..: DKV Brno, PJ Horní Heršpice včera a dnes, aneb od 850, přes řadu 843 až po 854 :..

Ilustrační obrázekBrno - DKV Brno, PJ Horní Heršpice, zajišťuje motorové a k nim přípojné vozy v okolí Brna. Vlastní 7 vozů 850: 850 001, 850 010, 850 015, 850 021, 850 028, 850 030, 850 031, dále se zde nachází vůz 850 032 (který je nyní odstaven pro poruchu) a vůz 850 048 (který do provozu nyní nezasahuje, v lednu 2006 byl poměrně vážně poškozen při nehodě s přípojným vozem 043, oprava vozu 850 048 se zdá být nereálná).

V období GVD 2005/2006 disponovaly Horní Heršpice s vozy řady 843, 043 a 943, které měly částečně nahradit staré a poruchové vozy 850. V průběhu provozování vozů 843 byly definitivně odstaveny vozy 850 008, 850 009, 850 049 a do Olomouce odeslány, resp. zapůjčeny vozy 850 029 a 850 050 (který skončil pod hořáky autogenu v Tlumačově). Pro vozy 050 nebyl provoz vozů 043 dramatický, došlo pouze k předání 4 vozů do Českých Budějovic. V Brně se s GVD 2005/2006 objevily poprvé řídicí vozy, a to 4 kousky vozů 943, které byly nedílnou součástí poměrně elegantní soupravy, tvořené vozy 843 a přípojnými 043.

Vozy, nebo spíše souprava 843, 043 a 943 zde byla poměrně náročně a nákladně uvedena do provozu, počáteční problémy sice byly, ale jak personál, tak strojvedoucí si na nové vozy zvykli a měli je povětšinou v lásce. To víte, když jezdíte několik let s 850 a pak dostanete 843, to je jako byste jezdili 30 let v Trabantu a pak dostali Mercedes. Během prosince 2005 a ledna 2006 se vozy uvedly do téměř bezproblémového provozu, který trval až do ukončení působení této řady v DKV Brno.

V průběhu letních školních prázdnin bylo oznámeno ČD vítězství ve výběrovém řízení na provoz rychlíků na trati Plzeň - Most. ČD slíbily na tuto trať právě vozy 843, 043 a řídicí 943, takže nezbylo nic jiného, než ukončit ke konci GVD 2005/2006 nepříliš dlouhý provoz těchto vozů v Jihomoravském kraji a vymyslet adekvátní náhradu.

Jako vhodná náhrada se zdály vozy 854, takže hned v říjnu se v Brně nacházel vůz 854 203-7 „Terezka“, který zde sloužil pro zácvik. Vůz byl 3 dny od dodání uveden do provozu a povětšinou jezdil s vozy Bmx do Jihlavy. Po pár týdnech jej následovaly další vozy 854, až do celkového počtu plánovaných 9 vozů. Je zřejmé, že kdyby jich přišlo více, tak se vyřadí nějaká 850, resp. 850 001 by sloužila výhradně k historickým účelům a ne ke každodennímu provozu, jak je tomu dnes.

V období posledních dvou měsíců roku 2006 opustily vozy 843, 043 a 943 své krátké působiště v Brně a byly předány do Plzně a Ústí nad Labem.

Se zahájením nového GVD 2006/2007 se v Brně již žádnou 843, 043 a řidičákem 943 již nedisponovalo, provoz zde tak nadále zajišťují vozy 850, zabydlily se zde vozy 854, které jsou dle mého názoru velice dobrou náhradou a jako novinka jsou zde čerstvě repasované vozy řady 054 (nyní jich je v Brně 6) a nově vyrobené vozy 954 (ex Postw) z Pars Šumperk (nyní jsou v Brně vozy 954 002, 954 003, 954 007 a další přibude - zřejmě 954 008). Do Brna byly dodány i vozy 053, které mají postupem času projít kompletní rekonstrukcí v KOS Krnov na řadu 054.2 (a 054.3).

Co nás v Brně ještě čeká? Nyní se řeší náhrady vozů 850, protože jejich provoz se stává vzhledem ke stáří a především nízké spolehlivosti neúnosný. Nyní jezdí 7 vozů, není nikde vyloučeno, že zítra jich bude jezdit jenom 5. Jaké náhrady se tedy dočkáme? Budou to další vozy 854 (z Liberce), o kterých už se také mluví (zatím je to ale utopie), nebo vozy 814.2? No, nechme se překvapit. Já přeji „mechošům“ v DKV Brno pevné nervy s vozy 850, zároveň jim také patří velký dík. Nebýt jich, tak zřejmě na řadu 850 jen vzpomínáme z fotografií a videí. Část příměstské dopravy by tak zajišťoval třeba kocour se 3 vozy 050.

Příznivcům železnice v Jihomoravském kraji doporučuji velice dobré a zajímavé stránky.

zdroj: vlastní pozorování v DKV Brno, PJ Honí Heršpice


RIS Poslat mail autorovi | 22.4.2007 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Nagel 
22.04.2007 (23:24)  
RIS: Jo,legenda to je,ale chce nás opustit. :-(

Stehrob: 850ky hrozný nejsou,akorát to chce na ně silné kusy. :-))
22.04.2007 (23:18)  
Pravda, 850 jsou fakt hrozne...
registrovaný uživatel RIS  mail  
22.04.2007 (23:16)  
Seath: Kristián, toho zná snad každý, kdo dělal a dělá v Heršpicích a v Majlontě, to je naše legenda :-)
22.04.2007 (23:09)  
Diky za zajimavy clanek!
Krystijana jste behem observaci v Brne nepotkal? :)))
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko