..: Čeká Lužnou nejistá sezóna? :..

Ilustrační obrázekLužná u Rakovníka - Muzeum v Lužné je největší železniční muzeum u nás. V krásném prostředí na kraji lesa našly své zázemí nejen parní lokomotivy, ale i desítky nadšenců sdružených v různých spolcích. Právě ty muzeum v roce 1997 založily. V červenci roku 1999 převzaly provoz muzea do své režie České dráhy a přičlenily ho jako provozní jednotku k DKV Louny a po jeho zániku DKV Plzeň.

Už i jen vidět místní sbírku parních lokomotiv je zážitek který každoročně vyláká do džbánských lesů desítky tisíc návštěvníků. Největší oblibě se ale těší víkendové akce se zatopenými lokomotivami a se zvláštními vlaky z Prahy, které se v poslední době ustálily na zahájení a ukončení sezony a na každoroční tematické setkání lokomotiv určitého typu (Setkání motorových vozů, Dny bejčků a další). Ve spolupráci s KHKD vyjížděl letos v létě každou sobotu parní vlak na nedalekou lokálku Krupá - Kolešovice.

I jindy ale stojí návštěva muzea zato. Kromě parních lokomotiv, které si můžete prohlížet do posledních detailů, můžete navštívit kryté expozice s výstavou z historie železnic, například zabezpečovací zařízení, ruční nářadí, modely a součásti lokomotiv. Také můžete shlédnout videoprojekci zaměřenou na pravidelný i nostalgický parní provoz. V další kryté expozici je instalováno modelové kolejiště a součástí prohlídky je i návštěva části správkárenské haly, kde probíhají renovace a opravy. Tato unikátní podívaná má u návštěvníků vždy velký ohlas.

Muzeum kromě parních lokomotiv schraňuje, udržuje a renovuje i lokomotivy dieselové, jejichž starší typy stále častěji dosluhují. V areálu najdete i různé druhy osobních a nákladních vozů. Část těchto vozidel je v různém stadiu renovace. Řadu exponátů má muzeum v Lužné zapůjčeno např. od Národního technického muzea nebo Podblanického vědecko-technického klubu železničního z Benešova. A kdo se vlastně dnes na chodu tohoto různorodého celku podílí?

10 let Lužné

O víkendu 15.-16. září se konaly rozsáhlé oslavy 10. výročí muzea, při kterých zástupci managementu Českých drah a Národního technického muzea odhalili pamětní desku. Následující záběry ze zvláštních jízd jistě řeknou více než slova.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Neoznačené foto: Jakuza

Poslední parní víkend

Srdečně zveme na ukončení 10. sezony, které se koná o víkendu 13. a 14. října. Zvláštních vlaků do Lužné pojede hned několik.

  • Poslední parní víkend - S parní lokomotivou z Prahy hl.n. přímo přes Kladno
  • Křivoklát expres - S parní lokomotivou 498.022 Albatros z Prahy-Braníka a Prahy-Smíchova přes Beroun, Křivoklát a Rakovník
  • Doupovský expres - S motorovým vozem můžete o tomto víkendu dojet Doupovským expresem až do Kadaňského Rohozce

S ohledem na připravovanou restrukturalizaci DKV se vznikem ČD Cargo se nabízí otázka, nakolik je s muzeem v rámci Českých drah nadále počítáno. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že to není lehká otázka. Slovenské Muzejno-dokumentačné centrum je složkou ŽSR (tedy správce infrastruktury) a dopravci se podílí jen na konkrétních akcích. Polské výtopny Wolsztyn a Chabówka provozuje nákladní dopravce. V Rakousku existuje řada soukromých aktivit (u nás známé muzeum Strasshof například provozuje Technické muzeum Vídeň), provozování nostalgických vlaků a jejich propagace je pak předmětem činnosti vlastní dceřinné společnosti. Podobnou společnost má i maďarský MÁV.

Zvlášť bolestivě se téma jeví v souvislosti s uvažovaným železničním muzeem Národního technického muzea, které mělo vzniknout na pražském Masarykově nádraží a dodnes není známo zda a kde nakonec bude stát. Věřme, že tento poslední parní víkend je skutečně poslední jen letos a muzeum v Lužné, kde spolupracuje nejen celostátní drážní dopravce, ale i samostatné spolky a obchodní společnosti, zůstane zachováno nejen z úcty ke shromážděným hodnotám, ale i pro radost a potěšení budoucích dětí a fandů.


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 11.10.2007 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský


registrovaný uživatel zaosai  mail  
14.10.2007 (13:01)  
Hečkys: V chápání představitelů železnice je to fakt už jen lokálka,míním podle jejich vztahu k takovým to tratím.Bohužel je zajímají pouze koridory a hlavní tratě.Chápu docela ,že se to někomu nelíbí,že jsem to nazval lokálka,ale po jejím projetí z mimořádným vlakem tato trať dnes vypadá už jako lokálka - sem tam nějaký osobní vlak a jinak nic.Problém je v tom,že kolejiště v stanici Lužná by mělo být v lepším stavu už díky návaznosti na muzeum.
registrovaný uživatel Pavel Hečko  mail  
12.10.2007 (19:39)  
zaosai:Dostal jsem se do Lužné při oslavách 10.výročí a z profesonálního hlediska mě zaujaly dvě vyloučené staniční koleje v stanici.Když se sejde víc mimořádných vlaků,tak není je kam odstavit.Koukám,že ČD ,respektivě SDC nemají zájem udržovat kolejiště v provozuschopném stavu.Je to holt jen lokálka.
Milý pane, jako kladeňák se proti vašemu tvrzení se musím ohradit, buštěhradka nebyla a není žádná lokálka, sic je jednokolejná a nezadrátovaná, je tu provoz jako na hlavních tratích a ani v žel. mapě není označována jako " trať vedlejší "
registrovaný uživatel Vampir  mail  
12.10.2007 (19:02)  
Nevím proč čeká muzeum nejistá sezona já zde byl mimo akci a velice nádherné to bylo.Platí věta kdo koupí (vstupenku) neprohloupí
registrovaný uživatel zaosai  mail  
12.10.2007 (10:41)  
Dostal jsem se do Lužné při oslavách 10.výročí a z profesonálního hlediska mě zaujaly dvě vyloučené staniční koleje v stanici.Když se sejde víc mimořádných vlaků,tak není je kam odstavit.Koukám,že ČD ,respektivě SDC nemají zájem udržovat kolejiště v provozuschopném stavu.Je to holt jen lokálka.
Když jsem si zpátky přečetl článek o Děčíně východ,tak jsem se zasmál.To je pěkná blbost.Prostor zdevastovaný a uprostřed provozního nádraží.Holt někdo potřebuje pozemky na bývalé Masaryčce.
registrovaný uživatel jk 
12.10.2007 (7:50)  
Co se tyce NTM, informace mi prijdou celkem protikladne:
http://www.zelpage.cz/zpravy/2853
vs
http://www.archiweb.cz/news.php?action=show&type=1&id=3745
11.10.2007 (18:14)  
Pro Zdeněk Michl: Pěkný článek.
11.10.2007 (13:09)  
Byl jsem tam v sobotu a měli tam za plotem 010 - to je součást expozice???:D:D:D - www.vlakynachod.estranky.cz
registrovaný uživatel JN 
11.10.2007 (10:22)  
Uf, tenhle článek mě zaskočil. Na tohle muzeum se čekalo po revoluci dost dlouho, takže snad zůstane manažerům hlava na krku. A ten vlak na poslední parní víkend vyjíždí z Masaryčky přes Dejvice.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko