Praha - Na počátku týdne jsme pro vás připravili článek shrnující nedávné změny v oblasti gastronomických služeb poskytovaných v jídelních vozech ČD. Ačkoliv se článek společnosti Jídelní a lůžkové vozy přímo netýkal, v následné diskuzi se opakovaně objevovaly názory negativně hodnotící cenu jejích služeb v mezinárodních vlacích. Krátce na to JLV pružně zareagovaly a upozornily na svém webu na slevu "happy hour".
Ačkoliv tato akce trvá již delší dobu, mezi cestujícími není příliš známa. Přitom se jedná o zajímavý způsob, jak lze za služby JLV na mezinárodních vlacích výrazně ušetřit. Nabídka "šťastné hodinky" se týká vlaků směřujících (s jídelním vozem JLV) do Rakouska - většina jejich trasy je totiž vedena po českém území.
V článku iDnes to potvrzuje Kateřina Topinková odpovídající za marketing JLV. "Tuto nabídku jsme zavedli v úseku, kde je nejvyšší podíl české klientely". Cílem slevy je alespoň částečně vykompenzovat vysoké ceny služeb v jídelních vozech na mezinárodních vlacích: "Ty kopírují zahraniční cenovou politiku států, kterými vozy projíždějí. Zároveň jsou stanovovány s ohledem na konkurenční poskytovatele restauračních služeb," doplňuje pro iDnes Topinková.
Kde, kdy, za kolik?
Zatímco doposud sleva platila jen v úseku mezi Prahou a Brnem, letos v prosinci byla nově rozšířena i na vlak EC 100/101 "Jože Plečnik" spojující Prahu se Solnohradem (Salzburg). V rámci "happy hour" tak nyní obdržíte slevu 33% z ceníku JLV platného pro:
"Happy hour" - sleva 33% z ceníku JLV | Směr do Rakouska | Směr z Rakouska | ||
---|---|---|---|---|
EC 71/70 Gustav Mahler | (nejede mezi Prahou a Brnem) | Brno 20:41 | Praha hl.n. 23:31 | |
EC 73/72 Franz Schubert | P. Holešovice 8:30 | Brno hl.n. 11:14 | Brno hl.n. 18:41 | Praha hl.n. 21:31 |
EC 100/101 Jože Plečnik | Praha hl.n. 7:14 | Č. Budějovice 9:56 | Č. Budějovice 18:01 | Praha hl.n. 20:41 |
EC 172/173 Vindobona | P. Holešovice 13:30 | Brno hl.n. 16:14 | Brno hl.n. 11:41 | P. Holešovice 14:29 |
EC 178/177 Johannes Brahms | P. Holešovice 17:30 | Brno hl.n. 20:14 | (nejede mezi Prahou a Brnem) | |
EC 378/379 Carl Maria von Weber | P. Holešovice 19:30 | Brno hl.n. 22:14 | Brno hl.n. 7.41 | P. Holešovice 10.29 |
Vznik "šťastné hodinky"
Vůbec poprvé se sleva "happy hour" objevila již před pěti lety. Byla zavedena k 1.6.2003, stejně jako další novinka - relační sleva v úseku Praha-Brno. Ta se vztahovala na veškerou konzumaci v jídelních vozech na vlacích EuroCity "Smetana" a "Johann Gregor Mendel". Podobně jako nyní byla omezena na úsek Praha-Brno a zpět, avšak její výše činila celých 50%.
České dráhy výši cen ovlivnit nemůžou
Za ceny gastronomických služeb poskytovaných v mezinárodních spojích bývají občas kritizovány i České dráhy. Většina jídelních vozů řazených na mezinárodních vlacích projíždějících ČR je totiž v jejich vlastnictví. Za tiskové oddělení ČD Petr Štáhlavský vysvětluje, proč cenovou úroveň ovlivnit nemůžou: "Pokud by vlastník vozu chtěl ceny regulovat, musel by provozovateli restaurace uhradit případný propad tržeb". Dle jeho vyjádření ani není možné přizpůsobit ceník zemi, na jejímž území se jídelní vůz nachází: "Změna cen třeba na česko-německé hranici skutečně není možná," doplnil Šťáhlavský.
Odkazovaný článek na iDnes doporučujeme k přečtení - obsahuje řadu informací dále rozšiřujících souhrnný článek k jídelním vozům publikovaný zde na ŽelPage. Za pozornost stojí vysvětlení, jak funguje obchodní model provozování jídelních vozů. Podle Petra Štáhlavského v květnu 2008 platil Pavel Urblík drahám za nájem vozů, zatímco smlouva mezi ČD a JLV určovala, že: "České dráhy si servis v těchto vozech najímají, zároveň ale dostávají tržby za jejich provoz pouze v zahraničí".
Autorský text; Více informací na ŽelPage: Jídelní vozy ČD - rošáda v poskytování gastronomických služeb
Zdroje: JLV - Mezinárodní jídelní vozy, Jídelní lístek na vlacích Praha-Vídeň; Porovnání webu JLV se stavem k 22.12.2008
Doplňující materiály k tématu: iDnes - Guláš ve vlaku může stát i tři stovky; JLV - informace k zavedení nové slevy "happy hour"
Stále si vzpomínám, s jakou arogancí jsem se o existenci této pseudoslevy dověděl. A to jsem se jenom toho nafoukaného hulváta, co nás měl obsluhovat, zeptal, proč to pivo stojí 83 CZK, když jsem dosud v Plečnikovi platil za totéž 300 SIT (= asi 1,40 €). Od té doby jsem byl ve vozech JLV jen sporadicky, většinou jen spacích.
Ať už to nazýváme "cenovou politikou" nebo "sviňárnou", faktem zůstává, že leccos si mohou JLV dovolit jen proto, že na většině obsluhovaných relací působí v bezkonkurenčním prostředí. Když jedete Lublaň--Praha, tak si budete asi těžko na záchodě ohřívat domácí řízky a vlak nikde nestaví tak dlouho, aby člověk stihl teplý oběd na nádraží.
M: Není to totéž. Autobusům SA konkurují na stejné relaci jiné autobusy. Že zároveň autobusy konkurují vlakům, je už jen "vedlejší produkt". Když je ve vesnici jediná hospoda, může se jet člověk najíst do vedlejší (ale do vedlejšího vlaku nepřestoupíte).
Konkurence by se konala pouze tehdy, pokud by třeba Praha--Brno jezdila v liché hodiny cateringová společnost A a v sudé hodiny společnost B. V ideálním případě by na větších vlacích (Vindobona) byly zařazeny dva jídelní vozy, každý jiné společnosti. Dokud ale budou mít ČD faktický monopol a zároveň držet akcie JLV, tak se něčeho podobného nedočkáme.
Pánové, myslím, že jsem problém pochopil, pouze jsem nabídl možné řešení, které se v diskuzích na toto téma ještě neobjevilo. Problém je v tom, že na EC Vindobona jsou výrazně vyšší ceny, než na SC do Ostravy. To bude tím, že na EC Vindobona JLV předpokládají movitější klientelu, než do Ostravy, a to i na "prestižním" SC. Není to problém JLV, ale problém náš, kterým by jídlo za cenu poskytovanou ve Vindoboně prostě nechutnalo, ať by už bylo jakékoli, nehledě na to, jestli na něj máme, nebo ne.
Jde prostě o cenovou politiku. JLV stačí, když si na Vindoboně dá 5 lidí předražené jídlo a celou trasu jinak špajzák zeje prázdnotou, a přitom dosáhne možná stejného zisku jako Wagon Slovakia Košice, které mají na Tatranu a Kriváni za rozumné ceny plný jídelní vůz. JLV jde o maximalizaci zisku, strávníkovi zas, jak se za co nejméně peněz co nejvíce a nejchutněji najíst. Obé může jít vhodnou cenovou politikou ruku v ruce zvolením strategie "aby koza zůstala celá a Čech se nažral". Aby 5 lidí jako dosud zacálovalo plnou pálku a ostatní, splňující předem daná kritéria nabídky, se najedli za rozumnou cenu. Tito strávníci by jen navýšili absolutní zisk (i když za poklesu tržeb na 1 osobu) a vyjedli zásoby restauračního vozu, aby se nezkazily a JLV je nemusely vyhodit. Selekce podle měny, kterou bude strávník platit, mě přijde elegantní v tom, že nikoho nediskriminuje, cena se neváže na nějaký pojížděný úsek a tudíž nezpůsobuje žaludeční vředy, navíc platba v CZK je pro českou společnost výhodnější vzhledem ke kursovým rozdílům a směnárenským poplatkům, tak proč platbu v CZK nezvýhodnit? Beru připomínku s platební kartou, to mou koncepci výrazně nabourává;-)
Out of topic for M: Ta cena v EUR v obchodě s hadrama, kdybych jim to mohl vysázet přesně do centu, měl na to nervy a chtěl se hodně hádat, dělat skandál, volat vedoucího, dopisovat si s vedením firmy, tak bych to v těch eurech měl nárok zaplatit. Jednou to bylo v Černejch ovcích - na výrobku uvedená částka je vždy platná bez ohledu na to, v jaké měně je uvedena. Dělali na to u obchodníků test se Sdružením ochrany spotřebitelů, nikde samozřejmě nepochodili, ale to už je věc jiná...:-/
A řekl bych, že ceny jsou přiměřené tomu, kam ten vlak jede, vracel jsem se v Bratislavy, chtěl jsem utratit poslední SKK a za třetinovou plechovku Fanty po mě chtěla obsluha restauráku ve 170ce 103,- Sk, takže jsem nakonec stejnak platil CZK (bylo to něco přes 80,- korun). Podobně kafe s minerálkou, stálo něco kolem 160 korun. A k tomu jídlo a Gösser, tak to bylo vždy něco kolem 4-5 stovek. Podobně ve 174/175. Jednoduše na to mám nebo ne. A kdyby byl provoz ve ztrátě, tak by byli ceny asi někde jinde. V Bruselu na Grand place taky není problém utratit za mísu mořských potvor ..... opravdu hodně peněz a přesto fungují. Na druhou stranu je výhodou, že to nevypadá, jako v některých ostravských IC/EC, kam se člověk přijde najíst a jídelňák je plný lidí hodinu cucajících jednu desítku a člověk si nemá kam sednout. Takže celkem souhlasím s dejme tomu přemrštěnými cenami nápojů a rozumnými cenami jídel, kdy kafe s minerálkou stojí stejně, jako hlavní chod.
Strategický přístup firem v západní Evropě je trochu jiný a proto spousta zboží , či služeb je tam levnější než u nás.
Nevím , jestli mám to štěstí , nebo tu smůlu , že když párkrát do roka jedu v EC , směřujícím do Rakouska a procházím přes jídelní vůz , narazím v něm na pár jednotlivců , keří si tam dávají pouze pivo, kafe nebo limonády. Nebylo by lepší mít tam levněji a mít jej zaplněný ?
Tady je třeba si uvědomit i tu skutečnost , že možností obědvat či večeřet během jízdy je železnice jedinečná. Toto nedokáže nabídnout žádný silniční dopravce. Pokud ve vlaku jede jídelní vůz za normální ceny , může to nějaké cestující na železnici přitáhnout.Pokud tam jede jídelní vůz za předražené ceny , jakoby tam vůbec nejel. Proto na přijatelných cenách v jídelních vozech by měly mít zájem i ČD.
Duvod je jediny - v Praze se to draho proda, v Usti ne. Stejne je to s tema cenama v jidelnacich. Ve vlacich do Nemecka muzou prodavat draz, protoze se to proste snaz proda.
Moralku nebo neco takovyho tam netreba hledat. Pokud mi teda nebude chtit nekdo vysvetlovat, ze je nemoralni za naprosto stejny byt v Praze chtit nekolikrat vic nez v Moste. A pokud to nekomu nemoralni prijde, tak s nim rad takove dva byty vymenim (a obratem je vymenim zpatky nekomu jinyho - s naprosto zvrhlym doplatkem:-))
PS: Kolik je primereny zisk na prodeji bytu ("idealne" zdenenem po prarodici) - muze mi to nekdo najit v nejake brozurce?:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.