Brno — Po strojích z DKV Praha a DKV Plzeň přichází na řadu, ve čtvrtém díle seriálu o historii reklamních lokomotiv, sedm reklamek z moravské metropole. DKV Brno má ze všech českých dep ve své evidenci největší počet reklamních lokomotiv. Jejich složení je však trochu monotónní. Hned tři rychlá esa 362.119, 362.121 a 362.166 na sobě nesou nátěr Poštovní spořitelny, esa 363.019 a 363.021 jsou v nátěru společnosti ČEZ, 363.033 maloobchodní sítě Relay a 363.039 zdobí reklama vydavatelství Grand Princ. Pojďme se tedy podrobněji podívat na jejich reklamní nátěry a říci si, kde je můžeme potkat.
„Poštovka“ 362.119
Brněnská lokomotiva 362.119 obdržela svůj reklamní lak v olomoucké lakovně DPOV Přerov v lednu 2006. Stala se tak první z šestikusové série lokomotiv, které obdržely lak Poštovní spořitelny charakteristický červenožlutými barvami a čtyřlístkem na boku. Grafické ztvárnění je dílem agentury ARK Thomson a na realizaci nátěru se podílely společnosti RAILREKLAM a Konting. Po obdržení nového nátěru byla nejčastěji nasazována do tehdejší TS 301 DKV Brno, která zahrnovala rychlíky z Brna do Bohumína nebo Prahy, ale také rychlíky a vlaky EC na trati 330. Zajímavostí z historie této lokomotivy je i fakt, že se objevovala také v čele náhradních souprav za jednotky Pendolino, které byly tehdy narychlo nasazovány do provozu i přes své poruchy, které je v jejich začátcích provázely. 362.119 se tak nejčastěji objevovala v „náhradním oběhu“ zahrnujícím vlaky EC 134/135 Vyšehrad a IC 570/571 Brněnský drak. V září 2007 se pohledem na naší reklamku 362.119 mohli potěšit i naši slovenští kolegové, když poprvé zavítala do Bratislavy v čele R 277 Slovan, který v GVD 06/07 sice vozila plzeňská esa, nicméně po dobu nepřetržitých výluk v úseku Červenka – Moravičany došlo k úpravám oběhů plzeňských a brněnských es.
>>Více fotografií lokomotivy 362.119 <<
„Poštovka“ 362.121
Mladší sestrou „Poštovky“ 362.119 z DKV Brno se stala lokomotiva 362.121. Ta dostala nový lak v Olomouci o měsíc později než 362.119, tedy v únoru 2006. V pořadí však byla již třetí „Poštovkou“. Do provozu v novém laku nastoupila koncem února bez křtu jako všech šest lokomotiv s reklamou Poštovní spořitelny. Mimo obvyklých výkonů se také objevovala v čele náhrad za Pendolina, a to především na obratu EC 70 Smetana a EC 75 Alois Negrelli. Na Slovensko se poprvé podívala až v červenci 2007 na sezonním R 1202/3 Jadran, kdy probíhala série nočních výluk na trati 270.
Smutnou zprávou pro všechny příznivce reklamních lokomotiv je vypršení platnosti smlouvy na reklamní lak u lokomotiv 363.086 z DKV Plzeň, 362.121 a 362.166. Zatímco lokomotiva 363.086 již byla přelakována a nyní propaguje ekonomický týdeník Euro, o čemž jste se již mohli dočíst v minulém díle, lokomotivy 362.121 a 362.166 stále čekají na nového zájemce o reklamu. Pokud se ale žádný nenajde budou lokomotivy časem zbaveny reklamního nátěru. Svůj „poštovní kabátek“ si tak zachovají pouze stroje 151.014 z DKV Praha, 363.127 z DKV Plzeň a 362.119 z DKV Brno.
>>Více fotografií lokomotivy 362.121 <<
„Poštovka“ 362.166
Předposlední ze série „Poštovek“ je brněnská lokomotiva 362.166, která svůj lak obdržela jako poslední z brněnských rychlých es v březnu 2006 také v olomoucké lakovně DPOV Přerov. V novém se z Přerova do Brna vydala 21. března a o dva dny později již zasáhla do běžného provozu především v turnusové skupině 301. V květnu roku 2007 byla stažena z provozu, protože byla vybrána na montáž vlakového zabezpečovače ETCS. V Brně na ní probíhaly potřebné úpravy stanoviště a řídící techniky až do poloviny července. Následovala její přeprava do Plzně, kde proběhlo dokončení montáže zařízení ETCS. Zpět do domovského depa se vrátila až koncem listopadu 2007. V běžném provozu se objevila v lednu 2008 ve vyčleněném dnu 1a turnusové skupiny 301, zahrnující Ex 573, 572, 579 a 578. Toto opatření bylo provedeno neboť s novým zařízením byli seznámeni pouze někteří maloměřičtí strojvedoucí DKV Brno. Zaškolení dalších strojvedoucích bylo dokončeno až v září 2008, odkdy ji lze potkávat v rámci normálního turnusu.
>>Více fotografií lokomotivy 362.166 <<
„ČEZka“ 363.019
DKV Brno má stejně jako DKV Praha pod svými křídly dvě z pěti „ČEZek“. Stroj 363.019 byl druhé realizovaný v sérii a má tedy na svém boku dva stříbrné blesky. Tento grafický návrh stříbrných blesků na oranžovém pozadí zpracovalo pro celou sérii lokomotiv studio Marvil a na realizaci nátěru se podílely společnosti Konting a RAILREKLAM. Nátěr lokomotivy 363.019 byl dokončen v polovině září 2006 v OLPASu Krnov. Do svého domovského depa se lokomotiva dostala 12. září a již o tři dny později začala brázdit české koleje ve svém novém nátěru.
>>Více fotografií lokomotivy 363.019 <<
„ČEZka“ 363.021
Několik dnů po 363.019 byla dokončena i druhá brněnská „ČEZka“ 363.021. Celkově se stala třetí ze série pěti „ČEZek“, a proto v olomoucké lakovně obdržela na svůj bok tři stříbrné blesky. Do Brna v novém laku dorazila ve 20. září 2006, a stejně jako její ostatní kolegyně s reklamou společnosti ČEZ, tak ani ona se nedočkala slavnostního křtu a rovnou byla nasazena do provozu. Na rozdíl od své kolegyně 363.019 se jí dostalo pocty stanout v čele legendárního Venice–Simplon–Orient–Expressu za deštivého 27. září 2007 při jedné z pravidelných cest tohoto vlaku přes naší republiku. Bohužel to bylo zatím i naposledy, kdy nějaká z brněnských reklamek v čele legendárního expresu jela.
>>Více fotografií lokomotivy 363.021 <<
„Relayka“ 363.033
Lokomotiva 363.033 obdržela v říjnu roku 2007 červený nátěr s bílými velkoformátovými logy maloobchodních prodejen Relay. Tento grafický návrh zpracovala společnosti RAILREKLAM. K jeho realizaci došlo v olomoucké lakovně DPOV Přerov a podílela se na něm také společnost Konting. V novém nátěru stroj vyjel poprvé 24. října 2007, pouze však v rámci zkušebních jízd na nákladních vlacích, převážně mezi Brnem a Českou Třebovou. Lokomotiva 363.033 se dočkala 30. října i slavnostní prezentace za účasti zástupců ČD a zadavatele reklamy. Na tento křest přijela v čele R 670 do Prahy a po odvěšení byla přistavena k 1. nástupišti, z dřívějška již známém to místě podobných oficialit. Po skončení akce nastoupila do oběhu na R 613 do Jihlavy. V běžném provozu se ale moc dlouho neohřála, protože hned následující den na Os 5903 došlo v Havlíčkové Brodě k její neschopnosti. Po opravě v domovském depu opět nějaký čas jezdila na nákladních vlacích v okolí Brna než se opět objevila na nějakém z osobních vlaků. Její uvedení do provozu tedy nedopadlo úplně nejúspěšněji.
>>Více fotografií lokomotivy 363.033 <<
„Expreska“ 363.039
Poslední z brněnských lokomotiv v reklamních laku je stroj 363.039. Ten vyjel v říjnu roku 2006 z krnovského OLPASu v šedomodročerveném nátěru propagujícím vydavatelství Grand Princ a především časopis Grand Expres s přílohou ČD pro Vás, který je přímo určen pro čtení do vlaku. Na grafickém návrhu lokomotivy se podílely společnosti Konting a RAILREKLAM. I tato reklamka se dočkala 31. října 2006 slavnostního uvedení do provozu. To se odehrálo opět na pražském hlavním nádraží a křtu se mimo jiné zúčastnila zpěvačka Lucie Vondráčková, jejíž tvář je právě na titulní stránce časopisu, který je vyobrazen na jednom boku lokomotivy. Jízda této lokomotivy v čele Venice–Simplon–Orient–Expressu dne 24. května 2007 byla zachycena i jedním z fotografů, a tak se tato fotka objevila na plakátu v magazínu, který propaguje. Reklamní nátěr lokomotivy 363.039 prošel i menší úpravou vzhledu, když po určitou dobu bylo jedno její čelo někým upraveno tak, že nápis GRAND PRINC se změnil na GRAND PRIX.
>>Více fotografií lokomotivy 363.039 <<
Kam na „ně“?
Dříve bylo možné brněnské lokomotivy řad 362 a 363 potkat prakticky po celé republice a před odčleněním společnosti ČD Cargo i v čele nákladních vlaků. Pravidelně byly nasazovány v rámci osobních turnusových skupin například na vlaky NEx 52700/57201 z Havlíčkova Brodu do Prahy Libně a zpět nebo na jeden z nočních poštovních expresů. V GVD 2006/7 je bylo možné pravidelně potkat i na páru manipulačních vlaků z Havlíčkova Brodu do Jihlavy a zpět. V GVD 2005/6 navštěvovaly brněnská esa na páru rychlíků 672/673 Františkovy Lázně a v GVD 2006/7 jezdila rychlá esa v čele rychlíků z Ústí nad Labem do Chebu po tzv. Podkrušnohorské magistrále.
V letošním GVD jezdí brněnská esa v sedmi turnusových skupinách. Pro řadu 362 jsou určené tři turnusové skupiny – TS 301 zahrnující vlaky IC 570 Brněnský drak a EC 179 Alois Negrelli, TS 302 zahrnující především rychlíky na ramenech Praha – Havlíčkův Brod – Brno, Brno – Bohumín, vlaky EC z Břeclavi do Bohumína a dva páry vlaků EC 132/133 a EN 476/477 do Bratislavy, a na závěr TS 303 zahrnující rychlíky z Brna do Bohumína a zpět.
Lokomotivy řady 363 z DKV Brno jsou nasazovány do čtyř turnusových skupin. Devatenáctidenní TS 304 vozí rychlíky na ramenech Praha – Havlíčkův Brod – Brno, Praha – Česká Třebová – Brno a Brno – Zábřeh na Moravě, dále osobní vlaky na tratích 301 a 330. TS 305 zahrnuje pouze jednodenní sváteční výkon na Sp 1979. Stejně tak jednodenní je i TS 306, která vozí rychlíky 8×× a Os 4641 mezi Brnem a Břeclaví. Poslední čtyřdenní TS 307 zahrnuje vlaky na tratích 230 a 250 mezi Žďárem nad Sázavou, Havlíčkovým Brodem a Kolínem a nedělní posilový rychlík 1514 z Jihlavy do Prahy Masarykova nádraží.
Všechny aktuální oběhy brněnských lokomotiv řady 362 a 363 a jejich nasazení do turnusových skupin naleznete stejně jako oběhy lokomotiv 150.2 a 151 na tzv. „Banánlokátoru“.
Text: Walker, Ondík; foto: autoři, 8171M, Dennis Hübsch, Duhy, Honzinus, Chary, Johník, Josef Petrák, Louis Armstrong, Martin Grill, Miloš, Miroslav Hloušek, Payus, Petr Lux, Puly, Railman, Tomáš Kubovec, Zdeněk Šnajdr; výkresy lokomotiv: © Konting, s.r.o., RAILREKLAM spol. s r. o.
to Ondík : Jejda, promiň mi to, toho jsem si nevšiml
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.