..: Intermodellbau Dortmund 5. až 9. dubna 2017 :..

Krokodýl na Intermodellbau Dortmund 2017, foto: IR Dortmund — Každý železniční fanda, a zejména pak železniční modelář v jedné osobě, zná největší veletrh modelů a hraček v Evropě, tedy Spielwarenmesse Nürnberg, který se v Norimberku koná každoročně počátkem února. Pro nás, nadšence a modeláře, je však tak trochu jen „na koukání“, jelikož jde o veletrh kontraktační.

Existuje však v Německu několik modelářských veletrhů zaměřených na maloobchod a na konečného spotřebitele. Jmenujme tedy např. Faszination Modelltech Sinsheim, který se koná obvykle koncem března, a i když na něm nalezneme všechny modelářské odbornosti, jsou tam kromě vlaků a letadel poměrně dost zastoupeny lodě a auta a vše od modelařiny také ve výprodejích formou burzy starých modelů kdečeho. Veletrh je však zajímavý mj. i tím, že se koná hned vedle obrovského technického muzea v Sinsheimu, které sice bylo původně zaměřené pouze na letadla (řidiči jedoucí po dálnici A6 od Mannheimu na Norimberk si určitě pamatují v půli cesty mezi Rýnem a Neckarem ten fascinující pohled na paralelně „startující“ Concorde a Tu-144 hned vedle dálnice), ale dnes má už i rozsáhlé sbírky bojových vozidel, historických aut (se zaměřením na „Ameriky“) i vozidel železničních. Na opačné straně výstaviště je ve městě i pohledné nádraží místní dráhy, kde se celkem často křižují osobní soupravy, a u kolejiště bylo vystaveno i několik historických vozů.

Koncem září se potom již přes dvě desítky let koná velký veletrh Modell-hobby-spiel v Lipsku, což má výhodu v tom, že to není daleko z ČR jak vlakem, tak po dokončení D8 zejména autem.

A na začátku listopadu se modeláři pak sjíždějí do Friedrichsafenu na veletrh Faszination Modellbau. Tam je opět od všeho modelářského něco, ale určitě převládají letecké modely. Ostatně i výstavní haly jsou zbudované ve stylu leteckých hangárů, neboť výstaviště je na okraji letiště, kde se na jaře koná veletrh sportovních a malých cestovních letadel.

No, máme už po půli dubna, první dojmy se už trošku „usadily“, tak se tedy letem-světem mrkněme na veletrh uvedený v titulku, tedy Intermodellbau Dortmund.

Zde jsou rovněž k vidění modely všech dopravních (i bojových) prostředků, tedy lodě, auta, vlaky a vše, co se vznáší ve vzduchu, a to modely v provedení plastovém, ze dřeva, ba i jako slepovací vystřihovánky z papíru. V hale věnované létajícím aparátům je samozřejmě i velká „scéna“ k předvádění létajících modelů, v hale s lodními modely pak obrovský předváděcí bazén a v hale s dálkově řízenými modely aut pochopitelně i závodní dráha a terén k předvádění nákladních aut a stavebních strojů. V samostatném prostoru pak byla i ztemnělá scéna pro „divadelní představení“ všemožných dronů všech velikostí, tu více, tu méně fantaskně osvětlených.

Modelům železničním je však věnována celá jedna hala a ještě části dalších dvou hal vedlejších. V hlavní „železniční“ hale č. 4 se usídlili výrobci modelů vlaků a příslušenství, takže tu najdete velké stánky a prezentace „kultovních“ firem jako Märklin, Fleischmann či Faller, ale také špičková kolejiště nejvýznamnějších modelářských klubů z Německa, Švýcarska, Francie… V části haly č. 7 jsou pak přítomni prodejci železničních modelů a příslušenství, jakož i výprodeje a burza. A v části haly č. 8 se nacházela ještě další, již méně profesionální, leč o to milejší kolejiště/modely železniční krajiny.

Nejsem tedy odborníkem na železniční modelařinu, tak se nepouštím do žádného hodnocení či identifikace trendů, jen sděluji své osobní dojmy. Tedy…

Po silnicích modelové krajiny se již tradičně prohánějí auta všech kategorií a značek a poctivě dávají přednost vlakům na přejezdech chráněných i nechráněných (na rozdíl od reálných kolejí českých). Všechny dražší a špičkovější modely lokomotiv jsou samozřejmě nacpané elektronikou, vyvíječi páry a kouře a reproduktory. Takže správně vybavená motorová či elektrická lokomotiva věrně reprodukuje typický zvuk svého vzoru a parní lokomotivy bafají a „štěkají“ přesně jako jejich reálné protějšky, přičemž počty výfuků na otáčku hnací nápravy samozřejmě odpovídají zvuku dvou- či tříválcového parního stroje. No a ta elektronika ve spojení se špičkovými elektromotorky a převody dokáže zajistit naprosto věrohodné rozjezdy i jízdu rychlostí, no takřka „krokem“.


Zastoupena jsou samozřejmě všechna měřítka od modelové velikosti Z po zahradní železnici LGB.

z katalogu LGB BR99, foto: IR z katalogu LGB 99-23 a vůz HSB, foto: IR

U stánku fy Roco se mi líbily mj. i šestistránkové minimonografie o slavných lokomotivách, jejichž modely společnost vyrábí. Na rozdíl od mých klukovských let (60. léta minulého století) jsem nepostřehnul nějakou nabídku ucelených sad vlaků s kolejemi (+ trafo, příslušenství apod.), ale v katalozích se spíš nabízejí lokomotivy a k nim příslušné vhodné vagony, které fa vyrábí pro danou historickou etapu, či které příslušná lokomotiva nejtypičtěji tahala. A železniční krajina by samozřejmě nebyla úplná bez speciálních vozidel, jako jsou diagnostické vozy, drezíny, podbíječky či sněžné frézy. Výrobci pamatují i na obdivovatele železničních kuriozit, zájemce o vojenské železniční transporty či o zcela specifická období, jako je 2. světová válka.

Roco minimonografie, foto: IR Roco mono řady S160 zvané v Německu chřestýš, foto: IR Roco A v ČSR známé jako řada 456-1 alias Unrra, foto: IR
Katalogy Marklin LGB, foto: IR Marklin BR 58-10 a nákladní vozxy, foto: IR Marklin BR E02 a nákladní vozy, foto: IR Marklin E103 a vozy TEE, foto: IR Marklin sněžná fréza, foto: IR
Marklin BR 05-003, foto: IR Marklin BR 232 Ludmila a plošinové vozy s tanky Leopard, foto: IR Marklin BR 188-001 z2 sv v určená k tažení železničního superkanonu Dora, foto: IR Marklin BR 188-001 kanonu Dora užitého třeba při obléhání Leningradu v palpostu dodávala proud, foto: IR

Není však sporu o tom, že srdce českomoravského železničního fandy potěší, když mezi těmi spoustami německých, francouzských, italských či amerických lokomotiv najde i zástupce českých drah. Příjemný úžas však vzbudí naprosto dokonale věrné modely lokomotiv firmy Micro (přesněji Micro-Feinmechanik M. Rauchenecker, Lokomotivmanufaktur München), která zhotovuje i řadu modelů historických rakousko-uherských parních lokomotiv, a to i v mutacích ČSD, etapa 1. republika a etapa socialismu, 50. a 60. léta.

T48-001 JHMD, foto: IR T 435-0 ČSD, foto: IR
Micro 524-014 ČSD, foto: IR Micro 524-014, foto: IR Micro 414-034, foto: IR Micro 414-014, foto: IR Micro 354-0131, foto: IR Mikro 354-0130 Dortmund 090417, foto: IR

A co by to bylo za referát, kdybychom neukázali aspoň pár obrázků železniční krajiny. Jen škoda, že hořící stodola hašená blikajícími hasičskými vozy doutnala a kouřila pouze první den výstavy… (Tak aspoň něco jiného hořícího.)

Americká krajina na způsob Tehachapi Loop, foto: IR Hasební zásah, foto: IR Krajinka jak pro Glacier Express, foto: IR

Nakonec tedy ještě přidávám pár obrázků z jiných modelářských oborů (ten model trojplošníku Fokker opravdu létal), přičemž německý modelář Siegfried Neumärker nám umožnil, učinit si představu o areálu dortmundského výstaviště, včetně víceúčelové Westfalenhalle, neboť v důsledku poněkud stísněnějších městských podmínek poměrně rozsáhlé výstaviště nelze takto vcelku vyfotografovat.

Papírový model BR 64, foto: IR Dortmund RC model Fokkeru Dr-1 z polystyrenu, foto: IR Věrný RC model stroje Super Constellation ze zlaté éry dopravního letectví 50 let, foto: IR Westfallen Halle Dortmund Siegfried Neumärker  1-600, foto: IR

Borusia Dortmund, foto: IRNo a na sám závěr bych rád upozornil fotbalové fanoušky z řad železničních modelářů, že obří „aréna“ Borussie Dortmund se nachází hned vedle výstaviště, takže si před případnou návštěvou veletrhu zjistěte i termíny fotbalových zápasů (během letošního veletrhu proběhly dva), nebo si naopak před návštěvou zápasu vyhraďte přinejmenším půl dne rezervu na prohlídku alespoň té nejdůležitější „železniční“ výstavní haly.


IR Poslat mail autorovi | 22.4.2017 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Modelová železnice

Ďalšie z regiónu Německo


dopisovateľ alebo člen ŽP stoupa  mail  
24.04.2017 (1:12)  
pro (gp):

:-) Gdo je to pomalá chuze? Mám lékarsky potvrzenou rychlost vlatní chuze v max = 2 km / hod.! :-)
registrovaný užívateľ (gp) 
24.04.2017 (0:47)  
Ešus: jenže článek o "rozjezdu krokem" nemluví, mluví o věrohodném rozjezdu a jízdě krokem. Mimochodem, držet konstantní rychlost pod 0,2 km/h je mimo schopnosti většiny vozidel, řekl bych včetně ešusu. Bavit se o rozjezdové rychlosti má smysl u analogových modelů, kde naznačuje preciznost mechanického provedení, u digitálních je to poměřování pindíků.
registrovaný užívateľ Ešus 
23.04.2017 (23:01)  
Pro dnešní digitálně řízené modely je "rozjezd krokem" spíše urážkou. Rychlostí pomalé chůze (3 km/h) se rozjíždějí jen ty horší modely velikosti H0. Obvyklá je rychlost 1 km/h, u některých modelů jsem se dokonce setkal s nejnižší rychlostí pod 0,2 km/h. :-)
23.04.2017 (10:05)  
Taky děkuji za reportáž, fotky a video.
registrovaný užívateľ IR  mail  
22.04.2017 (15:49)  
Díky redaktorům ŽP Vladimíru Dankovi a Radku Papežovi. Bez jejich redakční a editační práce by tohoto referátku nebylo.
Rovněž díky majiteli a obchodnímu manažeru fy Aeroteam Vsetín, kteří mě po chvílích uvolňovali z výstavně-obchodní činnosti a umožnili mi několik bleskových spanilých jízd po pavilonech.
dopisovateľ alebo člen ŽP stoupa  mail  
22.04.2017 (11:32)  
Dekuji!!! A jdu se kochat.
Model rady 354.0 jsem se bohuzel marne snazil objednat.

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2017 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko