Brno - DKV Brno, PJ Horní Heršpice, zajišťuje motorové a k nim přípojné vozy v okolí Brna. Vlastní 7 vozů 850: 850 001, 850 010, 850 015, 850 021, 850 028, 850 030, 850 031, dále se zde nachází vůz 850 032 (který je nyní odstaven pro poruchu) a vůz 850 048 (který do provozu nyní nezasahuje, v lednu 2006 byl poměrně vážně poškozen při nehodě s přípojným vozem 043, oprava vozu 850 048 se zdá být nereálná).
V období GVD 2005/2006 disponovaly Horní Heršpice s vozy řady 843, 043 a 943, které měly částečně nahradit staré a poruchové vozy 850. V průběhu provozování vozů 843 byly definitivně odstaveny vozy 850 008, 850 009, 850 049 a do Olomouce odeslány, resp. zapůjčeny vozy 850 029 a 850 050 (který skončil pod hořáky autogenu v Tlumačově). Pro vozy 050 nebyl provoz vozů 043 dramatický, došlo pouze k předání 4 vozů do Českých Budějovic. V Brně se s GVD 2005/2006 objevily poprvé řídicí vozy, a to 4 kousky vozů 943, které byly nedílnou součástí poměrně elegantní soupravy, tvořené vozy 843 a přípojnými 043.
Vozy, nebo spíše souprava 843, 043 a 943 zde byla poměrně náročně a nákladně uvedena do provozu, počáteční problémy sice byly, ale jak personál, tak strojvedoucí si na nové vozy zvykli a měli je povětšinou v lásce. To víte, když jezdíte několik let s 850 a pak dostanete 843, to je jako byste jezdili 30 let v Trabantu a pak dostali Mercedes. Během prosince 2005 a ledna 2006 se vozy uvedly do téměř bezproblémového provozu, který trval až do ukončení působení této řady v DKV Brno.
V průběhu letních školních prázdnin bylo oznámeno ČD vítězství ve výběrovém řízení na provoz rychlíků na trati Plzeň - Most. ČD slíbily na tuto trať právě vozy 843, 043 a řídicí 943, takže nezbylo nic jiného, než ukončit ke konci GVD 2005/2006 nepříliš dlouhý provoz těchto vozů v Jihomoravském kraji a vymyslet adekvátní náhradu.
Jako vhodná náhrada se zdály vozy 854, takže hned v říjnu se v Brně nacházel vůz 854 203-7 „Terezka“, který zde sloužil pro zácvik. Vůz byl 3 dny od dodání uveden do provozu a povětšinou jezdil s vozy Bmx do Jihlavy. Po pár týdnech jej následovaly další vozy 854, až do celkového počtu plánovaných 9 vozů. Je zřejmé, že kdyby jich přišlo více, tak se vyřadí nějaká 850, resp. 850 001 by sloužila výhradně k historickým účelům a ne ke každodennímu provozu, jak je tomu dnes.
V období posledních dvou měsíců roku 2006 opustily vozy 843, 043 a 943 své krátké působiště v Brně a byly předány do Plzně a Ústí nad Labem.
Se zahájením nového GVD 2006/2007 se v Brně již žádnou 843, 043 a řidičákem 943 již nedisponovalo, provoz zde tak nadále zajišťují vozy 850, zabydlily se zde vozy 854, které jsou dle mého názoru velice dobrou náhradou a jako novinka jsou zde čerstvě repasované vozy řady 054 (nyní jich je v Brně 6) a nově vyrobené vozy 954 (ex Postw) z Pars Šumperk (nyní jsou v Brně vozy 954 002, 954 003, 954 007 a další přibude - zřejmě 954 008). Do Brna byly dodány i vozy 053, které mají postupem času projít kompletní rekonstrukcí v KOS Krnov na řadu 054.2 (a 054.3).
Co nás v Brně ještě čeká? Nyní se řeší náhrady vozů 850, protože jejich provoz se stává vzhledem ke stáří a především nízké spolehlivosti neúnosný. Nyní jezdí 7 vozů, není nikde vyloučeno, že zítra jich bude jezdit jenom 5. Jaké náhrady se tedy dočkáme? Budou to další vozy 854 (z Liberce), o kterých už se také mluví (zatím je to ale utopie), nebo vozy 814.2? No, nechme se překvapit. Já přeji „mechošům“ v DKV Brno pevné nervy s vozy 850, zároveň jim také patří velký dík. Nebýt jich, tak zřejmě na řadu 850 jen vzpomínáme z fotografií a videí. Část příměstské dopravy by tak zajišťoval třeba kocour se 3 vozy 050.
Příznivcům železnice v Jihomoravském kraji doporučuji velice dobré a zajímavé stránky.
zdroj: vlastní pozorování v DKV Brno, PJ Honí Heršpice
I když existovala v Praze svého času 3 depa, tak si vzájemně nekonkurovala – platí to i o Libni a Vršovicích, která byla motorová (trakce 70). Tím spíše, že řada strojvedoucích v Libni a Vršovicích byla původně "na středu" (spadala tam vozební stanice v Bubnech) nebo na trakci 70 na ONJ a po čase se "vrátila na střed" a udělala si zákonité na trakci 10, 30, 40, někteří i na trakci 20.
Majlont: lokomotivy, nákladní vozy
Heršpice: motoráky a přívěsné vozy
Dolní: když se neví, kam s tím
2) ONJ není depo ale odstavný nádraží, těch má Brno snad pět
3) Majlont je předimenzovaný depo, narozdíl od Vršovic
4) mašiny maj jezdit a ne stát v depu
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.