..: Díky Bohu za komentáře :..

801.515, Třebíč, foto: Bruno Je to sice již hodně dávno, kdy se mne vyučující zeptal na důvod, proč mám v rámci slohových cvičení raději komentáře, než jiné formy. A stále platí moje tehdejší odpověď: protože komentář může obsahovat moje názory, aniž by se tím znehodnotil faktický obsah. Svatá pravda. A díky této premise si každý autor může vybrat, jak moc velkého střetu se může obávat, pakliže si zvolí téma ožehavé, neřku-li přímo kritické. A téma 'doprava' je tématem velice výbušným, zejména pak v případě, že se toto téma vyskytne na stránce přátel železnice. Jak že se traduje onen bojový ryk husitů?

Hrrr na ně!

Už si nepamatuji, který moudrý člověk prohlásil, že život - stejně jako manželství a politika - je uměním kompromisu. Kompromis je opravdu dobrá věc. Umožňuje nám totiž, přijmeme-li jej, vyhnout se do budoucna tvrdé kritice našeho postoje, která dříve, či později nutně přijde. Paralelou nám budiž nedávná akce lékařů "Děkujeme, odcházíme," která z jejich strany příliš kompromisně nevyzněla, při čemž průšvih na sebe nedal dlouho čekat: desetiletý chlapec zemřel po té, co byl dvakrát poslán domů z pohotovosti. Glosa k tomuto neštěstí se přímo nabízí.

Nicméně, pojďme k dopravě. Nemám vůbec v úmyslu se zde pouštět do striktně odborné diskuse, do exaktních důkazních detailů. Není toho zapotřebí. Myslím si, že jakýkoliv komentář, který se bude jakkoliv dotýkat systému dopravy a jejího řešení v naší zemi, by vlastně mohl být zcela strohý a lapidární: nekoncepční, bezpáteřní, chaotický. Připočtu-li k těmto položkám lidský faktor, neštěstí je hotové.

Železnice na ústupu?

Jednou se mne jistý redaktor listu Mf Dnes zeptal, jak vnímám budoucnost železniční dopravy v ČR. Tuto otázku položil v souvislosti s mojí účastí v jisté dopravní komisi jisté politické strany. Odpověděl jsem tak, jak tuto problematiku skutečně cítím, byť to bylo v rozporu se "stranickou linií". Osobně považuji za jisté, že železniční doprava již v budoucnosti nebude dominantním druhem dopravních služeb na území ČR. Politicky zcela nemoudré prohlášení, nicméně si za tímto názorem stojím.

Autobahn? Tauernbahn! Oberfalkenstein - Penk, foto: Bertovec Tak kupříkladu RO-LA systém byl bezva, o dost méně "bezva" pak byly dohady, co bude platit německá strana a co strana česká. Dodnes nějak neumím pochopit, proč byl problém v dotační kapitole právě za RO-LA systémem, když jsem byl mnohokrát svědkem odjezdu plně obsazené soupravy z Lovosic. Dnes politici složitě vymýšlí, jak dostat více nákladu na železnici.

V ranku osobní železniční dopravy je situace možná ještě horší. Nejsem nijak extra zcestovalý a znalý jiných zahraničních železničních sítí, ale nevím o zemi, kde by železniční osobní doprava byla dominantní. Což nutně neznamená, že taková země neexistuje. Pokud ano, pokud existuje, pak by nejspíš bylo vhodné odeslat ministra dopravy právě do oné železnici zaslíbené země a alespoň rok ho tam zanechat ve víru poznávání a vášní. I tak je zde ovšem riziko, že vášně (zejména ty životní) by mohly velice rychle zastínit poznávání funkčnosti osobní železniční dopravy.

Praha-Vršovice (ONJ), foto: Honza Beránek / JTB Kdysi platilo, že Česká republika má nejhustší železniční síť v Evropě. Zda onehdy platilo i to, že takový stav zůstane stejný na věky, toho už si nejsem vědom. Troufám si říci, že pomyslná kosa padla na kámen dne 17. listopadu 1989. Dle mého názoru se tímto dnem odstartovala série nevratných změn na české železniční síti, včetně nepopulárního personálního zeštíhlení dominantního dopravce v síti, Českých drah. I přes výrazné protesty odborových organizací, kterých je v rámci skupiny ČD tolik, že se v tom určitě nevyznají ani sami železničáři, se podařilo snížit stav zaměstnanců z původních 162.500 (v roce 1990) na hodnotu 28.570 v roce 2009. Železniční doprava stále funguje, a to i navzdory plamenným výhrůžkám tehdy nebojácného odborového bosse Jaromíra Duška. I tato persona se změnila: podezření z finančních machinací udělaly z Jaromíra Duška vcelku zapomenutého šéfa nějaké odnože odborů v hlubinách ČD, který se navíc bojí sehnout pro tužku, má-li tak učinit v budově Generálního ředitelství ČD. Kdo by to byl řekl před pár lety, že?

Inovace po Česku = humanizace

To ovšem není žádná story ve srovnání s humanizací vozového parku ČD. Skoro to ve mě navozuje asociaci, že před "humanizací" jsme my, cestující veřejnost, posedávali a polehávali ve vozech nehumánního charakteru. Chce se pak někdo z cestujících divit tomu, že v takto nehumánním prostředí se i pracovník dopravce může chovat o něco méně humánně? A lze se vůbec divit tomu, že část cestující veřejnost se v nehumánním voze chová skoro až animálně? Ve výsledku může tudíž snaha ČD přijít vniveč díky staré známé pravdě "starýho psa novým kouskům nenaučíš". A převýchova prasat, cestujících v humanizovaném "béčku", nás tudíž může přijít pěkně draho.

Odkudpak ten větřík vane??

642.331, Troubelice - Troubelice zastávka, foto: Johník Pokud jsem zde zmínil události sychravého listopadu roku 1989, pak je nemyslitelné, abych vynechal závan "žlutého jara" z roku 2010. Právě žlutá barva je barvou firemní pro skupinu SA Radima Jančury, který se rozhodl vstoupit na úrodná pole české železnice pod jménem RegioJet. Bylo vcelku zábavné sledovat ono "harašení" modrokabátníků,, kteří jako jeden muž provolávali "třikrát běda vyzobávači rozinek", což jsem kvitoval skutečně velmi kladně. Potvrdilo se mi totiž další Murphyho moudro: "Za účelem zničení protivníka je i sebehloupější argument platný". Zejména jedná-li se o skutečnost, že onen vyzobávač rozinek se bude se svými reinkarnovanými pershingy prohánět na nedotovaném segmentu osobní dopravy Praha - Ostrava. Do té chvíle jsem si naivně myslel, že nejlukrativnější byznys v prostředí české železniční osobní dopravy je ten dotovaný ze strany krajských úřadů.

DoubleTrioNova, Hrubá Voda zastávka - Hlubočky, foto: Johník Výčet předchozích skvělých zpráv Vás mohl uspat stejně tvrdě, jako spí tvrdě zatím monopolní dopravce ČD spánkem nespravedlivých. To nic, spěte klidně dál. Neboť pokud Vás do této chvíle nevzbudil rachot žlutých Regionov, které na naše koleje padají stejně zdatně, jako onehdy za války padali "Němci do krytu"; pokud jste nebyli vzbuzeni čerstvou brízou v podobě nové lokomotivy E109, o které tvrdím, že před deseti lety by to byla evropská špička; pokud Vás neprobudil jásot davů ve chvíli, kdy ostravská ŠKODA vagónka vysoutěžila jako jediný účastník soutěže zakázku na výrobu nových nízkopodlažních jednotek v elektrické trakci; pokud jste neměli to štěstí být oslněni jasným třpytem LED osvětlení humanizovaných vozů; pokud Vás do teď neprobudil ostrý svit vnitřního osvětlení jednotek City Elefant (které je mimochodem o dost lepší, než ono ostré LEDkové v humanizovaných vozech s najbrtím lakem); tak fakt nemá cenu, aby jste se probouzeli. Nic zásadního se nestalo. A v tom je nejspíš ten problém. Že se nic moc neděje.

Na dobré zprávy nejsme zvyklí, raději ty špatné, prosím…

754.041-2, Kralice nad Oslavou, foto: Igor Papoušek Člověk je prostě tvor od přírody lenivý, a nic nám nepomůže tento fakt zvrátit. Autobusová doprava je na tom o dost lépe. Její liberalizace proběhla již před dávnou dobou - a v tom má obrovský náskok. Potkat dnes na dálkovém autobusovém spoji Karosu 935 je považováno za atak na spottery, kteří se tomuto druhu dopravy věnují. Stejně tak městská a příměstská autobusová doprava doznala v mnoha ohledech a mnoha regionech zásadního bodu obnovy. Což je bohužel argument, na nějž cestující veřejnost slyší. Upřímně řečeno, představa, že bych měl absolvovat cestu na Bohem zapomenuté nádraží jen proto, abych se svezl vlakem, jenž bude sestaven z vagónků připomínající slávu a úspěch vagónky Bautzen z let osmdesátých, mi přijde poněkud praštěná při vědomí, že vcelku solidní busík SOR má zastávku nedaleko našeho domu.

A to už ani nehovořím o dopravě individuální, která všude na světě nabírá na síle (zní to divně, ale je to tak), a zatím se nezdá, že by tomu mělo být jinak. Snad i díky tomuto faktu je věnována poměrně velká pozornost všech vlád k investicím do silniční infrastruktury, což velmi nelibě nesou různě velké a ve světě porůznu rozmístěné skupinky obdivovatelů železnice. Nejspíš by nebylo fair brát právě oněm příznivcům železnice jejich naději ve víře, že železniční doprava bude sílit a sílit, až se časem stane dominantní na dopravním trhu té které země. Jsem toho názoru, že nikdo z nás jim toto předsevzetí a víru brát nemusí - s přehledem to za nás udělají politici.

680, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Raven Od roku 1990 neexistuje dlouhodobá strategie, která by v české dopravní kotlině určila jasný řád a priority. Prakticky s každou novou vládou se koncepce z gruntu mění - tedy pokud vůbec nějaká koncepce spatří světlo světa. Že to nijak neprospívá ničemu, co se dopravy týká, je zřejmé. Když k tomuto faktu přičteme skutečnost, že i management největšího železničního dopravce musí být "politicky uvědomělý", je to další dílek do skládačky průšvihů, které se kolem osobní a nákladní dopravy objevují. Jeden příklad za všechny: spojení pražského letiště Ruzyně s užším centrem Prahy. Co si pamatuji, tak tento problém je "na stole" již pět let, ale doposud nespatřil světlo světa žádný projekt, který by byl představen jako projekt finální. S každou výměnou politické garnitury na MHMP, nebo Středočeském kraji, případně na Praze 6, se vše absolutně zmotá a výsledkem je - nic. A přitom já osobně bych uvítal variantu výstavby kapacitního terminálu kdekoliv v blízkosti pražského letiště Ruzyně, kde by došlo ke kontaktu všech tří zásadních dopravních oborů: vlakové spojení (Praha - Letiště - Kladno - X), terminál dálkové a středočeské příměstské autobusové dopravy a letecké dopravy. Dle mého názoru ideální řešení.

Nicméně, v dopravním oboru rozhodují politici a finanční možnosti státu. Pokud k tomu připočtu již zmíněný trend nárůstu individuální dopravy, pak jedinou jistotou, která dle mého názoru existuje, je skutečnost, že železniční osobní doprava má svůj vrchol již za sebou. Příjemné to nejspíše není, ale lze se s tím vyrovnat. Každý z nás po svém.


rpet Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.3.2011 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Oto 
12.03.2011 (0:56)  
JA: a ted mi reknete, ale uprimne: jak dlouho vydrzite jezdit autem v tak brutalni zacpe? pri vedomi, ze ta zacpa tam bude kazdy den vlastne od nejakych 8:00 az do 19:00...

Omezení počtu pruhů je taky řešení. Prostě autem pojede jen někdo ( = ten, kdo je dostatečně líný, jeho čas tak levný, nebo důvod pro jízdu autem tak závažný, aby byl ochoten čekat v zácpě).

Ale řešení s mýtem (= pojede jen ten, kdo má dost peněz) mi připadá lepší. Jeho důsledkem totiž nebude zácpa a ještě máte příjem do městského rozpočtu.
registrovaný uživatel SYN 
12.03.2011 (0:33)  
rpet: Můžu se optat čím si taxíky zasloužily slitovaní jako součást "hromadné dopravy"? Vždyť v nich bývá zákazníků (tedy jako převážených, řidiče jaksi nepočítám) zhruba stejně jako v normálním autě (tedy nejčastěji jeden, i když občas se najdou vyjímky v podobě skupiny)? Takhle mě napadá snad jenom to že obvykle nepotřebují parkovací místo (no, ačkoliv když si uvědomím jak stávají "na štaflu", dokonce o něj občas i ozbrojeně bojují...), jinak přispívají k "ucpanosti" či znečištění města úplně stejně jako každý osobák...

Jinak když jsme tu mluvili o mýtném za vjezd do měst, myslím že už by bylo vážně načase se zabývat myšlenkou jak jemněji odstupňovat cenu za vjezd i parkování aut podle toho jak jsou velká a těžká, takové pořádné SUV zabírá prakticky dvojnásobek místa jako nějaké rozumné vozítko třídy Matiz-e nebo tak něco...

Cenový rozdíl při pořízení na toto nestačí, zejména u starších aut se ceny prakticky vyrovnávají (velké auto stojí skoro stejně jako malé).
registrovaný uživatel Honza  mail  
12.03.2011 (0:12)  
rpet 18:5: to se divím, že jím to nedošlo, mně to došlo hned. Dobré řešení.
registrovaný uživatel Honza  mail  
12.03.2011 (0:05)  
Železniční doprava dominuje v Lotyšsku a Estonsku.

Jenki 15:28: máte naprostou pravdu, ale ta hrůza jak píše thingie 17:41 , že je všechno totálně zacpaný autama, smrad, hluk, zdraví v háji, nedá se nikam pomalu vyjít, jezdit na kole po silnici, co to je, to už neznám, nejsem sebevrah, každou chvíli se nějaký kamion vybourá. Nejlepší je mít všechno pokud možno v místě spotřeby jako to bylo dříve a nedovážet něco z jednoho konce světa na druhý a naopak zase něco jiného. Vyplýtvat si ropu takhle zbytečně a ještě si pořádńě zničit životní prostředí, to je fakt síla. Nehledě na to, že ropa není potřeba jen pro dopravu, ale pro chemický průmysl.
registrovaný uživatel Rail 
11.03.2011 (22:29)  
Tomáš Kraus: ty informace jsem převzal z: PELTRÁM, Antonín . DOPRAVNÍ POLITIKA EU A NÁZORY EVROPSKÝCH OBČANŮ. In Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele. první. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007. s. 122-135.
registrovaný uživatel Kakov 
11.03.2011 (22:24)  
rpet: a jeste jedna ilustrace proč neodsuzovat vlak kvuli vyhodnejsi poloze busu, v dobranech na plzensku stavi sice vlak na okraji mesta a bus v centru, ale presto fura lidi jezdi vlakem, protoze u toho nadru je takove mensi sidliste (umerne na dobrany neni male) a znej to lidi na vlak maji blize nez na bus.....
registrovaný uživatel Kakov 
11.03.2011 (22:19)  
rpet:
1) vlak/bus v centru, ja jsem jen chtel zamezit sireni nepravdiveho nazoru, ze bus je vzdy vyhodnejsi nez vlak, protoze bus vzdy stavi v idealnim centru, kdezto vlak az na par vyjimek vzdy strasne daleko, tech prikladu kdy vlak stavi na vyhodnejsim miste nez bus je strasne moc a pak je dost takovych kde to je tak na stejno...

2) prave ze co jsem prestal streku brno-plzen jezdit busem jsem o teto dodavce SA ztratil prehled, ale pamatuji si ze nekdy kolem roku 2004 jezdila a moc velky zajem o ni nebyl.... take sveho casu jezdil turbus az na letiste, po nem to odkoukal jancura, ale nic z toho se neuchytilo, takze z toho prave soudim, ze ten primi spoj na florenc jaksi nema moc smysl....
11.03.2011 (21:47)  
btv : tak vítejte v klubu
registrovaný uživatel Jenki 
11.03.2011 (20:16)  
rpet : dík za pochvalu :)

Pár dalších nesouvislých reakcí :

ROLA - mám dojem, že zásadní problém byl ve vstupu ČR do EU a proto už to nějak nešlo dotovat. Ale jistý si nejsem.

Logistická centra - jak souvisí daňové prázdniny s nutností napojení na železnici?

Jančurobus na Ruzyni - mám dojem, že se to nyní řeší zajížděním Karlovarských busů na Ruzyni. Co se týká obsazenosti AE není to tak tragické, alespoň u těch co používám já - to jsou ty co navazují na ranní SC z Ostravy.

Omezení aut do center měst a BUS / TAXI / carpool pruhy : samozřejmě toto je cesta, ale má svá omezení. Pokud se toto aplikuje příliš tvrdě může dojít k tomu, že firmy začnou z center měst zdrhat na periferii, kde je lepší napojení na silniční síť. Hezky je to vidět v Praze, úplně stačí stávající úroveň kongesce i bez preferencí. V jiných městech v ČR je zase vidět jak se historická centra měst mění v mrtvé skanzeny - nedá se tam dojet autem a zaparkovat, takže všichni radši tráví neděli v nákupním centru, kde je podzemní parkoviště, neprší tam, nesněží tam, je tam čisté WC zadara a houmlesy a somráky ochranka vykopne ven na mráz.
Kolikrát ani není třeba něco regulovat, ono to funguje samo. Jako třeba v USA, kde mám dost osobních zkušeností. Galon benzínu za 2USD (no teď prý už za 4) ale celodenní parkování v centru (Portland, Seattle, San Francisko) klidně za 12. Kdo si koupí měsíční předplatné tak to má "jen" za 10, ale i tak běžně víc proparkuje než projezdí. Ano, každý barák má podzemní parkoviště, ale když těch pater s lidma je 50 a podzemní parking má tak maximálně 6 je jasné, že zadarmo parkují jenom šéfové a "plebs" plní parkovací domy na periferii a do města jede LightRailem. Když máte předplatné na MHD je parkování v těchto domech zadara.
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.03.2011 (19:45)  
@ Tomáš Kraus:
my vam tomasi zase dekujeme za vase dekuji -:), ale nemusite mit strach... autoru je tu zoufale malo, takze nejake prekomentarovani urcite nehrozi.

k te RoLe: opravdu si to nepamatuju exactly, ale jak mi to postupne vyplouva z pametovych supliku, tak prvotni problem byl nejspis na strane nemecke regionalni vlady (a ted ktere?), jez se nejak nedokazala shodnout s ceskym partnerem na pomeru uhrad za RoLa system, ktery byl castecne financovan z evropy, a castecne z vlastnich zdroju obou partneru. pokud si pamatuju spravne, tak se dokonce uvazovalo na vladni urovni CR, ze nase strana by zkusila financovat projekt sama, dokonce se tak tusim dva tri mesice delo, ale bylo to neudrzitelne. proto padlo rozhodnuti RoLu ukoncit...

to bylo jedno z nejnestastnejsich rozhodnuti, ktere se kolem zeleznice v CR udelalo.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko