..: Díky Bohu za komentáře :..

801.515, Třebíč, foto: Bruno Je to sice již hodně dávno, kdy se mne vyučující zeptal na důvod, proč mám v rámci slohových cvičení raději komentáře, než jiné formy. A stále platí moje tehdejší odpověď: protože komentář může obsahovat moje názory, aniž by se tím znehodnotil faktický obsah. Svatá pravda. A díky této premise si každý autor může vybrat, jak moc velkého střetu se může obávat, pakliže si zvolí téma ožehavé, neřku-li přímo kritické. A téma 'doprava' je tématem velice výbušným, zejména pak v případě, že se toto téma vyskytne na stránce přátel železnice. Jak že se traduje onen bojový ryk husitů?

Hrrr na ně!

Už si nepamatuji, který moudrý člověk prohlásil, že život - stejně jako manželství a politika - je uměním kompromisu. Kompromis je opravdu dobrá věc. Umožňuje nám totiž, přijmeme-li jej, vyhnout se do budoucna tvrdé kritice našeho postoje, která dříve, či později nutně přijde. Paralelou nám budiž nedávná akce lékařů "Děkujeme, odcházíme," která z jejich strany příliš kompromisně nevyzněla, při čemž průšvih na sebe nedal dlouho čekat: desetiletý chlapec zemřel po té, co byl dvakrát poslán domů z pohotovosti. Glosa k tomuto neštěstí se přímo nabízí.

Nicméně, pojďme k dopravě. Nemám vůbec v úmyslu se zde pouštět do striktně odborné diskuse, do exaktních důkazních detailů. Není toho zapotřebí. Myslím si, že jakýkoliv komentář, který se bude jakkoliv dotýkat systému dopravy a jejího řešení v naší zemi, by vlastně mohl být zcela strohý a lapidární: nekoncepční, bezpáteřní, chaotický. Připočtu-li k těmto položkám lidský faktor, neštěstí je hotové.

Železnice na ústupu?

Jednou se mne jistý redaktor listu Mf Dnes zeptal, jak vnímám budoucnost železniční dopravy v ČR. Tuto otázku položil v souvislosti s mojí účastí v jisté dopravní komisi jisté politické strany. Odpověděl jsem tak, jak tuto problematiku skutečně cítím, byť to bylo v rozporu se "stranickou linií". Osobně považuji za jisté, že železniční doprava již v budoucnosti nebude dominantním druhem dopravních služeb na území ČR. Politicky zcela nemoudré prohlášení, nicméně si za tímto názorem stojím.

Autobahn? Tauernbahn! Oberfalkenstein - Penk, foto: Bertovec Tak kupříkladu RO-LA systém byl bezva, o dost méně "bezva" pak byly dohady, co bude platit německá strana a co strana česká. Dodnes nějak neumím pochopit, proč byl problém v dotační kapitole právě za RO-LA systémem, když jsem byl mnohokrát svědkem odjezdu plně obsazené soupravy z Lovosic. Dnes politici složitě vymýšlí, jak dostat více nákladu na železnici.

V ranku osobní železniční dopravy je situace možná ještě horší. Nejsem nijak extra zcestovalý a znalý jiných zahraničních železničních sítí, ale nevím o zemi, kde by železniční osobní doprava byla dominantní. Což nutně neznamená, že taková země neexistuje. Pokud ano, pokud existuje, pak by nejspíš bylo vhodné odeslat ministra dopravy právě do oné železnici zaslíbené země a alespoň rok ho tam zanechat ve víru poznávání a vášní. I tak je zde ovšem riziko, že vášně (zejména ty životní) by mohly velice rychle zastínit poznávání funkčnosti osobní železniční dopravy.

Praha-Vršovice (ONJ), foto: Honza Beránek / JTB Kdysi platilo, že Česká republika má nejhustší železniční síť v Evropě. Zda onehdy platilo i to, že takový stav zůstane stejný na věky, toho už si nejsem vědom. Troufám si říci, že pomyslná kosa padla na kámen dne 17. listopadu 1989. Dle mého názoru se tímto dnem odstartovala série nevratných změn na české železniční síti, včetně nepopulárního personálního zeštíhlení dominantního dopravce v síti, Českých drah. I přes výrazné protesty odborových organizací, kterých je v rámci skupiny ČD tolik, že se v tom určitě nevyznají ani sami železničáři, se podařilo snížit stav zaměstnanců z původních 162.500 (v roce 1990) na hodnotu 28.570 v roce 2009. Železniční doprava stále funguje, a to i navzdory plamenným výhrůžkám tehdy nebojácného odborového bosse Jaromíra Duška. I tato persona se změnila: podezření z finančních machinací udělaly z Jaromíra Duška vcelku zapomenutého šéfa nějaké odnože odborů v hlubinách ČD, který se navíc bojí sehnout pro tužku, má-li tak učinit v budově Generálního ředitelství ČD. Kdo by to byl řekl před pár lety, že?

Inovace po Česku = humanizace

To ovšem není žádná story ve srovnání s humanizací vozového parku ČD. Skoro to ve mě navozuje asociaci, že před "humanizací" jsme my, cestující veřejnost, posedávali a polehávali ve vozech nehumánního charakteru. Chce se pak někdo z cestujících divit tomu, že v takto nehumánním prostředí se i pracovník dopravce může chovat o něco méně humánně? A lze se vůbec divit tomu, že část cestující veřejnost se v nehumánním voze chová skoro až animálně? Ve výsledku může tudíž snaha ČD přijít vniveč díky staré známé pravdě "starýho psa novým kouskům nenaučíš". A převýchova prasat, cestujících v humanizovaném "béčku", nás tudíž může přijít pěkně draho.

Odkudpak ten větřík vane??

642.331, Troubelice - Troubelice zastávka, foto: Johník Pokud jsem zde zmínil události sychravého listopadu roku 1989, pak je nemyslitelné, abych vynechal závan "žlutého jara" z roku 2010. Právě žlutá barva je barvou firemní pro skupinu SA Radima Jančury, který se rozhodl vstoupit na úrodná pole české železnice pod jménem RegioJet. Bylo vcelku zábavné sledovat ono "harašení" modrokabátníků,, kteří jako jeden muž provolávali "třikrát běda vyzobávači rozinek", což jsem kvitoval skutečně velmi kladně. Potvrdilo se mi totiž další Murphyho moudro: "Za účelem zničení protivníka je i sebehloupější argument platný". Zejména jedná-li se o skutečnost, že onen vyzobávač rozinek se bude se svými reinkarnovanými pershingy prohánět na nedotovaném segmentu osobní dopravy Praha - Ostrava. Do té chvíle jsem si naivně myslel, že nejlukrativnější byznys v prostředí české železniční osobní dopravy je ten dotovaný ze strany krajských úřadů.

DoubleTrioNova, Hrubá Voda zastávka - Hlubočky, foto: Johník Výčet předchozích skvělých zpráv Vás mohl uspat stejně tvrdě, jako spí tvrdě zatím monopolní dopravce ČD spánkem nespravedlivých. To nic, spěte klidně dál. Neboť pokud Vás do této chvíle nevzbudil rachot žlutých Regionov, které na naše koleje padají stejně zdatně, jako onehdy za války padali "Němci do krytu"; pokud jste nebyli vzbuzeni čerstvou brízou v podobě nové lokomotivy E109, o které tvrdím, že před deseti lety by to byla evropská špička; pokud Vás neprobudil jásot davů ve chvíli, kdy ostravská ŠKODA vagónka vysoutěžila jako jediný účastník soutěže zakázku na výrobu nových nízkopodlažních jednotek v elektrické trakci; pokud jste neměli to štěstí být oslněni jasným třpytem LED osvětlení humanizovaných vozů; pokud Vás do teď neprobudil ostrý svit vnitřního osvětlení jednotek City Elefant (které je mimochodem o dost lepší, než ono ostré LEDkové v humanizovaných vozech s najbrtím lakem); tak fakt nemá cenu, aby jste se probouzeli. Nic zásadního se nestalo. A v tom je nejspíš ten problém. Že se nic moc neděje.

Na dobré zprávy nejsme zvyklí, raději ty špatné, prosím…

754.041-2, Kralice nad Oslavou, foto: Igor Papoušek Člověk je prostě tvor od přírody lenivý, a nic nám nepomůže tento fakt zvrátit. Autobusová doprava je na tom o dost lépe. Její liberalizace proběhla již před dávnou dobou - a v tom má obrovský náskok. Potkat dnes na dálkovém autobusovém spoji Karosu 935 je považováno za atak na spottery, kteří se tomuto druhu dopravy věnují. Stejně tak městská a příměstská autobusová doprava doznala v mnoha ohledech a mnoha regionech zásadního bodu obnovy. Což je bohužel argument, na nějž cestující veřejnost slyší. Upřímně řečeno, představa, že bych měl absolvovat cestu na Bohem zapomenuté nádraží jen proto, abych se svezl vlakem, jenž bude sestaven z vagónků připomínající slávu a úspěch vagónky Bautzen z let osmdesátých, mi přijde poněkud praštěná při vědomí, že vcelku solidní busík SOR má zastávku nedaleko našeho domu.

A to už ani nehovořím o dopravě individuální, která všude na světě nabírá na síle (zní to divně, ale je to tak), a zatím se nezdá, že by tomu mělo být jinak. Snad i díky tomuto faktu je věnována poměrně velká pozornost všech vlád k investicím do silniční infrastruktury, což velmi nelibě nesou různě velké a ve světě porůznu rozmístěné skupinky obdivovatelů železnice. Nejspíš by nebylo fair brát právě oněm příznivcům železnice jejich naději ve víře, že železniční doprava bude sílit a sílit, až se časem stane dominantní na dopravním trhu té které země. Jsem toho názoru, že nikdo z nás jim toto předsevzetí a víru brát nemusí - s přehledem to za nás udělají politici.

680, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Raven Od roku 1990 neexistuje dlouhodobá strategie, která by v české dopravní kotlině určila jasný řád a priority. Prakticky s každou novou vládou se koncepce z gruntu mění - tedy pokud vůbec nějaká koncepce spatří světlo světa. Že to nijak neprospívá ničemu, co se dopravy týká, je zřejmé. Když k tomuto faktu přičteme skutečnost, že i management největšího železničního dopravce musí být "politicky uvědomělý", je to další dílek do skládačky průšvihů, které se kolem osobní a nákladní dopravy objevují. Jeden příklad za všechny: spojení pražského letiště Ruzyně s užším centrem Prahy. Co si pamatuji, tak tento problém je "na stole" již pět let, ale doposud nespatřil světlo světa žádný projekt, který by byl představen jako projekt finální. S každou výměnou politické garnitury na MHMP, nebo Středočeském kraji, případně na Praze 6, se vše absolutně zmotá a výsledkem je - nic. A přitom já osobně bych uvítal variantu výstavby kapacitního terminálu kdekoliv v blízkosti pražského letiště Ruzyně, kde by došlo ke kontaktu všech tří zásadních dopravních oborů: vlakové spojení (Praha - Letiště - Kladno - X), terminál dálkové a středočeské příměstské autobusové dopravy a letecké dopravy. Dle mého názoru ideální řešení.

Nicméně, v dopravním oboru rozhodují politici a finanční možnosti státu. Pokud k tomu připočtu již zmíněný trend nárůstu individuální dopravy, pak jedinou jistotou, která dle mého názoru existuje, je skutečnost, že železniční osobní doprava má svůj vrchol již za sebou. Příjemné to nejspíše není, ale lze se s tím vyrovnat. Každý z nás po svém.


rpet Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.3.2011 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.03.2011 (17:25)  
@ Sim:

sakra... jsem te nejak prehlid -:) ale jasne, na tohle mame uplne stejny nazor. proste to tak je.
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.03.2011 (17:21)  
@ karosa:
Upřímně řečeno, není toto tvrzení hlavně o lidské pohodlnosti?

uprimne receno: proc myslite, ze jsem to psal? abych presvedcoval ostatni, jak jsem vzorny a uvedomnely obcan?

to vas zklamu. jsem uplne obycejnej, tuctovej balik z vesnice, kterymu desne chybi krusovicka dvanactka v patek vecer v hospode s klukama z nasi party, u ktery probirame uplne vsedni veci, jako 70% jinejch lidi, ktery patrej do V. cenovy skupiny. takze by jsme urcite sepsuli i doktory v duchu "jo, prachy by chteli, ale makat, to ne.". dalsich 30% verejnosti, ktera patri do I. cenove skupiny, s tim to nemusi souhlasit a ja ji to neberu.

nic mene si vyhrazuji pravo psat o zivote takovem, jaky ve skutecnosti je, a popisovat to stylem "jak mi huba narostla".

vsichni jsme nejak lini. ale jen nekteri se k tomu bezuzardeni priznavame. a proto mam doma silne bezpecne auto pro chvile, kdy jej potrebuji.
registrovaný uživatel Busman 
11.03.2011 (16:19)  
Jenki:

Souhlasím, jen bych doplnil k bodu 2:

Nikomu nelze nic nařizovat, ale je nutno nastavit podmínky tak, aby se ve městech sami obyvatelé rozhodli používat dopravu pěší a MHD. Parkující auta na chodníku, chodníky neudržované, popř. chybějící, autoulice, které nejdou přejít, chybějící přechody, semafory naprogramované tak, aby chodec nepřekážel a příště radši vůbec nechodil, hluk, agresivita. To už je realita i krajských měst. A tohle nepřátelské prostředí k používání auta přímo vybízí. V tomhle vidím problém, nikoli v ropě. A politici tomu ustupují a vytvářejí podmínky pro další pěchování aut do omezeného městského prostoru.

Je možné, že v tomhle si nebudeme rozumět, protože myšlenka trvale udržitelného rozvoje vychází z dogmat, které jsme už s rpetem nakousli v diskuzi o Zbirohu.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
11.03.2011 (16:18)  
Jenki: SUPER, tohle podepisuju, je to přesně tak. Automobil nezmizí a pokud nebude ropa, bude něco jiného. Mimochodem až nebude ropa, čím se asi pojede do těch Kolešovic resp. po 2/3 našich železničních tratích?
registrovaný uživatel Jugy  mail  
11.03.2011 (16:12)  
Sim: nejlepším příkladem je myslím BRNO, ale jinak souhlasím, autobus je ve většině případů dostupnější.
11.03.2011 (16:03)  
Jenki:

Hluboce smekám!
Bohužel nemohu dát více než jeden bod.

Lépe bych to nenapsal...
registrovaný uživatel Kakov 
11.03.2011 (15:30)  
Chary: k vytizenosti busu Ruzyne-Florenc...
to lze ilustrovat na obcasnych jizdach dodavky SA (pokud jeste neskoncili)
registrovaný uživatel Jenki 
11.03.2011 (15:28)  
No hezká diskuze, nedá mi to a přihodím několik nesouvislých reakcí, za které budu ortodoxními šotouši asi ukamenován :)

1. proč je nádraží pod letištěm nesmysl? Na Ruzyni možná ano, ale když si vybavím Frankfurt Flughafen nebo Amsterdam Schiphool tak tam byl obrat cestujících jako kráva. Takhle nesmysl nevypadá.

2. gumokolismus a pohodlnost - smiřte se s tím, že lidi JSOU líní. Byli líní i v jeskyni, proto vymysleli past na mamuta, protože to bylo méně práce než ho mlátit kusem klacku. Ze stejného důvodu vymysleli železnici a ze stejného důvodu vymysleli zde tolik nenáviděný automobil. Ano, dost možná je to špatné, škodlivé a nesprávné, ale zkuste jim ty auta vzít - bude to mít podobný efekt jako když děcku vezmete čokoládu od babičky. Řev, řev, řev. Dobře, je zřejmě pravda, že čokoláda dochází a že je plýtvání ji prožrat. Jenže to byste ji museli vzít najednou všem - pokud ji někomu vezmete a někomu ne tak bude klidně revoluce podle hesla "když má soused čokoládu já chci taky". Tohle umí jedině diktatura. Demokraticky tohle dost dobře nejde.

3. Spousta šotoušů si v hlavě vytvořila nesprávný dojem, že když nebyly auta tak všechno jezdilo vláčkama a bylo to krásné a zlaté. Prdlajs. Je třeba si uvědomit, že v té době byla osobní doprava vlakem drahý luxus. Takové atrakce jako že tento víkend jedu do Prahy a příští do Brna a další šotit do Bezpráví neobstojí, když si vyhrabete průměrné příjmy z dob 1. republiky a ceník ČSD z téže doby budete to mít černé na bílém. Jasně, Komančové osobku brutálně dotovali, ale pořád to bylo dost drahé vzhledem k průměrným životním nákladům. Dneska je osobní železniční (i hromadná silniční i individuální gumokolní) doprava nechutně levná, pokud to bereme ve vztahu k životním nákladům.

4. je škoda likvidovat naši krásnou železniční síť. Prdlajs, šotoúchylka jako hrom. Vemte si do ruky literaturu (no i když to je problém, protože ta není ke stažení zadara) a studujte. Proč vzniklo to moře lokálek? Primárně tam byl tlak na napojení průmyslu, vození lidí bylo druhotné. Schválně napadá vás nějaká železniční trať v ex-ČSSR, která vznikla hlavně pro osobní dopravu? Možná tak Luhačovice, Trenčianská Teplá, TEŽka, protože to bylo pohodlnější než kodrcání se kočárem a do lázní jezdil dostatek "panstva" co měl na to platit si Erste Klasse. Z "pořádných" drah nejblíže od nás tak asi S-Bahn Berlin a i ten byl - co si tak vybavuju - pro "sprosté" dělnictvo dost drahý. Do arbeitu se jezdilo na kole, dokud nepřišly do osobní dopravy dotace. A nákladní doprava? Všechny ty různé "Kolešovky" vznikly protože cukrová řepa, obilí, kamenivo, dobytek, železo ale hlavně uhlí, uhlí, uhlí, uhlí protože uhlí = primární zdroj energie. Dneska místo Kolešovky stačí silnice, plynovod a linka 22kV. Nazdar.

5. Ropa dojde a "Kolešovky" budou chybět. Zdánlivě logická úvaha, ale je tam jedna zásadní chyba. Tou je šotopředpoklad, že když z dnešní civilizace odstraníme ropu vrátíme se k předchozí "zlaté" civilizaci s vláčkama jako dopravním prostředkem č. 1. Samozřejmě je to možné, ale je to opravdu jisté? A jak moc? Může se stát, že naše civilizace tohle neunese a skončíme zpátky na stromech. Může se stát, že nastane nějaký technologický skok a u pump v těch hadicích nebude ropa, ale elektrony nebo vodík nebo superultrabioekomasox. Může se stát že to bude nějak úplně jinak. A i kdyby se onen šotosen splnil a železnice se od své dnešní specializace (dotovaná osobka + hromadné substráty) vrátila ke své původní roli "všechno všude" tak s dost velkou pravděpodobností zjistíme, že potřebujeme úplně jiné Kolešovky úplně někde jinde.

6. Logistická centra a průmyslové zóny bez napojení na dráhu - uvědomte si, že "fabrika není charita". Když pro ně bude vlečka výhodná tak si ji udělají. Když výhodná není tak na ni dlabou. Dneska ubývá hromadná výroba furt toho samého, všechno se dělá podle potřeby v modifikovaných verzích, "just in time" a bez skladového hospodářství z důvodu předzásobení se. Tohle prostě je v přímém rozporu z fungováním železniční dopravy. Ano, je možné, že tento systém nemá budoucnost. Asi ho něco jiného nahradí. Ale kdo ví co to bude?

Tak a teď do mně! :)
registrovaný uživatel Kakov 
11.03.2011 (15:25)  
Sim: část Přeštic se jménem "Zastávka"??
vlak přímo v obci autobus neexistuje

Hradec u Stoda?? přímo v obci staví vlak, který jede do Plzne i Domazlic a bus?? 2×denne školní bus do stoda a zpátky jinak nic....

mám pokračovat??
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
11.03.2011 (15:05)  
Rail: Jste na to kápnul - vznikají logistická centra a všeobecně průmyslové zóny, které nemají napojení na dráhu a to je podle mě špatně, určitě by se našlo spousta příkladů.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko