..: Díky Bohu za komentáře :..

801.515, Třebíč, foto: Bruno Je to sice již hodně dávno, kdy se mne vyučující zeptal na důvod, proč mám v rámci slohových cvičení raději komentáře, než jiné formy. A stále platí moje tehdejší odpověď: protože komentář může obsahovat moje názory, aniž by se tím znehodnotil faktický obsah. Svatá pravda. A díky této premise si každý autor může vybrat, jak moc velkého střetu se může obávat, pakliže si zvolí téma ožehavé, neřku-li přímo kritické. A téma 'doprava' je tématem velice výbušným, zejména pak v případě, že se toto téma vyskytne na stránce přátel železnice. Jak že se traduje onen bojový ryk husitů?

Hrrr na ně!

Už si nepamatuji, který moudrý člověk prohlásil, že život - stejně jako manželství a politika - je uměním kompromisu. Kompromis je opravdu dobrá věc. Umožňuje nám totiž, přijmeme-li jej, vyhnout se do budoucna tvrdé kritice našeho postoje, která dříve, či později nutně přijde. Paralelou nám budiž nedávná akce lékařů "Děkujeme, odcházíme," která z jejich strany příliš kompromisně nevyzněla, při čemž průšvih na sebe nedal dlouho čekat: desetiletý chlapec zemřel po té, co byl dvakrát poslán domů z pohotovosti. Glosa k tomuto neštěstí se přímo nabízí.

Nicméně, pojďme k dopravě. Nemám vůbec v úmyslu se zde pouštět do striktně odborné diskuse, do exaktních důkazních detailů. Není toho zapotřebí. Myslím si, že jakýkoliv komentář, který se bude jakkoliv dotýkat systému dopravy a jejího řešení v naší zemi, by vlastně mohl být zcela strohý a lapidární: nekoncepční, bezpáteřní, chaotický. Připočtu-li k těmto položkám lidský faktor, neštěstí je hotové.

Železnice na ústupu?

Jednou se mne jistý redaktor listu Mf Dnes zeptal, jak vnímám budoucnost železniční dopravy v ČR. Tuto otázku položil v souvislosti s mojí účastí v jisté dopravní komisi jisté politické strany. Odpověděl jsem tak, jak tuto problematiku skutečně cítím, byť to bylo v rozporu se "stranickou linií". Osobně považuji za jisté, že železniční doprava již v budoucnosti nebude dominantním druhem dopravních služeb na území ČR. Politicky zcela nemoudré prohlášení, nicméně si za tímto názorem stojím.

Autobahn? Tauernbahn! Oberfalkenstein - Penk, foto: Bertovec Tak kupříkladu RO-LA systém byl bezva, o dost méně "bezva" pak byly dohady, co bude platit německá strana a co strana česká. Dodnes nějak neumím pochopit, proč byl problém v dotační kapitole právě za RO-LA systémem, když jsem byl mnohokrát svědkem odjezdu plně obsazené soupravy z Lovosic. Dnes politici složitě vymýšlí, jak dostat více nákladu na železnici.

V ranku osobní železniční dopravy je situace možná ještě horší. Nejsem nijak extra zcestovalý a znalý jiných zahraničních železničních sítí, ale nevím o zemi, kde by železniční osobní doprava byla dominantní. Což nutně neznamená, že taková země neexistuje. Pokud ano, pokud existuje, pak by nejspíš bylo vhodné odeslat ministra dopravy právě do oné železnici zaslíbené země a alespoň rok ho tam zanechat ve víru poznávání a vášní. I tak je zde ovšem riziko, že vášně (zejména ty životní) by mohly velice rychle zastínit poznávání funkčnosti osobní železniční dopravy.

Praha-Vršovice (ONJ), foto: Honza Beránek / JTB Kdysi platilo, že Česká republika má nejhustší železniční síť v Evropě. Zda onehdy platilo i to, že takový stav zůstane stejný na věky, toho už si nejsem vědom. Troufám si říci, že pomyslná kosa padla na kámen dne 17. listopadu 1989. Dle mého názoru se tímto dnem odstartovala série nevratných změn na české železniční síti, včetně nepopulárního personálního zeštíhlení dominantního dopravce v síti, Českých drah. I přes výrazné protesty odborových organizací, kterých je v rámci skupiny ČD tolik, že se v tom určitě nevyznají ani sami železničáři, se podařilo snížit stav zaměstnanců z původních 162.500 (v roce 1990) na hodnotu 28.570 v roce 2009. Železniční doprava stále funguje, a to i navzdory plamenným výhrůžkám tehdy nebojácného odborového bosse Jaromíra Duška. I tato persona se změnila: podezření z finančních machinací udělaly z Jaromíra Duška vcelku zapomenutého šéfa nějaké odnože odborů v hlubinách ČD, který se navíc bojí sehnout pro tužku, má-li tak učinit v budově Generálního ředitelství ČD. Kdo by to byl řekl před pár lety, že?

Inovace po Česku = humanizace

To ovšem není žádná story ve srovnání s humanizací vozového parku ČD. Skoro to ve mě navozuje asociaci, že před "humanizací" jsme my, cestující veřejnost, posedávali a polehávali ve vozech nehumánního charakteru. Chce se pak někdo z cestujících divit tomu, že v takto nehumánním prostředí se i pracovník dopravce může chovat o něco méně humánně? A lze se vůbec divit tomu, že část cestující veřejnost se v nehumánním voze chová skoro až animálně? Ve výsledku může tudíž snaha ČD přijít vniveč díky staré známé pravdě "starýho psa novým kouskům nenaučíš". A převýchova prasat, cestujících v humanizovaném "béčku", nás tudíž může přijít pěkně draho.

Odkudpak ten větřík vane??

642.331, Troubelice - Troubelice zastávka, foto: Johník Pokud jsem zde zmínil události sychravého listopadu roku 1989, pak je nemyslitelné, abych vynechal závan "žlutého jara" z roku 2010. Právě žlutá barva je barvou firemní pro skupinu SA Radima Jančury, který se rozhodl vstoupit na úrodná pole české železnice pod jménem RegioJet. Bylo vcelku zábavné sledovat ono "harašení" modrokabátníků,, kteří jako jeden muž provolávali "třikrát běda vyzobávači rozinek", což jsem kvitoval skutečně velmi kladně. Potvrdilo se mi totiž další Murphyho moudro: "Za účelem zničení protivníka je i sebehloupější argument platný". Zejména jedná-li se o skutečnost, že onen vyzobávač rozinek se bude se svými reinkarnovanými pershingy prohánět na nedotovaném segmentu osobní dopravy Praha - Ostrava. Do té chvíle jsem si naivně myslel, že nejlukrativnější byznys v prostředí české železniční osobní dopravy je ten dotovaný ze strany krajských úřadů.

DoubleTrioNova, Hrubá Voda zastávka - Hlubočky, foto: Johník Výčet předchozích skvělých zpráv Vás mohl uspat stejně tvrdě, jako spí tvrdě zatím monopolní dopravce ČD spánkem nespravedlivých. To nic, spěte klidně dál. Neboť pokud Vás do této chvíle nevzbudil rachot žlutých Regionov, které na naše koleje padají stejně zdatně, jako onehdy za války padali "Němci do krytu"; pokud jste nebyli vzbuzeni čerstvou brízou v podobě nové lokomotivy E109, o které tvrdím, že před deseti lety by to byla evropská špička; pokud Vás neprobudil jásot davů ve chvíli, kdy ostravská ŠKODA vagónka vysoutěžila jako jediný účastník soutěže zakázku na výrobu nových nízkopodlažních jednotek v elektrické trakci; pokud jste neměli to štěstí být oslněni jasným třpytem LED osvětlení humanizovaných vozů; pokud Vás do teď neprobudil ostrý svit vnitřního osvětlení jednotek City Elefant (které je mimochodem o dost lepší, než ono ostré LEDkové v humanizovaných vozech s najbrtím lakem); tak fakt nemá cenu, aby jste se probouzeli. Nic zásadního se nestalo. A v tom je nejspíš ten problém. Že se nic moc neděje.

Na dobré zprávy nejsme zvyklí, raději ty špatné, prosím…

754.041-2, Kralice nad Oslavou, foto: Igor Papoušek Člověk je prostě tvor od přírody lenivý, a nic nám nepomůže tento fakt zvrátit. Autobusová doprava je na tom o dost lépe. Její liberalizace proběhla již před dávnou dobou - a v tom má obrovský náskok. Potkat dnes na dálkovém autobusovém spoji Karosu 935 je považováno za atak na spottery, kteří se tomuto druhu dopravy věnují. Stejně tak městská a příměstská autobusová doprava doznala v mnoha ohledech a mnoha regionech zásadního bodu obnovy. Což je bohužel argument, na nějž cestující veřejnost slyší. Upřímně řečeno, představa, že bych měl absolvovat cestu na Bohem zapomenuté nádraží jen proto, abych se svezl vlakem, jenž bude sestaven z vagónků připomínající slávu a úspěch vagónky Bautzen z let osmdesátých, mi přijde poněkud praštěná při vědomí, že vcelku solidní busík SOR má zastávku nedaleko našeho domu.

A to už ani nehovořím o dopravě individuální, která všude na světě nabírá na síle (zní to divně, ale je to tak), a zatím se nezdá, že by tomu mělo být jinak. Snad i díky tomuto faktu je věnována poměrně velká pozornost všech vlád k investicím do silniční infrastruktury, což velmi nelibě nesou různě velké a ve světě porůznu rozmístěné skupinky obdivovatelů železnice. Nejspíš by nebylo fair brát právě oněm příznivcům železnice jejich naději ve víře, že železniční doprava bude sílit a sílit, až se časem stane dominantní na dopravním trhu té které země. Jsem toho názoru, že nikdo z nás jim toto předsevzetí a víru brát nemusí - s přehledem to za nás udělají politici.

680, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Raven Od roku 1990 neexistuje dlouhodobá strategie, která by v české dopravní kotlině určila jasný řád a priority. Prakticky s každou novou vládou se koncepce z gruntu mění - tedy pokud vůbec nějaká koncepce spatří světlo světa. Že to nijak neprospívá ničemu, co se dopravy týká, je zřejmé. Když k tomuto faktu přičteme skutečnost, že i management největšího železničního dopravce musí být "politicky uvědomělý", je to další dílek do skládačky průšvihů, které se kolem osobní a nákladní dopravy objevují. Jeden příklad za všechny: spojení pražského letiště Ruzyně s užším centrem Prahy. Co si pamatuji, tak tento problém je "na stole" již pět let, ale doposud nespatřil světlo světa žádný projekt, který by byl představen jako projekt finální. S každou výměnou politické garnitury na MHMP, nebo Středočeském kraji, případně na Praze 6, se vše absolutně zmotá a výsledkem je - nic. A přitom já osobně bych uvítal variantu výstavby kapacitního terminálu kdekoliv v blízkosti pražského letiště Ruzyně, kde by došlo ke kontaktu všech tří zásadních dopravních oborů: vlakové spojení (Praha - Letiště - Kladno - X), terminál dálkové a středočeské příměstské autobusové dopravy a letecké dopravy. Dle mého názoru ideální řešení.

Nicméně, v dopravním oboru rozhodují politici a finanční možnosti státu. Pokud k tomu připočtu již zmíněný trend nárůstu individuální dopravy, pak jedinou jistotou, která dle mého názoru existuje, je skutečnost, že železniční osobní doprava má svůj vrchol již za sebou. Příjemné to nejspíše není, ale lze se s tím vyrovnat. Každý z nás po svém.


rpet Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.3.2011 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Busman 
12.03.2011 (10:36)  
rpet:

Však jsem jasně napsal, že bych nic nezakazoval. Je to jen paralela s auty ve městě. Akorát s tím rozdílem, že ulice jsou veřejnej prostor, nikoli soukromej. Ale podstata vlastně obdobná, nekuřák má vypadnout z hospody a chodec z ulice, protože drtivá většina populace chce kouřit a jezdit po městě autem. Reaguj tedy na Jenkiho připomínku, co budeš dělat, když se ti zpoplatněním centra a vyhrazením bus pruhů na to město vyprdnou a město se vylidní (argument automobilistů i kuřáků).

Dneska se mnou asi rozumná debata nebude...
registrovaný uživatel rpet  mail  
12.03.2011 (10:16)  
@ Busman:

Jenki: výhrada - s kouřením v kavárnách a restauracích je to podobné. Restauratéři i kavárníci řvou stejně: že se jim to vylidní. Myslím, že v západní Evropě k tomu vylidnění nedošlo, jen u nás se do toho politici bojí říznout a vymyšlejí kočkopsy a la Princezna Koloběžka. Ani já bych to snad nezakazoval, ale ať si kuřáci to cígo od pingla koupí. Když bude kusovka stát 1 EUR, tak budou hned všichni spokojenější. Vlastní jídlo do restaurace, vlastní kafe do kavárny, vlastní chlast do baru, ani vlastního lahváče do hospody si taky nikdo nenosí, tak co.

jakozto podnikatel jsem totalne alergickej na to, kdyz mi nekdo saha na muj byznys "z posveceni statu a narodniho zdravi".

koupil jsem si pozemek. na nem postavil dum, v dome zaridil restauraci - kurackou. to vse za svy penize, poctive vydreny a dolozitelny.

proc by mi mel nejakej politickej deviant narizovat, jestli se smi, nebo nesmi kourit v MOJI hospode??? jsi nekurak? tak nelez do kuracky knajpy. ze je nekurackejch knajp malo? a co jako? asi neni proste takovej zajem otvirat nekuracky hospody.

jsem kurak, a silnej. a velice tolerantni. ale omezovat pravo podnikatele, ktery investoval do veho zarizeni mnohdy miliony korun, v provozovani jeho zarizeni, je proste neprijatelna vec, a zaklinejte se cim chcete - treba i zdravim.

jednou uz na to doplatila jedna kopretina u nas na vesnici, ktera pritahla dite do hospody kolem devaty vecer, a mela tu drzost prijit se slovy "hele, kluci, nemuzete nejak zmirnit to koureni? ja tu mam s sebou dite...", coz me rozpalilo do bela a hned jsem ji usadil "hele, kopretino. bejby zaparkuj doma v postylce, precti mu pohadku na dobrou noc a pak se sem vrat - bez bejbyho. jinak ti nasekam prdel. dite v hospode v devet vecer nema co pohledavat".

a takovejch pripadu by se naslo X... vzdycky plati:

nechces-li byt omezovan na svych pravech, necin tak ostatnim.

a nezaklinejte se proboha zdravim. me strasne dojima, kdyz nekdo zacne placat o zdravi a koureni, a v zapeti jsi jde koupit do lidlu zcela chemicky dovarenej jogurt za 4,90 Kc...

fuj, to jsem se zase vytocil...
registrovaný uživatel rpet  mail  
12.03.2011 (10:01)  
@ btv:
modelová situace: přijíždím po dálnici od Hradce Králové, jedu na letiště pro návštěvu, dvě osoby, každá má mnoho a objemná zavazadla, průjezd Prahou totálně ucpaný, zaparkuji někde u Černého mostu, několikrát přesedám městskou dopravu celkem asi 1 1/2 hodiny, vyzvednu návštěvu, opakuji cestu městkou dopravou 1 1/2 hodiny teď navíc se dvěma osobami a ohromným množstvím zavazadel (doufám, že mě v MHD nikdo neokrade), po 4 hodinách na východním předměstí nasedám do svého auta a vezu návštěvu domů, zahraniční návštěva je v údivu jak promyšleně podporujeme veřejnou dopravu

v tomto konketnim pripade je chyba plne na vasi strane. vy totiz k te popsane ceste vubec nepotrebujete projizdet prahou, i kdyby byla ucpana 24 hodin denne. staci, kdyz pojedete po jihovychodnim a nasledne po jihozapadnim obchvatu, ktery byl postaven za nekrestanske penize prave proto, aby auta jela kolem prahy, a ne skrze prahu.

tudiz vase cesta mela vypadat nasledovne:

H. Kralove - D11 - D11 exit Jirny - Uvaly u Prahy 1/101 - Ricany 1/101 - Praha D1 exit 11 - Praha D1 exit 76/R1 (R1/512) - R1 Jesenice (R1/512) - R1 Vestec (R1/512) - R1 Lahovice (R1/513) - R1 Slivenec (R1/514) - R1 Trebonice (R1/515) - R1 Repy (R1/516) - R1 Ruzyne (R1/517) - Letiste Ruzyne (R7 exit 1/Aviaticka).

i v pripade neuveritelne silneho provozu budete maximalne za 45 minut na letisti (od ex76/D1), kdyz k tomu pripoctu hodne silny provoz na I/101 (teoreticky), pak vam bohate bude stacit 1 a pul hodiny na celou trasu od Jiren do Rican a na letiste. ja to mam najety ve vsech dennich i nocnich hodinach, a nikdy jsem to nejel dele, jak 50 minut (D11-R7).
registrovaný uživatel rpet  mail  
12.03.2011 (9:35)  
@ SYN:
Můžu se optat čím si taxíky zasloužily slitovaní jako součást "hromadné dopravy"? Vždyť v nich bývá zákazníků (tedy jako převážených, řidiče jaksi nepočítám) zhruba stejně jako v normálním autě (tedy nejčastěji jeden, i když občas se najdou vyjímky v podobě skupiny)? Takhle mě napadá snad jenom to že obvykle nepotřebují parkovací místo (no, ačkoliv když si uvědomím jak stávají "na štaflu", dokonce o něj občas i ozbrojeně bojují...), jinak přispívají k "ucpanosti" či znečištění města úplně stejně jako každý osobák...

vysvetleni je zcela jednoduche:

nejde o hromadnou dopravu, ale verejnou dopravu. to je docela velky rozdil, to zaprve.

zadruhe, k te ucpanosti mesta taxiky stejne jako ostatnimi auty:

po SJ magistrale projede denne cca 20 tisic osobnich automobilu, nepocitam BUSy. za stejny cas tim samym usekem projedemaximalne 2500 taxiku, a to pocitam kazdej kus, kterej by vyjet mohl, nikoliv ze urcite vyjede.

staci?
registrovaný uživatel Busman 
12.03.2011 (8:37)  
btv:

souhlas, mně v tomhle státě hrozně seRe, že už se tady 20 let na všechno kašle a vše se nechává volnému průběhu - tedy laissez-faire zprava i zleva. Proti neoliberalismu v zásadě mám jen to, že nesouhlasím s jeho dogmaty, na kterých staví. Ale dokážu to pochopit. Jen mně vadí to napojení politiky a byznysu na mafiánské struktury, když v tomhle státě nevíme, jestli zrovna tenhle policista, státní zástupce, soudce, politik není součástí organizovaného zločinu. Třeba to ta média přestanou podporovat - viz včerejší přepadení zpravodajství České televize komandem státní moci. Ale to už zabíhám daleko, zpět k dopravní politice.
registrovaný uživatel btv 
12.03.2011 (8:29)  
Busman: v ideálním případě máte pravdu a sám si odpovídáte, že do ideálu chybí dobudovaná infrastruktura - efektivní spojení Ruzyň - Hlavní nádraží.
Odkazovaným příspěvkem jsem chtěl zpochybnit funkčnost jednoduchých řešení - omezení počtu jízdních pruhů. Podle mého názoru jednoduchá řešení nefungují (např. snížení počtu jízdních pruhů), protože předpokládají existenci něčeho co neexistuje (např železniční spojení letiště - nádraží).
Cesta z toho ven je dlouhodobé a zodpovědné řízení státu v zájmu občanů tohoto státu. Místo toho nám tu vládne neoliberalismus, který je takovým způsobem podporován médii, že si občané vůbec nevšimnou jak zásadním způsobem se jim postupně mění kvalita života k horšímu.
registrovaný uživatel Busman 
12.03.2011 (8:15)  
btv:

Na letiště máš jet z HK vlakem, na Hlaváku s přestupem na kladenskou rychlodráhu (právě to, že neexistuje, je ten problém). Vlak kufry a zavazadla pobere. Z hradeckého nádraží klidně taxíkem až ke dveřím.

Kdyby se taxíkama jezdilo víc, nemusely by být tak drahé. V krajských městech - při obsazení aspoň 2 cestujícími - nejsou drahé ani teď. U nás stojí 20 Kč/km + 10 Kč nástupní sazba. V některých relacích je to tedy skoro výhodnější než MHD, jen o něco dražší, ale rychlejší a komfortnější.
registrovaný uživatel Busman 
12.03.2011 (8:08)  
rpet, Oto: naprostý souhlas

Jenki: výhrada - s kouřením v kavárnách a restauracích je to podobné. Restauratéři i kavárníci řvou stejně: že se jim to vylidní. Myslím, že v západní Evropě k tomu vylidnění nedošlo, jen u nás se do toho politici bojí říznout a vymyšlejí kočkopsy a la Princezna Koloběžka. Ani já bych to snad nezakazoval, ale ať si kuřáci to cígo od pingla koupí. Když bude kusovka stát 1 EUR, tak budou hned všichni spokojenější. Vlastní jídlo do restaurace, vlastní kafe do kavárny, vlastní chlast do baru, ani vlastního lahváče do hospody si taky nikdo nenosí, tak co.

V dopravě je to stejné. Dopravní politika se musí propojit s územním plánováním. A z dopravní politiky musí být jasné i méně chápajícímu, že jezdit veřejnou dopravou pro něj bude výhodnější. A nejen z dopravní politiky, ale z konkrétních činů - co naplat, když se veřejná doprava "podporuje", když IAD se podporuje víc.

Dost by se ušetřilo na různých silničních stavbách. Když vidím, že 1 auto = 1 člověk (pouze řidič), tak prostě stávající kapacita silnice je nevyužitá. Takže prostor pro bus pruh tu je, ne? Takhle akorát dochází k paradoxní situaci, že auta vytlačujou VHD z města, autobusy vyklízí prostor a radši končí na Roztylech, Zličíně, Černém Mostě a na Smíchově, tedy na místech určených jen pro napájecí linky z periferií a blízkého okolí k přestupu na metro.

A trochu hořkosti na závěr. Mně osobně přijde dost líto, když čtenáři tohoto fóra, tedy fandové železniční, tudíž veřejné dopravy, se začnou chytat volantu jak klíšťata, když se na jejich autíčko udělá baf baf. To je vidět, že železnice jim je dobrá jen pro blejskání romantických obrázků. A proto chápu ten zdejší odpor k změnám.
registrovaný uživatel btv 
12.03.2011 (7:49)  
rpet: a ted mi reknete, ale uprimne: jak dlouho vydrzite jezdit autem v tak brutalni zacpe? pri vedomi, ze ta zacpa tam bude kazdy den vlastne od nejakych 8:00 az do 19:00...
modelová situace: přijíždím po dálnici od Hradce Králové, jedu na letiště pro návštěvu, dvě osoby, každá má mnoho a objemná zavazadla, průjezd Prahou totálně ucpaný, zaparkuji někde u Černého mostu, několikrát přesedám městskou dopravu celkem asi 1 1/2 hodiny, vyzvednu návštěvu, opakuji cestu městkou dopravou 1 1/2 hodiny teď navíc se dvěma osobami a ohromným množstvím zavazadel (doufám, že mě v MHD nikdo neokrade), po 4 hodinách na východním předměstí nasedám do svého auta a vezu návštěvu domů, zahraniční návštěva je v údivu jak promyšleně podporujeme veřejnou dopravu
registrovaný uživatel Oto 
12.03.2011 (1:07)  
Můžu se optat čím si taxíky zasloužily slitovaní jako součást "hromadné dopravy"?

Nikoliv "hromadné", ale "veřejné dopravy". Co je veřejné nemusí být nutně hromadné (např. WC :-)

V ideálním případě totiž taxíky

- nezabírají parkovací místo
- umožní kombinaci vlak+taxi u lidí, kteří v cílovém městě potřebují dosáhnout cíle mimo dosah MHD, nebo jsou na MHD příliš nóbl (v tom vlaku jeli 1. třídou)
- lepší využití vozidla (soukromý vůz jede tam a zpět, ale taxi stihne víc jízd za den i za životnost vozidla) => ekologie
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko