazenej rizek pro nevegetariana lepsi jidlo nez houska s maslem a salamem?
Bezmase jidlo v nabidce je. Ze jich tam neni 10 je asi dane tim, ze to neni vegetarianska restaurace a zasoby nejsou neomezene. V nabidce neni treba ani zadne bezlepkove, pripadne koser jidlo...
24.12.2008 (12:39)  
M (specialista na výživu): Vážně si myslíte, že dva plátky sýra se šunkou uprostřed obalené ve strouhance a vajíčku jsou pro vegetariana vhodné? Nebo snad ten sýr se slaninou?
I pokud by to byl pouze obalený hermelín (smažák), tak o co je to pro vegetariána lepší jídlo než houska s máslem?
registrovaný uživatel M 
23.12.2008 (23:12)  
registrovaný uživatel M 
23.12.2008 (23:05)  
Zikmund - to ale neni o ucebnicovych pouckach, to je proste o tom, ze pouzivate vyrazy, kterym nerozumite. Obdobne je to s tim hospodarskym rokem v USA (nebo to jste take nekoho citoval?) nebo s danovymi zakony (ktere vykladate tak, jako nikdo dalsi).
Mimochodem, zajimalo by mne, jak si clovek v EC vlaku muze vybrat z ceskeho a zapadoevropskeho poskytovatele, kdyz je tam jenom jeden jidelnak. Zda se, ze teorie "praktickeho ekonoma" selhala...

Stanik - smazak ale pro decka, pripadne pro vegetariany,kteri to neberou zas az tak extremne, vhodny je, ne? Rozhodne to je bez masa:-)
23.12.2008 (17:19)  
Miroslav Zikmund: můžu se zeptat co jsou to kevové kilometry? Jakože čím dál tím lépe a vůbec nejlépe přivést nulu?:))
23.12.2008 (16:25)  
M (docent ekonomických věd) : s prominutím buď neumíte číst nebo nechápete – dle vyjádření JLV (nikoli Miroslava Zikmunda) zdůvodňujícího vysoké ceny, by to byl dumping podle Němců, resp. podle měřítek západoevropských společností poskytyjících služby ve speciálních vozech.

Cenová politika, že české pivo bude český prodejce prodávat v českých jídelních / lehátkových / lůžkových vozech za české ceny (s přiměřeným ziskem) nebyla prostě přijatelná. Před lety existovala společnost Wagon Bohemia, coby dceřinná společnost Wagon Slovakia, která jezdila "autovlak" do Popradu a posily lehátek do zahraničí a taky musela prodávat za "západoevropské ceny", aby se pivem "za tři pětky" nekonkurovalo "nekale" cenám za nápoje v "západoevropských" ubytovacích vozech, řekněme tehdy ty 3 DM. Cestující ubytovaný v "západoevropském" voze by si totiž šel koupit nápoje do českého vozu za třetinovou cenu a "západoevropský" poskytovatel služeb by utřel ústa.
A zkrátka trvá to dodnes. Nějaké (české) učebnicové poučky "o dumpingu" prostě poskytovatele služeb v západoevropských ubytovacích vozech nezajímají. Oni mají svoje vysvětlení a to prostě platí a nezbývá se než přizpůsobit.
Jinak prostě z toho trhu JLV vypadnou ... protože nebudou splňovat "jimi" stanovená pravidla (ne)kvality poskytovaných služeb - kdyby tomu bylo 1 000x jinak.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko