..: CityNightLine a Euronight v kostce :..

CNLPraha - Jak již víte, tak s přelomem grafikonu vyjíždí na naše koleje (byť jen na nějakých 140 km) jeden nový typ vlaků (správně se však jedná o dva nezávislé typy). Z Prahy vše odjíždí jako vlak Euronight, ve stanici Leipzig Hbf však dojde k jeho rozdělení. Kmenová souprava směřuje na Wiesbaden a druhá část vlaku pokračuje jako vlak CityNightLine Orion do Mnichova. Jelikož ve fórech zaznělo přání znát ceny pro obě větve vlaku, pokusím se tedy tuto záležitost objasnit trochu komplexněji.

Nejdříve se budeme zabývat větví CityNightLine. Na CNL platí pravidlo, že zákazník platí globální cenu, která se neodvíjí od ujetých kilometrů. Proč tomu tak je? Na síti CNL platí podobná pravidla jako u DB NZ (Deutsche Bahn Nachtzug). Vlak vyjede ze své počáteční stanice, zastavuje, nabírá cestující, kolem půlnoci zastaví naposledy a pak zastaví v cca pět hodin ráno pro první cestující, kteří chtějí vystoupit. Do půlnoci můžete nastoupit, ale ne vystoupit a ráno obráceně. Představa, že se svezete Sleeperetou z Prahy do Děčína je prostě zcela chybná. Cena se může ale měnit a to ve třech různých tarifech. První tarif je u nás docela známý, jedná se o SparNighty, které jsou nejlevnější formou jízdenky vlaky CNL, cena za SparNight zahrnuje samozřejmně i rezervaci do příslušného typu vozu. Druhým typem tarifu je plný tarif, kde naopak platíte nejvíce. Posledním typem tarifu je tarif snížený o cca 20€, to v případě, že vlak ještě není dostatečně obsazen. Hranice pro tento snížený tarif mi ale není známá. Zvláštním typem tarifu je pouhá rezervace, ta se vyplácí v případě, že disponujete něčím podobným jako je například EuroDomino nebo Interrail.

Co na CNL vlastně jezdí? Standardní vlak CNL obsahuje vždy vůz k sezení (tzv. Sleepereta, sedačka upravená na spaní, značí se jako Bpm61), dále pak lehátko (v klasické úpravě 4 a 6 míst, značí se jako Bcm61) a nakonec lůžkový patrový vůz (standardně WLABm61). Označení berte s rezervou, viděl jsem i různé mutace. Zastoupení jednotlivých vozů se mohou pochopitelně lišit. Dále pak hlavně na dlouhých CNL vlacích (Komet, Semper, Pegasus apod.) najdete restaurační vůz. Odbavení je provedeno ihned po nástupu do vlaku a jízdní doklady si průvodce neodebírá, pouze pokud se jede přes hranice, tak vybírá cestovní doklad. Pro lůžkové oddíly je do ceny zahrnuta rovněž snídaně (standardně rozpečená bagetka, plátkový sýr, měkký salám, máslo, džem a dle výběru teplý nápoj). Lehátkové oddíly a Sleeperety mají možnost si snídani přiobjednat. Nesmím zapomenout na jednu důležitou věc, pokud začnete jezdit s CNL častěji. Pro stálé zákazníky rozdávají průvodci ráno papírové kartičky s body do CNL klubu, které pak lze využít na volné jízdy, nebo k úhradě za různé věci na CNL klubovém webu. Za sleeperetu dostanete 100 bodů, za lehátka 150 bodů, za dvoj, či trojlůžko 200 bodů, za Deluxe double, single oddíl a Economy Single pak 250 bodů. Freifahrt, neboli volná jízda na Sleeperetě, Vás vyjde na 1.000 bodů, takže je nač střádat.

A teď k vlaku CNL na našem území, dle řazení je na vlaku řazena jedna CNL sleepereta, dvě CNL lehátka (jedno se služebním oddílem) a lůžko v podobě vozu ČD WLABmz. Nicméně v tomto lůžku platí stejné ceny jako pro ostatní CNL vlaky. Jediným rozdílem jsou čeští stewardi, místo většinou švýcarských na ostaních CNL. Ceny pro jednotlivé typy najdete níže v přehledu.

interiér vozu WLABmz DB a ČD - pohled na oddíl upravený k sezeníDruhá část vlaku je zařazena do kategorie Euronight. Euronight by měl být synonymem kvality a taky většinou bývá. Na našem vlaku EN 352/353 jsou řazeny vozy Českých drah a Deutsche Bahn. Lůžkové vozy a vozy k sezení jsou naše, lehátka jsou pak německá, což je logické, protože naše vozy Bc opravdu EN standardu neodpovídají. Úroveň služeb by měla být relativně podobná, výjimkou je absence sleeperety, která je nahrazena našimi EC vozy Bee (které se ale na tento výkon skutečně nehodí, už vidím jak na dosti tvrdých, anatomicky tvarovaných sedačkách, někdo zkouší usnout). Druhý rozdíl je absence CNL Punkten :), takže z Vašeho opakovaného cestování směr Wiesbaden nic mít nebudete. Zastávky vlaku jsou stavěny podobně jako u CNL, s tím rozdílem, že se dá tento vlak použít i pro cesty do a z Leipzig Hbf. Ceny jízdenek se zde tvoří kilometricky, ale i zde například platí SparNight Angebot, výše se mi ale zjistit nepodařila, jelikož v době psaní tohoto článku nebyla k dispozici na webu ČD ani DB jediná tabulka udávající ceny. Také u tohoto vlaku platí, že cestující lůžkovým vozem mají v ceně zaplacenou snídani. Ceny jízdného se mi zjistit nepodařilo, neboť ani DB, ani jízdenka.cz tyto údaje ještě neuvádí.

interiér vozu WLABmz DB a ČD - lůžka v uspořádání doubleVlastní zkušenosti: Jelikož jsem vlaky těchto kategorií procestoval značné množství kilometrů, mohu je vřele doporučit. Poznáte tak, jak mají vypadat skutečně noční vlaky a ne ty parodie, které si na ně hrají u nás a na Slovensku. Připadáte si skutečně jak v hotelu, který má ale tu příjemnou vlastnost, že se hýbe. -:) Toto přirovnání platí především pro vlaky CityNightLine. Služby CNL se dají označit jako ty nejlepší, které můžete v Evropě získat. Nicméně i tady se najdou občas černé výjimky v podobě jiných než plánovaných vozů (místo sleeperety jel vůz DB Bomz, který je zvlášť při 100% obsazenosti ten nejhorší, který můžete potkat). Případně když narazíte na průvodce debila, který Vás ve sleeperetě probudí v jednu ráno s tím, že jde kontrolovat jízdenky. Dá se tedy doporučit, abyste cestovali výhradně lehátky, nebo lůžky, tam jsem problémy nezaznamenal nikdy. Co určitě doporučím je vyzkoušení jídelního vozu na CNL vlacích. Servis předváděný v těchto vozech je na kolejích téměř nevídaný (až na švýcarské Elvetino, kde jsou ale ceny ještě o řád výše), vše vypadá jako ve velmi solidní restauraci, obsluha byla vždy pohotová, jídlo velmi dobré, ceny ještě relativně snesitelné a vzhled vozu výtečný. Euronighty jsou na druhé straně hodně rozdílné podle toho, co na nich zrovna jede, pokud jsem měl tu čest jet s Euronightem s vozy DB nebo ÖBB, bylo vždycky vše v pořádku (ÖBB má akorát tendenci na některé vlaky dávat staré vozy typu Bcmz a WLABm), avšak moje zkušenost s Euronighty s maďarskými vozy (EN Kálman Imre) byla téměř vždy výrazně horší (hlavně co se úklidu ve vozech týče). Liší se hodně hlavně systém zastavování, některé EN staví pomalu na každé mezi, některé zas jezdí dle klasického systému nezastavovat mezi půlnocí a pátou ranní.

interér vozu WLABmz DB a ČD - pohled na skříň s umyvadlem a zrcadly v Economy oddíluNákup jízdních dokladů: U CNL vlaků je rozhodně nejlepší nakupovat jízdenky po internetu na adrese http://www.citynightline.ch , jedině tam máte totiž jistotu, že Vám rezervaci, nebo jízdenku systém vydá na vlak, který skutečně jede, tak praví vlastní zkušenost. Je to rychlé a pohodlné. Na druhou stranu s Euronighty budete mít asi problém a budete odkázání na milost, či nemilost prodejců jízdenek na některých nádražích. U nás se samozřejmně dá doporučit Cestovní kancelář ČD, případně WASTEELS. Pokud ale nepotřebujete rezervaci, nebo jízdenku rovnou z Čech, tak je skoro lepší nechat si příslušné doklady vydat na přepážce DB ReiseZentrum, kde jsem zatím zaznamenal nejvyšší kvalitu služeb v celé Evropě. Každopádně s EN vlaky mohou nastat větší problémy než s CNL. Na závěr jsem dodal trojici obrázků z interíéru vozu DB WLABmz173.1, tedy stejného vozu, který byl s tímto GVD nasazen do provozu u Českých drah. Fotky jsou pořízeny ve vlaku DB NZ 379 při mé cestě z Kolína nad Rýnem do Prahy.

CityNightLine (CNL) Euronight (EN)
typ plné jízdné zlevněné** Sparnight Rezervace Rezervace
Ruhesessel (sleepereta, sedačka) 119 99 39/29 10 4***
Liege6er (lehátko 6 míst v oddíle) 129 109 49 20 19
Liege4er (lehátko 4 místa v oddíle) 139 119 59 30 24
Economy Dreier (Tourist 3 místa v oddíle) 149 129 69 40 34
Economy Double (2 místa v oddíle) 159 139 79 50 49
Economy Single (1 místo v oddíle) 219 199 139 100 99
Deluxe Dreier (3 místa v oddíle, sprcha a WC) 189 169 - 50 49
Deluxe Double (2 místa v oddíle, sprcha a WC) 219 199 - 80 65
Deluxe Single (1 místo v oddíle, sprcha a WC) 279 279 - 130 125

Díky ja-vy za upřesnění, DB konečně zveřejnili svůj ceník, takže ceny jsou v tuto chvíli konečné. Zatím není možné objednávat na Euronight do Wiesbadenu Deluxe oddíly, protože tam zatím mají jezdit pouze WLABmee61, které jimy nedisponují, nicméně ceny pro Deluxe oddíly jsou takto skutečně stanovené.
** zlevněné jízdné při včasném objednání
*** u nás lze zakoupit místenka za 86 Kč, nebo 30 Kč s INkartou
ceny v €
CNL – platí pro vlak CNL 408/409 ORION z Prahy přes Dresden, Leipzig do München Hbf.
Euronight – Ceny platí pro vlak EN 352/353 Johannes Kepler z Prahy do Wiesbadenu


michawel Poslat mail autorovi | 13.12.2006 (22:16)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Dan Adensam  mail  
30.10.2007 (17:44)  
Promintě v lehátkách.
registrovaný uživatel Dan Adensam  mail  
19.10.2007 (16:47)  
V lůžkách u EN je taky občerstvení,aspoń podle JLV
16.12.2006 (13:17)  
michawel: Pokud místo propagace to pro nevytíženost dřív nenapadne někoho zrušit. :( Pravda, v pátek byla obsazenost již celkem uspokojivá.
registrovaný uživatel M 
15.12.2006 (12:13)  
Toz nevim no... Kdyz to jde, tak zkousim retezec Ibis nebo neco podobneho (chapu, ze Four Seasons nebo Marriott to neni, ale mne tahle "ubytovna" staci). Ibis v Dansku neni, pres "reku" v Malmo Ibis stoji 86€.

Proto si dovoluji nesouhlasit s tvrzenim, ze €100 za double stoji v Dansku ubytovna (a Ibis za ubytovnu nepovazuji)

babilon - ano, cas jsou penize (a hotelem na kolech clovek nejaky ten cas usetri), to souhlasim
15.12.2006 (8:32)  
Jojo, do Wiesbadenu v plné síle, do Mnichova Vila Tugendhat :) Spíš mě ale zaráží, že ve vozech Bee jsem zahlédl (v Kralupech) tak 4 osoby a ve sleeperetě tak 1-2 osoby.... Do ostatních samozřejmě nebylo vidět, ale moc si iluze nedělám.
registrovaný uživatel Kubze  mail  
14.12.2006 (23:12)  
ano, ano. WLABmee 61 dnes v plné síle :) Prodej DeLuxe do Wiesbadenu je do odvolání pozastaven.
dopisovatel nebo člen ŽP michawel  mail  
14.12.2006 (20:28)  
článek byl upraven vzhledem ke zveřejněným ceníkům.
Ceník na DB neobsahuje zatím Deluxe oddíly, ale to je v pořádku, jelikož tam zatím mají pravidelně jezdit vozy WLABmee61 ČD, které ty Deluxy samozřejmně nemají.
registrovaný uživatel ja-va 
14.12.2006 (19:54)  
Ceny příplatků na EN (Wiesenbaden)jsou dle stránek DB následující:
Sitzwagen 4,00 €
Liegewagen 6er Belegung 19,00
Liegewagen 4er Belegung 24,00 €
Schlafwagen mit Waschgelegenheit, 1 Bett im Dreibettabteil, Dame 34,00 €
Schlafwagen mit Waschgelegenheit, 1 Bett im Dreibettabteil, Herr 34,00 €
Schlafwagen mit Waschgelegenheit, 1 Bett im Doppelabteil, Herr 49,00 €
Schlafwagen mit Waschgelegenheit, 1 Bett im Doppelabteil, Dame 49,00 €
Schlafwagen mit Waschgelegenheit, 1 Einzelabteil 99,00 €
dopisovatel nebo člen ŽP michawel  mail  
14.12.2006 (18:33)  
Na hlavním nádraží bych CNL rezervaci nekupoval(radši), možná ve WASTEELS, nebo v CK ČD. Já preferuju u CNL jednoznačně Internet.
registrovaný uživatel petrsv  mail  
14.12.2006 (18:18)  
Já teda za levný ubytování se snídaní považuju 50-80€ a obvykle s tím nemám problém. Takže ty ceny za lůžka a lehátka nejsou zas tak moc levný:-(
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko