..: Čížkovice - Obrnice, osobní doprava zastavena :..

Ilustrační obrázekČížkovice - Ráno 8. prosince se slunce pomalu vynořuje zpoza horizontu, zalévá krajinu Českého středohoří svými paprsky a pravidelné osobní vlaky vyjíždí na "Švestkovou dráhu". Naposled. Po 364 dnech přichází další prosincová změna jízdních řádů a opět se snášejí těžká mračna nad lokálkami v Ústeckém kraji. "Krajský los" tentokrát vybral lokálku linoucí se po úpatí Českého středohoří z Čížkovic přes Třebenice a Třebívlice do Obrnic u Mostu.

Věk této lokálky v dosáhl k 8.12. takřka 109 let. Trať o délce 36,8 km byla stavěna jako svépomocná dráha s přispěním České země v letech 1897 – 1898. Provoz byl zahájen 19. prosince 1898 a zajišťován 3 páry smíšených vlaků Rakouských státních drah na účet vlastníka lokálky, jímž byla akciová společnost Mostecko-Lovosická spojovací dráha. Tato skutečnost se neměnila až do roku 1925, kdy došlo k zestátnění lokálky. Jen roku 1918 byly přemalovány značky provozovatele z Rakouských státních drah na Československé státní dráhy.

Další provozní změny přináší léta třicátá (zvýšení traťové rychlosti a motorizace provozu), léta válečná (omezení provozu ve prospěch vojenských lazaretních vlaků), léta sedmdesátá (konec provozu parních lokomotiv) a léta osmdesátá. V osmdesátých letech se začínala projevovat mizerná údržba trati, navíc roku 1983 umocněná sesuvem půdy na trať v úseku Třebenice – Třebívlice. V daném úseku byla následně zavedena náhradní autobusová doprava a celkově se začalo řešit, zda-li úsek opravit, či celou trať zavřít a nahradit autobusy. Nakonec byla zvolena varianta opravy a vlaky se na úsek mohly v roce 1987 vrátit.

Vlaky byly ovšem nově na trať vypravovány dle předpisu D3 „o zjednodušeném řízení drážní dopravy“ s možnostmi křižování v Třebenicích, Třebívlicích a Libčevsi. V devadesátých letech zanikla nákladní doprava a trať zcela ovládly motorové vozy řady 810. GVD pro rok 2007 se zlepšením přípojových vazeb v Lovosicích přinesl na trať velký nárůst počtu cestujících. Tolik stručně k historii.

Blíží se 10. hodina dopolední a na čtvrtém nástupišti stanice Lovosice se začíná shromažďovat zástup lidí očekávající příjezd soupravy rozlučkového vlaku. Ten krátce po 10. hodině přijíždí a po nutných přípravách (objetí přípojného vozu a symbolické ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem) opustil rozlučkový vlak složený z M 131.1280 a přípojného vozu Blm Lovosice. Počínaje Třebenicemi byl ve všech stanicích vlak očekáván desítkami místních obyvatel, aby se mohli rozloučit s provozem. Jejich tváře značily smutek nad ztrátou lokálky, která dotvářela kolorit jejich života. Vlak stavěl ve všech stanicích a zastávkách na trati. Nejdelší pobyt vlaku byl stanoven v Třebívlicích, kde bylo připraveno menší občerstvení pro cestující. Po příjezdu do Mostu byl přípojný vůz odpojen a samotný motorový vůz se vydal na okružní jízdu po obou trianglech v železniční stanici Most. Zpět z Mostu rozlučkový vlak vyjel v 13.35 a do Lovosic dorazil vlivem menší technické závady s 10 minutovým zpožděním.

Posledním vlakem 8. prosince 2007 ovšem nebyl rozlučkový vlak, ale pravidelný vlak MOs 26515, jenž opustil trať v 19.35. Po dojezdu tohoto vlaku do Čížkovic a odevzdání svazku klíčů od dopraven na trati dirigujícímu dispečerovi strojvedoucím si zbylo jen stroze poznamenat: Čížkovice – Obrnice: zastavení osobní dopravy 8. prosince 2007.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázekIlustrační obrázekIlustrační obrázek

Mohlo by se zdát, že lokálka tímto dnem zemřela. Ovšem zdání klame. Obce podél trati si jsou vědomy rostoucího turismu v oblasti, a tak nehodlají nechat trať neradostnému osudu...

Ilustrační foto © 1, 2, pamětní jízdenka - karloslt; 3, 4 - Pavel Spěvák

Další informace


karloslt | 27.12.2007 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Ústecký


registrovaný užívateľ Aleš Franc  mail  
28.12.2007 (23:24)  
Bohužel. Ale na druhou stranu je třeba si říci , že je to vývoj. Tak jak železnice vznikala , protože byla bezkonkurenční , tak postupem času logicky zase musí zanikat tam , kde není konkurenceschopná.
ČR má jednu z největších hustot tratí na 100 km2. Na řadě míst postrádá provozování osobní železniční dopravy smysl , neboť bus udělá za méně peněz více práce (zajíždění až do obcí atd.).
Kladu si otázku , zda by z globálního hlediska nebylo lepší se nějakých bezvýznamných tratí zbavit a za peníze , ušetřené na údržbě a opravách zrychlovat rekonstrukci ostatních tratí , které ještě mohou být konkurenceschopné. Tak , abychom třeba neměli tak hustou síť ,ale na druhou stranu ji měli modernější a kvalitnější .
registrovaný užívateľ RadoB 
28.12.2007 (17:09)  
Milí českí priatelia,
u nás sme za minulej vládnúcej garnitúry zažili oveľa väčšiu pohromu na slovenských lokálkach, ktorú inicioval vtedajší minister dopravy - Jeho východniarska Cukrárska Výsosť Pr*k*k*t*vič. Pochádza zo Stropkova, kde inakší verejný dopravný prostriedok, ako autobus nikdy nepoznali.
Že jeho rozhodnutie bolo v mnohých prípadoch nezmyselné svedčí postupný návrat vláčikov na niektoré naše lokálky.
Monitorujte postupne situáciu a upozorňujte - ľuďom ako Šulc treba strpčovať život všetkými možnými prostriedkami.
MMch, nie je pán Šulc tiež nejaký skrachovaný cukrár, ako náš ex-minister - odporník na žel. dopravu Pr*k*k*t*vič, ktorý si nevie na ničom inom liečiť svoje komplexy ako na rušení pravidelnej verejnej osobnej železničnej dopravy? Zaujímala by ma jeho minulosť, čo už za svojej existencie stihol všetko dobabrať.
registrovaný užívateľ Toušisko  mail  
28.12.2007 (0:59)  
Spoje ovládla autobusová Lobby spřízněná se skupinou soudruha Šulce. Scénář bude klasický - nejprve spoje pocelý týden - tedy i v 6 a 7 - posléze útlum "nefektivních" spojů na max. 2 "páry" v 1 - 5. Nebo si někdo myslí, že to bude jinak?
registrovaný užívateľ jihad 
27.12.2007 (20:16)  
Čest její památce!
28.12.2007 (0:32)  


žádné památce - vlaky se o5 rozjedou ;-)
registrovaný užívateľ PES38 
27.12.2007 (18:57)  
Ví se už něco konkrétního o případném obnovení os. dopravy?

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko