..: Dvě parní výročí na košické Rušňoparádě 2014 :..

U 36.003 Katka na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme Košice — Při příležitosti velkých železničních oslav Rušňoparáda 2014 ve východoslovenských Košicích byla připomenuta mimo jiné dvě významná jubilea. Při akci, konané o víkendu 26. a 27. dubna 2014, oslavily kulaté narozeniny hned dvě zúčastněné parní lokomotivy, ač každá z poněkud jiné hmotnostní kategorie.

V roce 1884 (před 130 lety) spatřila světlo železničního světa populární „Katka“, tedy tříspřežní lokomotiva typu Hagans Klb-L Cn2t pro rozchod 1000 mm. Tovární haly lokomotivky Hagans v Erfurtu opustila pod výrobním číslem 174 a spolu s dalšími třemi sesterskými lokomotivami převzala provoz na místní dráze Gelnica - Smolnícka Huta („Gölniczvölgyi Vasuti társaság“, „Göllnitzthalbahn“). Katka dostala označení GVT 3, do domovského depa dorazila 30. 11. 1884 a již 27. prosince téhož roku, tedy v den zprovoznění trati, vyjela do pravidelného provozu. Zajímavostí je, že ač provoz na lokálce zajišťovala svými náležitostmi Košicko-bohumínská dráha, lokomotivy nepřebraly její pojmenovávací schéma. Teprve v roce 1931, po zestátnění, dostala Katka označení ČSD U 36.003. Její aktivní kariéra provázaně s domovskou štrekou nejen začala, ale v roce 1965 i skončila. Podobně jako jiné parní krasavice si ještě odsloužila deset let jako vytápěcí kotel, po propadnutí kotelní zkoušky v roce 1975 se přestěhovala na piedestal před depem ve Spišské Nové Vsi. Pomalému chátrání se však na rozdíl od svých sester dokázala vyhnout - již po 15 letech byla vybrána ke zprovoznění pro Košickou dětskou železnici, kde jezdí dosud. Zprovoznění tedy proběhlo v letech 1990-1991 v Českých Velenicích, tamtéž dostala Katka roku 1996 nový kotel a v roce 2011 se dočkala další rekonstrukce v kolínské společnosti SEA CZ. Poslední drobné úpravy před oslavou pak provedlo přímo košické depo.

U 36.003 Katka na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme U 36.003 Katka na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme U 36.003 Katka na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme T 678.0012, T 679.1168 a 750.365 na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme 754.035 na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme 757.013 a Albatros 498.104 na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme

Zimní měsíce tráví U 36.003 v depu Košice, kde jsou také prováděny drobné opravy.

Druhá parní lokomotiva se honosí slavnou přezdívkou Albatros. Vrchol české konstrukční školy, čtyřspřežní stroj řady 498.1, vznikal v plzeňské Škodovce v letech 1954-1955 (před 60 lety). Slovenský stroj 498.104 jako čtvrtý z celkem patnácti vyrobených připadl na první ze dvou let a jako jediný se dožil dnešních dnů v provozuschopném stavu. V Česku se nacházejí ještě lokomotivy inventárních čísel 106 a 112, ty však stále čekají na své lepší zítřky jako zatím statické exempláře. Zejména znovuzprovoznění první z nich, držitelky dosud platného československého rychlostního rekordu parních lokomotiv, by jistě uvítala řada fanoušků.

Modrý nátěr lokomotivy je návrhem malíře Viléma Kreibicha. Lokomotivní řada 498.1 byla u ČSD nasazována v těžké mezinárodní osobní dopravě do roku 1978. V roce 1964 dosáhla lokomotiva 498.106 na zkušebním okruhu v Cerhenicích rekordní rychlosti 162 km/h.

Po oba dny přijížděly ze všech koutů Slovenska do Košic zvláštní vlaky. Z Bratislavy rychlík v čele s Albatrosem, dále pak Sečovská strela, vlak z Medzevu z oslav 120. výročí trati Moldava nad Bodvou - Medzev, vlak z Prešova a Tokajský osobák ze Stredy nad Bodrogom. Plán akce byl bohatě naplněn atrakcemi všeho druhu, ať už šlo o prezentace vozidel na točně, jízdy zručnosti s lokomotivami či anglickou poštu - unikátní zápolení historických lokomotiv. Opakovaně byla nabízena i všudypřítomná hra na zlé Němce a chrabré Rusy formou scénky útoku sovětských vojáků na německé. A kdo vyhrál? Samozřejmě Sověti a Němci tu stáli jako blbci.

Představení Katky U 36.003 na točně bylo doprovázeno hudbou a skupinou mažoretek s tanečním výstupem, následně se mohli návštěvníci s Katkou povozit. Jen počasí mohlo být lepší…

757.013 na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme Co vše bylo k vidění na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme Hurvínek na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme M 240.0039 na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme Sergej T 679.1168 na Rušňoparádě v Košicích, foto: Thomas Böhme

V rámci Rušňoparády byla představena tato vozidla:

  • parní lokomotivy
    • Albatros 498.104
    • Katka U 36.003
    • Šlechtična 475.196
    • Malý býček 422.0108
  • motorové lokomotivy
    • Pomeranč T 678.0012
    • Sergej T 679.1168
    • Nohab 2761.017
    • Kocour 740.722
    • Brejlovci 750.365 + 754.035 + 757.013
  • motorové vozy
    • Hurvínci M 131.1125 + M 131.1053 + M 131.1538
    • Singrovka M 240.0039
    • Orchestriony 810.004 + 812.043

Ke zhlédnutí rovněž nabízíme krátké video:

Zdroj: Rušňoparáda 2014


Tommy Poslat mail autorovi | 18.5.2014 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Slovensko Košický


18.05.2014 (10:24)  
z článku som vyzískal dojem. dojem že autora škrie že chrabrí rusi porazili zlých nemcov. dúfam že mu to prekáža len čo sa rušňoparády týka. alebo ... ?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko