..: Historie reklamních lokomotiv - DKV Praha :..

EC 120 Košičan v čele s 151.001 pod panorámatem  Tater, foto: Jan LachnitPraha — Po úvodním díle nového seriálu o reklamních lokomotivách, který vyšel v magazínu ŽelPage před týdnem a seznámili jsme se v něm se stručným přehledem vzniku jednotlivých reklamních lokomotiv, se pojďme v druhé části podrobněji zaměřit na historii nátěrů, jejich realizaci a nasazení pěti reklamek, které nalezneme v pražském depu kolejových vozidel, konkrétně v provozních jednotkách Praha–Vršovice a Děčín.

„Jednička“ 151.001

Lokomotiva, již můžeme nazvat některou z jejích buď klasických přezdívek jako je banán nebo krysa, je v šotouškém slangu známá díky svým nátěrům také jako „Duhovka“, „ČEZka“, „Ecéícé“ nebo prostě a jednoduše „Jednička“. Jednička je totiž držitelem několika NEJ. Úplně jako první lokomotiva ČD dostala svůj reklamní kabátek. Její dnešní nátěr je již třetí v pořadí a tolik reklamních nátěrů zatím jiná česká lokomotiva neobdržela. A třetím NEJ této lokomotivy jsou samotná přízviska jejich nátěrů – nejhezčí, nejkrásnější, nejpovedenější…

V červnu 2002 obdržela lokomotiva 151.001 v rámci kampaně Duhová energie společnosti ČEZ svůj první reklamní nátěr. Ten byl zhotoven v lakovně DKV Olomouc a na jeho realizaci se podílelo studio Konting ve spolupráci s ateliérem Milfait MSW a společností RAILREKLAM. Slavnostní představení duhového nátěru proběhlo 10. června 2002 ve stanici Praha hl. n. Toho dne, po skončení oficialit, svezla pozvané hosty po pražském uzlu, konkrétně v trase Praha hl. n. – Vršovice – Malešice – Libeň – Holešovice – Praha hl. n. V dalších dnech pak již nastoupila do běžného provozu.

výkres 151.001, foto: © MSW EC 107 Praha v čele s 151.001 ještě s logy Duhové enerie v Bezpráví, foto: OndraJ

Společnost ČEZ si přesně určila vlaky, na kterých ji chtěla vidět, což byl zajímavý požadavek, a u žádné jiné reklamky se neobjevil, až na poslední přírůstek 749.039. Musely tak být upraveny oběhy lokomotiv řady 151, aby se „Duhovka“ mohla objevovat pouze v pracovních dnech na vybraném páru SC 502/503 Manažer a o víkendech na R 640/641 z Prahy do Českého Těšína a zpět. Postupem času ale začala být nasazována také na ostatní vlaky Ex a IC na trase Praha – Bohumín.

I když smlouva zněla původně na období jednoho roku, tohoto slušivého nátěru si lokomotiva užívala podstatně déle. Na podzim roku 2005 jí byla sejmuta loga a nápisy duhové energie, aby pak v únoru následujícího roku v dílnách OLPAS Krnov obdržela nové symboly společnosti ČEZ.

výkres 151.001, foto: © Konting, s.r.o. IC 588 Leoš Janáček nedaleko Jistebníku, foto: Strnda EC 106 v Bezpráví, foto: Monti Jednička ve starém… (Lhota pod Přeloučí), foto: Puly

Koncem roku 2006, kdy definitivně vypršela smlouva, byla lokomotiva stažena z provozu a odeslána do Přerova, kde se podrobila vyvazovací opravě. Po ní byla v lednu převezena do olomoucké lakovny, kde byla zbavena tohoto atraktivního nátěru. Nový červenožlutý lak, který obratem obdržela a vyjela v něm 16. března 2006 do pravidelného provozu na vlaku IC 519 Manažer, se stal předmětem dohadů. Nebylo totiž jasné o jakou reklamu půjde. Koncem března byly všechny dohady rozptýleny, když obdržela reklamní nápisy EUROCITY/INTERCITY–160, čímž byl nátěr, propagující vlaky vyšší kvality Českých drah, dokončen. V hotovém nátěru byla slavnostně představena 11. dubna, opět na 1. nástupišti ŽST Praha hl. n. Jejím prvním oficiálním vlakem byl EC 127 Fatra z Prahy do Žiliny.

Výkres 151.001 EC/IC, foto: © Konting, s.r.o. 151.001 ještě bez reklamních nápisů, foto: Lukasaq 151.001 v čele poštovního expresu., foto: Johník 151.001 nedaleko Pardubic, foto: Ondík 151.001 s EC 126 Fatra, foto: Johník EC 109 v čele s 151.001, foto: Johník

>>Více fotografií lokomotivy 151.001 <<

„Poštovka“ 151.014

V pořadí druhou pražskou lokomotivou řady 151, která obdržela celoplošný reklamní nátěr, byla 151.014. Tento stroj dostal reklamní lak v rámci objednávky Poštovní spořitelny na šest reklamních lokomotiv, což byl zatím druhý největší realizovaný počet celoplošných reklam na lokomotivách ČD. Na realizaci vzhledu této lokomotivy se, jako u většiny, podílela společnost RAILREKLAM a reklamní studio Konting. Grafické ztvárnění provedla agentura ARK Thomson. Nový červenožlutý nátěr s typickým čtyřlístkem a logy Poštovní spořitelny pak obdržela v DPOV Přerov – PPO Olomouc. Ve svém novém nátěru vyrazila „Poštovka“ 151.014 na naše koleje v dubnu 2006. Její uvedení v novém laku však neprovázel žádný slavnostní křest.

výkres 151.014, foto: © Konting, s.r.o. 151.014 ještě ve starém nátěru, foto: Chary 151.014 na zkušební jízdě, vlaková  163.068-9, Os3707, foto: Johník IC588 Leoš Janáček v čele s 151.001 u Zábřehu na Moravě, foto: Johník 151.001 mezi Lupěném a Hoštejnem, foto: Payus Letecký pohled na EC 115 Praha v čele s 151.014, foto: Tomáš Kubovec

>>Více fotografií lokomotivy 151.014 <<

„ČEZka“ 151.019

Slavnostního křtu se nedostalo ani třetí reklamní lokomotivě řady 151 z DKV Praha, kterou jsme v novém nátěru mohli poprvé zachytit v pravidelném provozu 2. listopadu 2006. Nátěr stroje 151.019 byl realizován v rámci zakázky společnosti ČEZ na pět reklamních lokomotiv. Na rozdíl od první „Duhovky“ bylo tentokrát zvoleno odlišné barevné řešení. Motivy blesků na modrém pozadí nahradily stříbrné blesky na oranžovém pozadí. Lokomotiva 151.019, jako poslední ze série pěti reklamních lokomotiv, obdržela na svých bočnicích pět stříbrných blesků. Na rozdíl od nátěrů „Poštovek“, které mají všechny totožný nátěr, se jednotlivé „ČEZky“ od sebe liší právě v počtu stříbrných blesků. Nátěr byl na 151.019 nanesen koncem října v DPOV Přerov – PPO Olomouc. Na jeho realizaci se podílelo reklamní studio Konting a studio Marvil, jež zhotovilo grafický návrh nátěru série lokomotiv v rámci korporátního designu společnosti ČEZ.

výkres 151.019, foto: © Konting, s.r.o. 151.019 ještě v původním nátěru s IC 120 Košičan, foto: Nick Ex129 Hradčany v čele s 151.019 u Hranic na Moravě, foto: Johník EC 143 v čele 151.019 vyjíždí z tunelu mezi Lupeném a Hoštejnem v podzimní atmosféře, foto: Johník EC 106 v čele s 151.019 v Praze-Kyjích, foto: Tomáš Kubovec 151.019 s vlakem EC 106 Praha mezi Lupeném a Hoštejnem, foto: Johník

>>Více fotografií lokomotivy 151.019 <<

„ČEZka“ 163.093

Mimo poslední „ČEZky“ 151.019 nalezneme v DKV Praha i první „ČEZku“ z pětikusové série. Je jí 163.093 a jako první ze série jí připadl na bočniči jeden stříbrný blesk na oranžovém pozadí. Bez slavnostního křtu vyjela v tomto laku na přelomu září a října roku 2006 ještě pod tehdejším DKV Ústí nad Labem. Po oddělení dceřinné společnosti ČD Cargo přešla 163.093 pod DKV Praha PJ Děčín, přestala tak vozit nákladní vlaky na severu Čech, ale na osobních vlacích ji tam můžeme stále potkávat. Zhotovitel grafického návrhu nátěru je, jak již bylo řečeno u kolegyně 151.019, studio Marvil. Realizace nátěru byla provedena u tohoto stroje v dílnách OLPAS Krnov, opět ve spolupráci s reklamním studiem Konting.

výkres 163.093, foto: © Konting, s.r.o. 163.093 ještě v čele nákladního vlaku, foto: topič Os 6868 s 163.093, foto: Andrew33 163.093 u Veltrub, foto: Vítek Voráček 163.093 v čele rychlíku jede podél řeky Vltavy mezi Řeží a Libčicemi, foto: Duhy 163.093 'Skupina ČEZ', Os 6826, Ústí n.L. hl.n., 1.1. 2009, foto: Josef Petrák

>>Více fotografií lokomotivy 163.093 <<

„AŽD“ 749.039

Poslední lokomotivou, o které se v tomto díle zmíníme, a zatím i poslední reklamní lokomotivou, je "zamračená" 749.039. Mezi motorovými lokomotivami Českých drah se však stala první nositelkou reklamním nátěru. Pro svojí reprezentaci si ji zvolila společnost AŽD, která je mimojiné zhotovitelem projektu racionalizace tratě Zdice – Protivín. K příležitosti slavnostního ukončení této stavby byl vypraven 25. června 2009 zvláštní vlak, v jehož čele stanula právě 749.039 již v novém nátěru. Nyní je, dle požadavků AŽD, lokomotiva nasazována na rychlíky Praha – Beroun – Zdice – Protivín – České Budějovice, které jedou část svojí cesty právě po nově racionalizované trati 200.

Modrožlutý nátěr obdržela v DPOV Břeclav, odkud 29. května 2009 odjela přes Havlíčkův Brod do svého domovského depa Praha-Vršovice. Tam obdržela ještě polepy s logy AŽD. Slavnostně představena byla 8. června v Praze-Vršovicích na koleji před budovou společnosti AŽD a 25. června se zúčastnila, již zmíněné slavnostní jízdy. Podle smlouvy by jí tento lak měl vydržet tři roky.

nákres 749.039 v barvách AŽD, foto: AŽD / RAILREKLAM 749.039 v původním nátěru zachycena v Karlových Varech tehdy ještě pod depem Chomutov, foto: Ondík 749.039 ještě v původním nátěru, foto: Lukáš Procházka 749.039 mezi Libomyšlí a Zdicemi, foto: topič 749.039 v čele osobního vlaku mezi Poříčím a Pecerady, foto: Vítek Voráček 749.039 v čele rychlíku mezi Čížovou a Vráží, foto: Pavel Martoch

>>Více fotografií lokomotivy 749.039 <<

Kam na „ně“?

Lokomotivy řady 151 v letošním grafikonu brázdí naše tratě v desetidenní turnusové skupině 101. Zajišťují vozbu vlaků EC, IC, Ex a Sv na rameni Praha – Bohumín – Český Těšín – Třínec. Dále vozbu Ex, R a Sv na rameni Praha – Přerov – Otrokovice – Staré Město u Uherského Hradiště. Loňskou minulostí jsou tak již pravidelné výkony na vlacích Ex 120/1 Košičan a R 422/3 Cassovia až do slovenských Košic a také páru nočních poštovních expresů mezi Prahou a Ostravou. Aktuální oběhy lokomotiv řady 151, včetně jejich nasazení v oběhu, naleznete na „BanánLokátoru“.

„ČEZka“ 163.093 je letos nasazována v patnáctidenní turnusové skupině 121 pražské provozní jednotky Děčín. Ta zajišťuje vozbu rychlíků 71× a 72× mezi Ústím nad Labem a Kolínem, dále některých osobních vlaků 64×× (Ústí nad Labem – Štětí – Lysá nad Labem) a 68×× (Děčín – Ústí nad Labem – Most). Reklamní zamračenou 749.039 posílá DKV Praha v pětidenní turnusové skupině 709 na rychlících 12×× z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun Zdice a Písek. V sobotu tento oběh také zahrnuje výkon na rychlících 1138 a 1143 a v neděli na osobních vlacích 9007 a 9012.

Text: Lukáš Procházka, Ondík; foto: autoři, Andrew33, Duhy, Chary, Johník, Josef Petrák, Lukasaq, Monti, Nick, OndraJ, Pavel Martoch, Payus, Puly, Strnda, Tomáš Kubovec, topič, Vítek Voráček; video: Josef Petrák, výkresy lokomotiv: © Konting, s.r.o., RAILREKLAM spol. s r. o.


Ondík , Walker Poslat mail autorovi | 7.11.2009 (9:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
11.11.2009 (20:21)  
Tu Duhovku bych měl rád ve svý sbírce (H0). Ale stříknout v tom měřítku ty blesky asi nebude žádná sranda (aspoň teda pro mě :-D ) Asi se spokojim s 014 a 019. :-P a časem možná ta Duhovka(jestli ji při nástřiku nezeprostitkuju :-DDD )
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
08.11.2009 (18:28)  
Pěkný článek. Těším se na další.
registrovaný uživatel KuBass 
08.11.2009 (14:31)  
Děkuju autorovi za moc pěkný článek. Hltal sem ho od začátku až do konce a už se těším na další díly ;-)
registrovaný uživatel Koudy 
08.11.2009 (12:43)  
Ondík: Druhým "nátěrem" 363.078 jsem myslel dobu, kdy byl jen podklad původní zimní verze bez sportovců doplněn s logy ČD. Pochopitelně je to věc názoru a v podstatě jen malý detail.
08.11.2009 (11:45)  
Nejlepší reklamní lokomotivou je bez pochyby 151 001.
Je to dynamické,moderní,a vyvolává to dojem moderní lokomotivy.
07.11.2009 (19:37)  
Martin Grill : ano mají, já je dostal ještě dřív než tam byly zveřejněny.
07.11.2009 (19:29)  
Mně se líbí reklamní lokomotivy mnohem více než ty zbarvené do bílozelena či znajbrtované.
registrovaný uživatel Martin Grill  mail  
07.11.2009 (18:07)  
MZ: Kdybys trochu hledal, zjistíš, že je má Konting na stránkách volně ke stažení...
07.11.2009 (16:12)  
Tisíceré díky za barevný obrázek 749.039 coby podklad pro spořičové provedení, resp. obrázek pro řazení. Akorát ty podvozky nesedí.
Marně jsem přemyšlel jak se k něčemu podobnému dostat, jelikož nefotím.
07.11.2009 (15:07)  
Twix: Tak mohlo to být cílené hlavně na pasažéry toho vlaku :) I když by to byla dost drahá reklama.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko