..: ČD stáhly ze svých stránek tabulky nového jízdního řádu :..

Praha — Jak bylo před několika dny uvedeno na serveru K-report.eu, České dráhy (ČD) na svých internetových stránkách počátkem listopadu zveřejnily traťové tabulky nového železničního jízdního řádu, platného od 13. prosince 2009, a to uceleně pro celou českou železniční síť. Do té doby byly jízdní řády v různém stádiu rozpracovanosti k dispozici pouze na internetových stránkách některých městských nebo krajských úřadů, případně organizátorů dopravy. Brzké oficiální zveřejnění detailů nového JŘ přitom bylo posunem oproti minulým rokům, kdy byl GVD držen v tajnosti až do oficiální mediální prezentace. ČD však i letos po několika dnech změnily názor a soubory z webu stáhly. Při nákupu některých jízdenek v předprodeji tak cestující mohou narazit na určité komplikace. Jak postupovat, když nový GVD ohrozí použitelnost již zakoupeného dokladu?

Netrvalo dlouho a přístup k tabulkám nového jízdního řádu na internetových stránkách ČD byl opět znemožněn. Skryty byly i přes to, že např. na portálu SŽDC, zpracovatele jízdního řádu, už v té době byly k dispozici také. Naopak verze vyhledávače IDOS, která je přímo ve správě firmy CHAPS, už data nějakou dobu má, stejně jako vyhledávač HAFAS DB (a nejspíš všichni další napojení na výměnu dat), narozdíl od vyhledávače www.vlak.cz, což je instalace IDOSu patřící ČD. Nové jízdní řády svých spojů sice zatím nezveřejnili ani ostatní regionální dopravci, nicméně nutno dodat, že na tratích provozovaných v jejich režii k žádným zásadným změnám nedochází. Proč se tedy národní dopravce s informacemi o nové organizaci spojů nechce zatím s veřejností podělit? Možným zdůvodněním by snad mohlo být konstatování, že jízdní řády by měly v době jejich přípravy zveřejňovat především krajské úřady a obce, které podstatnou část dopravy objednávají. Nyní jde už ale o jízdní řády definitivní a pro další utajování reálně není důvod.

V této souvislosti stojí navíc za zmínku, že například slovenská ZSSK letos zveřejnila na svých internetových stránkách nový jízdní řád již v dlouhém předstihu — v podstatě od fáze “konečného návrhu” — a jeho stav průběžně podle dalšího vývoje prací aktualizovala. Finální podobu již několik dní také zveřejňují.

Jízdní doklad nebo zajíc v pytli?

Odkládání zveřejnění nového JŘ však nemusí být pouze formalitou, ale má šanci cestujícím způsobit reálné komplikace, především na trasách, na nichž bude doprava výrazně zredukována nebo jinak zhoršena. Stačí si představit úseky, kde se v ranních hodinách mění struktura nebo intervaly spojů, nebo jsou dokonce vlaky v určitých dnech zcela zrušeny, např. na lokálních tratích v okolí Českých Budějovic. Lidé si často, v současnosti snad ještě více v obavě před zdražením jízdného se změnou JŘ, kupují jízdní doklady i v dvouměsíčním předprodeji — především traťové jízdenky a dlouhodobé síťové jízdní doklady. Při včasné znalosti nového jízdního řádu by ovšem v určitých případech své možnosti přehodnotili a nový doklad pravděpodobně už někdy ani nekoupili. Podle stávajícího scénáře ČD se ovšem o významných změnách dovědí vlastně až koncem listopadu (neboť až tehdy ČD hodlají nový JŘ „oficiálně představit“), a to už nejeden cestující bude mít dávno zakoupenou např. čtvrtletní traťovou jízdenku pro období přesahující daleko do platnosti nového GVD.

Nastane-li tento případ, mnozí z cestujících pak už pravděpodobně nebudou nárokovat nejistý návratek z cen zakoupených jízdenek. Lze jen spekulovat, zda se se změnou JŘ vyrovnají a i přes úvodní nechuť zůstanou cestujícímí, nebo je taková "výhodná" koupě "zajíce v pytli" definitivně od dalšího využívání služeb železnice odradí.

Vrácení nepotřebné jízdenky

Jak postupovat v případě uplatnění práv z přepravní smlouvy za účelem návratku za (částečně) nevyužitý (zde spíše nevyužitelný) jízdní doklad, stanovují Smluvní přepravní podmínky Českých drah pro veřejnou osobní dopravu (dokument PDF), dále jen SPPO, v části páté. Zde můžeme narazit na nejasnost, zda takovou záležitost hodnotit jako uplatnění práva z důvodů a překážek, které jsou (kapitola IV), nebo nejsou (kapitola III) na straně cestujícího.

Věnujme se nejprve případu, kdy by se jednalo o důvody, které nejsou na straně cestujícího: ten si zakoupil jízdní doklad v době, kdy nemohl vědět, že ho nebude moci po změně jízdního řádu využívat v takové míře, jak měl původně v úmyslu. V takovém případě článek číslo 300 SPPO říká, že návratek jízdného bude proveden beze srážky. Další články (č. 301 - 316) pak už spíše řeší jednotlivé situace, kdy je např. jízdenka využita jen v části trasy nebo je návratek požadován kvůli nesplnění jiných podmínek. Předplatní jízdenky, jichž se problematika změny jízdních řádů týká především, jsou zmíněny až na konci kapitoly v článku č. 317, který v zásadě pouze vylučuje návratky části ceny těchto jízdenek kvůli jednorázovým nestandardním situacím. Za zmínku stojí ještě článek č. 314, kde je pro držitele In-karty/RailPlus umožněn návratek poměrné části ceny zaplacené aplikace v případě, kdy ČD změní nebo upraví v průběhu její platnosti podmínky slevy.

Pokud bude takový požadavek posouzen jako uplatnění práva z důvodů na straně cestujícího, nelze právo z přepravní smlouvy u některých síťových a týdenních traťových jízdenek uplatnit vůbec (článek č. 323), u jiných je z vrácené částky odečtena srážka, jejíž výpočet je stanoven v článku č. 331.

Ve věci řešení takových žádostí o vrácení části ceny jízdenky byly ČD dotázány - stěžejní části odpovědi jsou zde:

  • 1. síťová jízdenka (doplatky atp.)
  • 2. traťová jízdenka

V bodě 1 není nárok na návratky, jedná se o síťový doklad a tak ho není možné vztahovat na jednu konkrétní trať. Proto ani nepředpokládáme, že by naši zákazníci takové doklady reklamovali. Využívají tyto doklady pro různé cesty a tratě. Pokud by se však člověk rozhodl k takovému kroku v důsledku velkého omezení provozu na některé trati, může takovou reklamaci podat a bude individuálně posouzena. V takovém případě je nejlepší se obracet na generální ředitelství ČD.

K bodu 2, pochopitelně pokud má cestující zakoupenou traťovou jízdenku pro trať, na které buď zcela nebo z větší části nebudou provozovat osobní dopravu ČD, a. s, že se ve smyslu SPPO provede návratek za nevyužití (důvody nejsou na straně dopravce). To samozřejmě platí i pro obyčejné jízdenky.

Zdroje: ČD, K-report.eu, SŽDC, ZSSK


Martin Jarath Poslat mail autorovi | 16.11.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
19.11.2009 (19:54)  
V dnešní MF Dnes byl článek o železnici ve Stč. kraji, mimo zjevných nesmyslů typu 14 mil. kilometrů tratí v Stč. kraji a přímé rychlíky Praha - Milovice pod. bylo psáno že 30.11. bude zasedat krajská rada a jeden z bodů je právě případná redukce spojů,nebo zastavení provozu(neobjednání vlaků) na až 12 lokálných tratích.Případná změna by mohla být platná nejdříve od nového roku.Vytipováno jsou tratě které nevedou až Prahy.
registrovaný uživatel Šamot 
18.11.2009 (22:02)  
ad "mouka": Knižní Železniční jízdní řád 2009/2010 je již vytištěn a jde tento týden z tiskárny. Tedy je bez případných, zatím stále nejistých, změn. Pozor, neznamená to, že bude příští týden v prodeji!! Rozvést ho od Chebu po Český Těšín trvá nějakou dobu.
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
17.11.2009 (13:46)  
ad redukce v SČ kraji: Kdy bude znám rozsah redukce? Bude to jako klasická změna za tisku - tj. v tištěné podobě JŘ budou vzadu přelepky?
registrovaný uživatel M 
16.11.2009 (23:09)  
Mno... Kolik lidi si ty listky tech 60 dni predem fakt kupuje? Takovej koupakovej zajezd na leto se kupuje i 8 mesicu predem, aniz by clovek vedel s jakou spolecnosti poleti, nemluve o tom, ze by vedel v kolik hodin. A takovych lidi myslim bude vic a usnou:-)
16.11.2009 (20:50)  
Mluví se třeba o zastavení provozu v úseku Vlašim - Trhový Štěpánov od 4.1.2010 a ve hře jsou možná opět i podřipské lokálky. Ale ty informace se různí.
16.11.2009 (19:33)  
suri: Proto jsem se také ptal. :)
registrovaný uživatel suri 
16.11.2009 (18:37)  
Pavel Z: vzhledem k tomu, že pan hýtman bydlí v Hostivici, tipoval bych že toto spojení přežije bez úhony
16.11.2009 (18:04)  
Miroslav Zikmund: Mě už to také bylo také víceméně potvrzeno, jen bez rozsahu rušení. Co myslíte, vydrží třeba i takové spojení jako Praha Zličín - Hostivice...
16.11.2009 (17:22)  
Jestliže lze zakoupit rezervační doklad 60 dnů před nástupem jízdy, tak by měly být jízdní řády k dispozici minimálně v témže termínu.
Nezapomeňte, že v "domě na nábřeží" i po necelých 20 letech, co jej opustili soudruzi z ÚV KSČ stále panuje duch "utajovat to, co je obecně nebo jinde známé".

Ještě bych doplnil, že z velmi důvěryhodného zdroje pochází informace, podle níž se v krátné době po zahájení platnosti jízdního řádu 2009/2010 bude redukovat nabídka osobní dopravy ve Středočeském kraji ... takže se dělá změna za tisku. Od kdy by tato redukce měla platit, to zatím nevím. Jedna informace hovoří o tom, že by se mohlo jednat i o pondělí 14.12. Ale tohle je skutečně bez záruky.
Rozsah redukce je informací "Přísně tajnou", možná proto, aby zítra (17.11.) "potrefený lid" nevyšel znovu do ulic a nezačal zvonit klíči ... nebo něco jiného.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko