..: Crossrail - nové spojení pro Londýn :..

Canary Wharf 2, foto: Crossrail Londýn — Se svou rozlohou 1577 km² a počtem obyvatel přes osm milionů je Londýn skutečně světovou metropolí. A jako každé jiné sídlo této velikosti, potřebuje i on perfektně fungující dopravní systém. Funkci organizátora nejen hromadné dopravy pro celý Velký Londýn již od začátku tohoto tisíciletí plní Transport for London (TfL). Ovšem již ve čtyřicátých letech minulého století vznikl projekt, který předcházel nynějšímu Crossrail. O začátku Crossrail můžeme mluvit až v roce 2001, kdy vznikla stejnojmenná společnost, z poloviny vlastněná TfL a z poloviny vlastněná Britským ministerstvem dopravy, Department for Transport. Od tohoto data také začínají pokusy a projekty podobné dnešnímu Crossrail.

V letech 2005 ař 2008 probíhalo dlouhé schvalování projektu a rozpočtu vládou. Samotná výstavba začala slavnostně 15. května 2009 ve stanici Canary Wharf za účasti tehdejšího Ministerského předsedy Gordona Browna a starosty Londýna Borise Johnsona. Termín dokončení projektu byl původně stanoven na rok 2017. V roce 2010 však nový ministr dopravy oznámil, že kvůli potřebě ušetřit jednu miliardu liber šterlinků při výstavbě bude celá stavba zpomalena a první vlaky by tak měly vyjet až v roce 2018.

Canary Wharf, foto: Crossrail Canary Wharf - řez, foto: Crossrail Canary Wharf 2, foto: Crossrail

Nyní však něco málo k samotnému projektu. Prvně je třeba si uvědomit, že Crossrail z velké části využívá již existující tratě a stanice. Velká část z nich projde generální rekonstrukcí. Pouze v centrální části, kde trať povede tunelem, vzniknou zcela nové stanice, ve většině případů dobře napojené na existující stanice londýnského metra, příměstských vlaků, tzv. Oveground, nebo Docklands Light Railway (DLR). Celý projekt Crossrail lze rozdělit do čtyř sekcí.

West Section

Západní sekce začíná v existující stanici Maidenhead v hrabství Berkshire a končí ve stanici Acton Main Line v obvodě Ealing. Je to pozemní (Surface) sekce. Znamená to tedy, že vlak skutečně do tunelu celou dobu nezajede, vyjma odbočky na letiště Heathrow. Tato podzemní odbočka opustí hlavní trať mezi stanicemi West Drayton a Hayes and Harlington. Na letišti bude možno vystoupit ve stanicích Heathrow Central nebo Heathrow Terminál 4. V mnoha stanicích budou mít cestující možnost přestoupit na vlaky systému National Rail. Na letišti Heathrow bude umožněn přestup na linku metra Piccadilly line, ve stanici Ealing Broadway na Central a District line.

Central Section

Druhá sekce je o poznání zajímavější, nachází se až na jednu stanici celá v podzemí. Křižuje centrální Londýn, a proto půjde o nejvytíženější úsek systému. Začíná ve stanici Paddington, kde bude možno přestoupit na National Rail a čtyři linky metra. Další stanicí bude Bond Street. I zde je zajištěn přestup, tentokrát na dvě linky metra. Jen kousek od známého Soho Square se nachází stanice Tottenham Court Road, s přestupem rovněž na dvě linky metra. Farringdon je další stanice, zde již nádraží existuje. Kromě National Rail a tří linek metra odtud budou odjíždět vlaky na letiště Luton a Gatwick Express na stejnojmenné letiště. Následující stanice se nachází u jedné z největších železničních stanic ve Spojeném Království, Liverpool Street. Zde bude možno přestoupit dokonce na pět linek metra a Stansted Express, rovněž mířící na letiště stejného jména. Stanice Whitechapel umožní přestup na dvě linky metra a Overground. Za stanicí Whitechapel, stále v tunelu, se bude trať dělit, a to buď směrem na Stratford, kde začíná Severovýchodní sekce (North-East Section), nebo na jih, kde se napojí na Jihovýchodní sekci (South-East Section). Ovšem Centrální sekce pokračuje ještě směrem k Jihovýchodní. Stanice Canary Wharf, kde celá stavba začala, a která je svým způsobem unikátní svým provedením jako ostrov, nabídne přestup na Jubilee line a DLR. Jedinou pozemní stanicí této sekce bude Custom House, ta bude opět napojena na DLR. Poslední stanicí úseku je stanice Woolwich.

Paddington, foto: Crossrail Farringdon, foto: Crossrail Whitechapel overground, foto: Crossrail Whitechapel, foto: Crossrail

South-East and North-East Section

Jihovýchodní sekce vyústí z tunelu u Plumstead a vede po stávající trati do stanice Abbey Wood, o které jsme nedávno psali.

A poslední sekce je tedy Severovýchodní. Začíná ve stanici Stratford, která vám možná připomene Olympijské hry v roce 2012. Ano, právě zde vznikl již v minulosti kvůli zlepšení dopravní infrastruktury projekt železniční stanice s přestupem na metro a Overground. Celá sekce je pozemní a vede po existující trati až do Shenfieldu, části města Brentwood v Essexu.

Shrnutí

Celý projekt zvýší dopravní kapacitu v britské metropoli o deset procent. Tento největší stavební projekt v Evropě obsahuje 37 stanic, 42 km nových tunelů a vytvoří tisíce nových pracovních příležitostí. Na tratích budou používány nové vlaky řady 345 délky 200 m s kapacitou kolem 1500 cestujících.

V centrální sekci bude jezdit až dvacet čtyři vlaků za hodinu (interval 150 sekund). Do Shenfieldu dvanáct vlaků za hodinu, mimo špičku potom poloviční počet. Do stanice Abbey Wood též dvanáct vlaků za hodinu. V západní sekci už bude provoz řidší, ale stále velice zajímavý. Čtyři vlaky za hodinu na Heathrow, další čtyři vlaky za hodinu do Maidenhead a dva vlaky za hodinu budou končit již ve stanici West Drayton.

V záloze navíc existují i další projekty. Crossrail Two mezi Chelsea a Hackney, který se nezačně stavět pravděpodobně dříve, než bude dokončen projekt Crossrail. Bývalý starosta Londýna dokonce navrhl výstavbu Crossrail Three mezi nádražími Euston a Waterloo. Ovšem tento projekt není, na rozdíl od Crossrail Two, v oficiálních plánech. I přesto, že za celý projekt je zodpovědný TfL a Department for Transport, tak velkou úlohu zde hraje i správce železniční sítě ve Spojeném království, Network Rail. Právě Network Rail má za úkol napojit západní, severovýchodní a jihovýchodní sekci a zrenovovat stávající stanice.

Kromě chvály zní ale i kritika celého projektu. Například kvůli ceně 15 miliard liber šterlinků, která byla původně ještě o miliardu vyšší. Dále kvůli konečné stanici. Vládou bylo deklarováno, že na západě bude trať končit v Readingu, ale poté byla zkrácena do Maidenheadu. Prodloužení do Readingu je ale stále horké téma a je možné, že v blízké budoucnosti nakonec k prodloužení dojde. V roce 2010 byla společnost Crossrail obviněna, že skupuje domy stojící v cestě za nižší cenu než tržní. London Assembly se vyjádřil, že bylo znepokojující, jakým způsobem Crossrail tlačil na majitele nemovitostí.

Celý projekt je nyní rozběhnut nejvyšším tempem. Poud půjde skutečně vše podle plánu, první cestující se již za pár let svezou po trati, která má zachránit přetížené londýnské linky metra a vlaků, mířících z metropole do okolí.

Zdroje: Network Rail, National Rail, Crossrail


britishrail | 25.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Spojené království


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel CART 
27.08.2013 (8:09)  
RPET - tak to samozřejmě, pro mne je Londýn jedním ze vzorů, jak by to mělo vypadat, tohle je samozřejmě spíš kosmetická záležitost. :)
Jen moje rejpavá povaha dumá nad tím, co tak vedlo někoho, že si řekl: "Co kdyby půlka nových tras metra měla jiná vozidla, jiný branding, a bylo to vlastně spíš lehké metro..." :)))
registrovaný uživatel rpet  mail  
26.08.2013 (16:10)  
@ CityLizard:

nebezpecneho jmenovce? obavam se, ze me po tech kalamitach napadaji zasadne jine vyrazy. ovsem vychovani chlapce z Eton College mi bohuzel neumoznuje tyto citovat, proto se omezim jen na "no comment" :D

@ Sim:

:D:D:D
registrovaný uživatel Sim 
26.08.2013 (15:46)  
CityLizard > ...s názvem mé oblíbené stejnosměrné jednotky...
... tim myslite CityFrog? :-D
26.08.2013 (14:50)  
rpet: v Simcity 5 mam potvoru CityLizard, vzdycky mi kompletne srovna se zemi polovinu stotisicovyho mesta. to byla inspirace k tvemu nicku, nebo je to jen nahoda? :D

Ha, to jsem nevěděl, jakého mám nebezpečného jmenovce.. :)

Ne, za svých študáckých let jsem býval přezdíván "Ještěrka", no a vzhledem k tomu, že jsme na železničních stránkách, tak zkřížením mé přezdívky s názvem mé oblíbené stejnosměrné jednotky vzniklo toto. :D
registrovaný uživatel rpet  mail  
26.08.2013 (13:37)  
@ CART:

Myšlenka se mi líbí, jen nechápu tu strategii Britů co se týče dopravy v Londýně...

no, reknu to takhle: neres, protoze to neni dulezity. dulezity je, ze to funguje ;)

ale vazne: v centru City uz toho moc vymslet nejde. je to poddolovany mesto - kolektory, metro... neni kde co hloubit. a propadlej westminster abbey asi neni to, o co tady lidi stoji. s tim zbytkem bych se prave moc netrapil, protoze je uplne jedno, jak se to jmenuje. dulezity je, aby to odvezlo ty hromady, ktery se tam denne sejdou. a to se dari, takze?

jiny kraj, jiny mrav. a ja mam zase namet na neco napsat...
26.08.2013 (12:49)  
V UK ohledně přechodnosti na další úseky nepredpokladam evropsky profil, natož dvoupatrovost. HS1 to nejspis umi, kdyz maji jezdit Velara do Londyna....
registrovaný uživatel CART 
26.08.2013 (8:34)  
Myšlenka se mi líbí, jen nechápu tu strategii Britů co se týče dopravy v Londýně. Vlaky jsou zapojené do MHD, což je super. Ale proč se někde místo metra zuřivě staví DLR? Proč se od vlaků odděluje Overground, když jde vlastně jen o stejné vlaky s oranžovým nápisem, a tarifně to je pro cestujícího taky jedno? To je každé placeno z jiného rozpočtu, a předhánějí se?
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.08.2013 (22:42)  
@ CityLizard:

heh... kanalu mame vsude plno, na nekterych je dokonce povoleno zakotvit hausbot a regulerne na nem mit adresu :D ale obavam se, ze zadne lacine sou by se nekonalo - uz nam opet oznamili narust cen lupenu opet o 4.1%. jsem si jistej, ze u lodicek by to dopadlo uplne stejne...

mimochodem, ze se ptam: v Simcity 5 mam potvoru CityLizard, vzdycky mi kompletne srovna se zemi polovinu stotisicovyho mesta. to byla inspirace k tvemu nicku, nebo je to jen nahoda? :D
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.08.2013 (22:39)  
@ Pikehead:

kdybych ti tak umel odpovedet... to bych v tu ranu povyrost aspon o deset centaku :D

ale bohuzel, netusim. ja mam ted hlavu posazenou do clanku o tom, jak se v uk stat venuje masove podpore zeleznicni dopravy. neskutecne zajimave. jen nevim, kdy to dopisu :D
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.08.2013 (22:36)  
@ PPP:

ja jsem o tomhle cetl uz nekdy na jare, a dokonce jsem uvazoval nad tim, ze napisu neco na zelpage. ale pak mi to prislo tak nejak normalni, ze se tu porad neco vymejsli a kupuje, tak jsem to nechal plavat :D no a diky tomu si uz vubec nepamatuju, kde jsem to cetl. ale naznaky jsou tady

http://www.hitachirailproject.co.uk/

a tady

http://www.railway-technology.com/news/newshitachi-contract-uk-rolling-stock-manufacturing

a taky tady

http://www.hitachirail-eu.com/super-express-iep_57.html

no a na

http://www.crossrail.co.uk/benefits/new-trains

tvrdi, ze HItachi se bude podilet na obnove pro crossrail, tudiz tipuju, ze to bude ona Class395 - ka...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko