Karlovy Vary - Karlovarský kraj vyhlásil dne 22.7.2005 v souladu se zákonem o krajích poptávkové řízení na provozovatele trati č. 149 Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně a vyhrála firma Viamont, a. s. Jenomže Viamont nestihl zažádat Správu železniční dopravní cesty o přidělení dopravní kapacity s ročním předstihem. Tu pro rok 2006 získaly České dráhy.
Protože kraj vyhlásil řízení na podzim, nestihl Viamont žádost podat v termínu. Tím došlo ke kolizi dvou zákonů. Jeden umožňuje krajům, aby si vybraly provozovatele, a druhý pak tuto volbu komplikuje a nahrává vítězi výběrového řízení. Karlovarský kraj už přitom se změnou provozovatele počítal a v tomto smyslu přijalo usnesení i zastupitelstvo kraje.
Karlovarský kraj se možná kvůli nejasnostem s provozování regionální železnice z Karlových Varů do Mariánských Lázní obrátí na Ústavní soud. Chtěl by od něj stanovisko k rozporům mezi zákonem o krajích a drážními normami. Kraj by mohl postupovat vůči Českým drahám velmi radikálně a na celém území nahradit železniční dopravu autobusy. Nechce ale údajně hnát spor až do krajních mezí. Proto bude na dráhy vyvíjet nátlak a patrně vyhlásí příští rok poptávková řízení na další regionální tratě.
Kraj požaduje po ČD detailní rozbory nákladovosti na jednotlivých tratích a na jednotlivé spoje, což technicky zatím nelze spočítat. I když hrozil, že pokud neobdrží přesný rozbor nákladovosti jednotlivých tratí, neposkytne příští rok Českým drahám dotaci, skutečnost je jiná. Dráhy peníze opět dostanou v přibližně stejné výši jako letos. Z celkové částky 285 mil. Kč na zajištění základní dopravní obslužnosti v Karlovarském kraji dostanou ČD asi 166 milionů korun a provozovatelé autobusových linek dostanou přes 119 milionů korun.
ČD se dne 24.11.2005 na tiskové konferenci v Karlových Varech zavázali, že v polovině roku 2006 nasadí přednostně na trať Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně 3 nové nízkopodlažní motorové jednotky Regionova. Zároveň tím zhodnotí nabízené služby a komfort cestování a bude těžší pro soukromou společnost Viamont, a. s. se s touto novinkou při opětovném obhajování vypořádat. S nasazením jednotek REGIONOVA nejen na tuto trať v kraji budou spokojeni nejen cestující, ale i radní.
Společnost Viamont na této trati bude provozovat od 11.12.2005 pouze jeden pár vlaků v sobotu. Jedná se o vlak č. 17009 (Zwickau) – Kraslice – Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně a vlak č. 17030 Mariánské Lázně – Karlovy Vary dolní nádraží – Kraslice – (Zwickau). Na tyto spoje budou nasazeny nízkopodlažní motorové vozy Regiosprinter soukromé společnosti Vogtlandbahn GmbH z roku 1996, které do Karlových Varů již zajíždějí v rámci systému EgroNet.
Související články:
5.10.2005 - Jednotka řady 814-914 ČD představena
Fotografie z prezentace nové částečně nízkopodlažní regionální motorové jednotky řady 814 - 914 Regionova v Karlových Varech dolním nádraží s předváděcí jízdou do Ostrova nad Ohří a zpět (foto - Martin Nožička) :
Možná to souvisí s konstrukcí mechanických částí vozidla, které by vyšší výkon nemusely bezpečně přežít (viz průšvih Bzmoty s „pokoutně” zvýšeným výkonem v Maďarsku).
Zrovna u 854 má už takhle převodovka tak akorát a výkon motoru se prý snad musel uměle snížit.
Sakra to je ale dělo :o) To je takový problém tam dát výkonější motor? Přijde mi, že se u posledních modernizací dávají motory tak akorát na míru - žádná rezerva.. Třeba u ř. 854 mi nepřijde zrovna moc výkonný. Rozjíždí se jako šnek.
další rozkrádání ČD.Ale jak je vidět, největším vítězem toho všeho klání bude opět gumokolová doprava zvlášť když jí vláda a MD evidentně nadržuje.
Ale k 814 - je to stále kostitřas a vůbec nemám obavy, že s tím budou jezdit dámy ve společenských botech. To by totiž na ty zastávky a stanice na lokálkách musela vést pořádná cesta. Výkonově to je k nasazení do Polabí. Při předváděčce se to plným výkonem rozjelo do 5 promilí na rychlost 70km/h po 1,5 km.
Nový interiér je lepší než Desiro.
Opravdu hraběcí rada Viamontu - jak ho poslat do konkurzu!!!!!
2) Viamont tam nemá přístup.
3) ČD na to nedoustanou dotace, ale jezdit musí. Pokud ne, tak 1).
Tak si to teď přeberte, jak to může dopadnout. Myslím, že to bude mít dalekosáhlé důsledky, nejen v Karlovarském kraji...
Jo Regionova posadí všechny na zadek...
Nepozorne jste cetl zdejsi diskuse, jinak byste totiz vedel, ze lobby je pouze, ale o to nebezpecnejsi a vlivnejsi, totiz "lobby naftova", provozujici "(zlute) rakve". Posledni, kdo se ji snazi jeste alespon trochu brzdit je "modra nadeje" (neplest s "modrymi ptaky").
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.