..: Historie reklamních lokomotiv - "co se jinam nevešlo" :..

1216.226 v západajícím slunci, foto: MilošČeská republika — Poslední díl seriálu o historii reklamních lokomotiv je tady. Tentokrát jeho název nenese v názvu žádné české depo kolejových vozidel. V díle „co se jinam nevešlo“ se podíváme na zbývající dvě reklamní lokomotivy skupiny České dráhy. Jsou to „samotářky“ 163.030 z DKV Česká Třebová a 363.015 z SOKV Ostrava. Podíváme se také na slovenské reklamní lokomotivy a neopomeneme ani ty rakouské, které čas od času můžeme na našich kolejích potkat. A aby byl výčet kompletní vzpomeňme ještě na motorové vozy řady 809 a 810 v barvách politické strany ČSSD a reklamní nátěry ostatních českých dopravců. To vše se dočtete v tomto posledním dílu seriálu o historii reklamních lokomotiv, který vám snad zpestřoval posledních pět sobot.

„ČEZka“ 163.030

Poslední „ČEZka“, které se budeme v našem seriálu věnovat, a která se „jinam nevešla“, je v pořadí čtvrtá z pětikusové série. Tento stroj původně patřil DKV Ostrava a nyní brázdí naše koleje pod depem v České Třebové jako jediný reklamní stroj, který má toto depo ve své evidenci. Lak 163.030 dostala v OLPASu Krnov na přelomu září a října roku 2006. Naposledy připomeňme, že grafický návrh reklamních lokomotiv propagujících společnost ČEZ zpracovalo studio Marvil a na realizaci se podílely společnosti Konting a RAILREKLAM. V reklamním nátěru se tento peršing objevil poprvé v polovině října 2007 a to jak na nákladních vlacích, tak i na těch osobních.

Při oddělení dceřiné společnosti ČD Cargo zůstala lokomotiva 163.030 v osobní dopravě a byla přidělena do DKV Česká Třebová. Můžeme se s ní tedy setkat na výkonech, které toto depo turnusově zajišťuje. Jedná se především o výkony na rychlících, spěšných a osobních vlacích spojující Prahu, středočeské, východočeské, severomoravské a západoslovenské města.

nákres 163.093, foto: © Konting s.r.o. 163.030 v klasickém zelenožlutém nátěru mezi Prosenicemi a Dluhonicemi, foto: Johník Jedna z návštěv 163.030 na Slovensku v čele vlaku R 441, foto: Bea Želtvayová Další z fotek 163.030 na Štrbské rampě, foto: Johník 163.030 zachyna na jednom ze svých nákladních výkonů mezi Studénkou a Jistebníkem, foto: Strnda Fotografie pořízená těsně před "srážkou" 163.030 s 363.163, foto: Duhy

>>Více fotografií lokomotivy 163.030 <<

„Cargovka“ 363.015

Lokomotiva 363.015 alias „Cargovka“ se stala v listopadu 2005 třetí reklamní lokomotivou Českých drah. Stroj, patřící původně pod DKV Brno, přešel po oddělení společnosti ČD Cargo do SOKV Ostrava. Nový modrobílý reklamní lak byl na skříň lokomotivy nanesen v Olomouci, kam 363.015 dorazila po hlavní opravě v ČMKS Česká Třebová. Jeho autorem je Jiří Milfait z firmy Communic Research a na jeho realizaci se dále podílelo studio Konting. Nátěr propaguje nákladní dopravu Českých drah a byl představen oficiálně 14. listopadu 2005, u 1. nástupiště pražského hlavního nádraží. Křtu se ujal herec Radoslav Brzobohatý. Přestože záměrem bylo „Cargovku“ nasazovat do čela nákladních vlaků, které vozily lokomotivy řady 363 DKV Brno, skutečnost byla poněkud jiná. Především zpočátku se objevovala velmi často v turnusových skupinách brněnského depa zahrnujících vlaky osobní dopravy. Díky tomu jí bylo možno spatřit i v Praze, kam čas od času v čele brněnských rychlíků zavítala. Dnes se s ní v našem hlavním městě nemáme prakticky šanci potkat.

Dnes můžeme lokomotivu 363.015 potkat v čele nákladních vlaků, zejména na trasách Brno – Česká Třebová (trať 260), Brno – Přerov (trať 300), Břeclav – Přerov (trať 330), Břeclav – Brno (trať 250), Přerov – Ostrava (trať 270). Při troše štěstí ji lze zahlédnout i na některém výkonu přes Vysočinu po tratích 250 a 230, kde se objevuje na postrcích do Vlkova u Tišnova, případně s nákladem zajede do Havlíčkova Brodu, výjimečně pak až do Kutné Hory. Také její zajíždění dále na západ za Českou Třebovou se nedá vyloučit. Mezi její nejvýznamnější výkony z minulosti můžeme zařadit vozbu Venice–Simplon–Orient–Expressu, v jehož čele se souvisle objevovala pokaždé od doby, kdy obržela reklamní lak až do jara 2007, odkdy se v čele tohoto legendárního vlaku začaly objevovat i ostatní brněnské reklamky.

nákres 363.015, foto: © 2005 Communic Research s.r.o. Detail skříně 363.015, foto: Ondík 363.015 ještě ve službách DKV Brno v čele rychlíku, foto: Ondík Lokomotiva 363.015 zastavila s nákladním vlakem v Havlíčkově Brodě, foto: Ondík 363.015 v čele nákladního vlaku u Adamova, foto: Miloš Cargovka 363.015 v čele rychlíku nedaleko Světlé nad Sázavou, foto: Lukáš Procházka

>>Více fotografií lokomotivy 363.015 <<

Slovenské reklamní lokomotivy na českých kolejích

V tomto díle, kde zahrnujeme to „co se jinam nevešlo“, nemůžeme opomenout ani dvě reklamní lokomotivy řady 362 našich východních sousedů, které se na českých kolejích objevují při záskocích za lokomotivy řady 350. Jedná se o jediné dva slovenské reklamní stroje – 362.002 a 362.015. Oba patří pod SPD Bratislava hlavná stanica. Jako první obdržela reklamní nátěr lokomotiva 362.015. Tu si pro svojí propagaci vybrala společnost Coca–Cola. Červený lak obdržela v červnu roku 2005 ve Vrútkách a bílé fólie s nápisy potom v Košicích. Dlouhou dobu se tradovalo, že tato tehdy jediná slovenská reklamní lokomotiva nesmí opustit slovenské území, a proto se nikdy nepodívala do České republiky. Toto tvrzení však padlo 25. dubna 2007, kdy se objevila v České republice coby náhrada za gorilu v čele EC 174. Od té doby se u nás objevila ještě několikrát a stejně jako 362.002 jí můžeme především na obratu vlaků EC 274, IC 571, EC 176 a EC 275. Pravidelně však lze potkávat slovenské reklamní lokomotivy řady 362 na jejich turnusových výkonech na trati Bratislava – Žilina – Košice.

Druhé slovenské reklamní eso 362.002 obdrželo nový modrobílý kabát, propagující Spoločnou zdravotnou poisťovňu, v říjnu 2008. Lakování proběhlo opět ve Vrútkách, odkud odjela 29. října 2008 do Bratislavy, kde se zařadila do turnusu a začala brázdit slovenské koleje. Do České republiky poprvé zavítala 3. února 2009 v čele vlaku EC 274 Slovan.

Slovenská reklamka 362.002 v čele EC 275 před zastávkou Pardubice-Opočínek, foto: Ondík Noční snímek 362.002 ve stanici Kolín, foto: Ondík Lokomotiva 362.002 s R 475 Jadran v Bezpráví, foto: Richard Weber Jedna z prvních jízd 362.015 v ČR - EC 173 dne 27. 4. 2007, foto: KuTom Návštěva lokomotivy 362.015 s vlakem EC 173 v ČR, foto: Miloš Opět EC 173 v čele s 362.015 tentokrát ale mezi Blanskem a Adamovem, foto: KuTom

Šukafony v barvách ČSSD

V úvodním díle tohoto seriálu jsme psali o 26 strojích řady 809 a 810, které obdržely reklamu politické strany ČSSD. Možná byste nevěřili, kolik se toho za čtyři týdny, před kterými úvodní díl vyšel, může ve „světě reklamních strojů“ změnit. Reklama, která byla na tyto motorové vozy nalepována, se už pomalu stává minulostí a je slepována dolů. Může za to odklad plánovaných voleb a tedy i předčasné ukončení volební kampaně všech politických stran. Reklamní fólie, na kterých byly na oranžovém pozadí natištěna volební hesla, nalepovali na skříně motorových vozů přímo pracovníci jednotlivých provozních jednotek. Na rozdíl tedy od ostatních reklamních lokomotiv nebylo nanášení tak pracné a nejedná se o klasický lak vozidla. Po sundání fólií mají tedy všechny stroje opět původní vzhled.

810.674 s reklamou politické strany ČSSD postává před havlíčkobrodským depem, foto: Ondík Boční pohled na 810.674 s reklamou ČSSD, foto: Ondík Reklamní 810.583 ČSSD vyrazila do "boje" na trati Červenka - Litovel, foto: Johník

Reklamní lokomotivy soukromých dopravců

Lokomotiva 740.898 veze vlak po vlečce BVV, ulice Poříčí, foto: Dobromil RetychNa českých kolejích lze potkat, kromě reklamních lokomotiv našeho národního dopravce Českých drah, také reklamní lokomotivu, kterou vlastní soukromý dopravce Radek Šauer. Jedná se o stroj 740.898, který Radek Šauer koupil z Českých lupkových závodů Nové Strašecí a v červenci 2005 na něj byl nanesen ve společnosti Lokomont Brno reklamní nátěr hudební skupiny Čechomor. Nátěr byl dokončen 26. července 2005 a již 30. července byla lokomotiva nasazena na dva páry osobních vlaků mezi Libercem a Starou Pakou. Toto nasazení se uskutečnilo v rámci festivalu Benátská noc, konaného na Malé Skále a jehož se účastnila i skupina Čechomor. Ta lokomotivu i 30. července na Malé Skále pokřtila.

Korporátní vs. reklamní nátěr

V předchozím odstavci jsme se zmínili o „poslední“ české reklamní lokomotivě. Nutno však dodat, že České dráhy i ČD Cargo se po vzájemném oddělení vydaly cestou tzv. korporátních nátěrů. Chtějí tedy sjednotit nátěry všech svých vozidel tak, aby bylo patrné kterému subjektu patří. Tyto nátěry mají také dělat svému majiteli reklamu. V historii reklamních lokomotiv tak můžeme definovat novou éru, a to korporátních nátěrů. Nutno podotknout, že s tímto nápadem přišlo daleko dříve už mnoho českých železničních dopravců a dalo by se říci, že i nátěry například série pěti reklamních lokomotiv skupiny ČEZ jsou korporátní. Dále si uveďme například lokomotivu 740.705 – „Veselou lokomotivu ZAPA“, která na svém boku nosí pestrý nátěr jmenované betonárky. Ta má i na svých internetových stránkách galerii mnoha vozidel a staveb v těchto barvách. Zmiňme také korporátní identity lokomotiv firem Unipetrol, OKD, TSS, SD, Viamont či ODOS, jejichž vizuální vzhled si můžete prohlédnout na níže vložených fotkách. A na závěr nezapomeňme ani na korporátní lak „blonski“ sousedního slovenského dopravce ZSSK.

740.705-9, Olomouc hl.n., foto: Johník Stroj 753.720 v nátěru Unipetrolu v čele zvláštního vlaku, foto: karloslt Dvojička brejlovců OKD 753.729 + 753.710, foto: kozel Stroj 753.781 TSS přijíždí do Havlíčkova Brodu, foto: Ondík Konvoj lokomotiv 130.050-8 + 742.503-6 + BR231-037 mezi Štěpánovem a Olomoucí, foto: Johník NEx 48705 mezi Olomoucí a Grygovem v čele s 130.049 Viamont, foto: Johník

Taurus a, nejen, fotbalová mánie

Rekordní lokomotiva 1216.050, Czech RailDays 2007, Ostrava, foto: JohníkCesta lokomotiv Siemens Taurus na české koleje byla dlouhá a zdlouhavá, ale i přesto se u nás objevilo mnoho zajímavých kusů této řady. Dlouhá léta byl zejména občasným překvapením na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích/Velimi, kdy prováděl rozličné zkoušky od těch potřebných pro schválení na síti SŽDC, přes typové zkoušky pro výrobce až po využití síly a rychlosti stroje ES 64 U4 během přejímacích jízd rychlíkových vozů z produkce zličínského závodu Siemens Kolejová Vozidla (Ampz143, Bmz241 a WLABmz). K těm byl využit právě rychlostní demonstrátor a zároveň stroj držící absolutní světových rychlostí rekord lokomotiv 357 km/h, tedy taurus 1216.050. K vidění byl na zmiňovaném ŽZO Cerhenice a také na mezinárodním veletrhu Czech RailDays 2007 v Ostravě.

K rekordmanovi se sluší dodat, že v současnosti nenese ani svůj „rekordní“ nátěr, ani evidenční číslo 050. Stroj byl předán jako poslední, 382. v pořadí, Rakouským spolkovým drahám (ÖBB), přeznačen na 1216.025 a obdržel nový černý nátěr se stříbrnými a šedými doplňky, a nezbytnými popisy, které nadále upozorňují na držený rekord. Nejčastěji jej potkáte kolem Villachu a na Brennerské dráze.

Druhým strojem řady 1216, který nenesl tradiční červené schéma taurů ÖBB, byl 1216.226. Shodou okolností se jedná o prototyp celé řady 1216 a také testovací stroj pro národní balíček C pokrývající národní specifika Rakouska, Německa, České republiky a Slovenska. Za svou existenci vystřídal dvě reklamní zbarvení a s oběma se prezentoval také v České republice. Původní „čárový kód“ a nápis „EU AT“ reprezentoval rakouské předsednictví Evropské unii. Představen byl začátkem roku 2006. Při té příležitosti mi nejde nevzpomenout na vizuální identitu předsednictví českého (strana 67), která obsahovala také návrh reklamního schématu „EU2009.CZ“ pro jednotku pendolino Českých drah. Bohužel se nerealizoval.

1216.226 'EU AT', ŽZO Cerhenice, 21. 9. 2006, foto: Chary 1216.226 'Tschechien' a souprava railjet, ŽZO Cerhenice, foto: JardaK 1216.226, R 270 a Petrov, foto: Tomáš Kubovec 1216 226, Praha hl.n., 31.5. 2008, foto: Josef Petrák 1216.226 'Tschechien', 1116.219 a souprava railjet, Ostrava–Mariánské Hory, 18. 6. 2009, foto: Johník 1216.226 'Tschechien', EC 73 Franz Schubert, Velim, 30. 7. 2009, foto: Chary EC 100 Jóže Plečnik, Windischgarsten, foto: Tomáš Kubovec

Rok 2008 přinesl Evropský šampionát ve fotbale a díky kvalifikaci Českého národního týmu vypustilo ÖBB Werbecenter na koleje také českého „vlajkonoše“. Byl jím právě 1216.226, který se dočkal dokonce i dvojitého křtu – v Brně dne 20. 2. 2008 svůj podpis na stroj umístil bývalý československý reprezentant a mistr Evropy ve fotbale Antonín Panenka. Druhý podpis přidal 31. 5. 2009 na pražském hlavním nádraží také kapitán české fotbalové reprezentace Tomáš Ujfaluši. Lokomotivy řady 1216 první rok svého provozu v ČR jezdily na rychlících Brno – Vídeň. Jízdní řád pro rok 2009 přinesl vozbu EC mezi Prahou a Vídní těmito stroji a tak se „Čech“ objevoval v metropoli pravidelně. Stejně tak posloužil při testech vysokorychlostní soupravy railjet v Cerhenicích a také její přepravě na veletrh Czech RailDays 2009 do Ostravy. Kromě EC z Vídně vozil také EuroCity Jóže Plečnik mezi Českými Budějovicemi a rakousko–slovinskou přechodovou stanicí Spielfeld–Strass. Díky tomuto oběhu jste jej mohli potkat na rakouské Semmeringbahn s EC Emona, na Arlbergbahn s vlaky EC Transalpin, EN Wiener Walzer a několika nákladními vlaky. V oběhu měl i EC Superfund z Innsbrucku do Vídně jedoucí v ranních/večerních časových polohách. Rakouské spolkové dráhy ale do roka od začátku reklamní kampaně postupně sloupaly všechny stroje. „226“ nebyl výjimkou a o své polepy přišel v první polovině srpna tohoto roku. Už jako červený přivezl 12. 11. 2009 protokolární vlak z Vídně do Znojma.

Taury řady 1116 ale do ČR zajíždějí již mnoho let, alespoň do pohraniční přechodové stanice Břeclav a to jak s mezinárodními dálkovými vlaky, tak s osobními vlaky z Vídně. Stejně tak spěšné vlaky z Lince do Českých Budějovic jsou vedeny touto lokomotivní řadou. Díky tomu se na českém území objevila již většina reklamních strojů – vyjma řady 1016, která není schopna provozu pod českou střídavou napěťovou soustavou.

Pár slov na závěr…

Někdy je třeba mít trochu štěstí… 230.001 + 363.015 + 363.033, foto: Tomáš KubovecVážení čtenáři, pod našimi články několikrát padly otázky typu zdali vyjde díl DKV Brno, zdali je daný díl poslední, apod. Zde tedy musíme napsat ano, tento díl je poslední. I když možná ne úplně, protože na naše koleje může kdykoliv vyjet další lokomotiva v novém reklamním nátěru, o které vás budeme rádi informovat. Bohužel zdá se, že v nejbližší době to ale nebude. Díl DKV Brno také vyšel, stejně jako další 4 díly zahrnující snad všechny reklamní lokomotivy, které můžete spatřit na našich kolejích. Přinesli jsme vám v nich snad zajímavé čtení a spoustu fotek. Všechny fotografie pochází z našich vlastních alb nebo jsou díly místních fotografů, kterým tímto patří dík za skvělé snímky. Nelze opomenout Johníka a Andrewa33, kteří by se pomalu dali nazvat dvorními fotografy reklamek. Pochvala a díky patří také autorům a realizátorům samotných nátěrů, především tedy společnostem RAILREKLAM a KONTING. A na úplný závěr nám dovolte popřát vám tolik štěstí při focení, jako měl Tomáš Kubovec při pořízení fotografie vložené u tohoto odstavce – musí se nechat, že zachytit prototypový stroj řady 230 a reklamky 363.015 a 363.033 na jednom vlaku chce přeci jen trochu štěstí.

Text: Josef Petrák, Ondík, Walker; foto: autoři, Bea Želtvayová, Dobromil Retych, Duhy, Chary, JardaK, Johník, karloslt, kozel, KuTom, Miloš, Richard Weber, Strnda, Tomáš Kubovec; výkresy lokomotiv: © Konting, s.r.o., RAILREKLAM spol. s r. o.


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Ondík , Walker Poslat mail autorovi | 28.11.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


28.11.2009 (20:02)  
například :

http://zeleznice.biz/740_848_kds_malesice_11-5-09.jpg


nebyly k mání nákresy slovenských 362.002 & 015
registrovaný uživatel vrbam 
28.11.2009 (10:58)  
Ještě ve výčtu soukromých 740 chybí 740 848 KDS.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko