..: Fotoškola – správný vlak na špatném místě :..

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, zajisté jste si někdy všimli, že některá fotka z jednoho místa se Vám líbí víc než jiná, ze stejného místa, ale s jiným vlakem, nebo v jinou roční dobu. Důvodů pro to může být několik a jedním z nich jsou barvy a dvě související věci – barevný kontrast a maskování. Tento díl fotoškoly bude určen spíše fotografům, kteří než vlaky fotí raději fleky, a kteří než na číslo fotí raději fotku na dojem. Také se tu nedozvíte univerzální rady, jak to jednoduše a vždy udělat lépe. Spíš než fotoškola to dnes bude fotozamyšlení.

Pod barevným kontrastem si lze představit jednoduchou věc – vezměte si žlutohnědý podzimní les a postavte před něj modrou nebo žlutou lokomotivu. Která bude na první pohled výraznější? Ta modrá, samozřejmě. Žlutá se bude před žlutými stromy maskovat. Ve spoustě případů si my fotografové prostě nemůžeme vybírat a fotíme to, co jede, tam, kde to jede. Ale někdy by přeci jen stálo minimálně za úvahu, zda to, co chci fotit, sedne dobře do té scény. A když už se mi povede ulovit něco provozně zajímavého, je celkem škoda, když to je na té fotce spíš maskované, než aby to tam sedlo.

Nechci teď rozebírat světonázor na barevné schéma najbrt, ale jedna věc se musí uznat. Modré vlaky sednou do žlutohnědé podzimní scény přímo lahůdkově, protože právě modrá a žlutá jsou kontrastní barvy, tedy ve smyslu kontrastní vůči sobě. Opoti tomu žluté a oranžové barvy AWT jsou do podzimní krajiny právě spíš maskovací. Kolikrát se mi poštěstí vyfotit si takový vlak? Ale když se na ty dvě fotky podívám, tak modrý pravidelný vlak mi tam barevně sedne lépe než ten, který tam nejede každý den. Obzvláště, když ten žlutooranžový maskovaný jel ještě o něco později a slunce už začlo dávat medovou předzápadovou.

740.745-5 + 740.618-4, foto: Chary 854.019-7, foto: Chary

Obdobným barevným problémem je vlastně libovolná barva, pokud barva vlaku nějak koresponduje s barvou okolní krajiny. Co s tím? No, pokud to možností dovolí, tak změna fleku, je-li nějaký lepší. Případně volba jinak barevného vlaku, pokud je ovšem tato možnost vůbec realizovatelná. Na trati, kde jezdí jen a pouze žluté regionovy se toho asi moc vymýšlet nedá, ale dá se alespoň pracovat se scénou. Žlutá regionova nejspíš sedne lépe na bílý sníh nebo k rozkvetlé třešni, než pod žluté břízy ve vrcholném podzimu.

189.153-0, foto: Pavel Dvořák 151.014-8, foto: Louis Armstrong

Dalším podobným problém je utopený vlak. Představte si velký flek, tak na mašinu a dva vozy, a do něj muvku. Muvka sama o sobě je celkem vzácný úlovek, ale když je taková souhra okolností, že přijede do velice prostorné scény a zanikne tam, tak je to celkem škoda. Řešením může být například to, čemu já říkám překonat mentální blok, že tenhle flek chci fotit takhle, rychle překomponovat a vyfotit muvku v kompozici, která odpovídá její velikosti. Jestliže to ovšem okolnosti dovolí a ten flek nějak jinak fotit jde a nevypadá to přitom blbě.

MUV, foto: Martin Klecán 749.121-0, foto: Martin Klecán
123.011-9, foto: Pavel Dvořák 742.704-0, foto: Louis Armstrong SPV 74, foto: Louis Armstrong 163.064-9, foto: Pavel Dvořák

V tomto díle fotoškoly jsou použity fotografie, které zároveň vyšly jako normální fotky do galerie. Svůj názor na ně můžete vyjádřit jak zde přímo pod článkem, tak pod fotkami samotnými. Na tomto místě bych rád poděkoval kolegům, kteří poskytli vhodný ilustrační materiál, jmenovitě Louisi Armstrongovi, Martinu Klecánovi a Pavlu Dvořákovi.


Chary Poslat mail autorovi | 20.2.2016 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
20.02.2016 (18:24)  
Zároveň bych ale podotknul, že při práci s barvami, lze fotky stavět nejen na barevném kontrastu, ale i na barevném souladu.

Jinak v zásadě o pravidla jde. Vycházejí z intersubjektivních pravidelností lidského vnímání (zraku), které je evolučně přizpůsobené k rozpoznávání takových kontrastů (viz červená jabka na zeleném stromě).

Fotka, která bude těchto kontrastů využívat, upoutá pozornost. (Fotka je tak zajímavá v prvním plánu) Fotka, která bude založená souladů a popření kontrastů, může bavit rozum, který je schopen si uvědomit tohle popření. (Fotka je zajímavá v druhém plánu a je jaksi hlubší).
registrovaný uživatel A.N. 
20.02.2016 (18:06)  
BBvk:
Jenže o tomhle se v textu nepíše. A pokud bys můj příspěvek četl, snad bys pochopil to, že nic nevyvracím, ale pouze píšu jednu praktickou věc na kterou fotič narazí až časem. Jinak řečeno, že nějaká šablona může být s odstupem času i na škodu.

Možná ještě jinak. Kde jinde bys třeba ty 740ky vyfotil, aby oranžová 740 nezanikala na v záplavě barevných stromů? Ono je velice snadný říct, zde to není dobré! Jenže vezmu čas jízdy, mapu a ouha! Míst jak šafránu a k použití jedno - tohle. Co s tím?
dopisovatel nebo člen ŽP BBvK  mail  
20.02.2016 (17:40)  
Jak říká klasik, je to marný, je to marný, je to marný... Pořád ty samé ... dokola :-(
Nechápu, jak někdo, kdo je aktivní autor textů do periodik, má takové problémy s porozuměním psaného textu 8-(
registrovaný uživatel A.N. 
20.02.2016 (17:34)  
Ono je třeba se na to focení dívat z více pohledů a ne jen dle nějaké šablony. Provoz na většině tratí se stal za poslední roky poměrně fádním a značně prořídl. A na každý pád je potřeba se do budoucna vyvarovat mnohých nenávratných chyb.

Je hezký dát modrou hydru pod barevným lesem. Jenže zároveň je třeba si uvědomit, že tu modrou zde dám v horizontu následujících mnoha let a tu červenou jen do doby přelakování. Takže s odstupem času zjistíme, že právě ten zanikající červený vláček na pozadí barevného lesa je mnohem vzácnější než ta "ukřičená" modrá.

Před pár měsíci zpět jsem vytvářel elaborát o těžbě sklářského písku u Libuně vč provozu. Nemilé překvapení přišlo při hledání fotek, kdy si většina ostřílených fotografů sypala popel na hlavu, protože tehdy na přelomu 80let fotila dožívající parní lokomotivy a novou ř. T466.0 jezdící na malebné lokálce každý pohrdal...Jenže nová T466.0 zde pod Humprechtem skončila záhy a byť máme zdokumentovaný poslední roky parní trakce, tak nástupnickou motorovou prostě nemáme a mít již nebudeme.

A co tím chtěl básník říct? Kromě toho výběru místa, délky vlaku, druhu vlaku...atd. je třeba myslet i na ten samotný vlak a vlastně ten stěžejní motiv fotky. Ono by se snadno mohlo stát, že autor bude nadšený z najbrta, ale za pár let bude hořce litovat, že nedal onu červenou hydru jen proto, že na pozadí byl barevný les...
dopisovatel nebo člen ŽP BBvK  mail  
20.02.2016 (13:34)  
Pro A.N. a jeho rudě zakalený zrak.... Plně souhlasím, jak už to napsal zirecek a hlavně jak napsal Chary v textu: "Ve spoustě případů si my fotografové prostě nemůžeme vybírat a fotíme to, co jede, tam, kde to jede. Ale někdy by přeci jen stálo minimálně za úvahu, zda to, co chci fotit, sedne dobře do té scény.
A kde v Charyho textu najdete něco o pravidlech???
registrovaný uživatel Nechic  mail  
20.02.2016 (12:55)  
Díky, takové rady se vždycky hodí. Ale paradoxně mě se ta podzimní fotka nákladu se 740 prostě líbí. Tím, že těch barev je tam hodně, tak je to takové opravdu podzimně náladové. Zelený vlak na zelené louce by byl horší.
20.02.2016 (12:00)  
A.N.: Prosím, nech toho zase. Článek je psán hodně AN friendly, tak nevím, o co Ti jde. O žádných fiktivních pravidlech se zde nepíše. Zkus si vzít z toho článku to podstatné - před focením či na fleku se zamyslet, zda kombinace Místo a Vlak tvoří v lepším případě barevný kontrast. Když netvoří, tak zkusit změnit Vlak či Místo. Když nelze či se nechce změnit jedno či druhé, tak to vyfotit.
Fotky jsou uvedeny jako vhodný ilustrační materiál, tak nevím, proč někoho hned paušalizovat jako lenocha.

Příkladnou ukázkou je nedávná fotka od Duhyho: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/363757.jpg
registrovaný uživatel A.N. 
20.02.2016 (10:29)  
Předpisově a teoreticky pěkný, ale asi tu schází další zásadní bod! resp. položit si otázku zda-li čas vlaku nabízí nějaké vhodnější místa s násvitem.
Konkrétně:
foto 740, N.Paka... zde prostě moc možností násvitu není, takže buď tohle nebo vlak nefotit. Pak je to celkem škoda to odpískat, když to nesplňuje nějaké fiktivní pravidlo, zvláště vezmeme-li v úvahu to, že zde nic nákladního nejezdí.

foto v Poděbradech:
zde bych to nazval leností autora, že vytvořil takovou nouzovku, neboť míst na t 072 a dál je víc než dost.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko