..: Desáté Czech Raildays ve znamení nových vozidel i nových barev :..

21. století v Ostravě - railjet a Škoda 109E, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard WeberOstrava — V úterý 16. června 2009 úderem deváté hodiny ranní se po roce opět otevřely brány nákladního terminálu poblíž ostravského hlavního nádraží. Již podesáté jimi prošli návštěvníci největšího tuzemského veletrhu drážní techniky Czech Raildays 2009. Železniční nadšenci i zástupci odborné veřejnosti si přišli prohlédnout vše podstatné, co se v našich končinách na dráze za uplynulý rok událo. Kromě firem z oboru neunikla akce ani pozornosti politiků, ať už na regionální nebo celostátní úrovni. Slavnostního otevření veletrhu se účastnil generální ředitel SŽDC Jan Komárek, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek či primátor statutárního města Ostrava Petr Kajnar. Mezi mnoha návštěvníky letos nechyběl a nebude chybět ani tým ŽelPage, snažící se důkladně zmapovat zajímavosti a setkat se čtenáři našeho serveru, kteří Ostravu navštíví. A co lze na letošních Czech Raildays vidět?

Desátý ročník — nová generace vozidel

Setkání generací, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard WeberAčkoliv se jubilejní ročník ostravských železničních dnů letos obešel bez velkých překvapení a netrpělivě očekávaných prezentací, jako třeba loňské představení "trnavských rekonstrukcí" osobních vozů, o zajímavé exponáty rozhodně není nouze — naopak, na desátých Raildays se setkala celá řada atraktivních exponátů. Těm rozhodně vévodí v Česku poprvé veřejně prezentovaná lokomotiva Škoda 109E, konkrétně v podobě prototypu 380.001-8 ČD. Společnost jí na vedlejší koleji dělá rakouský railjet - souprava Siemens Viaggio s dvěma lokomotivami Taurus, včetně fotbalového stroje 1216.226 v českých národních barvách.

Dva nové produkty opět prezentují slovenské ŽOS Vrútky, které postupně získávají zkušenosti s vlastními konstrukcemi osobních vozů, a poprvé pohromadě si lze prohlédnout nové barvy ČD v exteriéru i interiéru vystavených vozidel ve vizuálním schématu Najbrt. Letošní Raildays však nepřinesly jenom novinky z říše vozidel — České dráhy zde prezentují své plány v oblasti nákupu nových vozidel i tarifní změny, zatímco RegioJet z rodiny Student Agency na dnešní prezentaci představuje svou vizi veřejné vlakové dopravy v soukromých rukách.

Slavnostní zahájení veletrhu Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Mluvčí Siemens Mobility Veronika Němcová na Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Slavnostní zahájení veletrhu Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Nové metro z Plzně nejen pro Prahu, foto: Samir Lepara Jede, jede mašinka…, foto: Samir Lepara Tisková konference ČD s účastí ÖBB, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur
První veletržní momentky • i zaměstnanci fotí — ČD organizují tiskovku stylově - ve vagónu

V průběhu čtvrtka se na výstaviště náš redakční tým vrátí - tentokrát už ale ne kvůli zpravodajství, ale pro možnost setkání navzájem i s čtenáři našeho webu. Plánujete-li tedy ještě cestu do Ostravy, určitě se stavte na kus řeči. Najdete nás pomocí Twitteru.

Hvězdy stojí vepředu - to nejlepší od Škodovky a Siemensu

railjet v Ostravě, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard WeberSnad největšími lákadly letošního ročníku jsou dvě vozidla z konkurenčních stájí. Na jedné straně nejnovější lokomotiva české provenience — vícesystémová Škoda 109E, která by v příštím GVD měla nastoupit do ostrého provozu u Českých drah jako řada 380; na straně druhé pak vlaková souprava Siemens Viaggio, kterou od začátku současného jízdního řádu provozuje rakouský národní dopravce ÖBB pod obchodní značkou railjet a prezentuje ji jako nejkomfortnější vlak v Evropě. Samotnou soupravu, jež jen před několika dny obdržela schválení pro provoz i na českých kolejích, doplňují dvě lokomotivy Taurus. Na pohled podobné, nicméně uvnitř velmi odlišné řady 1116.2 a 1216.2, které již dnes v různém rozsahu zajíždějí i do České republiky.

O možnosti pravidelného zajíždění railjetů na síť SŽDC se letos již diskutovalo, přestože plány rakouských drah zatím se severním směrem nepočítají. Vše se může změnit časem, kdy se počet dodaných a provozních jednotek přiblíží cílovému stavu 67 kusů. Jak řekl Werner Kovarik z ÖBB Personenverkehr: „Rakouské dráhy se kooperaci s ČD ohledně nasazení souprav railjet nebrání.” Prozatím mají ÖBB v plánu obsluhovat railjety stávající trasu Budapest - Wien - München, dále pak západorakouský Bregenz, švýcarský Zürich; od roku 2011 rameno München - Milano/Bologna/Verona a od roku 2013 pak jižní osu přes Graz do Ljubljany, Zagrebu nebo Verony.

Railjet ÖBB, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Railjet na mimořádném vlaku do Ostravy, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Mimořádná jízda railjetu do Ostravy, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber Interiér 2. třídy soupravy ÖBB railjet, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur
Railjet se na českých kolejích zabydluje, ačkoliv tady ještě nějakou dobu jezdit nebude

V rozhovoru pro ŽelPage představitelé Siemensu a ÖBB poodhalili několik dalších zajímavostí k provozu railjetů. Svou maximální cestovní rychlost by poprvé na rakouském západním koridoru Westbahn měly využít v roce 2013. Zatím je cestovní rychlost omezována zejména kvůli nevyhovujícím úsekům tratě; v některých částech trasy dokonce pravidelně nepřekračuje 80 km/h. Na 80 LCD monitorech v soupravě by se kromě údajů o aktuální poloze, rychlosti a jízdním řádu měly v dohledné době objevit i podrobné informace o přípojích. Z hlediska údržby by dvojkolí soupravy měla vydržet 1,2 milionu kilometrů, uvádí ředitel projektu Railjet u společnosti Siemens Mobility Ing. Rupert Mart. Italský dodavatel dvojkolí pro railjety přitom vyrobil i dvojkolí instalovaná na jednotkách 680 ČD, zatímco kola taurů pocházejí z bohumínského Bonatransu. Kritizovanou malou šířku sedadel ve 2. třídě výrobce vysvětluje nutností zachovat šířku prostřední uličky na úrovni minimálně 550 mm, aby jí bylo možné pronést zdravotnická nosítka. V praxi ovšem užší sedadla kompenzuje celkově prostornější skříň vozidla, která není prostorově omezena jako u ostatních vysokorychlostních jednotek.

ÖBB si u railjetů pochvalují plnou bezbariérovost, včetně širokých mezivozových přechodů a speciálně upravených buněk WC. Při nástupu a výstupu imobilních cestujících asistuje integrovaná zvedací plošina, s níž vyškolený zaměstnanec celou proceduru zvládne za 54 sekund. Místa pro vozíčkáře jsou netradičně vyhrazena v oddíle 1. třídy. Zajímavým detailem je řešení interiérových dveří, které se otevírají na podnět pohybového senzoru s výjimkou dětského oddílu a bistra, kde je z praktických důvodů dosazeno ovládací tlačítko. Jako dostatečná se jeví být i kapacita sedmivozové soupravy — 408 míst, z toho 316 v třídě Economy, 76 ve First a 16 v nejvyšší třídě Premium. Počet míst navíc dopravce v exponovaných časech zvyšuje zdvojením soupravy. Při své premiérové jízdě s cestujícími na síti SŽDC však mimořádný vlak EC 30132 (Wien Westbf. - Ostrava hl.n.) vezl jen kolem 80 cestujících. Soupravu doprovázela bohumínská posádka z vlaků SuperCity ČD, jež cestujícím zdarma nabízela i drobné občerstvení. Na zpáteční cestu se railjet chystá ve čtvrtek s odjezdem v 19:10 z Ostravy a zájemcům opět nabídne ojedinělou možnost svézt se rychlostí 160 km/h po 2. tranzitním koridoru.

Zvedací plošina pro imobilní cestující soupravy railjet, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur Stanoviště strojvedoucího soupravy railjet ÖBB, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur Bistro railjetu, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber
Zvedací plošina naloží cestujícího za 54 sekund • stanoviště řídicího vozu Afmpz je maximálně standardizováno se stanovištěm taurusů, ačkoliv railjet může pohánět libovolná kompatibilní lokomotiva — vlakové bistro se drží vizuálního stylu produktu Railjet

Novinky kolem nové univerzální lokomotivy ČD se zatím cestujících výrazněji nedotknou. První stroje řady 380 prozatím dokončují své typové zkoušky a v dohledné době by se měly sporadicky objevit na některých výkonech ČD. Do roku 2010 se pak očekává schválení i pro všechny sousední státy. Celou dvacetikusovou sérii typu 109E by dráhy měly obdržet do roku 2011. Přímí konkurenti od Škody a Siemensu jsou vedle sebe vystaveni vůbec poprvé. Návštěvníci si tak mohou důkladně porovnat nejen technické parametry a vzhled, ale i stanoviště strojvedoucího obou strojů.

Lokomotiva Škoda 109E - 380.001-8 ČD, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber Lokomotiva Škoda 109E - 380.001-8 ČD, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber Stanoviště strojvedoucího lokomotivy Škoda 109E, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber 109E, foto: Samir Lepara Lokomotiva 380.001 ČD sleduje dění na veletrhu, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur
109E zvenku a zevnitř • 380.001 sleduje dění kolem sebe

Osobní vozy: novostavby, modernizace a facelifty

Vůz 1. třídy Ampeer ZSSK ze ŽOS Vrútky, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef PetrákZatímco před rokem byly Raildays možností poprvé zblízka spatřit podobu rekonstrukcí osobních vozů pro ING Lease z dílen ŽOS Trnava a MOVO Plzeň, letos se důkladněji představují řady, které již lze běžně potkat v provozu. Po loňské prezentaci novostavby vozu 2. třídy Bmpeer a rekonstrukce bufetového vagonu BRcm na jídelní vůz WRRmeer letos slovenská jednička v oblasti osobních vozů, ŽOS Vrútky, představuje zbylé dva členy svého nového portfolia, které v současnosti dodává slovenskému dopravci ZSSK. Prvním z nich je novostavba vozu řady Ampeer, s nimž jsme se poprvé mohli setkat na berlínském InnoTransu v září 2008.

Vystavovaný vůz s číslem 61 56 19-70 202-5 nese oproti prvnímu vyrobenému kusu několik změn: na bočnicích vozu i v interiéru jsou nově dosazeny informační LED transparenty, které informují o jízdě vlaku. Podle vyjádření výrobce by se na sedadla měly vrátit stylové polštářky, které v ostrém nasazení rychle ustoupily běžným textilním potahům opěrky hlavy. Počet elektrických zásuvek bohužel ani nadále nekoresponduje s počtem míst, ačkoli v praxi tato skutečnost asi nikdy nebude vážným problémem. Do konce léta by měla ZSSK obdržet další tři kusy této řady a v příštím roce pak ještě pět dodatečných vozů Ampeer.

Do Ostravy se po roce vrátil i zástupce flotily vlaků vyšší kvality ČD - shodou okolností stejný, dvakrát modernizovaný vůz Bee240 61 54 20-70 508-4 společnosti ING Lease. Zatímco loni byl prvním kusem z očekávané série, dnes již červeno-bílé soupravy brázdí koridory na pravidelných výkonech. Dílčí úpravy oproti původním vozům Bee247 cestující ocení zejména teď, v letním období, kdy lze nejlépe poznat přítomnost klimatizace. Vystavovaný vůz však z hlediska technického nabídne další možnosti: byl vybaven GPS přijímačem a komunikačním modulem GSM, jejichž kombinace umožňuje provádět na vozu dálkovou diagnostiku.

Expozice ŽOS Vrútky - vozy Ampeer a WGmeer, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Rekonstruovaný vůz Bee240 ING ze ŽOS Trnava, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Rekonstruovaný vůz Bee240 ING/ČD ze ŽOS Trnava, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák
Slovenské vozy se poznají na pohled podle barevné kombinace Blonski • Bee240 po roce opět vystaven • za rok se naučil několik nových triků díky GPS a GSM

Nové barevné schéma ČD , foto: Richard WeberOproti minulým ročníkům však již mezi exponáty ČD nepřevažuje červeno-bílá, nýbrž modro-modro-šedá kombinace nového barevného schématu společnosti, které na jaře připravilo Studio Najbrt. V těchto barvách se návštěvníkům prezentuje lokomotiva 163.257-9 ČD, i jeden opravený vůz řady A, jenž prošel úpravou interiéru u pražské firmy Janoza CZ. Do konce července by dopravce měl mít k dispozici 11 takto upravených vozů 1. třídy, patřící pod Prahu, Cheb a Bohumín. Celkové náklady dopravce na tyto generální opravy interiérů a nový lak se pohybují mezi 5 a 10 miliony korun.

S novým barevným schématem souvisí i prezentace největšího dodavatele sedaček pro ČD, firmy Borcad. Ta na Raildays ukázala sedadlo typu SEL v provedení nové barevné kombinace 1. třídy. Známá už je i podoba nového vizuálního řešení 2. třídy, která se bude držet dvou odstínů modré. Podrobnější informace přineseme v nejbližších dnech na ŽelPage.

Kdo s koho?, foto: Samir Lepara Nové barevné schéma ČD , foto: Josef Petrák Nové barevné schéma interiéru 1. třídy vozů ČD , foto: Josef Petrák Nové barevné schéma interiéru 1. třídy vozů ČD , foto: Josef Petrák Sedadlo 1. třídy Borcad SEL v barevném provedení ČD-Najbrt, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur
Najbrt barvy se rozšiřují • čistota interiéru po hodině od otevření výstavy — sedadlo Borcad SEL (Ampz143, ABfbrdtn, 471, Ampeer) v novém barevném schématu 1. třídy

Společenské vozy ve velkém

Vozy speciální stavby se běžně nacházejí na okraji zájmu, jelikož do běžného provozu s cestujícími zasáhnou jen málokdy. I tak se ale na železničních výstavách objevují skoro pravidelně — a letos mají návštěvníci Czech Raildays možnost prohlédnout si hned několik. S prvním přišel slovenský dopravce ZSSK — společenský vůz řady WGmeer do jeho služeb nastoupil loni v srpnu a v současnosti již má za sebou řadu pronájmů pro společenské nebo firemní akce. V rámci ojedinělého experimentu byl dokonce nedávno zpřístupněn cestujícím na posilovém rychlíku mezi Bratislavou a Košicemi. Podle původních plánů měla ZSSK obdržet tyto vozy dva, nicméně dodatečně byla dána přednost rekonstrukci posledního vagonu BRcm na plnohodnotný jídelní vůz WRRmeer, kterých tak nakonec bude osm. Řada WGmeer tedy zůstává jednočlennou, přestože podobnost s jinými projekty ŽOS Vrútky nezapře. Klimatizovaný vůz pro rychlost 160 km/h nabízí variabilní interiér s barovým pultem, velkoplošnou obrazovkou a zvukovou aparaturou. Další výbava je k dispozici podle potřeb zákazníka.

Společenský vůz WGmeer ZSSK, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur Modernizovaný společenský vůz WGmeer ZSSK, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Interiér WRGmeer, foto: Samir Lepara
WGmeer ZSSK v společenské úpravě a i s tanečním party osvětlením

Překvapením expozice je však modernizace jednoho z konferenčních vozů Českých drah. Vůz 60 54 89-24 041-2 SR850 vznikl rekonstrukcí osobního vozu řady Bt (původně Bai), vyrobeného v roce 1975 ve Vagónce Studénka. Zaujme především inovovaným interiérem, který lépe odpovídá dnešním požadavkům a umožňuje přizpůsobení pro různé využití. ČD s vozem počítají pro firemní jednání, prezentace i preventivní programy a filmové projekce. Osvětlení působí příjemněji a lze jej plynule regulovat, aby byl vůz využitelný i jako promítací sál. Každý stůl je vybaven elektrickou přípojkou 230 V, do niž je energie dodávána s nově instalované elektrocentrály s výkonem 7,5 kW. Při odstavení je možné vůz napájet pomocí kabelu 400 V a o topení se stará samostatný naftový teplovzdušný agregát Eberspächer. K přípravě drobného občerstvení lze využít malý kuchyňský pult. Kapacita dvou oddílů činí 35 osob a maximální cestovní rychlost 120 km/h. Snad největším překvapením je ale použití vskutku netradiční chemické toalety.

Modernizovaný společenský vůz SR850 ČD, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Modernizovaný společenský vůz SR850 ČD, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Netradiční řešení WC vozu SR850 ČD, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák
Zvenčí obyčejný vůz, uvnitř vynovený jednací prostor • gravitační i vakuovou toaletu nahradila chemická

České dráhy na Raildays předvedly i dva další speciální vozy řady D — jeden z nich (80 54 89-00 338-6) slouží pro potřeby každoročního Kinematovlaku a nabízí dětským divákům 60 míst k sezení. Vůz D57 s maximální cestovní rychlostí 120 km/h byl postaven v roce 1965 vagónkou VEB Waggonbau Bautzen a následně rekonstruován v roce 2004 firmou Ateco Praha, která pro ČD realizovala i další specifické úpravy, včetně zmiňovaného konferenčního vozu SR850 nebo cyklovozu Bvt. Stalo se tak v rámci společného projektu ČD a zlínského Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež. Není bez zajímavosti, že tento vůz je vybaven mobilní klimatizací a místo v něm opět našlo chemické WC. Promítací sál byl v rámci rekonstrukce vybaven moderní audiovizuální technikou a oddíl vlakového personálu byl přestavěn na promítací kabinu. Přístup do vozu dětem ulehčují přenosné, výškově nastavitelné schody se zábradlím.

Dětký vůz Vláček Hráček ČD, Czech Raildays, 16.6.2009, Ostrava, foto: Josef PetrákPosledním ze speciálních vozů na letošní výstavě je dětský vůz "Vláček Hráček" 63 54 99-29 208-7 řady D. Jak již název napovídá, vagón obsahuje dětský koutek se stolečky, magnetickými tabulemi a interaktivními hračkami. Z původního vozu D57, vyrobeného ve východoněmeckém Bautzenu v roce 1961, vznikl dětský vůz v dílnách firmy Ateco Praha podle návrhu firmy Loki. Stěny vozu jsou čalouněny; v jedné části se nachází nafukovací matrace o rozměrech přibližně 2,3×3,5 m, poháněná vzduchovým kompresorem. Oddíl vlakové čety slouží nyní jako šatna. ČD vůz využívají pro prezentaci železnice v rámci svého Junior programu. Výrazné barevné řešení vozu s maximální rychlostí 120 km/h a kapacitou 30 dětí navrhla firma RailReklam.

Na tratích bez drátů: vylepšené Regionovy, nové jednotky i elektrické zásuvky

Značná pozornost je na letošních Raildays věnována regionální dopravě — Škoda Pars a České dráhy zde slavnostně představily již 63. jednotku 814-914, jež se zároveň stane třetím vozidlem tohoto typu v Moravskoslezském kraji. Do provozu nastoupila hned v úterý večer na trati Frýdlant n.O. - Ostravice. Pars přitom nedávno ohlásil vylepšenou verzi této rozšířené rekonstrukce, která se postupně stává jednou z nejpočetnějších vozidlových řad u ČD. Kromě toho nechají České dráhy u stejné firmy v pŕíštích letech kompletně zrekonstruovat všech 37 motorových vozů řady 842, které se dočkají remotorizace, dosazení nového řídicího systému, duální rádiostanice, uzavřeného systému WC a klimatizace stanoviště strojvedoucího.

63. Regionova pro České dráhy, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Prezentace 63. jednotky RegioNova, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Prezentace 63. jednotky RegioNova, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák
63. Regionova odevzdána do provozu

Schéma připravované jednotky 844 Škoda Pars, foto: Pars NovaDo několika let chce navíc dopravce sáhnout i po nákupu nových dieselových jednotek. „Ve střednědobé koncepci počítáme s nákupem nových jednotek pro nasazení do krajů,” říká náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Nečekaného vylepšení se zatím dočkala nejnovější série řídicích vozů 954.2 ABfbrdtn, jež nově dostaly čtyři zásuvky 230 V i v oddíle 2. třídy. Tato situace je tak trochu paradoxní, protože jediným dalším vozidlem ČD se sedadly 2. třídy s elektrickými zásuvkami jsou elitní vozy řady Bmz241.

V souvislosti s novými motorovými jednotkami se již delší dobu mluví o plánech šumperského Parsu, které ale zatím na veřejnosti nepřekročily fázi počítačových vizualizací. Podle ředitele společnosti Tomáše Ignačáka zatím výrobce drží podrobnější informace pod pokličkou, ale již brzy by chtěl svůj projekt představit veřejnosti. Známy jsou v tuto chvíli jen základní parametry, podle nichž by připravovaná jednotka řady 844 v dvou- nebo třívozovém provedení na jakobsových podvozcích měla při konfiguraci pojezdu B'2'B' (resp. B'2'2'B') disponovat výkonem 2×380 kW a maximální cestovní rychlostí 120 km/h, přičemž konstrukční rychlost by měla dosáhnout 140 km/h. Motoricky by tak na tom měla být o něco lépe než konkurenční Desiro Classic s výkonem 2×335, případně 2×360 kW. Samozřejmostí má být nízkopodlažní nástupe, klimatizovaný prostor pro cestující a místo pro přepravu rozměrných zavazadel, jízdních kol a dětských kočárků. Nízká podlaha by měla tvořit 60 % celkové délky a vozidlo nabídne místo pro sezení 140 cestujících.

954, foto: Samir Lepara Řídicí vozy 954.2 ABfbrdtn se dočkaly zásuvek 230 V i ve 2. třídě, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur Návrh vzhledu připravované jednotky 844 Škoda Pars, foto: Pars Nova Vizualizace interiéru připravované jednotky 844 Škoda Pars, foto: Pars Nova Návrh vzhledu řídicího vozu 961 Škoda Pars, foto: Pars Nova
Řídicí vůz ABfbrdtn řady 954.2, nově řada 80-29 • zásuvky nově i v 2. třídě • koncept DMU 844 a vizualizace interiéru • návrh vzhledu řídicího vozu 961 ABfbrd(t)ee.

Materiály Parsu se poprvé konkrétněji zmiňují i o projektu řídicích vozů řady 961, od jejichž pořízení ovšem České dráhy prozatím ustoupily. Plánovaná řada 961 by měla obsahovat klimatizované oddíly 1. a 2. třídy, prostor pro přepravu imobilních cestujících a háky pro uchycení jízdních kol. Tato rekonstrukce vozu Bdt počítá s maximální rychlostí 160 km/h a kapacitou 56+2 míst.

Ostravsko: do konce roku 6 elefantů, Sprinter slaví úspěch

Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákV rámci tiskové prezentace ČD padla jedna pozitivní informace pro obyvatele Moravskoslezského kraje. Do konce letošního roku zde budou do provozu zařazeny další tři jednotky řady 471, čímž se počet CityElefantů na severní Moravě zdvojnásobí. Nový turnus šestice "ešusů" dostane od nového GVD, přičemž by měla pokrýt všechny spoje linek S1 a R1. Celkový počet těchto jednotek u ČD by měl ke konci roku dosáhnout 54 kusů.

Se spokojeností se státní dopravce dívá i na první jízdu nového spoje SC Pendolino Sprinter, jež se uskutečnila minulý pátek a poprvé po letech propojila Prahu s Ostravou bez zastavení. Spojem SC 513 při jeho premiéře 12.6.2009 jelo na 130 platících cestujících, přičemž asi čtyři desítky z nich jeli až do konečné destinace - Třince. Již v úterý ráno přitom ČD evidovaly 70 rezervací na další páteční Sprinter, což bylo zatím nejvíc ze všech pátečních spojů z Prahy na Ostravsko.

Czech Raildays 2009 ještě nekončí

Přestože už teď je výčet letošních exponátů Czech Raildays více než obsáhlý, ani zdaleka nepokrývá celé spektrum probíhajícího veletrhu. Na ostravské železniční výstaviště se tedy ještě jednou vrátíme ve čtvrtek, kdy zároveň srdečně zveme všechny čtenáře na nefomální setkání a zhodnocení novinek. Náš aktuální program budeme průběžně aktualizovat na našem kanálu na Twittru a než bude připraven druhý díl reportáže, budeme se těšit na pŕípadné setkání.

Starší generace na opačném konci kolejiště, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber Letošní ročník je plný moderních vozidel, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur Lokomotiva 753.757-4 ČD Cargo, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Stanoviště 753.757, foto: Samir Lepara

Fotografie: Josef Petrák, Jiří Kocur, Richard Weber, Škoda Pars


JiříK. , Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.6.2009 (5:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
25.06.2009 (16:37)  
Jeste jsem si (ano, s krizkem po funuse) uvedomil jednu nepresnost.

"Nečekaného vylepšení se zatím dočkala nejnovější série řídicích vozů 954.2 ABfbrdtn, jež nově dostaly čtyři zásuvky 230 V i v oddíle 2. třídy. Tato situace je tak trochu paradoxní, protože jediným dalším vozidlem ČD se sedadly 2. třídy s elektrickými zásuvkami jsou elitní vozy řady Bmz241."

Uvedene podle me neni zcela pravda. Nevim samosebou, zda jsou zasuvky v provozu, ale minimalne jsou namontovany i ve vozech Bc (ze by prave proto byly lehatka nasazovany na IC/EC? :-D) a take v nekterych vozech Bt (nebo Bdt, to ted presne nevim, ale bylo to v osobaku z Hranic do Ostravy).
registrovaný uživatel Sim 
25.06.2009 (16:34)  
Sobieski > pokud bych to mel hodnotit dizajnove, tak samosebou kulata Regionova. Nekdo rika ze si hraje na vic nez je, me naopak v roztomilem barevnem kabate dokonale sedi k oznaceni "vlacek". Kdyz se kouknu na Bagetu, nemuzu si pomoct, ale na prvni pohled vidim jen zmenu v lakovani. Ne ze by to bylo spatne, ale automaticky si vybavim motorak 810 + Btax.

Vim ze technikou pohonu je Bageta dal, zrovna tak vim, ze jsou rozdily v nizkopodlaznosti a tak podobne. Jenze to jsou veci, ktere tezko muzu posoudit, pokud jsem Bagetu nemel moznost pouzit. A kdyz se ptas "libiju", beru to tedy z hlediska dizajnu. Bez ohledu na to, kdo je vyrobcem.

A jeste poznamka. Zatim podle papirove verze se mi vic libi ZSSK Blonski nez CD Balkan :-)
23.06.2009 (21:15)  
libiju se vam vic zrekonstruovane regionovy nebo slovenske zrekonstruovane „Kače“

http://www.zelpage.cz/img/zssk/813.gif

mě víc slovenská varianta
editor nebo admin ŽP Radek Papež  mail  
20.06.2009 (11:04)  
Díky za reportáž, CRD jsem se totiž bohužel nemohl zúčastnit, a tak mi takovýhle přehled přijde vhod... ;)
No a jak tak koukám, tak Pras zprasil co moh, protože ABfbrdtn795 má být nově 86-29 2xx, a přímo na "výstavním kusu" to maj blbě... :-(
registrovaný uživatel Hanys  mail  
20.06.2009 (10:28)  
Na CRD jsem byl v úterý.Rialjet jsem si prošel a musím přiznat,že to bylo docela dobrý.
Spíš jsem byl zklamaný,že se nebylo možné podívat do 124,když už tam byla,742 taky zavřená a cargo brejlák taky.
Nejsem nijak zaujatý vůči ČD,ale jejich exponáty?Ostuda.Přebarvené cargo eso a persching.To už ta letitá bobina vypadala lépe.A nakonec perla.Vúz první třídy v najbrtu.Proč to vůbec dělají?Vždyť to byla ostuda ten vůz tam ukázat.Když se to před nedávnem probíralo,tak jsem se nevyjadřoval,protože jsem ho neviděl na vlastní oči.Teď můžu říct,že je to tragédie.Když se chci přeci prezentovat s novým nátěrem,tak to ukážu na něčem pořádným a ne na takový hrůze.To taková jednička z Vrútek,to bylo něco úplně jiného.
Nová 380 vypadá dobře.Dostal jsem odpověď na každou otázku.Ten maník co byl v kabině byl opravdu dost ochotnej.Jak se nová posila osvědčí v provozu,na to si budu muset počkat.Jen byla dole dost špinavá.A těsnění u toho trafa vypadalo dost divně.No snad to daj hoši do cajku.
Vcelku mám z veletrhu docela dobrý dojem.Co jsem ovšem nepochopil,proč tam byla opět regina a i řídící vůz není žádná převratná novinka.
registrovaný uživatel karosa  mail  
19.06.2009 (20:41)  
MirKo: Zřejmě tam nejsou ty zmínky o tebou zminovaných vozidlech proto, že budou popsána v dalším článku autorů.
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
19.06.2009 (17:17)  
Proč neni v článku zmínka o rekonstrukci řad 742 a 753, které de vystavuje CZ Loko? Hlavně ta 742.701 stojí rozhodně aspoň za zmínku.
19.06.2009 (16:46)  
A je to tady zase,někdo spustí lavinu dohadování ,a celá diskuse už se v tom veze.
registrovaný uživatel M 
19.06.2009 (15:34)  
Hosove... Jestli vono to nebude spise nez o "nekdo musi pohanit vse co je slovenske" spis o tom, ze jak Slovak ma pocit, ze se kritizuje neco slovenskyho, tak ho prestavaji zajimat fyzikalni a chemicke vlastnosti a za vsech okolnosti bude tvrdit, ze to slovenske je dobre (a kdyz nekdo tvrdi neco jineho, pricemz on nerozlisuje narodnost, ale spis barvu a oznaceni, tak je to zly a neprejici Cehun...)

Pripada mi to jak kdyz se na ulici zacne rvat cigan a "gadzo", pricemz rvacku zcela bezduvodne a nepochopitelne vyprovokuje cigan. Pokud se na misto sebehnou dalsi cigani, tak se pridaji na jeho stranu, ackoliv vubec nevedi o co (a ani o koho) jde...

EDIT - na zacatku spis vhodnejsi "nekteri Slovaci"...
19.06.2009 (14:27)  
Martin Š. choĎ si do toho vozňa sadnúť ešte raz prosím ťa a kým tak nespravíš tak sem o Ampeer ani nepíš. Jednoduchá matematika nepustí...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko