Chlumec nad Cidlinou - V sobotu jsem na internetu narazil na stránky Chlumecké Zahradní Železnice (ChZŽ) a v neděli jsme vyrazily toto dílo omrknout a pořídit pro vás reportáž. Sešli jsme se na chlumeckém nádraží a vyrazili podle podrobného návodu na kraj města. Po pár stech metrech jsme narazili na rodinný domek s větší zahradou, na níž byly kolejnice a jiné drážní zařízení a na plotě cedule ChZŽ.
Po chvilce očumování vyšla hodná paní že nám zavolá syna, který nás provede. Tak se také stalo a my stojíme uprostřed zahrady a rozhlížíme se kam až koleje vedou. Celková délka kolejí je 150 metrů, z hlavní tratě odbočují dvě odbočky. Jedna odbočná lokálková trať a druhá do depa s parní mašinkou. Koleje mají rozchod 250 mm a vozidla po nich jezdící jsou smyšlená, zato vesměs vlastní stavby. Trať stojí opravdu za vidění. Jsou na ní patrné známky, že se vše dělalo doma na koleně, což úzkorozchodné trati ještě přidává správnou atmosféru. Pohon je zatím gravitační, tzn. nahoře nasednete a dolů jedete vlastní vahou, případně ruční, ale, jak nám bylo sděleno, počítá se do budoucna s motorizací provozu. Trať vlastní 2 lokomotivy, z toho jednu parní, a několik osobních vozů. V parní mašince je možné zatopit a navodit tak efekt opravdové parní lokomotivy a ještě přitom v dýmnici uvařit čaj. Dodám že většina hnacích vozidel má elektrická světla, brzdu a funkční pískovač! Trať se dále rozšiřuje, ale není snadné získávat materiál na stavbu, hlavně kolejnice. Na trati je hezky vidět použití různého kolejiva tzv. "co dům dal". Je to jedinečné dílo zasluhující úctu. Návštěvu této úzkorozchodné železnice čtenářům vřele doporučujeme.
Všechny informace o trati, otevírací době, vozidlech atd. najdete na oficiálních stránkách http://www.sweb.cz/chzz/.
Nafotil PajaVlk & Hrouda, sepsal PajaVlk.
Děkujeme ChZŽ za umožnění nafocení této reportáže.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.