Tak trochu pohádkově působící nadpis uvozuje nejen dnešní tématický den v galerii, ale také krátké ohlédnutí za jednou malou „mimořádností“ loňského léta, která na pár dní zpestřila každodenní modrošedý život na východočeských kolejích a bezpochyby udělala radost nejednomu milovníkovi kulatých okýnek z blízkého i širokého okolí.
Z důvodu závady na spalovacím motoru proběhla 7. srpna loňského roku přeprava motorového vozu 854.025 z DKV Brno na opravu do DKV Česká Třebová, PJ Trutnov. Na tento výkon byla, pro mnohé možná překvapivě, vystavena „kyjovská perla“ 754.012, pyšnící se bezpochyby jedním z nejlíbivějších nátěrů mezi v současnosti provozovanými obrýlenými lokomotivami ČD. Nebylo však dílem náhody, že do Podkrkonoší zamířila právě „dvanáctka“. V rámci dojednání opravy motorového vozu 854.025 byl totiž schválen i návrh na vyzkoušení motorové lokomotivy 754.012 v podmínkách provozu PJ Trutnov. V trase Brno – Česká Třebová – Choceň – Letohrad – Týniště nad Orlicí – Václavice – Starkoč – Červený Kostelec se tak vydal populární Albert se Sandrou na háku do Trutnova jako Sv 101786. Jeho 14 denní „mise“ pod Krkonošemi tak začala.
K prvnímu nasazení v provozu došlo hned záhy, když ve čtvrtek 9. srpna zasáhla „bleskovka“ do výlukou částečně rozhozeného oběhu v 1. TD TS 771. Jmenovitě šlo o výkony na R 846, 857 a 858. Oběh následně udržela až do neděle, kdy ve 4. TD odvezla z Hradce Králové do Tutnova R 859. Mezitím však 10. a 11. srpna zavítala 754.012 také na trať 021, to když stanula v čele R 791 / 790 do/z Letohradu. Během prvních čtyř dnů v depu pod Krkonošemi tak Albert bez jediné závady pokořil hranici tisíce najetých kilometrů a průměrný denní proběh činil téměř 270 km.
Po přistavení k provoznímu ošetření, v noci z 12. na 13. srpna, byla „dvanáctka“ vystavena na další výkony až ve středu 15. srpna, kdy se opět zhostila vozby rychlíků z Trutnova do Hradce Králové a zpět v rámci 1. TD. K nelibosti všech přítomných kolegů s fotoaparáty však byla tentokrát na posledním odpoledním vlaku R 858 nahrazena strojem 750.706. Na trať se vrátila opět v pátek, a opět to bylo nasazení v 1. TD TS 771. Bohužel počasí tentokrát celý den příliš nepřálo. Optimistická předpověď a skutečnost, že mašinka nocuje v Hradci Králové však dávaly celkem slušnou naději na den následující.
V sobotu zaduněl dvanáctiválec pod červenou kapotou s blesky na trati 032 naposledy. Albert odvezl za slunečného počasí ranní spěšňák do Trutnova a následně R 848 a 853, poté byl v oběhu nahrazen „Gordonem“ (stroj 750.705). Tím jeho nevšední štace pod Krkonošemi definitivně skončila. Po odstranění drobné závady skluzové ochrany v trutnovském depu se již v čele pravidelných vlaků neobjevil a čekal jej společně s opravenou 854.025 již pouze návrat domů.
Celkem zasáhla brněnská čtyřka do provozu v Podkrkonoší v 7 dnech, kdy odvezla dohromady 27 vlaků, najezdila necelých 1900 km a průměrný denní kilometrický proběh činil cca 270 km (pro srovnání: na pravidelných výkonech mezi Brnem a Kyjovem, kde je lokomotiva turnusována, jsou čísla za sledované období 7 dnů poloviční, notabene na sklonově podstatně méně náročné trati). V úterý 21. srpna se pak obě vozidla DKV Brno vydala hned ráno na společnou cestu zpět do domovského depa a …pohádky tak byl konec.
Zdroj: PJ Trutnov, DKV Česká Třebová
Nabízí se otázka, zdali vůbec na žp na něco reagovat a něco psát, když ten od fochu je ve finále za blbce a nejchytřejší je šotouš, který běhá s foťáčkem kolem tratě.
(Trošku mi ten článek připoměl hlášku jednoho výpravce: nevím, Mn tam furt stojí, snad má fíra potíže s loko, snad něco s karburátorem...)
Jen si stále pokládám jednu otázku. Když před cca 2 lety jeden pisatel z Krp (-aa- z Ropidu) vehementně prosazoval 754 na Pacifik (protože vyšší výkon = určitě i rychlejší loko), proč DKV nenasadilo tuhle loko právě na pražské výkony, aby se ukázal ten "levný" provoz 754 ve srovnání s ř. 749.
Dostupné informace máte špatné, neboť 012 má od svého vyrobení v roce 1979 pořád stejný typ regulátoru.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.