..: DKV Brno, PJ Horní Heršpice včera a dnes, aneb od 850, přes řadu 843 až po 854 :..

Ilustrační obrázekBrno - DKV Brno, PJ Horní Heršpice, zajišťuje motorové a k nim přípojné vozy v okolí Brna. Vlastní 7 vozů 850: 850 001, 850 010, 850 015, 850 021, 850 028, 850 030, 850 031, dále se zde nachází vůz 850 032 (který je nyní odstaven pro poruchu) a vůz 850 048 (který do provozu nyní nezasahuje, v lednu 2006 byl poměrně vážně poškozen při nehodě s přípojným vozem 043, oprava vozu 850 048 se zdá být nereálná).

V období GVD 2005/2006 disponovaly Horní Heršpice s vozy řady 843, 043 a 943, které měly částečně nahradit staré a poruchové vozy 850. V průběhu provozování vozů 843 byly definitivně odstaveny vozy 850 008, 850 009, 850 049 a do Olomouce odeslány, resp. zapůjčeny vozy 850 029 a 850 050 (který skončil pod hořáky autogenu v Tlumačově). Pro vozy 050 nebyl provoz vozů 043 dramatický, došlo pouze k předání 4 vozů do Českých Budějovic. V Brně se s GVD 2005/2006 objevily poprvé řídicí vozy, a to 4 kousky vozů 943, které byly nedílnou součástí poměrně elegantní soupravy, tvořené vozy 843 a přípojnými 043.

Vozy, nebo spíše souprava 843, 043 a 943 zde byla poměrně náročně a nákladně uvedena do provozu, počáteční problémy sice byly, ale jak personál, tak strojvedoucí si na nové vozy zvykli a měli je povětšinou v lásce. To víte, když jezdíte několik let s 850 a pak dostanete 843, to je jako byste jezdili 30 let v Trabantu a pak dostali Mercedes. Během prosince 2005 a ledna 2006 se vozy uvedly do téměř bezproblémového provozu, který trval až do ukončení působení této řady v DKV Brno.

V průběhu letních školních prázdnin bylo oznámeno ČD vítězství ve výběrovém řízení na provoz rychlíků na trati Plzeň - Most. ČD slíbily na tuto trať právě vozy 843, 043 a řídicí 943, takže nezbylo nic jiného, než ukončit ke konci GVD 2005/2006 nepříliš dlouhý provoz těchto vozů v Jihomoravském kraji a vymyslet adekvátní náhradu.

Jako vhodná náhrada se zdály vozy 854, takže hned v říjnu se v Brně nacházel vůz 854 203-7 „Terezka“, který zde sloužil pro zácvik. Vůz byl 3 dny od dodání uveden do provozu a povětšinou jezdil s vozy Bmx do Jihlavy. Po pár týdnech jej následovaly další vozy 854, až do celkového počtu plánovaných 9 vozů. Je zřejmé, že kdyby jich přišlo více, tak se vyřadí nějaká 850, resp. 850 001 by sloužila výhradně k historickým účelům a ne ke každodennímu provozu, jak je tomu dnes.

V období posledních dvou měsíců roku 2006 opustily vozy 843, 043 a 943 své krátké působiště v Brně a byly předány do Plzně a Ústí nad Labem.

Se zahájením nového GVD 2006/2007 se v Brně již žádnou 843, 043 a řidičákem 943 již nedisponovalo, provoz zde tak nadále zajišťují vozy 850, zabydlily se zde vozy 854, které jsou dle mého názoru velice dobrou náhradou a jako novinka jsou zde čerstvě repasované vozy řady 054 (nyní jich je v Brně 6) a nově vyrobené vozy 954 (ex Postw) z Pars Šumperk (nyní jsou v Brně vozy 954 002, 954 003, 954 007 a další přibude - zřejmě 954 008). Do Brna byly dodány i vozy 053, které mají postupem času projít kompletní rekonstrukcí v KOS Krnov na řadu 054.2 (a 054.3).

Co nás v Brně ještě čeká? Nyní se řeší náhrady vozů 850, protože jejich provoz se stává vzhledem ke stáří a především nízké spolehlivosti neúnosný. Nyní jezdí 7 vozů, není nikde vyloučeno, že zítra jich bude jezdit jenom 5. Jaké náhrady se tedy dočkáme? Budou to další vozy 854 (z Liberce), o kterých už se také mluví (zatím je to ale utopie), nebo vozy 814.2? No, nechme se překvapit. Já přeji „mechošům“ v DKV Brno pevné nervy s vozy 850, zároveň jim také patří velký dík. Nebýt jich, tak zřejmě na řadu 850 jen vzpomínáme z fotografií a videí. Část příměstské dopravy by tak zajišťoval třeba kocour se 3 vozy 050.

Příznivcům železnice v Jihomoravském kraji doporučuji velice dobré a zajímavé stránky.

zdroj: vlastní pozorování v DKV Brno, PJ Honí Heršpice


RIS Poslat mail autorovi | 22.4.2007 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel RIS  mail  
23.04.2007 (19:04)  
mates111: no je to tak, prostě ČD si myslí, že s Regionovou sklidí větší úspěch, než s 843 nebo 854.Tak třeba dají z Liberce 854 do Brna a Vám tam nasadí 814 a 814.2, které jsou tam prý více použitelné, než v Brně (doslova jsem to tak slyšel, ale za důvěryhodnost neručím)
23.04.2007 (18:23)  
Škoda, že je to pořád jen o přesunech vozů z jednoho místa na druhé, přitom jejich počet přibývá jen velmi pozvolně. Vždycky po zveřejnění novinek v novém jízdním řádu se podivuji, na kolika tratích se objevují nové vozy, přitom jinde zase mizí. Přesun 854 z Liberce do Brna považuji za nesmysl, protože nevím, co by potom jezdilo na rychlících Liberec-Ústí.... Ale v podání ČD je možné úplně všechno..
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
23.04.2007 (17:34)  
Hmm, no nepotesili jste me, panove a ani ja vas nepotesim. Nahrada bude jiste ve forme 814.2 a to neni nahrada... Ctyrose vozy nahrazovat dvouosymi. Alespon tohle kdyby obednali http://www.vagonka.cz/40000.asp?ids=1422.
23.04.2007 (11:55)  
RIS, xAnri05 860.001 a 002 jsou opravdu ve špatném stavu, ovšem muzejní jsou oba dva. 860.001 byl předán pod křídla NTM (deponován v Chomutově), 002 zůstává jako muzejní u ČD (bude převezen do Lužné).
O rekonstrukci na 854 se kdysi dávno uvažovalo, leč velká odlišnost od řady 852/853 a nízký počet stojí proti jakékoliv rekonstrukci (ať motorový, či řídící vůz). Muzeum je jediná šance, jak tyto historicky cenné vozy zachovat.

MildaIV 842 - 37 ks, 843 - 31 ks, 854 - 50 ks, 811 - 2 ks, 812 - 1 ks, 814 - 23, 814.2 - 1 ks. Odpověď na Vaší otázku je VYPLATILO (třicetileté 810 tu taky nemůžou být věčně...)
23.04.2007 (11:28)  
Kolik se vůbec vyrobilo vozů řady 843(842?) ? Tedy kolik relativně moderních zcela nových motorových vozů ČD mají ? Otázka jestli by se při pokračující elektrizaci vyplatilo obědnat nějaký další 844, 855 nebo 861 (sem si vymyslel).
23.04.2007 (9:32)  
RIS: a vesele kravy v Brne nemate? To jsou fajna vozitka. Ve Vrsovicich maji problem tomu udrzovat v chodu oba motory, toz jim je seberte a vytvorte z nich hvezdnou radu. :)))
registrovaný uživatel RIS  mail  
23.04.2007 (9:12)  
xAnri05: ty vozy 860 001 a 860 002 jsou v hrozném stavu a jeden má být muzejní (chcou 860 001, ale spíš si myslím, že to bude 002, která je na tom o něco lépe).Druhý vůz by sloužil jako zdroj ND, ikdyž nevím, co chcou z toho použít, vše je buď vybrakované, nebo téměř nepoužitelné.

Jinak, kdyby jezdil denně několik spojů kocour s Bmx, tak by byli fíři fakt nadšení... v 742 není žádné pohodlí a navíc by to bylo asi neekonomické.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
23.04.2007 (9:07)  
Zajimavy clanek, to je fakt. Ale sam si myslim, ze ten kocour s 3*050 by byl uz davno lepsi variantou nez se pokouset o uderzeni 850 pri zivote. Alespon by se se "nekdo" vice snazil sehnat nahradu.

Mimochodem, nekde v CR se prece vali dva prototypy 860, to by byl takovy problem poslat je do parsu na rekonstrukci na radu napr. 854.6?
registrovaný uživatel RIS  mail  
22.04.2007 (23:42)  
Stehrob: to je stářím, kdo by byl v 50. letech řekl, že 830 budou pravidelně jezdit i roku 2007, 850 do dnešních dob a kdo ví, kdy dojezdí... V Brně jezdí opravdu jen díky lidem, kteří se o ně snaží co nejlépe pečovat.

Jaká bude náhrada, to jsem velice zvědav a kdy bude, to jsem zvědav také.No má to být již brzy, začíná se mluvit o přesunu 854 z Liberce (moc tomu zatím nevěřím).

Prostě nechme se překvapit a věřme na lepší zítřky ! :-)
registrovaný uživatel RIS  mail  
22.04.2007 (23:31)  
Nagel: já myslím, že už v Brně ani není, protože jsem o něm už dlouho neslyšel.Nj, 843 nedostal, tak byl naštvaný, s laminátkou a kocourem se mu také nezavděčili, špageta se mu také nelíbila, ten si vybíral, to bylo hrozné... .Zavděčit se mu... to snad ani nešlo.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko