..: Jeden rodinný šotovýlet :..

Ilustrační obrázek Harz - Začátkem března jsem si říkal, jak naložit s třemi dny volna během velikonočních svátků, abych si je užil já i rodina, tedy mimo manželky hlavně synové ve věku 3 a 6 let. Už delší dobu uvažuji o návštěvě metrových úzkorozchodek v pohoří Harz, takže volba je jasná: Pojedeme na tři dny do Německa, cestou tam se zastavíme na Museumsbahn Schönheide, druhý den věnujeme metrovým úzkorozchodkám a turistice v Harzu, na Velikonoční pondělí se cestou domů stavíme ve vesnici Wiehe, kde je několik velkých hal s modelovými železnicemi.

Ubytování si knihuji na dvě noci v apartmánech ve vesnici Schierke, což je zároveň jediná mezistanice vrcholové trati, tzv. Brockenbahn, vedoucí z Drei Annen Hohne na nejvyšší vrchol Harzu Brocken. V případě nepříznivého počasí jsem odhodlán celý výlet zrušit, respektive přesunout na květnové svátky, ale předpověď nám přeje, na celé velikonoce meterologové předpovídají, alespoň pro ČR, teplo a jen oblačno.

V sobotu 7.4.2007 vyrážíme, ale operativně měním plány, pojedeme nejdříve na Modellbahn Wiehe, neboť obloha je úplně pokrytá oblačností, je poměrně šedivý den, nic pro šotouše. Po cca 5 hodinách jízdy gumokolem dorážíme do Wiehe (vesnice zhruba uprostřed na pomyslné spojnici Erfurt – Halle). Kluci jsou nadšeni a já také, v několika halách postupně vidíme skutečně obrovské kolejiště H0 na téma Thüringen (Duryňsko) (obr. 1), zjednodušený model Harzer Schmallspurbahnen (dále HSB) včetně Brockenbahn na rozchodu 45 mm (obr. 2), dlouhé kolejiště ve velikosti TT, další kolejiště H0, menší model ve velikosti N a nakonec téma z USA na rozchodu 45 mm (obr. 3).

A opět pokračujeme k cíli. Z Nordhausenu (nejjižnější stanice HSB) silnice zhruba kopíruje trať, už si hledám místa na šocení, i počasí se umoudřilo, svítí slunce. Bohužel, v Elendu, poslední vesnici před Schierke po silnici, je Umleitung, tedy objížďka, takže z posledních cca 3 km cesty je najednou dalších 25 km navíc v horách, což je dost otravné pro děti a mně to prakticky znemožňuje operativní přesuny za šocením. Ale vše špatné je pro něco dobré, dvakrát na objížďce přejíždím tzv. Rübelandbahn v úseku Elbingerode – Königshütte, abych zjistil podle stavu kolejí, že ač je elektrifikovaná, v tomto úseku je úplně bez provozu. Do Schierke přijíždíme večer. Po uspání dětí vyrážím na rekognoskaci terénu. Nádraží nacházím snadno asi kilometr nad vesnicí v lese, s uspokojením zjišťuji, že tam mají i tabuli s turistickou mapou, což mi dosud chybělo. Plánuji trasu na další den: Prvním ranním vláčkem nahoru na Brocken, dolů pěšky cestou jménem Bahnparalelweg, podél trati lesem až do Schierke.

Druhý den ráno jsem zklamán. Po krásném večeru přichází ráno s nízkou šedou oblačností, dokonce jemně mrholí. I tak mi to nedá a sjíždím autem do Drei Annen Hohne fotit první ranní motoráček z Wernigerode (severní začátek trati) do Nordhausenu. Fotím před Drei Annen Hohne, ve stanici (obr. 4) i po odjezdu, ale fotky vzhledem k počasí za moc nestojí. Po snídani vyrážíme s rodinou na nádraží v Schierke, první parní vlak na Brocken odjíždí v 10:19 (zimní jízdní řád). Jízdenka pro dospělého na vrchol stojí ne zrovna malých 16 € a to bez ohledu na to, ze které výchozí stanice jedete, v našem případě tedy posledních 14 km. Vláček táhne mohutná parní tendrovka 1`E1` komínem dopředu (obr. 5), má 8 vagónů a je úplně plný. Půl hodiny jízdy na zadním přestavku posledního vagónu však stojí za to.

Na Brockenu je údajně 300 dnů v roce mlha a ani ten můj den není výjimkou (obr. 6). Tím padá můj záměr vyfotit parní vlak pod vrcholkem s věží. Kráčíme dolů, kousek níž už mlha není, ta zůstala nad námi v podobě nepěkné bílé vrstvy způsobující přepaly. I tak fotím druhý pravidelný vlak jedoucí nahoru (obr. 7) a i zvláštní velikonoční vlak tažený Malletkou (obr. 8). Ta je kýčovitě vyzdobena, navíc se všude pletou skupiny turistů stoupající nahoru. Pro nás následuje sešup dolů lesem po cestě s obrovskými balvany, která je nezapomenutelným zážitkem, ale nelze ji doporučit na výlet s malými dětmi. Asi po 2 km jsme na již zmiňované Bahnparalelweg, tam se už kráčí dobře. Trať vede cca 15 m vedle hustým lesem, fotit se moc nedá, jen místy v prolukách (obr. 9 a 10). Počasí se opět vylepšilo, místy je dokonce vidět modrá obloha. Stále jsou problémem turisté, kteří se mi staví přímo před objektiv, česky na ně neslušně křičím. V podvečer odpočíváme na nádraží Schierke, pozorujeme přijíždějící vlaky (obr. 11), kluci jsou unaveni, rodiče také.

Na velikonoční pondělí balíme, opět sjíždíme do Drei Annen Hohne, tam fotím první ranní vlak na Brocken, ten kterým jsme jeli den předtím (obr. 12, kolej vpravo je trať do Nordhausenu). Dále jedu opět směrem na Rübelandbahn až do Rübelandu, kolem jsou vidět odbočky do lomů plné nákladních vagónů, zde nákladní doprava určitě funguje. Na šocení ani krátkou zastávku ale čas není, je před námi dlouhá cesta na Museumsbahn Schönheide. Takže zastavuji až v Stützengrünu, opačné konečné trati z Schönheide. Slunce a oblačnost jsou poprvé během víkendu perfektní, takže šotím (obr. 13) na krásné trati cca 2 hodiny. Na závěr posílám manželku s klukama vláčkem pryč, fotím poslední sérii fotek (obr. 14), v Schönheide nabírám rodinu a rychle domů.

A závěr? Spojil jsem příjemné s příjemným, kluky vlaky baví, všichni jsme v přírodě, rodinný výlet se povedl. Všechna navštívená místa mohu doporučit a v Harzu být více než jen jeden den!

Doporučené www stránky

Fotogalerie

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Aleš Kuba | 17.4.2007 (22:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Modelová železnice

Další z regionu Německo


registrovaný uživatel milos  mail  
18.04.2007 (18:31)  
TT: dobry primer :- ))
18.04.2007 (12:33)  
Velmi pěkné zážitky z cesty a reportáž. Tak trochu závidím všem, co na tuhle srandu mají čas a peníze. Jinak ta první fotka modelového kolejiště se mi velmi líbí a dosti mě připomíná Transport Tycoon II, hlavně tím, že tam koleje nejsou tak nahusto.
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
17.04.2007 (23:45)  
Pěkné, po delší době opět původní reportáž. Díky.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko