..: Crossrail - nové spojení pro Londýn :..

Canary Wharf 2, foto: Crossrail Londýn — Se svou rozlohou 1577 km² a počtem obyvatel přes osm milionů je Londýn skutečně světovou metropolí. A jako každé jiné sídlo této velikosti, potřebuje i on perfektně fungující dopravní systém. Funkci organizátora nejen hromadné dopravy pro celý Velký Londýn již od začátku tohoto tisíciletí plní Transport for London (TfL). Ovšem již ve čtyřicátých letech minulého století vznikl projekt, který předcházel nynějšímu Crossrail. O začátku Crossrail můžeme mluvit až v roce 2001, kdy vznikla stejnojmenná společnost, z poloviny vlastněná TfL a z poloviny vlastněná Britským ministerstvem dopravy, Department for Transport. Od tohoto data také začínají pokusy a projekty podobné dnešnímu Crossrail.

V letech 2005 ař 2008 probíhalo dlouhé schvalování projektu a rozpočtu vládou. Samotná výstavba začala slavnostně 15. května 2009 ve stanici Canary Wharf za účasti tehdejšího Ministerského předsedy Gordona Browna a starosty Londýna Borise Johnsona. Termín dokončení projektu byl původně stanoven na rok 2017. V roce 2010 však nový ministr dopravy oznámil, že kvůli potřebě ušetřit jednu miliardu liber šterlinků při výstavbě bude celá stavba zpomalena a první vlaky by tak měly vyjet až v roce 2018.

Canary Wharf, foto: Crossrail Canary Wharf - řez, foto: Crossrail Canary Wharf 2, foto: Crossrail

Nyní však něco málo k samotnému projektu. Prvně je třeba si uvědomit, že Crossrail z velké části využívá již existující tratě a stanice. Velká část z nich projde generální rekonstrukcí. Pouze v centrální části, kde trať povede tunelem, vzniknou zcela nové stanice, ve většině případů dobře napojené na existující stanice londýnského metra, příměstských vlaků, tzv. Oveground, nebo Docklands Light Railway (DLR). Celý projekt Crossrail lze rozdělit do čtyř sekcí.

West Section

Západní sekce začíná v existující stanici Maidenhead v hrabství Berkshire a končí ve stanici Acton Main Line v obvodě Ealing. Je to pozemní (Surface) sekce. Znamená to tedy, že vlak skutečně do tunelu celou dobu nezajede, vyjma odbočky na letiště Heathrow. Tato podzemní odbočka opustí hlavní trať mezi stanicemi West Drayton a Hayes and Harlington. Na letišti bude možno vystoupit ve stanicích Heathrow Central nebo Heathrow Terminál 4. V mnoha stanicích budou mít cestující možnost přestoupit na vlaky systému National Rail. Na letišti Heathrow bude umožněn přestup na linku metra Piccadilly line, ve stanici Ealing Broadway na Central a District line.

Central Section

Druhá sekce je o poznání zajímavější, nachází se až na jednu stanici celá v podzemí. Křižuje centrální Londýn, a proto půjde o nejvytíženější úsek systému. Začíná ve stanici Paddington, kde bude možno přestoupit na National Rail a čtyři linky metra. Další stanicí bude Bond Street. I zde je zajištěn přestup, tentokrát na dvě linky metra. Jen kousek od známého Soho Square se nachází stanice Tottenham Court Road, s přestupem rovněž na dvě linky metra. Farringdon je další stanice, zde již nádraží existuje. Kromě National Rail a tří linek metra odtud budou odjíždět vlaky na letiště Luton a Gatwick Express na stejnojmenné letiště. Následující stanice se nachází u jedné z největších železničních stanic ve Spojeném Království, Liverpool Street. Zde bude možno přestoupit dokonce na pět linek metra a Stansted Express, rovněž mířící na letiště stejného jména. Stanice Whitechapel umožní přestup na dvě linky metra a Overground. Za stanicí Whitechapel, stále v tunelu, se bude trať dělit, a to buď směrem na Stratford, kde začíná Severovýchodní sekce (North-East Section), nebo na jih, kde se napojí na Jihovýchodní sekci (South-East Section). Ovšem Centrální sekce pokračuje ještě směrem k Jihovýchodní. Stanice Canary Wharf, kde celá stavba začala, a která je svým způsobem unikátní svým provedením jako ostrov, nabídne přestup na Jubilee line a DLR. Jedinou pozemní stanicí této sekce bude Custom House, ta bude opět napojena na DLR. Poslední stanicí úseku je stanice Woolwich.

Paddington, foto: Crossrail Farringdon, foto: Crossrail Whitechapel overground, foto: Crossrail Whitechapel, foto: Crossrail

South-East and North-East Section

Jihovýchodní sekce vyústí z tunelu u Plumstead a vede po stávající trati do stanice Abbey Wood, o které jsme nedávno psali.

A poslední sekce je tedy Severovýchodní. Začíná ve stanici Stratford, která vám možná připomene Olympijské hry v roce 2012. Ano, právě zde vznikl již v minulosti kvůli zlepšení dopravní infrastruktury projekt železniční stanice s přestupem na metro a Overground. Celá sekce je pozemní a vede po existující trati až do Shenfieldu, části města Brentwood v Essexu.

Shrnutí

Celý projekt zvýší dopravní kapacitu v britské metropoli o deset procent. Tento největší stavební projekt v Evropě obsahuje 37 stanic, 42 km nových tunelů a vytvoří tisíce nových pracovních příležitostí. Na tratích budou používány nové vlaky řady 345 délky 200 m s kapacitou kolem 1500 cestujících.

V centrální sekci bude jezdit až dvacet čtyři vlaků za hodinu (interval 150 sekund). Do Shenfieldu dvanáct vlaků za hodinu, mimo špičku potom poloviční počet. Do stanice Abbey Wood též dvanáct vlaků za hodinu. V západní sekci už bude provoz řidší, ale stále velice zajímavý. Čtyři vlaky za hodinu na Heathrow, další čtyři vlaky za hodinu do Maidenhead a dva vlaky za hodinu budou končit již ve stanici West Drayton.

V záloze navíc existují i další projekty. Crossrail Two mezi Chelsea a Hackney, který se nezačně stavět pravděpodobně dříve, než bude dokončen projekt Crossrail. Bývalý starosta Londýna dokonce navrhl výstavbu Crossrail Three mezi nádražími Euston a Waterloo. Ovšem tento projekt není, na rozdíl od Crossrail Two, v oficiálních plánech. I přesto, že za celý projekt je zodpovědný TfL a Department for Transport, tak velkou úlohu zde hraje i správce železniční sítě ve Spojeném království, Network Rail. Právě Network Rail má za úkol napojit západní, severovýchodní a jihovýchodní sekci a zrenovovat stávající stanice.

Kromě chvály zní ale i kritika celého projektu. Například kvůli ceně 15 miliard liber šterlinků, která byla původně ještě o miliardu vyšší. Dále kvůli konečné stanici. Vládou bylo deklarováno, že na západě bude trať končit v Readingu, ale poté byla zkrácena do Maidenheadu. Prodloužení do Readingu je ale stále horké téma a je možné, že v blízké budoucnosti nakonec k prodloužení dojde. V roce 2010 byla společnost Crossrail obviněna, že skupuje domy stojící v cestě za nižší cenu než tržní. London Assembly se vyjádřil, že bylo znepokojující, jakým způsobem Crossrail tlačil na majitele nemovitostí.

Celý projekt je nyní rozběhnut nejvyšším tempem. Poud půjde skutečně vše podle plánu, první cestující se již za pár let svezou po trati, která má zachránit přetížené londýnské linky metra a vlaků, mířících z metropole do okolí.

Zdroje: Network Rail, National Rail, Crossrail


britishrail | 25.8.2013 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Spojené království


  1 2      Zpráv na stránku:   
25.08.2013 (19:15)  
Nevíte náhodou, zda se přestavba bude dělat na britský profil, nebo na evropský, resp. zda v UK existuje nějaká ambice se tímto směrem vydat?

Jak je vidět i z odkazu na rolling stock programme, anglické vlaky svojí subtilností připomínají spíš naše metro a tuším, že zavedení patrových souprav by jim poměrně dost pomohlo...
registrovaný uživatel PPP 
25.08.2013 (17:57)  
rpet: Na podnět Vaší poznámky jsem si přečetl, co vlastně ta řada 345 je (Wikipedii díky: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_345) a podíval se i na chystaná vozidla pro Thamesline (http://en.wikipedia.org/wiki/Thameslink_rolling_stock_programme). Lehce mi při tom poklesla brada. U nás netušíme, co se bude kupovat za rok nebo za dva (natož pak stavět co se infra týče). A když jsem si přečetl popis zadání jednotek, musel jsem uznat, že jsme sto let za vopicema. Rekuperace jako standard, efektivita provozu jako nedílná součást zadání atd. Už chápu, proč jsem se během mého cestování po Spojeném království cítil jako v jiném světě. v lepším světě...

Jen jedno stále nechápu. Mluvíte o jednotkách Hitachi. Myslíte Javelin (BR class 395, viz též http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_395) nebo už bylo (oproti očekávání) rozhodnuto o dodavateli pro class 345? Jednotky Javelin class 395 jsou celkem fajn, svezl jsem se tím z Doveru. Pokud myslíte tyto, jak souvisí s projektem Crossrail?
25.08.2013 (17:47)  
Naši experti by jim tu koncepci trochu zoptimalizovali. Kdyby se radši napříč Londýnem vykopalo pár kanálů a pustily tam lodě, mají to Britové rychlejší, pohodlnější a za půlku ceny. :/
25.08.2013 (17:14)  
Těch 150 sekund mezi vlaky je velmi dobrý výkon. Škoda, že to u nás příslušné "experty" nechává chladnými...
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.08.2013 (12:49)  
tohle jsem cekal spis od Vlada, takze jsem prekvapen mirne. a navic me mrzi, ze autor pozapomnel na to nejhezci, co se Crossrail tyka - a tim jsou jednotky Hitachi...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
25.08.2013 (11:42)  
Ačkoli jsem v Londýně byl, nějakou mapku bych ocenil. Na Londýně bude asi nejpůsobivější to, že ať postaví cokoli, stejně to bude jezdit plné od rána do večera.
registrovaný uživatel PPP 
25.08.2013 (10:59)  
Frantisek: Myslíte novou stanici na Canary Wharf? Svou hloubkou mi připomíná nejednu stanici pražského metra a tam lidi taky lezou celkem ochotně. Navíc tady je meziprostor aspoň využitý...
25.08.2013 (10:38)  
A nepřestanou, dokud nebude podvrtaný celý Londýn, a dokud do Londýna nenatáhnou obyvatelstvo celé Británie :).

Zajímalo by mě, jak nadšeně budou lidé chodit na vlak několik pater pod zem... No budou muset, nic jiného jim nakonec nezbude.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko