Praha - Cestující na trati 173 se po loňských diskusích o rentabilitě dalšího provozu a objednání vlaků středočeským krajem mohli těšit. Společnost Veolia Transport, známá u nás především z autobusové dopravy a provozováním Železnice Desná pod původní značkou Connex, ohlásila v červnu záměr provozovat na „hrbaté“ v roce 2008 na vlastní účet jeden pár sobotních vlaků vedených jednotkou Siemens Desiro Classic. Akce měla podpořit nabídku společnosti na převzetí provozování osobní dopravy na této trati od dalšího roku. Vlak se objevil i v návrhu jízdního řádu, již v létě ale byla zpráva dementována. Co se vlastně stalo?
Jiří Schmidt, nynější zástupce železniční dopravy Veolia Transport, na tuto otázku dle serveru Ekolist s odvoláním na „rozsáhlé organizační změny ve vedení společnosti“ neodpověděl. V původním plánu společnosti Veolia Transport bylo víkendové zajíždění soupravy z německé Žitavy, kde provozuje osobní dopravu na trati Lausitzbahn (Zittau - Görlitz - Cottbus). Mělo se jednat se o víkendové rychlíky Žitava - Praha a zpět. V čase obratu v Praze by souprava zajišťovala právě vozbu páru vlaků do Berouna přes Rudnou. V tomto duchu se v roce 2007 uskutečnila i prezentační jízda. Z důvodu důsledného zaměření na trh železniční dopravy v závazku veřejné služby a ukončení všech komerčních aktivit však Veolia projekt zastavila a do Berouna tak není čím levně jezdit.
Ke stavu kolem provozu na trati 173 mluvčí Krajského úřadu Středočeského kraje Martin Kupka uvedl: “Pro zatraktivnění železniční dopravy na zmiňované trati a jedním z limitních faktorů přijetí nabídky je kromě nezvyšování finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty také garance odstranění stávajícího omezení traťové rychlosti na dopravní cestě a dobudovaní stávající drážní infrastruktury nejméně o dvě nové zastávky, a to v Rudné a ve Zbuzanech z důvodu přijatelné docházkové vzdálenosti.”
Dle dostupných informací objednavatel, tedy kraj, žádnou soutěž na výběr dopravce pro provozování železniční dopravy v rámci základní dopravní obslužnosti na této trati zatím nevyhlásil. Zkušenosti ze zahraničí i z jiných krajů přitom naznačují, že je vhodné soutěž vypisovat v době stabilního objemu objednávky (nikoliv ve stavu zvažování dalšího provozu) a pro větší provozně související celky tratí, na kterých lze provozovat dopravu efektivně a náklady na samotné výběrové řízení tak nepřesáhnou dosaženou úsporu. Právě příklad trati 173 ukazuje i na nezbytnou součinnost správce infrastruktury v otázce výstavby zastávek a údržby celkového technického stavu trati. Veolia si svou účast v případném výběrovém řízení jistě nenechá ujít, je však otázkou, zda se odehraje ve středočeském kraji poprvé právě na relativně nevýznamné trati 173, nebo zda by to tak vůbec bylo dobře.
Ilustrační foto: Tomáš Valenta
Zdroje: ŽelPage, Ekolist, Veolia Transport, Dopravní web
Jak to nekdo muze srovnavat s 842 nechapu. Designem je to mnohem dal, koncepci o 20-30 let dopredu...
Líbit se ti to skutečně nemusí,ale doporučuji se s touto jednotkou svézt třeba ze Špičáku až do Bavor a myslím,že bys změnil názor.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.