Lužná u Rakovníka - Muzeum v Lužné je největší železniční muzeum u nás. V krásném prostředí na kraji lesa našly své zázemí nejen parní lokomotivy, ale i desítky nadšenců sdružených v různých spolcích. Právě ty muzeum v roce 1997 založily. V červenci roku 1999 převzaly provoz muzea do své režie České dráhy a přičlenily ho jako provozní jednotku k DKV Louny a po jeho zániku DKV Plzeň.
Už i jen vidět místní sbírku parních lokomotiv je zážitek který každoročně vyláká do džbánských lesů desítky tisíc návštěvníků. Největší oblibě se ale těší víkendové akce se zatopenými lokomotivami a se zvláštními vlaky z Prahy, které se v poslední době ustálily na zahájení a ukončení sezony a na každoroční tematické setkání lokomotiv určitého typu (Setkání motorových vozů, Dny bejčků a další). Ve spolupráci s KHKD vyjížděl letos v létě každou sobotu parní vlak na nedalekou lokálku Krupá - Kolešovice.
I jindy ale stojí návštěva muzea zato. Kromě parních lokomotiv, které si můžete prohlížet do posledních detailů, můžete navštívit kryté expozice s výstavou z historie železnic, například zabezpečovací zařízení, ruční nářadí, modely a součásti lokomotiv. Také můžete shlédnout videoprojekci zaměřenou na pravidelný i nostalgický parní provoz. V další kryté expozici je instalováno modelové kolejiště a součástí prohlídky je i návštěva části správkárenské haly, kde probíhají renovace a opravy. Tato unikátní podívaná má u návštěvníků vždy velký ohlas.
Muzeum kromě parních lokomotiv schraňuje, udržuje a renovuje i lokomotivy dieselové, jejichž starší typy stále častěji dosluhují. V areálu najdete i různé druhy osobních a nákladních vozů. Část těchto vozidel je v různém stadiu renovace. Řadu exponátů má muzeum v Lužné zapůjčeno např. od Národního technického muzea nebo Podblanického vědecko-technického klubu železničního z Benešova. A kdo se vlastně dnes na chodu tohoto různorodého celku podílí?
- Oficiální prezentace muzea (ČD)
- Klub historie kolejové dopravy (KHKD) zde má několik parních lokomotiv, v nedaleké Kněževsi na vlečce pak vlastní depozitář
- Klub přátel historických vozidel (KPHV) se stará o údržbu a provoz Všudybylky 354.195
- Mikádo, parostrojní spolek Louny se stará o údržbu a provoz Papouška 477.043
- Společnost Buštěhradské dráhy, výtopna Lužná – Lišany
- Spolek poldovské úzkorozchodné dráhy při Železničním muzeu ČD v Lužné u Rakovníka - provozuje úzkokolejnou drážku u točny a příslušnou část expozice
10 let Lužné
O víkendu 15.-16. září se konaly rozsáhlé oslavy 10. výročí muzea, při kterých zástupci managementu Českých drah a Národního technického muzea odhalili pamětní desku. Následující záběry ze zvláštních jízd jistě řeknou více než slova.
Neoznačené foto: Jakuza
Poslední parní víkend
Srdečně zveme na ukončení 10. sezony, které se koná o víkendu 13. a 14. října. Zvláštních vlaků do Lužné pojede hned několik.
- Poslední parní víkend - S parní lokomotivou z Prahy hl.n. přímo přes Kladno
- Křivoklát expres - S parní lokomotivou 498.022 Albatros z Prahy-Braníka a Prahy-Smíchova přes Beroun, Křivoklát a Rakovník
- Doupovský expres - S motorovým vozem můžete o tomto víkendu dojet Doupovským expresem až do Kadaňského Rohozce
S ohledem na připravovanou restrukturalizaci DKV se vznikem ČD Cargo se nabízí otázka, nakolik je s muzeem v rámci Českých drah nadále počítáno. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že to není lehká otázka. Slovenské Muzejno-dokumentačné centrum je složkou ŽSR (tedy správce infrastruktury) a dopravci se podílí jen na konkrétních akcích. Polské výtopny Wolsztyn a Chabówka provozuje nákladní dopravce. V Rakousku existuje řada soukromých aktivit (u nás známé muzeum Strasshof například provozuje Technické muzeum Vídeň), provozování nostalgických vlaků a jejich propagace je pak předmětem činnosti vlastní dceřinné společnosti. Podobnou společnost má i maďarský MÁV.
Zvlášť bolestivě se téma jeví v souvislosti s uvažovaným železničním muzeem Národního technického muzea, které mělo vzniknout na pražském Masarykově nádraží a dodnes není známo zda a kde nakonec bude stát. Věřme, že tento poslední parní víkend je skutečně poslední jen letos a muzeum v Lužné, kde spolupracuje nejen celostátní drážní dopravce, ale i samostatné spolky a obchodní společnosti, zůstane zachováno nejen z úcty ke shromážděným hodnotám, ale i pro radost a potěšení budoucích dětí a fandů.
Milý pane, jako kladeňák se proti vašemu tvrzení se musím ohradit, buštěhradka nebyla a není žádná lokálka, sic je jednokolejná a nezadrátovaná, je tu provoz jako na hlavních tratích a ani v žel. mapě není označována jako " trať vedlejší "
Když jsem si zpátky přečetl článek o Děčíně východ,tak jsem se zasmál.To je pěkná blbost.Prostor zdevastovaný a uprostřed provozního nádraží.Holt někdo potřebuje pozemky na bývalé Masaryčce.
http://www.zelpage.cz/zpravy/2853
vs
http://www.archiweb.cz/news.php?action=show&type=1&id=3745
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.