..: Fotoškola pro začátečníky - kompozice I. - objekty :..

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, máte před sebou druhý díl miniseriálu o fotografování pro začátečníky. Po úvodním článku a prvním díle, věnovaném násvitu, se dnes podíváme na kompozici. Neprobereme toto téma celé najednou, ale zaměříme se na prvky, které do fotografie vstupují a, jak si záhy ukážeme na příkladech, mohou často překážet. Pokud je toto první díl tohoto seriálu, který se Vám dostal do ruky, důrazně doporučuji si přečíst úvodní článek a jeho první díl. Toto je totiž sice volnější, ale přeci jen na předchozí díl navazující pokračování.

Minule jsme si ukázali, jak je důležité zvolit si správné místo s ohledem na násvit. Jedním z bodů byly i sloupy a stromy vrhající "nečekané" stíny. Nyní si ukážeme, že objekty u trati mohou způsobit i další potíže, než jen vrhání stínů. Jak jsem již psal, zkušení autoři mohou jistě namítnout, že některá z následujících doporučení není nutno brát jako dogma a naopak mohou pomoci ozvláštnit jinak fádní záběr. To je zajisté pravda. Ale mnohaleté zkušenosti s fotografiemi začátečníků spíš naznačují, že by se fotograf měl nejprve naučit jednoduchá pravidla a fotit základní bezproblémové scenérie, než přejde k tématům a námětům těžším, byť líbivějším. Na kole se také učíte jezdit nejprve s kolečky, pak bez nich, a jízda po zadním je téměř vrcholovou disciplínou. Těžko se někdo jako první věc vůbec učil jezdit bez držení. Takovými kolečky pro začátečníka je snadný a čistý flek.

Začátečníkům bych obecně doporučil, aby si volili fleky takové, kde je vidět na koleje. Velmi častým problémem je křoví ve výhledu, jako na těchto fotkách:

fotoškola - objekty - roští fotoškola - objekty - roští fotoškola - objekty - roští fotoškola - objekty - roští fotoškola - objekty - roští fotoškola - objekty - roští fotoškola - objekty - roští fotoškola - objekty - roští

Samozřejmě to křoví k trati patří, bohužel, ale na estetice zrovna nepřidá, obzvláště pokud mnohdy stačí popojít o pár (desítek) metrů dál a tento problém zaniká. Nota bene když fotíme vlaky a ne křoví. Někdy pomůže i focení z nadhledu, kdy překážu v pohledu tzv. přestřelíme.

Problém: tráva či křoví v záběru

Řešení: jiná volba místa, úhlu pohledu či úprava fleku. Vysokou trávu či náletové bezinky lze do jisté míry eliminovat.

Vedlejším problémem křoví či trávy v popředí je to, že může zlákat automatiku ostření a aparát přeostří dopředu, čímž je krásně ostrá tráva, ale vlak a zbytek záběru neostrý. Kdyby v popředí nic nebylo, ostření by se nemělo čím nechat zmást.

fotoškola - objekty - fokus

Problém: zmatený autofokus

Řešení: neostřit na křoví v popředí, vykomponovat ho z ostřícího bodu.

S volbou místa souvisí i další objekty ve scéně. Ty mohou do fotky přinášet oživení, nebo naopak tvořit hluché místo bez nějaké přínosné informace.

Jedním z možných vlivů objektů je členění snímku na části, které v celku mohou působit disharmonicky. Stožár uprostřed rozdělil fotku na dvě poloviny, kde v jedné se krčí vláček a v druhé se dohromady nic neděje.

fotoškola - objekty - prostředek

Problém: výrazný prvek v záběru dělící snímek na dvě (relativně nesourodé) poloviny

Řešení: zohlednění takových prvků (zpravidla sloupů, stožárů a návěstidel) a pečlivější práce při komponování - např. na kraj fotky či úplně mimo

Takové sloupy či návěstidla nemusí nutně dělit fotku vedví, stačí, když "šikovně", avšak zbytečně, překryjí objekt zájmu, tedy lokomotivu či vlak.

fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt fotoškola - objekty - zakryt

Problém: sloupy přes mašinu

Řešení: pečlivější kompozice, volba fleku a momentu zachycení

Nemusí ho rovnou překrýt, stačí, když jsou dostatečně blízko a vznikne dotyk. Nepříjemnou kolizi způsobí objekt v popředí, který se dotýká z vlaku na jeho kraji, například sloup z vnější části oblouku. Zde je dobré si na takové sloupy dát pozor a uzpůsobit tomu pozici fotografa. Na následujících příkladech je vidět, že by bývalo stačilo stát o kousek vedle, a k dotyku by nedošlo. Stejně tak podivně vypadá zakončení vlaku ve stromu, neboli pár kroků bokem a nic se nemuselo dotýkat. U fotky z nástupiště vidíme, že vhodnější volbou místa fotografa by mohla být například lépe vidět cedule s názvem či kolega fotograf by nemusel mít lampy ze zad, alespoň ne ty v popředí.

fotoškola - objekty - dotyk fotoškola - objekty - dotyk fotoškola - objekty - dotyk

Problém: dotyky s hlavními objekty zájmu (srostlice), dotyk sloupu z vnějšku oblouku či na konci soupravy

Řešení: pečlivější volba kompozice, místa, odkud se fotí a uvažování dopředu - kam až asi bude sahat vlak

Sloupy mohou potrápit nejen před, ale i za vlakem. Pokud se v záběru takové vyskytují, je záhodno jim věnovat pozornost, aby nebyly například jedinými sloupy široko daleko, zato trčícími z lokomotivy, v kolizi se sběračem nebo nebyly v dotyku např. s čelem. Samozřejmě že ne všude se tomu lze vyhnout, ale na hodně místech ano. Sloup z prostředku lokomotivy není nutno brát jako nějaké ultradogma a jeho existencí fotka nijak dramaticky utrpět nemusí, sloup v dotyku s hranou čela už ovšem žádný estetický přínos nemá, naopak.

fotoškola - objekty - za vlakem fotoškola - objekty - za vlakem fotoškola - objekty - za vlakem fotoškola - objekty - za vlakem fotoškola - objekty - za vlakem

Problém: sloupy za vlakem rostoucí z lokomotivy, v dotyku s hranou čela

Řešení: pečlivá volba kompozice či momentu zachycení

Další případ vstupu jiných objektů do kompozice je, když tyto jsou v záběru a vlastně by ani nemusely, jejich existencí fotka nezískává nějaké atributy navíc, spíš naopak. Zatímco sloupy a lampy vyřeším tím, že je v kompozici umístím do nekolizního místa, například trpasličí návěstidlo na ukázce, navíc mimo hloubku ostrosti, v dotyku s vlakem a ještě říznuté krajem fotky, prostě do záběru vůbec nebudu komponovat, anebo ho budu komponovat tak, aby bylo dostatečně daleko jak od vlaku, tak od kraje fotky. Do stejné kategorie lze zařadit např. keře, větve či trávu, která není sice v kolizi s vlakem jako takovým (viz již zmíněný bod o křoví v záběru), ale celkovou harmonii snímku spíš ruší, než aby ji dokreslovala. Srovnejte následující dvě fotky. Potom se nabízí místo černých siluet v tmavém rohu u fotky tornáda je tam snad raději nemít.

fotoškola - objekty - listi fotoškola - objekty - listi

Variací na téma trčícího objektu jsou objekty na kraji fotky, které tam klidně mohly být celé, nebo naopak nemusely být vůbec, ale prostě jedno z toho. Říznout stojící lokomotivu či jiný výrazný jedinečný prvek na kraji záběru v půli prostě není to pravé ořechové. Trpasličí návěstidlo dole v popředí jakbysmet.

fotoškola - objekty - polovička fotoškola - objekty - polovička

Problém: objekty trčící do záběru

Řešení: pečlivější kompozice, volba fleku či úhlu pohledu

Na mnoha příkladech jsme viděli, jak můžou různé objekty před i za vlakem pokazit kompozici. V dalším díle si ukážeme, kam vůbec vlak do fotky umístit. Tedy neumístit, že.

Použité termíny:


srostlice — dotyk dvou objektů, nepříjemný či až komický (např. tzv. "stromy z hlav")

Projekt Fotoškola již obsahuje:


Chary Poslat mail autorovi | 10.11.2012 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


editor nebo admin ŽP Chary  mail  
13.11.2012 (7:29)  
No a vo tom to je.
Že bez těch vad by to vypadalo lépe.

Já tady neříkám, jaký je ten jediný správný způsob, kterak fotit vláčky. Těch je totiž hodně.

Hodně je ale i způsobů, jak si fotku zkazit.

Nikomu neberu volnost, jak se k tomu postaví. Ale zároveň by měl mít fotku prostu těch alespoň základních chyb, v duchu šotošturcu. S některými nemusíš souhlasit, ostatně v galerii se najde pěkných pár fotek s tmavým čelem, a maj koule. Páč autor věděl, jak to udělat, aby všechno ostatní ve fotce hrálo. Nenaflákal to hlava nehlava a černý čelo nevadí, protože umění. Takhle to přece nefunguje.

Vždyť i v tom tebou odkazovaném článku, poslední ilustrační fotka na první straně, "portrét oka", autor hovoří o pravidle třetin a jeho "porušení" rotací. Ale pořád tam má pravidlo třetin. Nedal oko do rohu a ve 2/3 fotky měl bílou zeď. To by moc zajímavej "portrét" nebyl, že ne?
registrovaný uživatel Šepli  mail  
13.11.2012 (0:37)  
Pravda, kolize se stromem není nejlepší, vypadalo by to lépe.
Nechci nijak polemizovat právě proto, že hodnocení fotek je velmi subjektivní.
Abych nevypadal jako pouze kritizující, Tvé články si přečtu rád, vždycky se dá něčemu přiučit (a že to potřebuji jako sůl).
Zde je docela zajímavý článek (našel jsem jej jen náhodou): http://www.dpreview.com/articles/1304360703/breaking-the-rules
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
11.11.2012 (14:45)  
S taurusem nemáš problém, je to tvůj názor. Kdyby ten vlak nevyjížděl ze stromu v popředí, vypadalo by to lépe. Můj názor ;-)

A co to ostatní? Není to tak trošku o tom, co je ještě přijatelné a co ne, bráno subjektivně i objektivně?

Třeba tady konkrétně http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-lokomotivy/720/720085.html se ti nelíbí pozice vlaku v rámci celé fotky. Mně osobě to přijde vyvážené, s ohledem na protipól řeky. Nehledáš chyby tam, kde v podstatě nejsou? Mimochodem, jiní by to možná řezali ještě víc a ještě víc natlačili vlak do kraje fotky.

Chápeš logiku mého komentáře? ;-)
registrovaný uživatel Šepli  mail  
11.11.2012 (14:13)  
S fotkou tauruse a s fotkou fotografa (fotícího žabáka) nemám problém, nevím, jestli nehledáte chyby tam, kde v podstatě nejsou...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko